AnonymBruker Skrevet 4. mai #21 Skrevet 4. mai Huff, nordnorsk lærer her, som på dialekt ber eleven mine om å «putte bøkern i hylla» etter timen.🤣🙈 Anonymkode: 83566...84a 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #22 Skrevet 4. mai Bestemor født 1929, bodde i USA noen tiår sa "putte". Anonymkode: bee2a...699
AnonymBruker Skrevet 4. mai #23 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Huff, nordnorsk lærer her, som på dialekt ber eleven mine om å «putte bøkern i hylla» etter timen.🤣🙈 Anonymkode: 83566...84a Bøker? Hylle? Anonymkode: a480f...362
AnonymBruker Skrevet 4. mai #24 Skrevet 4. mai Dialekt. Her hvor jeg er fra sier vi det også. Anonymkode: 02588...09c
ElectricScum Skrevet 4. mai #25 Skrevet 4. mai Jeg er over 50, fra Oslo og relativt språkinteressert. Ordet "putte" er helt gangbart i mine ører og jeg har selv vært en flittig bruker av dette ordet som jeg synes er svært anvendelig. Å sammenligne dette med "shøtt, shylling og shino" er helt på trynet. 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #26 Skrevet 4. mai Bortsett fra putte på sminke bruker jeg putte på denne måte og har alltid gjort det. K55 fra Innlandet. Anonymkode: 52ff4...28e 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai #27 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er født i 1969 i Trøndelag og har brukt putt/putte/putta hele livet, som alle andre i samme område. Anonymkode: 24483...8aa Jeg er 81 modell fra Trøndelag her å. Har alltid brukt ordet putte. Mine foreldre bruker det å. Anonymkode: c72ad...76f 1
000VF000 Skrevet 4. mai #28 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (På 2.5.2026 den 10.06): Det siste året har ordet "putte" blitt brukt i alle sammensetninger der de ikke hører hjemme, og det er særlig den yngre garde som bruker det. Anonymkode: babcf...c0b Jeg brukte ordet da jeg selv var en del av den yngre garde, for ca 35 år siden.
AnonymBruker Skrevet 4. mai #29 Skrevet 4. mai Helt normalt på min dialekt. Jeg er ikke ung. Anonymkode: 3e725...134 1
Bacteria Skrevet 4. mai #30 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (På 2.5.2026 den 10.11): Det er da ikke feil å bruke «putte» i de sammenhengene du nevner. Og nei, jeg tilhører ikke den yngre garde. Anonymkode: 8f28e...f5b Enig. Jeg er godt opp i åra og her jeg bor har «putte» blitt brukt i alle de sammenhenger OP nevner. Kanskje med unntak av «putte på sminke» da ville vi sagt «ta på sminke».
AnonymBruker Skrevet 4. mai #31 Skrevet 4. mai Her i Oslo er putte noe man gjør når man spiller golf. Anonymkode: be8cd...390 1
Sniff76 Skrevet 4. mai #32 Skrevet 4. mai (endret) Putte er et helt naturlig ord her jeg bor (Østlandet, 50 år) Sier ikke "putte på sminke". Endret 4. mai av Sniff76 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #33 Skrevet 4. mai "Å putte den inn" når man skal pule. Får spasmer av å lese dette. Anonymkode: 69d4f...652
AnonymBruker Skrevet 5. mai #34 Skrevet 5. mai "Putte" høres ut som barnehagespråk, uansett sammenheng. jeg jobber med språkvask, og redigerer det konsekvent. Anonymkode: 4d727...d86 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #35 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): "Putte" høres ut som barnehagespråk, uansett sammenheng. jeg jobber med språkvask, og redigerer det konsekvent. Anonymkode: 4d727...d86 Hva sier du i stedet for å putte hendene i lomma? Stikke? Jeg er for øvrig over 60, fra Oslo, og bruker putte, som å putte noe i veska. Jeg putter ikke på sminke. Jeg ville nok likevel sagt å sette bøker i hylla, og legge noe i bilen. Jeg tror jeg bare putter små ting, og tingen verken blir stående (sette) eller liggende (legge), selv om tingen jeg putter i veska blir liggende der. Hendene jeg putter i lomma blir heller ikke stående eller liggende der. Anonymkode: 3a6b6...801 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #36 Skrevet 5. mai Jeg er 77 modell fra sør Gudbrandsdalen, og vi sier putte, med unntak av sminken. Anonymkode: e1408...cdf 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #37 Skrevet 5. mai 76 modell fra Innlandet og putte er helt vanlig å si her. Anonymkode: 9fcf0...b7a
Ullvott Skrevet 5. mai #38 Skrevet 5. mai Gud forby at det skulle være flere riktige måter å uttrykke noe på! 🙄 Jeg er over 50, kommer fra Innlandet. 1
Uanonym bruker Skrevet 15. mai #39 Skrevet 15. mai Å putte kan brukes som synonym for å legge eller sette én ting inni eller oppi en annen. Jeg forbinder ordet mest med sånne barneleker der man tar ei leke av en viss form og putter (ja!) den nedi det riktige hullet i bøtta. Å "putte på sminke" er jo helt feil, men de andre eksemplene til TS er OK (selv om jeg nok ikke ville sagt det selv).
AnonymBruker Skrevet 15. mai #40 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (På 5.5.2026 den 5.33): Hva sier du i stedet for å putte hendene i lomma? Stikke? Ville nok sagt "stikke" ja. Det er mange ord som høres greie ut muntlig, og kanskje særlig på enkelte dialekter, men i skriftlig dokumentasjon (som er det jeg jobber med) ser det skikkelig uprofesjonelt ut. Anonymkode: 4d727...d86
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå