AnonymBruker Skrevet 21 minutter siden #1 Skrevet 21 minutter siden Det siste året har ordet "putte" blitt brukt i alle sammensetninger der de ikke hører hjemme, og det er særlig den yngre garde som bruker det. Hørt i en tv-serie og når folk snakker på sosiale medier: Feks: "Jeg kunne ikke akkurat putte pasienten i en taxi heller", istedenfor å si "jeg kunne ikke akkurat sette pasienten i en taxi heller" "Jeg puttet boken tilbake i hyllen", istedenfor å si "jeg satte boken tilbake i hyllen" " Jeg puttet på litt sminke i dag" istedenfor å si " jeg tok på litt sminke i dag" Det høres jo ikke riktig ut og skjønner ikke hvorfor dette ordet har blitt så populært å bruke? Føyer det seg inn i kategorien schøtt, schylling og shcino? Anonymkode: babcf...c0b
AnonymBruker Skrevet 17 minutter siden #2 Skrevet 17 minutter siden Det er da ikke feil å bruke «putte» i de sammenhengene du nevner. Og nei, jeg tilhører ikke den yngre garde. Anonymkode: 8f28e...f5b 3
AnonymBruker Skrevet 17 minutter siden #3 Skrevet 17 minutter siden Det er engelsk. Alle eksemplene dine ville man brukt to put på engelsk. Bruker det selv og ja det er nok en under 40-50 greie. Anonymkode: fc304...a79 2
AnonymBruker Skrevet 12 minutter siden #4 Skrevet 12 minutter siden Jeg ble født i 1975 og i min dialekt bruker vi "putte / putta" istedenfor legge / la / sette. Kommer fra Nordland Anonymkode: 8bbd7...ba4 1
applestories Skrevet 12 minutter siden #5 Skrevet 12 minutter siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er da ikke feil å bruke «putte» i de sammenhengene du nevner. Og nei, jeg tilhører ikke den yngre garde. Anonymkode: 8f28e...f5b Jeg kunne brukt de to første selv, men å "putte på sminke"? 🤔 2
AnonymBruker Skrevet 10 minutter siden #6 Skrevet 10 minutter siden applestories skrev (Akkurat nå): Jeg kunne brukt de to første selv, men å "putte på sminke"? 🤔 I min dialekt sier vi det. Eller vi sier enten "æ skal bare putte på litt sminke" eller "æ putta på litt sminke". Vi veksler mellom putte (fremtid) og putta (fortid) Anonymkode: 8bbd7...ba4 2
AnonymBruker Skrevet 7 minutter siden #7 Skrevet 7 minutter siden Jeg forstår ikke helt hva du reagerer på (med unntak av å «putte på sminke»), i følge både NAOB og Bokmålsordboka er dette helt greie måter å bruke ordet på. Anonymkode: 1ca0c...06c 1
AnonymBruker Skrevet akkurat nå #8 Skrevet akkurat nå AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er engelsk. Alle eksemplene dine ville man brukt to put på engelsk. Bruker det selv og ja det er nok en under 40-50 greie. Anonymkode: fc304...a79 Det er brukt i dansk, og er et stammer fra et gammelt germansk ord. I tillegg brukes det mye nord i landet, som en annen skriver over. Man "putta barna" når man legger dem, man "putta hendene i lommene" og man skal bare "putte litt i bilen" før man kjører. Her sier alle det, gammel som ung. Anonymkode: 376e2...c56
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå