Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, min samboer har siden vi ble sammen slitt med at det blir litt for lite søvn. Vi er nok litt forskjellige i den forstand at hun er mer A-menneske, mens jeg er B. Før pleide hun å legge seg mellom 21 og 22 (eller før), mens jeg oftest la meg rundt 23. Hun synes det er viktig at man legger seg sammen, så da blir det ofte til at vi legger oss mellom 22 og 22.30. Noen ganger blir det litt tidligere, andre ganger blir det litt senere. Begge starter på jobb kl 07 og drar samtidig hjemmefra, men hun står som regel opp en time før meg. Jeg skjønner ikke helt hvordan hun klarer å bruke over en time på badet om morgenen, men det skjønner jeg ikke er noe vits å legge seg oppi.

Jeg har mange ganger prøvd å forklare at det er vanskelig å få dette regnestykket til å gå opp. Når hun trenger mer søvn enn meg og må stå opp tidligere enn meg på hverdagene så blir det vanskelig å foreslå noe annet enn å legge seg til forskjellige tider. Bekymringene hennes er at vi da vil gli mer fra hverandre og det blir mindre sex, for det skjer oftest etter vi legger oss. I tillegg så sliter hun veldig med å sove hvis hun har lagt seg alene og vet at jeg er hjemme og driver med andre ting (tar alltid hensyn og bråker ikke). Et annet alternativ er jo at vi legger oss tidligere også står jeg opp samtidig som henne, men jeg synes det er utrolig tungt å stå opp kl 05 uansett når jeg legger meg... 

Vi er begge i slutten av 20 åra og har vært sammen i 3 år, er på tur til å kjøpe oss hus sammen. Ingen barn enda, men kanskje om ikke så lang tid. Hun synes det er litt synd at forholdet endrer seg fra slik det var i starten, men jeg vil si det er ganske naturlig, nyforelsket perioden varer jo sjeldent for alltid. Hun er redd for at vi etter hvert "bare blir to personer som bor sammen", slik hun har opplevd det med de 2 forrige forholdene sine (ikke eneste grunnen til at det ble slutt altså). Jeg vil si vi er flinke til å finne på ting sammen i hverdagen, prøver å reise en del,  ut å gå turer, trene, være med venner, samt spise god mat, men det er litt begrenset hvor mye man gjør sammen utenom hjemmet i hverdagen. Vi burde nok bli flinkere til å skru av TV'en litt tidligere og legge bort telefonene for å være litt mer sammen i nuet. Hun er veldig flink til å legge vekk telefonen, mens jeg har enda et stykke å gå (har blitt flinkere da...). Hun spesielt synes vi helst må være litt mer kjærester i hverdagen, men i det store og det hele har vi det veldig bra sammen.

Er det noen som kjenner seg igjen her, hvordan har dere løst det? 

Anonymkode: 9edb0...b0a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hva dere ender opp med, så fiks alt dette og få noen gode rutiner dere begge kan leve godt med FØR dere eier noe sammen og FØR barn.

Samboerskap og barn hverken fikser forhold eller gjør det bedre. Bare verre.

Høres ikke ut som dere er super kompatible og at dere ikke har rutiner som er gode for dere sammen.

Typen og jeg legger oss alltid sammen. Det er superviktig for meg, ikke nødvendigvis like viktig for han. Men han har begynt å sette mye mer pris på det. Vi slipper heldigvis å bo sammen, så gnisninger blir det ikke så mange av.

Dere må finne ut av hva som er viktig for dere. Sammen og alene. Og ja, legg vekk telefoner og tv-serier osv. Vær mer sammen på ordentlig. Ellers blir det barn og brudd.

Anonymkode: 22bac...9b1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi legger oss innimellom sammen, men stort sett respekterer vi at han er A menneske, jeg B. Det er helt grusomt å ligge våken lenge etter han har sovnet og bare stirre inn i mørket og høre på den dype pusten hans når han har sovnet og tvinne tommeltotter så for at jeg ikke skal bli fullstendig klin koko så respekterer han at jeg ikke nødvendigvis er trøtt og ønsker å legge meg tidlig. 

Vi har vært sammen i 20 år, joda litt av intimiteten kan kanskje forsvinne når vi legger oss ulikt, men det fører også til en bedre og harmonisk hverdag for oss begge to. Vi har sex rimelig ofte (2-4 ganger i uken) men har ikke barn så vi kan vøre fri og spontan iløpet av dagen/kvelden. 

Jeg hadde selv blitt sprø hvis jeg skulle føle på at min leggetid var når den andre var trøtt, og likeins at mannen hadde følt det helt feil om han måtte sitte oppe å halvduppe i sofaen for å vente på meg. Ingen av oss har leggetider i forholdet og det er jeg glad for, vi legger oss når vi selv føler for det. Viktig å respektere slike ulikheter føler jeg. 

Anonymkode: ae651...3fb

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi legger oss alltid sammen, men jeg må ikke opp før han, så jeg som trenger mer søvn, får sovet lengre.

Om du legger deg før, er det ikke vanskelig å stå opp 5, kun vane.

Anonymkode: a4609...9e0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er C mennesker... Legger oss BESTANDIG samtidig (alt fra 22-01),men sovner forskjellig alt ettersom hvor utslitte vi er. TV på rommet står på hele natten. Oppe som regel mellom 06 og 07.30 alle dager. 

Anonymkode: 63d3c...29e

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver mye hva hun synes om ditt og datt. Hva synes du ? Føyer du deg for mye, blir det bråk til slutt på den ene eller andre måten. 
Det er hun som velger å stå opp kl 5, så står du opp når det passer deg. Hvis hun absolutt mener dere må legge dere samtidig, så bør hun føye seg litt også. Ja, sitte litt lenger oppe da, for din skyld og selskapets skyld. Et forhold skal gå begge veier. 

Gir du etter gir mye, så eskalerer det og du sitter som en tøffelhelt tilbake når hun er drittlei tafattheten din. Kjenner lusa på gangen, har vært der selv. Jeg regjerte hele forholdet, mannen gjorde som jeg sa. Og til slutt mistet jeg hele respekten for han. Han var ikke mann lenger i mine øyne for jeg hadde gjort han til et barn. Jepp min feil og innrømmer det. Han et nå fri fra meg og håper han har tatt manndommen tilbake. 

Anonymkode: 923af...4bc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Legger oss aldri sammen, det er mange år siden, han er ikke trøtt og sove klar før midnatt, jeg legger meg stort sett rundt 22, ikke noe problem,hvorfor skal den ene ligge våken lenge imens den andre sover? Han liker å se på tv som ulike sports og natur program som jeg ikke inntreserer meg for. Da blir det hans tid på sene kvelder

Endret av coralgol
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjenner lusa på gangen, har vært der selv. Jeg regjerte hele forholdet, mannen gjorde som jeg sa. Og til slutt mistet jeg hele respekten for han. Han var ikke mann lenger i mine øyne for jeg hadde gjort han til et barn. Jepp min feil og innrømmer det. Han et nå fri fra meg og håper han har tatt manndommen tilbake. 

🤣🤣🤣🤣 Er det mulig?  Er du en førstefødt vekt?? Tror du har ødelagt denne menneskemannen for alltid ☠️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legger oss ikke sammen. Jeg klarer ikke å sove med andre lenger tror det er noe med alderen. Er over 50.Blir lett forstyrret og er veldig var. 

Anonymkode: 65737...816

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

I tillegg så sliter hun veldig med å sove hvis hun har lagt seg alene og vet at jeg er hjemme og driver med andre ting

Du bor med en veldig selvsentrert person, der alt skal tilrettelegges hennes behov.

Dette høres ikke ut som noen du burde få deg hus og barn med. Det ender sannsynligvis med at absolutt alt skal skje på hennes premisser.

Anonymkode: 409a8...2ba

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vi er også A og B. Han la seg 22 og jeg mellom 00 og 01. Vi møttes på midten da vi også liker å legge oss sammen som hovudregel, så nå er vi i seng mellom 23 og 23.30.

Av og til legger han seg tidligere og jeg vil sitte oppe utover natta når jeg har fri. For oss funker det å lage en felles rutine og ellers respektere at vi av og til avviker når vi ønsker.

Anonymkode: 444d2...ce8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bekymringene hennes er at vi da vil gli mer fra hverandre og det blir mindre sex, for det skjer oftest etter vi legger oss. I tillegg så sliter hun veldig med å sove hvis hun har lagt seg alene og vet at jeg er hjemme og driver med andre ting (tar alltid hensyn og bråker ikke). Et annet alternativ er jo at vi legger oss tidligere også står jeg opp samtidig som henne, men jeg synes det er utrolig tungt å stå opp kl 05 uansett når jeg legger meg... 

Sex kan initieres av begge parter til andre tider enn etter leggetid, det samme med steder. Sex kan da fint finne sted på mer enn kun i senga... ;)

At hun 'sliter med å sove' når hun er i senga uten deg, høres ut som et rent kontrollbehov... Jeg hadde ikke orket et slikt regime med at man har et slikt forskjellig ønske om leggetid. Jeg er et b-menneske og ønsker ikke å legge meg før midnatt. 

Hva du synes er greit og ikke, må du selv finne ut av. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

er på tur til å kjøpe oss hus sammen.

Vær sikker på at du virkelig ønsker dette før du gjennomfører det. Har du kalde føtter?

