Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Erfaringer med IVF og donorsæd hos Medicus?

Anonymkode: 78782...af3

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Erfaringer med IVF og donorsæd hos Medicus?

Ja, jeg har. Hva vil du vite?:)

Anonymkode: cdbe8...641

Skrevet

Vi brukte Medicus og sæddonor. Hva tenker du på?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvordan de velger ut donorene sine. Hvordan vet man at donor eksempelvis ikke har kriminell fortid? 

Snjóbolti skrev (20 timer siden):

AnonymBruker skrev (På 2.5.2026 den 14.35):

Ja, jeg har. Hva vil du vite?:)

Anonymkode: cdbe8...641

AnonymBruker
Skrevet

Før man velger å bruke donor synes jeg man skal tenke seg om, hadde man selv vært villig til å donere egne egg/sæd til andre ufrivillig barnløse. Eller går den tanken bare en vei?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Før man velger å bruke donor synes jeg man skal tenke seg om, hadde man selv vært villig til å donere egne egg/sæd til andre ufrivillig barnløse. Eller går den tanken bare en vei?

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å donere egg, men var for gammel da det ble lov i Norge. Klarte såvidt å få barn med egne egg, og vurderte seriøst eggdonasjon. Men vi slapp det, da. 

Anonymkode: d83fa...6a8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2026 den 15.41):

Jeg lurer på hvordan de velger ut donorene sine. Hvordan vet man at donor eksempelvis ikke har kriminell fortid? 

De bruker sæddonor enten fra egen bank eller cryos. Jeg vil anta at de som donerer må levere en del papirer, men spiller det egentlig noen rolle hvis donor har kriminell fortid 🤔. Donor har jo ingen påvirkning i hverdagen for barnet? Men du kan jo bare sende de en mail å spørre. Jeg har ikke tenkt på den problemstillingen i det hele tatt. Kun medisinsk.

AnonymBruker skrev (På 3.5.2026 den 16.05):

Altså, de som trenger IVF vil jo ofte være utelukket for å donere noe som helst. Da de antakeligvis har nedsatt fertilitet. Men ja, jeg håper at de åpner for embryodonasjon, da vi har 8 embryo på frys. Vi vil ha ett barn til, men forhåpentligvis lykkes vi før vi har brukt opp de 8 og vi kunne gjerne donert embryo til 1 barn. Nå har jeg ikke mulighet for å donere egg, da jeg er for gammel innen kroppen har kommet seg etter graviditet (har termin nå i mai). Men jeg er absolutt åpen for embryodonasjon hvis de tillater det. Men generelt vil jeg jo tro de fleste som har behov for donorsæd eller donoregg ikke kan donere bort noe selv. Så vi er jo avhengig av at andre frivillig gjør dette, for at denne gruppen skal kunne bli foreldre.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2026 den 16.05):

Du vet at det er to ulike ting?

Jeg forstår tanken din, men man må ikke like å gi alt man setter pris på å få, det er en stråmann.

Men vi fikk barn med sæddonor og vi kunne godt donert bort vår sæd og våre egg hvis det var mulig. Vi har flere embryoer på frys som vi også kunne gitt bort.

Men det burde være helt ok å bare ønske å gi eller bare ønske å få sæd og egg for å lage barn.

Anonymkode: 325b5...6d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2026 den 18.27):

Du vet at det er to ulike ting?

Jeg forstår tanken din, men man må ikke like å gi alt man setter pris på å få, det er en stråmann.

Men vi fikk barn med sæddonor og vi kunne godt donert bort vår sæd og våre egg hvis det var mulig. Vi har flere embryoer på frys som vi også kunne gitt bort.

Men det burde være helt ok å bare ønske å gi eller bare ønske å få sæd og egg for å lage barn.

Anonymkode: 325b5...6d6

Særlig de som donerer egg her i Norge, de gjør det jo 100% frivillig og får kun en symbolsk sum for det (pluss selvsagt behandling og medisin dekket). Ingen går gjennom hormonstimulering og egguttak for donasjon, hvis de oppriktig ikke vil hjelpe. Sæddonasjon er jo et langt lettere valg, man behøver ikke medisiner og medisinsk prosedyre for å få til det. Helt ærlig tror jeg ikke at en eneste kvinne som donerer egg her i Norge gjør det fordi de vil ha noe i retur. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snjóbolti skrev (På 2.5.2026 den 19.14):

Ikke meg som er TS, men hvordan var "utvelgelsesprosessen"? Hvilke ønsker kunne dere komme med osv.?  Og hva fikk dere vite om hvilke ønsker som var blitt hørt eller hva jeg skal si? 

Anonymkode: 96a4d...8c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...