Gå til innhold

Folatmangel. Symptomer og tid?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (33 minutter siden):

Kjøp metylfolat, ikke folsyre. Bioidentisk folat tas lettere opp enn folsyre som må omdannes til folat i kroppen.

Det er den jeg tar👍

Anonymkode: ac28f...905

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ser at det ofte skrives om lavt folatnivå her inne, og nesten hver gang handler svarene om det samme: «Du må spise mer grønne blader» eller «Du må ta tilskudd». Joda, inntak er viktig, men jeg synes vi snakker altfor lite om den andre siden av ligningen: Økt forbruk.

Folatnivået i kroppen fungerer litt som vannet i en vask. De fleste fokuserer bare på om krana står åpen (at vi får i oss nok), men vi glemmer at proppen kan være trukket ut (at kroppen bruker det opp for fort).

Selv om du har et sunt kosthold, kan nivåene dine være lave fordi kroppen din er i «høygir» av ulike årsaker. Folat er nemlig kroppens drivstoff for celledeling, og her er noen grunner til at «tanken» tømmes raskere enn normalt:

Skjulte betennelser: Har du en kronisk betennelse i kroppen, som f.eks. psoriasis, leddgikt eller betennelser i tarmen (Crohns/UC)? Da jobber celleproduksjonen på overtid, og folatforbruket skyter i været.

Medisiner som «stjeler» folat: Enkelte vanlige medisiner, som visse typer antibiotika eller medisiner mot gikt og epilepsi, kan forstyrre hvordan kroppen bruker folat.

Høy celleomsetning: Ved enkelte blodsykdommer (som hemolytisk anemi) brytes de røde blodcellene ned raskere enn vanlig. Da må kroppen pøse på med folat for å produsere nye.

Livsstil: Vi vet at graviditet krever mye, men også høyt alkoholforbruk og røyking gjør at kroppen trenger mer folat enn det som er «normalen».

Poenget mitt er: Hvis du har lave verdier til tross for tilskudd og bra mat, så spør legen din: «Er det noe som stjeler folatet mitt?» Vi må slutte å bare se på inntaket og heller begynne å lete etter årsaken til at forbruket er så høyt.

Anonymkode: 48262...e45

Det stemmer nok for meg. Jeg har UC og har hatt folatmangel sikkert mellom 5-10 ganger de siste 15 årene siden jeg fikk diagnosen, det er faktisk det jeg har hatt mest og gjentakende mangel av.

Interessant å lese grunnen fordi jeg trodde det var mer vanlig ved Chrons siden betennelsen da er i hele tarmsystemet og har lurt på om det egentlig kan stemme at jeg har UC da min betennelse er i endetarmen. Akkurat nå går jeg på tilskudd igjen siden jeg var lav på det og D-vitamin. Kom først i remisjon i høst, etter å ha hatt aktiv sykdom i 4-5 år og prøvd masse medisiner. I fjor vår hadde jeg lav B12 og i sommer lav ferritin som gjorde til at jeg fikk jerninfusjon. Har slitt egentlig mest med mangel på folat, B12 og D-vitamin i aktiv fase, det var først når jeg begynte å bli bedre at ferritin faktisk ble lav, men så har jeg lest at kroppen bruker mer jern når den reparerer seg så det kan være derfor man først får mangel etter en lang sykdomsperiode, selv om jeg har hatt konstant småblødninger. Jeg har sjekket vitaminstatus minst hver 4 mnd de siste årene pga. aktiv sykdom. Folatnivåene mine ser ut til å synke raskt, etter å ha tatt tilskudd kan jeg få nivåene opp på 20, også etter et halvt år har de falt ned til 10. Sist en gang lå de på 5,4. Håper at nå som jeg har fått sykdommen mer i sjakk slik at jeg får litt roligere på tilskudd fremover. Jeg er fremdeles utrolig trøtt til tross for tilskudd 2 mnd nå, så mistenker egentlig at jeg er i lav i jern igjen. 

Anonymkode: cab16...e8f

• Hjerte 1
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg som omhandler dosering.

veronica<3, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Handler ikke om opptak osv. Lurer bare på hva slags symptomer folk har hatt på folat mangel og hvor lang tid det tok før bedring og om opphold i tilskudd kan gjøre det verre igjen med en gang. 

Anonymkode: e4590...07d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er veldig slitsomt. Sliter med logisk tenking og oppfattes sikkert som helt blåst til tider.

Anonymkode: ac28f...905

Har du noe fysiske symptomer i hodet? Og varierer symptomene litt og det er vanskelig for deg å fungere?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg ser at det ofte skrives om lavt folatnivå her inne, og nesten hver gang handler svarene om det samme: «Du må spise mer grønne blader» eller «Du må ta tilskudd». Joda, inntak er viktig, men jeg synes vi snakker altfor lite om den andre siden av ligningen: Økt forbruk.

Folatnivået i kroppen fungerer litt som vannet i en vask. De fleste fokuserer bare på om krana står åpen (at vi får i oss nok), men vi glemmer at proppen kan være trukket ut (at kroppen bruker det opp for fort).

Selv om du har et sunt kosthold, kan nivåene dine være lave fordi kroppen din er i «høygir» av ulike årsaker. Folat er nemlig kroppens drivstoff for celledeling, og her er noen grunner til at «tanken» tømmes raskere enn normalt:

Skjulte betennelser: Har du en kronisk betennelse i kroppen, som f.eks. psoriasis, leddgikt eller betennelser i tarmen (Crohns/UC)? Da jobber celleproduksjonen på overtid, og folatforbruket skyter i været.

Medisiner som «stjeler» folat: Enkelte vanlige medisiner, som visse typer antibiotika eller medisiner mot gikt og epilepsi, kan forstyrre hvordan kroppen bruker folat.

Høy celleomsetning: Ved enkelte blodsykdommer (som hemolytisk anemi) brytes de røde blodcellene ned raskere enn vanlig. Da må kroppen pøse på med folat for å produsere nye.

Livsstil: Vi vet at graviditet krever mye, men også høyt alkoholforbruk og røyking gjør at kroppen trenger mer folat enn det som er «normalen».

Poenget mitt er: Hvis du har lave verdier til tross for tilskudd og bra mat, så spør legen din: «Er det noe som stjeler folatet mitt?» Vi må slutte å bare se på inntaket og heller begynne å lete etter årsaken til at forbruket er så høyt.

Oj det har vi ikke hørt. Alle prøver på ungdommen viser lavt folat ingen har sagt medisiner kan være årsak.

Selv har jeg lavtvstoffskifte og har og altid lavt

Anonymkode: 870a5...62c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Oj det har vi ikke hørt. Alle prøver på ungdommen viser lavt folat ingen har sagt medisiner kan være årsak.

Selv har jeg lavtvstoffskifte og har og altid lavt

Anonymkode: 870a5...62c

Når leger måler mangel, måler de nivået i blodet, men det er ikke i blodet mikronæringsstoffer, som folat, brukes. Det er cellene i kroppen som bruker vitaminer og mineraler, og bruken varierer med hva cellene holder på med. Her er eksempel på celler som kan få behov for økt forbruk av folat:

• Fosterceller: Ved dannelse av organer og vev.
  • Bloddannende celler i benmargen: Produksjon av nye røde og hvite blodceller.
  • Hudceller: Spesielt ved psoriasis hvor huden fornyes raskere enn normalt.
  • Celler i mage-tarmkanalen: Slimhinnen i tarmen fornyes hyppig og har høyt forbruk. [1, 2, 3, 4]

Kilde: https://www.b-vitaminmangel.no/nb-no/hva-er-b-vitaminmangel/folatmangel-b9

Dette betyr også at celler som får høyt forbruk kan bruke opp folatet de har lagret inni seg og gå tomme, selv om nivået i blodet er "innafor". Som betyr at du kan oppleve symptomer på folatmangel selv om blodprøven er innafor referansenivå.

Når vi vet at forbruket av folat øker f.eks. ved økt behov for celledeling, er det enkelt å skjønne hvorfor tilskudd av folat er anbefalt til gravide, som skal bygge en unge på fire kilo nettopp ved hjelp av celledeling.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Når leger måler mangel, måler de nivået i blodet, men det er ikke i blodet mikronæringsstoffer, som folat, brukes. Det er cellene i kroppen som bruker vitaminer og mineraler, og bruken varierer med hva cellene holder på med. Her er eksempel på celler som kan få behov for økt forbruk av folat:

• Fosterceller: Ved dannelse av organer og vev.
  • Bloddannende celler i benmargen: Produksjon av nye røde og hvite blodceller.
  • Hudceller: Spesielt ved psoriasis hvor huden fornyes raskere enn normalt.
  • Celler i mage-tarmkanalen: Slimhinnen i tarmen fornyes hyppig og har høyt forbruk. [1, 2, 3, 4]

Kilde: https://www.b-vitaminmangel.no/nb-no/hva-er-b-vitaminmangel/folatmangel-b9

Dette betyr også at celler som får høyt forbruk kan bruke opp folatet de har lagret inni seg og gå tomme, selv om nivået i blodet er "innafor". Som betyr at du kan oppleve symptomer på folatmangel selv om blodprøven er innafor referansenivå.

Når vi vet at forbruket av folat øker f.eks. ved økt behov for celledeling, er det enkelt å skjønne hvorfor tilskudd av folat er anbefalt til gravide, som skal bygge en unge på fire kilo nettopp ved hjelp av celledeling.

Men her er det jo snakk om målbart alt for lav folat i blodet.

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut MTHFR-genet. Da trenger man folat, ikke folsyre, og methylerte b-vitaminer. 

Anonymkode: b3107...9c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekk ut MTHFR-genet. Da trenger man folat, ikke folsyre, og methylerte b-vitaminer. 

Anonymkode: b3107...9c4

Hva har det med spørsmålet I hoved innlegget å gjøre???

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2026 den 7.00):

Handler ikke om opptak osv. Lurer bare på hva slags symptomer folk har hatt på folat mangel og hvor lang tid det tok før bedring og om opphold i tilskudd kan gjøre det verre igjen med en gang. 

Tok du tilskudd på eget initiativ, eller etter anbefaling fra lege? Som nevnt fikk jeg beskjed av lege om å ta tilskudd i 3 mnd. Lagrene i kroppen kan tømmes i løpet av 3-4 mnd. 

Folat må tilføres via mat/tilskudd. Kroppen forbruker det. Vil anbefale deg å teste metylfolat for å se om det fungerer bedre. Du kan merke bedring etter 2 uker, men tvilsomt at lagrene er fylt opp nok etter 2 uker. 

Anonymkode: fd5a9...faf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tok du tilskudd på eget initiativ, eller etter anbefaling fra lege? Som nevnt fikk jeg beskjed av lege om å ta tilskudd i 3 mnd. Lagrene i kroppen kan tømmes i løpet av 3-4 mnd. 

Folat må tilføres via mat/tilskudd. Kroppen forbruker det. Vil anbefale deg å teste metylfolat for å se om det fungerer bedre. Du kan merke bedring etter 2 uker, men tvilsomt at lagrene er fylt opp nok etter 2 uker. 

Jeg har alvorlig mangel så fikk på resept ja. Har tatt tilskudd litt av og på i tre uker. Men er skikkelig dårlig. Mange grunner til det antagelig, men hadde jo «håpt» noe skyldtes mangelen, men da er det altså mulig at det ikke er korrigert ordentlig enda?

Jeg vet at nivåene mine øker på dette tilskuddet, tatt det før.  så da burde det jo funke? Men er mest ift symmtomer jeg tenker da 
Tør ikke eksperimentere med metylert nå da jeg er veldig sensitiv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har alvorlig mangel så fikk på resept ja. Har tatt tilskudd litt av og på i tre uker. Men er skikkelig dårlig. Mange grunner til det antagelig, men hadde jo «håpt» noe skyldtes mangelen, men da er det altså mulig at det ikke er korrigert ordentlig enda?

Jeg vet at nivåene mine øker på dette tilskuddet, tatt det før.  så da burde det jo funke? Men er mest ift symmtomer jeg tenker da 
Tør ikke eksperimentere med metylert nå da jeg er veldig sensitiv. 

Tvilsomt at du har fått nivået opp da ja. Som sagt må også folat tilføres jevnlig, hvis du f.eks. spiser dårlig til vanlig, så bør du nok ta tilskudd hele tiden. 

Men lignende symptomer kan også komme av andre ting, jeg fikk hjernetåke når jeg hadde mangel, men har det igjen nå pga. stress f.eks.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kritisk lav folatnivå og måtte ta 3 mg folat i 3 mnd. Det er jo viktig å ta det som foreskrevet, så skjønner ikke helt " Har tatt tilskudd litt av og på i tre uker." Det tar  tid å bli bedre, men prøvene var tilfredstillende etter 3 mnd. Tar fremdeles 1 mg og skal ta nye prøver om ett par mnd for å se om det er tilstrekkelig.

Anonymkode: ab686...892

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2026 den 9.23):

Tvilsomt at du har fått nivået opp da ja. Som sagt må også folat tilføres jevnlig, hvis du f.eks. spiser dårlig til vanlig, så bør du nok ta tilskudd hele tiden. 

Men lignende symptomer kan også komme av andre ting, jeg fikk hjernetåke når jeg hadde mangel, men har det igjen nå pga. stress f.eks.

Ja er absolutt flere grunner for meg. Men hjelper sikkert kkke med mangel, men tenkte det verste var korrigert nå.. men kanskje ikke da

merker du noe forskjell på type hjerneproblemer mellom folatmangel og mer stress relatert hjernetåke?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde kritisk lav folatnivå og måtte ta 3 mg folat i 3 mnd. Det er jo viktig å ta det som foreskrevet, så skjønner ikke helt " Har tatt tilskudd litt av og på i tre uker." Det tar  tid å bli bedre, men prøvene var tilfredstillende etter 3 mnd. Tar fremdeles 1 mg og skal ta nye prøver om ett par mnd for å se om det er tilstrekkelig.

Ja men vet fra tidligere at blodverdier stiger kjapt så de har sikkert steget nå. Men vet ikke om det fikser evt problemer man har pga mangelen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja men vet fra tidligere at blodverdier stiger kjapt så de har sikkert steget nå. Men vet ikke om det fikser evt problemer man har pga mangelen 

ja, helt klart må man spørre hvorfor eller hva som stjeler folatlagrene, ellers kan det jo bare bli et gjentagende problem🙏

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

merker du noe forskjell på type hjerneproblemer mellom folatmangel og mer stress relatert hjernetåke?

Nei, det er vanskelig å skille. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...