AnonymBruker Skrevet 30. april #1 Skrevet 30. april Hver eneste morning når jeg står opp har jeg en intens uro og det føles som hjertet mitt løper maraton. Dette skjer uten unntak, kanskje verre i perioder hvor det er mye stress. Lest at det kan handle om at kortisol-nivået ofte er høyere om morgenen. Hva gjør man for å unngå dette? Andre som sliter med det samme? Anonymkode: d1b19...c00 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. april #2 Skrevet 30. april Tror ikke det er så mye vi kan gjøre for å direkte unngå det siden det er et resultat av å sove. Det vil hjelpe å jobbe med å redusere stress i livet generelt. Det er riktig det som du er inne på, hvis kortisolet ditt er høyt fra før vil du merke det ekstra godt om morgenen. Jeg merker også denne morgen-effekten tydeligere når jeg snart skal ha mensen. Prøver å være oppmerksom på tankene mine da og ikke ta alt jeg tenker for god fisk. Prøver å minne meg selv på hvorfor disse tankene og ubehaget kommer, at dette er en midlertidig tilstand og at jeg vil føle meg bedre om en time eller to. Å planlegge rolige morgener hjelper meg en god del, da slipper jeg å forverre denne effekten gjennom å stresse. Gjør alt klart kvelden før, pakker sekken, setter frem termos, legger frem klær... Går til sengs tidlig så jeg kan stå opp tidlig og ha god tid. Da henter jeg meg en kopp kamillete og leser litt i sengen før jeg går i dusjen. Viktig å være snill med seg selv når en har det litt vondt. ❤️ Anonymkode: 086d9...2d0 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. april #3 Skrevet 30. april Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men for meg kom denne morgenangst-følelsen og hjertebanken med perimenopause. Etter et par måneder på HRT har det nesten forsvunnet helt, kan bare såvidt merke det en gang i blant. Så om du er i en alder der dette kan være en mulighet kan det være verdt å sjekke ut, i hvert fall. Anonymkode: 92f79...e6d 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #5 Skrevet 30. april Jeg har begynt å stå opp 10-15 min tidligere og startet dagen med mindfullness, legger meg på sofaen og fokuserer på pust og avspenning. Føler det fungerer for meg. Anonymkode: 62e23...a7b 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #6 Skrevet 30. april Sprøtt dette er noe dere bare lever med og aksepterer? Anonymkode: 0566f...52c 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #7 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tror ikke det er så mye vi kan gjøre for å direkte unngå det siden det er et resultat av å sove. Det vil hjelpe å jobbe med å redusere stress i livet generelt. Det er riktig det som du er inne på, hvis kortisolet ditt er høyt fra før vil du merke det ekstra godt om morgenen. Jeg merker også denne morgen-effekten tydeligere når jeg snart skal ha mensen. Prøver å være oppmerksom på tankene mine da og ikke ta alt jeg tenker for god fisk. Prøver å minne meg selv på hvorfor disse tankene og ubehaget kommer, at dette er en midlertidig tilstand og at jeg vil føle meg bedre om en time eller to. Å planlegge rolige morgener hjelper meg en god del, da slipper jeg å forverre denne effekten gjennom å stresse. Gjør alt klart kvelden før, pakker sekken, setter frem termos, legger frem klær... Går til sengs tidlig så jeg kan stå opp tidlig og ha god tid. Da henter jeg meg en kopp kamillete og leser litt i sengen før jeg går i dusjen. Viktig å være snill med seg selv når en har det litt vondt. ❤️ Anonymkode: 086d9...2d0 Er det et resultat av å sove? Hvordan da? Anonymkode: b603e...bf5
AnonymBruker Skrevet 30. april #8 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men for meg kom denne morgenangst-følelsen og hjertebanken med perimenopause. Etter et par måneder på HRT har det nesten forsvunnet helt, kan bare såvidt merke det en gang i blant. Så om du er i en alder der dette kan være en mulighet kan det være verdt å sjekke ut, i hvert fall. Anonymkode: 92f79...e6d Østrogen eller progesteron du mangla? Anonymkode: b603e...bf5
AnonymBruker Skrevet 30. april #9 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Sprøtt dette er noe dere bare lever med og aksepterer? Anonymkode: 0566f...52c Hva tenker du er alternativet? Spesielt som kvinne, hva slags hjelp tror du man får? Altså de vil utelukke graviditet når man ikke har hatt sex med et annet menneske på 4 år, de tenker angst når det er hjerneblødning og de tenker det er vekta som er årsaken men så har man tumor i ankelen. Mens en mann kommer inn og har vondt i lilletåa og får full pakke med MR og EKG bare i tilfelle. Ts har du alltid hatt det slik eller er det nytt, hvis det er nytt symptom så må du få sjekket deg selv hos lege, spesielt blodtrykk. Du kan jo kanskje ta en sjekk uansett... Men jeg kjenner flere som har det slik på morgenen, akkurat som om de får seg en støkk når de våkner til en ny dag og så tar det rundt en halvtime før de kommer "ned". Anonymkode: dcab1...46e 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #10 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Sprøtt dette er noe dere bare lever med og aksepterer? Anonymkode: 0566f...52c Lol, hva annet skal man liksom gjøre? Legge seg ned og nekte? Anonymkode: a6bc0...65c 3
Jadasikkert29 Skrevet 30. april #11 Skrevet 30. april Ganske normalt for oss med angst at det er verst på morgenen. Det er pga høyt kortisolnivå (som er høyest på morgenen for å "vekke" deg). Fikk dette forklart av psykiater☺️ 6
AnonymBruker Skrevet 30. april #12 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Østrogen eller progesteron du mangla? Anonymkode: b603e...bf5 Jeg tar begge deler (man gjør som regel det). Men om jeg ikke tar mye feil er det progesteronmangel som fører til hjertebank og "uro" i kroppen. Anonymkode: 92f79...e6d
AnonymBruker Skrevet 30. april #13 Skrevet 30. april Jeg fikk høre at det var vanlig at mennesker som sliter med angst har det verst om morgenen. Har slitt med det i to tiår. For meg har bevisst oppvåkning, lavterskelbevegelse og ernæringsrik frokost hjulpet. Jeg har i løpet av livet aldri hatt noen motivasjon til å stå opp og begynne dagen. Derfor gjør jeg frokost, kaffe og klær klart dagen før. Det eneste jeg trenger å gjøre er å trykke på kaffen og komfyren. Mitt instinkt for å ligge og gjemme meg for dagen er så inngrodd at jeg må starte alt uhyre smått. Mine første bevisste bevegelser er å bevege på små ledd som tær og fingre for å hente meg inn i rommet. Jeg aktiviserer de små leddene først og beveger meg til større, frem til det å stå opp kjennes som en overkommelig handling. Jeg flykter ikke fra angsten, men jobber med den. Jeg snakker også til den. Det siste har gjort at jeg ser mer på den som noe eget, enn som "meg". Hva som funker er veldig individuelt. Jeg flykter inn i tankekjør, men jeg kjenner andre som flykter inn i aktivitet og holder seg fysisk opptatt hele tiden. Men begge deler er flukt. For meg ble det ikke bedre før jeg sluttet å flykte. Flukten er for de fleste et automatisk selvforsvar. Det har tatt tid for meg å bryte det mønsteret siden det er så ubevisst og automatisert. Anonymkode: c67ad...0c6 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #14 Skrevet 30. april Det verste du gjør er å drikke kaffe hvertfall. Kortisolnivået er på topp når du våkner av den enkle grunn at du skal våkne. Å da pøse på med kaffe kan gjøre vondt verre for da blir kroppen mer stresset. Anonymkode: 4bff7...c6d 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #15 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hver eneste morning når jeg står opp har jeg en intens uro og det føles som hjertet mitt løper maraton. Dette skjer uten unntak, kanskje verre i perioder hvor det er mye stress. Lest at det kan handle om at kortisol-nivået ofte er høyere om morgenen. Hva gjør man for å unngå dette? Andre som sliter med det samme? Anonymkode: d1b19...c00 Ja. Jeg sliter også å stå opp om morningen. For meg føles det feil. Og sola er intens og sliter meg ut. Får hodepine. Anonymkode: 2534f...f7f
AnonymBruker Skrevet 30. april #16 Skrevet 30. april Jadasikkert29 skrev (56 minutter siden): Ganske normalt for oss med angst at det er verst på morgenen. Det er pga høyt kortisolnivå (som er høyest på morgenen for å "vekke" deg). Fikk dette forklart av psykiater☺️ Takk. Det visste jeg ikke. Aldri fortalt det til noen heller da, så har ikke spurt. Trodde det bare jeg som var sær og irriterende, for det irriterer meg noe voldsomt at jeg er sånn. Anonymkode: 2534f...f7f
AnonymBruker Skrevet 30. april #17 Skrevet 30. april Det hjelper mye i blandt med å spise meg mett før jeg legger meg. Men det er ikke så lurt da. Anonymkode: 2534f...f7f
AnonymBruker Skrevet 30. april #18 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sprøtt dette er noe dere bare lever med og aksepterer? Anonymkode: 0566f...52c Hva får man gjort med det? Har du noen fix på det? Anonymkode: 2534f...f7f 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #19 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det et resultat av å sove? Hvordan da? Anonymkode: b603e...bf5 Kortisol går opp og ned med døgnrytmen vår og begynner å stige noen timer på morgenkvisten før vi våkner. Det er naturlig del av å være menneske. Anonymkode: 086d9...2d0
AnonymBruker Skrevet 30. april #20 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva tenker du er alternativet? Spesielt som kvinne, hva slags hjelp tror du man får? Altså de vil utelukke graviditet når man ikke har hatt sex med et annet menneske på 4 år, de tenker angst når det er hjerneblødning og de tenker det er vekta som er årsaken men så har man tumor i ankelen. Mens en mann kommer inn og har vondt i lilletåa og får full pakke med MR og EKG bare i tilfelle. Ts har du alltid hatt det slik eller er det nytt, hvis det er nytt symptom så må du få sjekket deg selv hos lege, spesielt blodtrykk. Du kan jo kanskje ta en sjekk uansett... Men jeg kjenner flere som har det slik på morgenen, akkurat som om de får seg en støkk når de våkner til en ny dag og så tar det rundt en halvtime før de kommer "ned". Anonymkode: dcab1...46e Akkurat sånn er det. Jeg personlig tror også at «angst» som regel skyldes noe fysisk. Som ingen gidder å prøve finne ut av. Og man må være sin egen lege Anonymkode: b603e...bf5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå