Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Burde blitt bedre regulert når neste utbetaling er når man får pengene så mye for tidlig. Da burde neste vært 15 eller noe den neste mnd.

Anonymkode: 76e5c...dd2

Tror de fleste på uføretrygd har orden på økonomien. Nå har jeg 8000 kr på brukskonto og 100 000 på sparekonto. Så jeg klarer meg jo fint til utbetalingen 19 juni.

Anonymkode: c6e64...611

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det står forventet overføring til bank 13.5. Altså kan man ikke forvente å få pengene før i morgen. Tror det er første gang jeg har sett at forventet overføring er på samme dato som garantidato, det er alltid en dag før.

Anonymkode: 809bb...1fd

Jepp første gang, og det er veldig rart. Burde jo komme midnatt da? Ikke at jeg er så blakk, men det er feil om pengene ikke er på konto når en våkner i morgen uansett hvor tidlig det er, i forhold til garantien. 

Anonymkode: 6933f...160

• Liker 1
Skrevet

Garantidato og utbetalingsdato er to vidt forskjellige ting. Det var et spørsmål vi fikk ekstremt mye spørsmål om da jeg jobbet hos nav. Og garantidatoen er 15.mai, mens utbetalingsdatoen er 13.mai. Dvs. én virkedag før garantidatoen. 

Anonymkode: cb58b...e96

Nav overfører jo pengene til bankene flere dager før garantidato.

Anonymkode: 68255...b14

Skrevet

Tror de fleste på uføretrygd har orden på økonomien. Nå har jeg 8000 kr på brukskonto og 100 000 på sparekonto. Så jeg klarer meg jo fint til utbetalingen 19 juni.

Så bra for deg. Sånn er det dessverre ikke for alle uføre. Mange lever fra utbetaling til utbetaling. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mens jeg har en sparekonto som krymper hver eneste måned og nærmer seg 0 kr. Jeg har orden på økonomien vil jeg si, men alt har blitt mye dyrere de siste årene så det går bare ikke rundt lenger. 

Anonymkode: 46f34...731

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

I en alder av? 60?

Skrevet

Tror de fleste på uføretrygd har

Tror de fleste folk har en large cock, som jeg. Skulle bare mangle. Fordi jeg har, så har alle andre det automatisk også, selvsagt.

:sarkasme:

Anonymkode: 10855...7d2

• Liker 1
Skrevet
Mardina skrev (17 timer siden):

Så bra for deg. Sånn er det dessverre ikke for alle uføre. Mange lever fra utbetaling til utbetaling. 

Vel, når trygden kommer en uke før denne mnd bør man ha igjen nok til en ukes utgifter fra forrige utbetaling - også om man lever fra utbetaling til utbetaling. 

Anonymkode: 680b6...b29

• Liker 1
Skrevet

Vel, når trygden kommer en uke før denne mnd bør man ha igjen nok til en ukes utgifter fra forrige utbetaling - også om man lever fra utbetaling til utbetaling. 

Og du har full oversikt over hva folk har i utgifter? 

Skrevet
Mardina skrev (4 timer siden):

Og du har full oversikt over hva folk har i utgifter? 

Om trygden utbetalt 19. mars holdt til 19. april, bør trygden utbetalt 19. april holde til 19. mai slik at man ikke står blakk foran en tom brødboks 12. mai fordi 'trygden pleier å komme én dag før garantidato' og slik at det ikke 'blir for lenge mellom 13. mai og 18. juni'. 

Som uføretrygdet vet vi nøyaktig hvor mye vi har utbetalt pr mnd, og må evne å budsjettere det slik at vi har nok penger også de gangene det er lengre mellom utbetalingene - som mai-juni og desember-januar.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi måtte ha nytt lampe og elektriker til å montere den på badet: 4600kr. Det gjorde innhogg i dagens utbetaling. Er ikke ofte det går så fort ut, men denne gangen har jeg 400kr igjen etter at alle regninger (også huslån) er betalt. Har satt av 2500 til mat og får barnetrygd i slutten av mnd, men steike det skal holde hardt frem til 20 juni. Heldigvis har jeg noe sparepenger ellers vet jeg ikke hvordan det skulle ha gått. 

Anonymkode: ee27d...fd5

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om trygden utbetalt 19. mars holdt til 19. april, bør trygden utbetalt 19. april holde til 19. mai slik at man ikke står blakk foran en tom brødboks 12. mai fordi 'trygden pleier å komme én dag før garantidato' og slik at det ikke 'blir for lenge mellom 13. mai og 18. juni'. 

Som uføretrygdet vet vi nøyaktig hvor mye vi har utbetalt pr mnd, og må evne å budsjettere det slik at vi har nok penger også de gangene det er lengre mellom utbetalingene - som mai-juni og desember-januar.

Så fint at du får det til da. Regner med at du aldri har hatt uforutsette utgifter da. 

Du vet fortsatt ikke hva folk har av utgifter hver mnd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (17 timer siden):

Så fint at du får det til da. Regner med at du aldri har hatt uforutsette utgifter da. 

Du vet fortsatt ikke hva folk har av utgifter hver mnd. 

Selvsagt har jeg uforutsette utgifter, det endrer ikke det faktum at 20 000 delt på fire uker er 5000 kroner pr uke, og at man må budsjettere med 5000 kroner pr uke, slik at det er 5000 'til overs' når trygda kommer en uke før, så man har 25 000 å fordele på de fem ukene som er til neste utbetaling. 

At folk ikke evner å budsjettere er ikke statens ansvar å ta hensyn til mtp når uføretrygden utbetales.

Om man stadig opplever å ha et overforbruk som gjør at man kommer i minus kan man kontakte NAV for gratis veiledning og rådgivning. 

Dersom det viser seg at man ikke har et overforbruk må man også kontakte NAV for å søke for eksempel supplerende sosialstønad. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selvsagt har jeg uforutsette utgifter, det endrer ikke det faktum at 20 000 delt på fire uker er 5000 kroner pr uke, og at man må budsjettere med 5000 kroner pr uke, slik at det er 5000 'til overs' når trygda kommer en uke før, så man har 25 000 å fordele på de fem ukene som er til neste utbetaling. 

At folk ikke evner å budsjettere er ikke statens ansvar å ta hensyn til mtp når uføretrygden utbetales.

Om man stadig opplever å ha et overforbruk som gjør at man kommer i minus kan man kontakte NAV for gratis veiledning og rådgivning. 

Dersom det viser seg at man ikke har et overforbruk må man også kontakte NAV for å søke for eksempel supplerende sosialstønad. 

Jeg er så heldig at jeg har to statsborgerskap. Det betyr at jeg må sende selvangivelse til det andre landet. Ettersom jeg ikke forstår skattereglene, skatteskjemaene eller har noe erfaring overhodet fra moderlandet må jeg ansette noen til å gjøre det for meg. I år kom det på 6000kr. Det er en plutselig og uforutsett utgift, men nå har jeg mulighet til å legge av til neste år.

Vi opplevde termisk brudd i vinduet her og må ha glassmester. Tar det på forsikringen, men egenandel er 3000 kr.

Vi måtte ha elektriker her, det kom på 4600kr for moroa.

Jeg tuller ikke: vaskemaskinen måtte inn til reparasjon, vi har ekstra utgifter grunnet dette da klær må vaskes uansett om maskinen er her eller ikke.

Eldste har kjøretimer, internat, skolepenger, det forsvinner noen tusen hver mnd for det (2000+2500kr).

I tillegg har vi faste utgifter som denne mnd utgjør ca 16000. 

Det handler ikke om min manglende økonomisk sans, noen ganger røyner det bare på. Det er himla vanskelig å klatre seg ut av slike økonomiske hull som denne mnd er, jeg går i dundrende minus og må ta noen tusen ut av sparepengene. Det skal ikke være mange slike runder før en ikke lengre klarer å komme seg ut av uføret. Vi er ikke alle økonomiske idioter, noen av oss har bare uflaks og lite inntekt. Løsningen er alltid å tjene mer, men det er en grunn til at jeg er ufør, hadde jeg kunnet jobbe hadde jeg ikke vært ufør. Så imellomtiden må en bare klare seg så godt en kan. Det hjelper ihvertfall ikke at samtidig som en mister all inntekt for et barn så blir en bidragspliktig i samme åndedrag.. mister 15000 og samtidig må punge ut bidrag, det hjelper ihvertfall ikke! 

Anonymkode: ee27d...fd5

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som sagt, det er fint at det fungerer for deg. Regnestykket ditt er jo litt feil også. Man har ikke 5000,- å bruke hver uke. Husleie og strøm skal betales, i tillegg til mobil og mat. Da er det ikke mye igjen av de 20 000,- som man får utbetalt. Jeg er heldig hvis jeg har over 5000,- igjen, når mine faste utgifter er betalt. 

Jeg har ikke noe overforbruk, likevel har jeg nesten ikke penger igjen, når ny trygd kommer. Det er fordi uføretrygden man får i Norge er en stor vits. Den står ikke forhold til hva ting koster i samfunnet nå. Alt er blitt dyrere. 

Det er heller ikke gitt at man får sosialhjelp på toppen av uføretrygd. Jeg har vært i Nav systemet i mange år, før jeg ble ufør. Og det er ikke en automatikk at man får sosialhjelp innvilget når man søker. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du budsjetterer med 5000 i uken for ufortusette utgifter? 
ok, etter april lønnen knakk jeg en tann og fikk rørene på badet ødelagt under jordskjelvet ( fikk dekket  en del på forsikringen, men ble høy nok egenandel  ) . Jeg har 1000 kr inn på buffer hver måned i budsjettet, men bufferen var ikke stor nok til begge disse uforutsette utgiftene. Så jeg måtte ta av de neste ukers 5000 budsjett kan du si. 
tror det første gang jeg er tom på konto når utbetalingen kommer, og skapene var skrapa for knekkebrød , nudler og pulverkaffe , tomt for alle reserver . Så jeg gledet meg til tirsdag , til dopapir og mat 😅 så er det vel første gang ever at pengene ikke kommer innen garantidatoen. Ble en lang dag. 

hva har uforutsette utgifter med evnen til å budsjettere å gjøre egentlig? Vel, høyere rente og stigende matpriser denne våren er jo forsåvidt også uforutsette utgifter. Lykke til med å bare kontakte nav for gratis veiledning og rådgiving. Du må nok få et problem først. Har et familiemedlem som jobber som økonomisk rådgiver i nav , og det er ikke en hyggelig jobb. Det er nemlig ofte slik at regnestykket ikke går opp, uansett hvor god utdannelse og god på tall rådgiveren er. Og antallet man bare må avvise med at man ikke kan hjelpe øker . Hun vurderer og slutte i jobben etter over 20 år hvis ikke satsene øker, for hun klarer ikke mer. Menyen nav foreslår, som hun liksom skal veilede sine brukere med , har jo priser fra 2018, så de skal liksom sitte å juge. 

ja, man søke supplerende sosialhjelp, men når satsene er så lave at økonomer som jobber som veiledere i nav ikke får budsjettet til å gå opp… 🤷‍♀️ ha is i magen og håp på at prisene går ned  , er det noen du kan låne av imens ? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (51 minutter siden):

Som sagt, det er fint at det fungerer for deg. Regnestykket ditt er jo litt feil også. Man har ikke 5000,- å bruke hver uke. Husleie og strøm skal betales, i tillegg til mobil og mat. Da er det ikke mye igjen av de 20 000,- som man får utbetalt. Jeg er heldig hvis jeg har over 5000,- igjen, når mine faste utgifter er betalt. 

Jeg har ikke noe overforbruk, likevel har jeg nesten ikke penger igjen, når ny trygd kommer. Det er fordi uføretrygden man får i Norge er en stor vits. Den står ikke forhold til hva ting koster i samfunnet nå. Alt er blitt dyrere. 

Det er heller ikke gitt at man får sosialhjelp på toppen av uføretrygd. Jeg har vært i Nav systemet i mange år, før jeg ble ufør. Og det er ikke en automatikk at man får sosialhjelp innvilget når man søker. 

Hvor stor burde trygden være?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor stor burde trygden være?

Minstetrygden burde være 32 095 kr i måneden. 

ja, mange lavtlønte må og få et skikkelig opprykk, det skal fortsatt lønne seg å jobbe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Minstetrygden burde være 32 095 kr i måneden. 

ja, mange lavtlønte må og få et skikkelig opprykk, det skal fortsatt lønne seg å jobbe. 

Artig. Hvordan finansierer vi så dette?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Artig. Hvordan finansierer vi så dette?

Gå tilbake til ideen om at i et land ingen er fattige går ting rundt? Det funka jo . mye går direkte tilbake til staten. 

det er så mye sløsing man kan kutte ned på . Og sende penger ut av landet er fint det, verdens rikeste land og greier må jo bidra. Det har blitt litt feil når vi ikke er verdens rikeste land lenger, og har måttet gjeninnføre fattigdom. Så kutt der, og sett minstetrygden 1 kr over fattigdomsgrensen igjen. Gjeninnfør pålagt tariff i alle yrker. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...