AnonymBruker Skrevet 30. april #21 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Akkurat sånn er det. Jeg personlig tror også at «angst» som regel skyldes noe fysisk. Som ingen gidder å prøve finne ut av. Og man må være sin egen lege Anonymkode: b603e...bf5 Når det gjelder morgenangst så vet vi jo hvordan dette henger sammen ref. kortisol og døgnrytme. Du må jo gjerne ha dine personlige teorier om "noe fysisk" (kortisol og døgnrytme er jo absolutt fysisk?), men det blir da mest som fantasier å regne. Anonymkode: 086d9...2d0
AnonymBruker Skrevet 30. april #22 Skrevet 30. april Det stemmer at kortisol-nivåene er høyest i morgentimene, fra ca 4-tiden og litt frem, og stress over tid kan føre til tidlig oppvåkning og urolig søvn. Systemet roes ved å få igang det parasympatiske nervesystemet tidlig på kvelden, og dempe sympatisk aktvitet. Det er forskjellig hva vi reagerer på, noen kilder kan være: jobboppgaver, konflikter hjemme, uløste indre konflikter fra tidigere, for lite aktivitet gjennom dagen, uhensiktsmessige tankevaner, osv osv. I første omgang kan ro, ved meditasjon/mindfulness/trening hjelpe mye, og hvis det vedvarer kan psykolog eller annen helsepersonell hjelpe videre med å identifisere mønstre hos deg og hvordan få bedre søvn. Anonymkode: cbfdb...de8
AnonymBruker Skrevet 30. april #23 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Når det gjelder morgenangst så vet vi jo hvordan dette henger sammen ref. kortisol og døgnrytme. Du må jo gjerne ha dine personlige teorier om "noe fysisk" (kortisol og døgnrytme er jo absolutt fysisk?), men det blir da mest som fantasier å regne. Anonymkode: 086d9...2d0 Ja det er jo noe fysisk. Jeg kommenterte på «angst» Anonymkode: b603e...bf5
AnonymBruker Skrevet 30. april #24 Skrevet 30. april Jeg tror det er ganske vanlig. Alle problemene virker uløselig da, men lettere i løpet av dagen. Forklares noe her: https://sol.no/nyheter/derfor-vakner-du-mellom-3-og-5-om-natten/82187493 Anonymkode: 9531a...2b4
AnonymBruker Skrevet 30. april #25 Skrevet 30. april Ja, kjenner meg igjen. Har morgenangst i ukedagene, ikke i helger og fridager. Tenker derfor at årsaken er stress. Blir godt å våkne uten morgenangsten i morgen. Anonymkode: 13614...39f 3
AnonymBruker Skrevet 30. april #26 Skrevet 30. april Vet ikke kjønn eller hvor gammel du er, men hvis du er kvinne midt i livet kan det være at progesteron-nivåene dine holder på å bli litt for lave. Det er normalt med kortison-økning på morgen, men høres ut som du har for mye av det. En annen grunn til for mye morgen-kortison kan være at glykogen lageret ditt er oppbrukt til da - sukker-reserven leveren har for å holde blodsukkeret ditt stabilt gjennom natten når du ikke spiser. Hvis du spiser siste måltid tidlig på kvelden og dermed har en lagt fasteperiode til morgen, kan du forsøke å spise litt mer før du legger deg. Se om det hjelper. Anonymkode: 45863...306
AnonymBruker Skrevet 30. april #27 Skrevet 30. april Hm, jeg har det helt motsatt. Jeg kan stresse meg opp på kvelden og problemene mine kan virke helt uoverkommelige. Særlig når jeg er sliten. Etter en god natts søvn våkner jeg rolig og ser lyst på livet. Synes morgenen er den fineste stunden på en dag. Opplever dere stress rundt dere (eks. barn, logistikk, ting man skal rekke), eller er dere også stresset hvis dere våkner alene og har god tid? Anonymkode: 04c0f...74d 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #28 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vet ikke kjønn eller hvor gammel du er, men hvis du er kvinne midt i livet kan det være at progesteron-nivåene dine holder på å bli litt for lave. Det er normalt med kortison-økning på morgen, men høres ut som du har for mye av det. En annen grunn til for mye morgen-kortison kan være at glykogen lageret ditt er oppbrukt til da - sukker-reserven leveren har for å holde blodsukkeret ditt stabilt gjennom natten når du ikke spiser. Hvis du spiser siste måltid tidlig på kvelden og dermed har en lagt fasteperiode til morgen, kan du forsøke å spise litt mer før du legger deg. Se om det hjelper. Anonymkode: 45863...306 Kan de være det selvom man har normal regelmessig syklus? Anonymkode: b603e...bf5
AnonymBruker Skrevet 1. mai #29 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan de være det selvom man har normal regelmessig syklus? Anonymkode: b603e...bf5 Ja det er normalt og forventet når du begynner å nærme deg 40. Er gjerne progesteron-tap man merker først som perimenopause symptomer. Østrogen holder syklys og eggeløsning oppe, så nedgangen i progesteron blir litt mer skjult. Les gjerne om østrogendominans. Anonymkode: 45863...306
AnonymBruker Skrevet 1. mai #30 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja det er normalt og forventet når du begynner å nærme deg 40. Er gjerne progesteron-tap man merker først som perimenopause symptomer. Østrogen holder syklys og eggeløsning oppe, så nedgangen i progesteron blir litt mer skjult. Les gjerne om østrogendominans. Anonymkode: 45863...306 Ja har lest litt om det. Men trodde progesteron også var nødvendig for å opprettholde en normal syklus. Anonymkode: b603e...bf5
AnonymBruker Skrevet 1. mai #31 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja har lest litt om det. Men trodde progesteron også var nødvendig for å opprettholde en normal syklus. Anonymkode: b603e...bf5 I normal fruktbar alder spiller de to hormonene sammen, ja. Men i brytningen, når det begynner å avta, så er det progesteron som svikter først. Mens syklusene likevel fortsatter. Så nei, at du har syklus er ingen garanti for at prog-nivåene er optimale. Anonymkode: 45863...306
AnonymBruker Skrevet 1. mai #32 Skrevet 1. mai Hadde mye hjertebank og var sliten om morgenen, helt til jeg fikk diagnosen søvnapne, og startet med CPAP. Har mye mindre hjertebank om morgenen nå som jeg bruker CPAP Anonymkode: 6e9d8...8ee
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå