Gå til innhold

Folatmangel. Symptomer og tid?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har hatt alvorlig folat mangel og fikk symtlomer av det? Isåfall hvilke?

Og tok det lang tid før behandling virket? Jeg tok tilskudd et par uker men merka ikke noe. Nå har jeg hatt ett opphold i tilmsudd, men må vel ta det flere mnd før det er retta opp eller?

Anonymkode: e4590...07d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har også vært lav i folat flere ganger. Har dårlig opptak av vitaminer. Har har mye prikking i hender og vært veldig slapp. 

Anonymkode: 212e2...e23

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mangel og vanlig folat fra apotek har ikke funket i hele tatt. Fikk et tips her inne om flytende folat fra helsekost. Tatt det i kanskje 2 uker eller noe og merker forskjell. Har slitt med mye forskjellig, så hva som er hva er vanskelig å si. Føler meg blant annet dement🤪

Anonymkode: ac28f...905

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har mangel og vanlig folat fra apotek har ikke funket i hele tatt. Fikk et tips her inne om flytende folat fra helsekost. Tatt det i kanskje 2 uker eller noe og merker forskjell. Har slitt med mye forskjellig, så hva som er hva er vanskelig å si. Føler meg blant annet dement🤪

Føler meg også dement. Som jeg har en murstein med tåke i hodet og. Masse annet 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Føler meg også dement. Som jeg har en murstein med tåke i hodet og. Masse annet 

Det er veldig slitsomt. Sliter med logisk tenking og oppfattes sikkert som helt blåst til tider.

AnonymBruker
Skrevet

Hva ble folat målt til hos dere? Tok blodprøver forrige måned, og ser at min verdi er 6. Såvidt innenfor normalområdet. Ble ikke kommentert av legen, men burde jeg ta tilskudd?

Anonymkode: cdb47...7dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva ble folat målt til hos dere? Tok blodprøver forrige måned, og ser at min verdi er 6. Såvidt innenfor normalområdet. Ble ikke kommentert av legen, men burde jeg ta tilskudd?

Anonymkode: cdb47...7dd

Jeg hadde 8. Så tok jeg tilskudd helt til boksen var tom og da var nivået på 7. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at det ofte skrives om lavt folatnivå her inne, og nesten hver gang handler svarene om det samme: «Du må spise mer grønne blader» eller «Du må ta tilskudd». Joda, inntak er viktig, men jeg synes vi snakker altfor lite om den andre siden av ligningen: Økt forbruk.

Folatnivået i kroppen fungerer litt som vannet i en vask. De fleste fokuserer bare på om krana står åpen (at vi får i oss nok), men vi glemmer at proppen kan være trukket ut (at kroppen bruker det opp for fort).

Selv om du har et sunt kosthold, kan nivåene dine være lave fordi kroppen din er i «høygir» av ulike årsaker. Folat er nemlig kroppens drivstoff for celledeling, og her er noen grunner til at «tanken» tømmes raskere enn normalt:

Skjulte betennelser: Har du en kronisk betennelse i kroppen, som f.eks. psoriasis, leddgikt eller betennelser i tarmen (Crohns/UC)? Da jobber celleproduksjonen på overtid, og folatforbruket skyter i været.

Medisiner som «stjeler» folat: Enkelte vanlige medisiner, som visse typer antibiotika eller medisiner mot gikt og epilepsi, kan forstyrre hvordan kroppen bruker folat.

Høy celleomsetning: Ved enkelte blodsykdommer (som hemolytisk anemi) brytes de røde blodcellene ned raskere enn vanlig. Da må kroppen pøse på med folat for å produsere nye.

Livsstil: Vi vet at graviditet krever mye, men også høyt alkoholforbruk og røyking gjør at kroppen trenger mer folat enn det som er «normalen».

Poenget mitt er: Hvis du har lave verdier til tross for tilskudd og bra mat, så spør legen din: «Er det noe som stjeler folatet mitt?» Vi må slutte å bare se på inntaket og heller begynne å lete etter årsaken til at forbruket er så høyt.

Anonymkode: 48262...e45

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg ser at det ofte skrives om lavt folatnivå her inne, og nesten hver gang handler svarene om det samme: «Du må spise mer grønne blader» eller «Du må ta tilskudd». Joda, inntak er viktig, men jeg synes vi snakker altfor lite om den andre siden av ligningen: Økt forbruk.

Folatnivået i kroppen fungerer litt som vannet i en vask. De fleste fokuserer bare på om krana står åpen (at vi får i oss nok), men vi glemmer at proppen kan være trukket ut (at kroppen bruker det opp for fort).