Anonymkode: 91599...c84

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg måttet legge meg så tidlig som mannen hadde det endt med skilsmisse. Jeg elsker timene på kvelden og trenger litt alenetid. Så timene hvor han legger seg tidlig jeg sent er det som holder hodet på plass hos meg.

Anonymkode: 76623...28d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Om hun bruker 1 time på morgenstellet så ville jeg hs avsluttet det. 

Du må i hvertfall ikke finne på å få barn med henne. Den overgangen kommer hun ikke til å klare og du blir den hun klager til at hun har så dårlig tid osv.. 

Finn deg heller ei som ikke er så forfengelig. 

Anonymkode: af700...0bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

🤣🤣🤣🤣 Er det mulig?  Er du en førstefødt vekt?? Tror du har ødelagt denne menneskemannen for alltid ☠️

Håper ikke det. Han har fått ny dame, så det går nok bra. Jeg var ikke enkel å leve med og da var det bedre å sette han fri. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen er A-menneske, jeg er B-menneske. I starten av forholdet, det første året eller  to, la vi oss ofte samtidig, og sto opp omtrent samtidig. Og så dro det etter hvert mer og mer ut slik at han la seg tidligere, og jeg la meg senere. 
Etter 20 år sammen, så er vel det vanlige at han legger seg i 20-tiden, mens jeg legger meg nærmere midnatt. Han står da opp 05, mens jeg gjerne kunne sovet til 10, om jeg fikk. (Står opp når klokka ringer i 06-tida.) 

Vi har begge lært oss å sette pris på litt tid helt alene i løpet av døgnet. Og så ble det jo ganske naturlig da barna var små, at jeg som er mest våken på kvelden, tar nattevåk når det skjer på kveld, mens han tar seg av tidlige morgener. 

Sex finner vi tid til. Både i at det går an å vekke hverandre, og i at det er mulig å finne tid på andre tider enn natt. 

Anonymkode: 0f5ab...7f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi legger oss aldri sammen. Tre 3 og samboere i 9 år. Vi er for ulike så da gjør vi det spm fungerer best for oss.

Dette må dere finne ut av før dere kjøper sammen og får barn. For ting blir ikke lettere med barn eller hus.

Anonymkode: cbcc1...a55

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du skriver mye hva hun synes om ditt og datt. Hva synes du ? Føyer du deg for mye, blir det bråk til slutt på den ene eller andre måten. 
Det er hun som velger å stå opp kl 5, så står du opp når det passer deg. Hvis hun absolutt mener dere må legge dere samtidig, så bør hun føye seg litt også. Ja, sitte litt lenger oppe da, for din skyld og selskapets skyld. Et forhold skal gå begge veier. 

Gir du etter gir mye, så eskalerer det og du sitter som en tøffelhelt tilbake når hun er drittlei tafattheten din. Kjenner lusa på gangen, har vært der selv. Jeg regjerte hele forholdet, mannen gjorde som jeg sa. Og til slutt mistet jeg hele respekten for han. Han var ikke mann lenger i mine øyne for jeg hadde gjort han til et barn. Jepp min feil og innrømmer det. Han et nå fri fra meg og håper han har tatt manndommen tilbake. 

Bra du har litt selvinnsikt og forhåpentligvis har lært. Mange kvinner som havner i den situasjonen du beskriver, de skylder på mannen for at de valgte å behandle han som et barn, for det er nettopp det, et valg en tar når en tar mammarollen. 

Hadde en eks som begynte behandle meg som et barn, og jeg sa ifra at det var helt uakseptabelt, men hun hadde så lite selvinnsikt at hun skylde på meg for at hun valgte å bli sånn. Så da gikk jeg fra henne 

Anonymkode: 2e693...859

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen tvil om at det blir mer sex på oss når vi legger oss samtidig. Markant forskjell på sexmengden, men det er nok også fordi vi har oftest sex i senga, ikke på dagtid.

Jeg er mer b-menneske enn han, samtidig jobber han turnus så legger seg til mye ulike tider. Så det er bare noen få dager i måneden vi legger oss samtidig. Men gjør vi det, vil jeg si vi har sex 99% av de gangene. Så vi slutter ikke å ha sex om vi legger oss ulikt, men vi er ikke flinke nok til å initiere sex på dagen så hyppigheten og nærheten går drastisk ned…

Anonymkode: 9de7f...a32

AnonymBruker
Skrevet

TS, min tanke er at hun føler det er nødvendig at dere legger dere sammen fordi hun savner at dere er mer kjærester generelt

Med andre ord, hvis dere kan bli flinkere til å legge bort mobilene og fokusere på hverandre og forholdet i hverdagen, så vil hun kanskje ikke føle like sterkt behov for at dere alltid må legge dere samtidig. 

Anonymkode: bf624...36b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...