Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter brudd for over 2 år siden bor barna 80 % hos meg  20 % hos far. Han snakket stadig om å øke samvær men det skjer jo aldri. Når vi gikk fra hverandre var vi enige om 50/50. Så startet det med at han måtte ha litt mindre samvær for å få tid til å etablere seg på nytt, og det gikk aldri opp fra de 20%. 

Er det mange som har så skjev fordeling? Og er det noe håp om at han etterhvert faktisk vil øke? Hvordan kan en far synes det er greit å se barna så lite?  Det er lenge siden han var godt etablert, og nå har han også ny kjæreste. Så etter nye dama kom inn i bildet har det heller ikke blitt nevnt noe om å øke samvær. 

Vi har ikke et godt samarbeid heller da han har mye narsisistiske trekk. 

Anonymkode: e952c...b90

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beklageligvis er det ikke helt unormalt at foreldre og særlig fedre mister litt interessen i barna sine når de får ny kjæreste.

Jeg ville ikke håpt på mer samvær. Eneste håpet er nok å søke bidrag dersom du ikke allerede har det på plass. 

Anonymkode: c2805...c75

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du ikke skal vente på at han skal ta initiativet til å øke samværet?

Kanskje du skal kreve at han gjør det? 

For å ha ansvaret 80% er strevsomt og økonomisk krevende.

Anonymkode: a189f...424

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

hvis far har ny samboer er det ikke rart at han er fornøyd med kun helgesamvær. Hun ønsker nok ikke mer samvær heller.

Anonymkode: a2118...233

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Beklageligvis er det ikke helt unormalt at foreldre og særlig fedre mister litt interessen i barna sine når de får ny kjæreste.

Jeg ville ikke håpt på mer samvær. Eneste håpet er nok å søke bidrag dersom du ikke allerede har det på plass. 

Anonymkode: c2805...c75

Det var for å få bidrag ned han ønsket mer samvær. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje du ikke skal vente på at han skal ta initiativet til å øke samværet?

Kanskje du skal kreve at han gjør det? 

For å ha ansvaret 80% er strevsomt og økonomisk krevende.

Det er krevende ja. Men han er ingen god far, så jeg kommer ikke til å presse på ham mer samvær. De er mest "til oppbevaring" når de er der fra før, så å kreve mer øker neppe kvalitet på samværet. Jeg er vel mer redd for at han plutselig ikke har tid til de 20 % heller. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om det er bra for barna å være mest hos deg. 

Anonymkode: ca118...c7f

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som om det er bra for barna å være mest hos deg. 

Anonymkode: ca118...c7f

Ja, det er jo egentlig det. Men for at jeg skal være en god forelder må jo jeg også "virke". Og jeg blir litt utslitt av å måtte ha ALT ansvar for oppfølging alene, med bare noen få dager innimellom på helgebesøk hos far. Han ordner ikke noe praktisk for dem, eller følger opp på noe område så alt havner på meg. 

I tillegg lar han sånt som "vil snart endre til mer samvær" henge over oss, uten at vi får vite noe mer; blir det noe av eller ikke? Barna lurer jo også, siden han stadig antydet at nå skulle de snart være der mer osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er barna?

Anonymkode: 5d2d8...abd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor gamle er barna?

11 og snart 14

AnonymBruker
Skrevet

Har du søkt om å få bidrag fastsatt hos NAV? Bor han sammen med den nye eller er de særboere? Det første slår inn på hans bidragsevne. 

Hva ønsker barna? Eldste er over 12 og skal bli hørt, og yngste er nesten der. Vil faren ta hensyn til  at de evt. vil være der mer? 

Anonymkode: ded32...340

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du søkt om å få bidrag fastsatt hos NAV? Bor han sammen med den nye eller er de særboere? Det første slår inn på hans bidragsevne. 

Det har ikke noe å si. Bidraget blir det samme, for det er kun han som har forsørgerplikt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva ønsker barna? Eldste er over 12 og skal bli hørt, og yngste er nesten der. Vil faren ta hensyn til  at de evt. vil være der mer? 

Hvordan kan ny samboer slå ut på bidrag til barn med meg?

De sier både at de vil bo på et sted, hos meg, men også at de vil se faren sin. De vil nok egentlig ikke være der mere tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Eldste er jo stor nok til å bestemme selv. Det er ikke lenge om å gjøre for yngste heller. Slik du beskriver det ønsker ikke du heller egentlig at han har dem mer? Og hvis barna ikke er superfornøyd med samværet der, gjelder det dem og.

Leser dette egentlig som et mer generelt hjertesukk om at du skulle ønske han var mer dedikert til dem. Det er forståelig, men ikke noe du kan endre.

Hvorfor det er slik er litt vanskelig å svare på. Jeg leste et sted at kvinner beskytter sitt avkom, og menn sin familie. Hvis familien blir «brutt opp», spesielt på kvinnens initiativ, faller deres motivasjon. Og se bruker mer krefter i en evt ny familie. Det stemmer ganske bra med det jeg har sett rundt meg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eldste er jo stor nok til å bestemme selv. Det er ikke lenge om å gjøre for yngste heller. Slik du beskriver det ønsker ikke du heller egentlig at han har dem mer? Og hvis barna ikke er superfornøyd med samværet der, gjelder det dem og.

Leser dette egentlig som et mer generelt hjertesukk om at du skulle ønske han var mer dedikert til dem. Det er forståelig, men ikke noe du kan endre.

Hvorfor det er slik er litt vanskelig å svare på. Jeg leste et sted at kvinner beskytter sitt avkom, og menn sin familie. Hvis familien blir «brutt opp», spesielt på kvinnens initiativ, faller deres motivasjon. Og se bruker mer krefter i en evt ny familie. Det stemmer ganske bra med det jeg har sett rundt meg.

Det siste avsnittet ditt tror jeg på. Men eneste er at jeg ikke er like snill med er betegnelsen. Når menn mister tilgang til familie følelsen, altså alt en kvinne bidrar med, så kan det være det samme. Da må han lete etter en nye slave om du vil. 

Skrevet

20% er nok tid å være "uten" fungerende forelder. Har han ikke vilje og evne til å følge opp nå, blir han ikke bedre av å ha dem mer og det blir kanskje mer arbeid for deg å ta igjen på det han ikke følger opp hvis de er større del av tiden sin uten omsorg og praktisk hjelp. 

Tenk kanskje heller på om du kan gjøre noe med oppgavene du står i. Samordne kjøring med andre foreldre, litt faste rotasjoner på middager, gi barna ansvar for noen flere oppgaver, sånne ting. Koble ut med noe som gir rekreasjon, fremfor TV og skrolling.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (20 minutter siden):

Det siste avsnittet ditt tror jeg på. Men eneste er at jeg ikke er like snill med er betegnelsen. Når menn mister tilgang til familie følelsen, altså alt en kvinne bidrar med, så kan det være det samme. Da må han lete etter en nye slave om du vil. 

Jeg tror nok «slave» er litt overdrevet, det er nok mange som har brutt opp ekteskapet selv om de ikke har fungert som slaver (om det var tilfeller for TS får hun svare på). 

Men selv der mange av hovedoppgavene er jevnt fordelt, er det jo kvinnene som gjerne tar seg av det som gjør et hus til et hjem. Men den ekstra biten skal være lystdreven, menn tar den sjelden, og stemødre tar den ikke overfor andres barn. De dekker basisbehov, men de er ikke akkurat ute og arrangerer påskeeggjakt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det du sier der høres faktisk logisk ut, ikke sånn det burde være synes jeg da men.

Nei, grunnene til at jeg ønsker samvær er for at de skal fortsette å kjenne far, selv om det sikkert hadde vært bedre å ikke ha en slik rollemodell. Og jeg trenger avlastning, det er slitsomt å bære alt, nesten hele tiden.

De tør ikke si hva de ønsker til far, for han blir så passiv aggressiv skuffa og lei seg da og de orker ikke stemningen når han ikke får det som han vil.

Vet ikke hvor jeg vil her, men litt trøst å høre hva andre tenker, høre hvordan andre har det osv. Det er også slitsom at endring plutselig kommer ut av det blå, for han vil jo bli kvitt bidrag, det har han sagt. Men tenker sjansen for økning i samvær reduseres med at han blir mer og mer involvert i den nye dama? Hun har ikke barn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tror nok «slave» er litt overdrevet, det er nok mange som har brutt opp ekteskapet selv om de ikke har fungert som slaver (om det var tilfeller for TS får hun svare på). 

Men selv der mange av hovedoppgavene er jevnt fordelt, er det jo kvinnene som gjerne tar seg av det som gjør et hus til et hjem. Men den ekstra biten skal være lystdreven, menn tar den sjelden, og stemødre tar den ikke overfor andres barn. De dekker basisbehov, men de er ikke akkurat ute og arrangerer påskeeggjakt.

Joda, jeg var nok slaven ja. Gjorde stort sett alt, fungerte som en mor for ham egentlig; han var en utakknemlig tenåring som forventet oppvarming uten å bidra med annet enn at kroppen hans fysisk var innom huset. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er krevende ja. Men han er ingen god far, så jeg kommer ikke til å presse på ham mer samvær. De er mest "til oppbevaring" når de er der fra før, så å kreve mer øker neppe kvalitet på samværet. Jeg er vel mer redd for at han plutselig ikke har tid til de 20 % heller. 

Så du vil ikke at han skal ha mer samvær?

Men du vil at han skal ønske å ha mer samvær? 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...