Selv om du har et sunt kosthold, kan nivåene dine være lave fordi kroppen din er i «høygir» av ulike årsaker. Folat er nemlig kroppens drivstoff for celledeling, og her er noen grunner til at «tanken» tømmes raskere enn normalt:

Skjulte betennelser: Har du en kronisk betennelse i kroppen, som f.eks. psoriasis, leddgikt eller betennelser i tarmen (Crohns/UC)? Da jobber celleproduksjonen på overtid, og folatforbruket skyter i været.

Medisiner som «stjeler» folat: Enkelte vanlige medisiner, som visse typer antibiotika eller medisiner mot gikt og epilepsi, kan forstyrre hvordan kroppen bruker folat.

Høy celleomsetning: Ved enkelte blodsykdommer (som hemolytisk anemi) brytes de røde blodcellene ned raskere enn vanlig. Da må kroppen pøse på med folat for å produsere nye.

Livsstil: Vi vet at graviditet krever mye, men også høyt alkoholforbruk og røyking gjør at kroppen trenger mer folat enn det som er «normalen».

Poenget mitt er: Hvis du har lave verdier til tross for tilskudd og bra mat, så spør legen din: «Er det noe som stjeler folatet mitt?» Vi må slutte å bare se på inntaket og heller begynne å lete etter årsaken til at forbruket er så høyt.

Anonymkode: 48262...e45

Ts her, er nok inntak som er mitt problem hvertfall. Men har vært mye syk så forbruker er sikkert høyere og ja 

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg som omhandler dosering.

veronica<3, mod.

Skrevet

Folatmangel kan føre til blodmangel/anemi og dermed tretthet, så ikke rart man også kan få nevrologiske utfall som prikking i hender bl.a.   

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen som har hatt alvorlig folat mangel og fikk symtlomer av det? Isåfall hvilke?

Og tok det lang tid før behandling virket? Jeg tok tilskudd et par uker men merka ikke noe. Nå har jeg hatt ett opphold i tilmsudd, men må vel ta det flere mnd før det er retta opp eller?

Folatmangel kan føre til blodmangel/anemi og dermed tretthet, så ikke rart man også kan få nevrologiske utfall som prikking i hender bl.a.   

AnonymBruker
Skrevet

Den forbanna dritlegen ville ikke gi meg folat da den var en desimal over normalnivået. Ja, jeg bruker en epilepsimedisin og har fått tilskudd før av en annen lege da det lå rett under. Så jeg tar B-vit fra apoteket, men aner ikke nivået. Er visst vanskelig å få tatt blodprøver om dagen også virker det som. 

Anonymkode: 43ad3...10f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den forbanna dritlegen ville ikke gi meg folat da den var en desimal over normalnivået. Ja, jeg bruker en epilepsimedisin og har fått tilskudd før av en annen lege da det lå rett under. Så jeg tar B-vit fra apoteket, men aner ikke nivået. Er visst vanskelig å få tatt blodprøver om dagen også virker det som. 

Jeg fikk heller ikke resept. Kroppen min tar ikke opp tilskudd fra apoteket heller, men det er en bra en fra helsekost jeg har startet på. Flytende. Føles som den fungerer på meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kjøp folat uten resept da? 

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (6 minutter siden):

Kjøp folat uten resept da? 

Den fungerer ikke for alle. Har null virkning på meg. Nivået gikk nedover, enda jeg fullførte en hel boks.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den fungerer ikke for alle. Har null virkning på meg. Nivået gikk nedover, enda jeg fullførte en hel boks.

Kjøpe et annet merke? F.eks. flytende variant?
Dosering vil nok også ha noe å si. Går man på minste dose, men har en kropp som forbruker mye folat, vil ikke nivåene gå oppover. 

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (3 minutter siden):

Kjøpe et annet merke? F.eks. flytende variant?
Dosering vil nok også ha noe å si. Går man på minste dose, men har en kropp som forbruker mye folat, vil ikke nivåene gå oppover. 

Jeg tar en flytende variant nå. Fikk et tips herfra. Kjenner at det virker, så veldig fornøyd med det.

• Liker 1
Skrevet

Kjøp metylfolat, ikke folsyre. Bioidentisk folat tas lettere opp enn folsyre som må omdannes til folat i kroppen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler metylfolat, bruker denne

Da jeg ble målt, sa legen at jeg hadde under laveste anbefalte nivå som vel er 6. Kjente på hjernetåke, utmattelse og svimmelhet. 

Legen skrev ut 1 mg folsyre som skulle tas i 90 dager til meg. Gikk over til metylfolat på slutten og tar det fortsatt, men i litt lavere dose siden nivået er blitt normalt, var på 20 sist jeg målte. 

Anonymkode: fd5a9...faf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...