Gå til innhold

Til dere som samsover med baby

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har tre barn og har prøvd både samsoving og at de sover i egen seng og jeg foretrekker samsoving det første året :) Vi har 180 cm bred seng og mannen forvises derfra de første månedene mens babyene er små som maur (han sover også bedre alene så det var vinn-vinn for oss). Deretter stuker jeg babyen opp i det ene hjørnet (senga dyttes helt inn til veggen så det ikke er fallfare) der hvor jeg kan «oppsøke» dem for å amme dem i søvn før jeg legger meg lengre ned og mot den andre siden. Så har aldri opplevd at jeg har rullet på dem eller at de har havnet på magen (foruten når de har blitt eldre og ruller over selv da). Egen dyne til baby, selvfølgelig :) når de har blitt større har vi montert grind pga. fallfare, men da har jeg også blitt mer slepphendt på å bruke «babyhjørnet» og vi har sovnet inntil hverandre (jeg ligger fortsatt lavt slik at det omtrent bare er ansikt og puppene som ligger inntil dem)🥰

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min baby tok ikke smokk og ikke flaske. Pupp var det eneste som gjaldt. Var klistremerkebaby i tillegg. Så vi samsov. Var eneste muligheten for at begge kunne få søvn på natten. Jeg la meg samtidig som babyen, dvs tidlig.

Hadde en skummel opplevelse med at baby holdt på å bli kvelt av puppen. Etter det så begynte jeg med alarm. Brukte sommerdyne siden er lettere enn vinterdyne. 

Jeg tenker at du må bare gjøre ditt beste. Kanskje mannen din kan være våken og hjelpe til å passe på de dagene han ikke skal jobbe dagen etter? Og i tillegg hvis du er veldig trøtt? 

You’ve got this😘

Anonymkode: 11c11...1df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2026 den 23.34):

Hvordan får dere til at dette blir trygt?? Jeg får ikke til å stå opp for å amme om natten, for uansett hva jeg gjør med soving på dagen osv så er jeg så sigen på natta at jeg er redd å miste babyen om jeg står opp for å amme. Så har så langt forsøkt samsoving med liggende amming i sengen, men stoler ikke på det heller. Jeg sovner under nattammingen, har forsøkt å sette på alarm men det funker dårlig fordi babyen noen ganger spiser bare et par minutter og andre ganger i 40 minutter - kan ikke ha på alarm annethvert minutt. I natt våknet jeg først av at jeg nærmest lå oppå babyen (puppen delvis oppå), og deretter våknet jeg av at babyen hadde rullet over på magen, fra sideleie. Er helt rådvill, what to do :( 

Trenger ikke svar fra folk som bare vil andre vondt. Ikke hint om at jeg er en dårlig mor, jeg gjør alt jeg kan. 

Anonymkode: 72bd9...ce0

Hvorfor må du stå opp? Hadde sengen intil vår seng. Bikka bare ungen over i vår ved amming. Det gikk fint

Anonymkode: af3f1...443

Skrevet (endret)
Tjoheiii skrev (På 23.5.2026 den 21.22):

Har tre barn og har prøvd både samsoving og at de sover i egen seng og jeg foretrekker samsoving det første året :) Vi har 180 cm bred seng og mannen forvises derfra de første månedene mens babyene er små som maur (han sover også bedre alene så det var vinn-vinn for oss). Deretter stuker jeg babyen opp i det ene hjørnet (senga dyttes helt inn til veggen så det ikke er fallfare) der hvor jeg kan «oppsøke» dem for å amme dem i søvn før jeg legger meg lengre ned og mot den andre siden. Så har aldri opplevd at jeg har rullet på dem eller at de har havnet på magen (foruten når de har blitt eldre og ruller over selv da). Egen dyne til baby, selvfølgelig :) når de har blitt større har vi montert grind pga. fallfare, men da har jeg også blitt mer slepphendt på å bruke «babyhjørnet» og vi har sovnet inntil hverandre (jeg ligger fortsatt lavt slik at det omtrent bare er ansikt og puppene som ligger inntil dem)🥰

Endret av Snickersogtwist
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2026 den 23.34):

Hvordan får dere til at dette blir trygt?? Jeg får ikke til å stå opp for å amme om natten, for uansett hva jeg gjør med soving på dagen osv så er jeg så sigen på natta at jeg er redd å miste babyen om jeg står opp for å amme. Så har så langt forsøkt samsoving med liggende amming i sengen, men stoler ikke på det heller. Jeg sovner under nattammingen, har forsøkt å sette på alarm men det funker dårlig fordi babyen noen ganger spiser bare et par minutter og andre ganger i 40 minutter - kan ikke ha på alarm annethvert minutt. I natt våknet jeg først av at jeg nærmest lå oppå babyen (puppen delvis oppå), og deretter våknet jeg av at babyen hadde rullet over på magen, fra sideleie. Er helt rådvill, what to do :( 

Trenger ikke svar fra folk som bare vil andre vondt. Ikke hint om at jeg er en dårlig mor, jeg gjør alt jeg kan. 

Anonymkode: 72bd9...ce0

Et godt tips fra en mamma her. Med begge barna mine sov de med oss men vi henta  en sprinkelseng  gratis fra finn hvor vi bygget den litt om  ved og gjøre den like høy som sengen  og satte på kanter med planker som vi malte i etterkant i samme farge som sengaog babyen sov helt fint i den frem til neste 2 år. Du kan be mannen skaffe en gratis  fra finn også har dere den inntil dobbeltsengen  du ammer og når.du er ferdig så legger du babyen i sengen sin . Det er ikke enklere enn det tro du meg. 

Anonymkode: 08ba7...530

AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke, gikk inn i en slags modus der jeg lå helt stiv som en pinne. Både far og jeg. Baby lå i midten alle tre gangene. (2 ulike fedre også) Sov i tillegg veldig godt, MYE bedre enn da baby lå i sprinkelsengen ved siden av. Hud til hud var magisk. Men skjønner at det oppleves som skummelt og at det potensielt kan være farlig dersom man legger seg på baby ol. 

Anonymkode: 39b28...b67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Et godt tips fra en mamma her. Med begge barna mine sov de med oss men vi henta  en sprinkelseng  gratis fra finn hvor vi bygget den litt om  ved og gjøre den like høy som sengen  og satte på kanter med planker som vi malte i etterkant i samme farge som sengaog babyen sov helt fint i den frem til neste 2 år. Du kan be mannen skaffe en gratis  fra finn også har dere den inntil dobbeltsengen  du ammer og når.du er ferdig så legger du babyen i sengen sin . Det er ikke enklere enn det tro du meg. 

Anonymkode: 08ba7...530

Det er enkelt om babyen sovner igjen bare av å bli lagt ned, det er ikke alle som gjør det. Min hylskrek om han ble lagt ned uten å være inntil meg, og har aldri sovnet uten kroppskontakt før han ble over 3 år. Så det er ikke like enkelt for alle. 

Anonymkode: cab52...869

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er enkelt om babyen sovner igjen bare av å bli lagt ned, det er ikke alle som gjør det. Min hylskrek om han ble lagt ned uten å være inntil meg, og har aldri sovnet uten kroppskontakt før han ble over 3 år. Så det er ikke like enkelt for alle. 

Jepp. Sånn var det med min førstefødte også. Med nr 2 gikk det bedre. 

Anonymkode: 11c11...1df

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det, ts? 

Hvor gammel babyen er, er viktig føler jeg.

Jeg turte ikke samsove i sideleie med bebis når hun var nyfødt. For hun ble født i prematur størrelse. Så frem til hun var litt over 3 måneder så sov hun i bedside crib, og jeg tok hun opp sittende for amming. Holdt meg for det meste våken, det må man bare rett og slett. Rådet her er å ta seg sammen, for noe annet kan man ikke faktisk - hvis samsoving er uaktuelt 😅. Ja, jeg sovnet noen ganger - men gikk helt fint for oss. Jeg tok baby opp og hun sov på brystet mitt også, så det var den samsoving vi hadde i nyfødt perioden. 

Hvis babyen din (uavhengig alder) dier i 40 minutter så har den trolig sovnet for lenge siden, og henger fortsatt fast og bruker puppen som en sutt

Nå er hun derimot 6 måneder og vi har samsovet i sideleie siden hun ble litt over 3 måneder ca. Ikke opplevd noen «skumle» ting der. Syntes også dette er best, så slipper jeg å våkne så mye om natten. Siden puppen ligger ute så dier baby når hun ønsker. 

Anonymkode: 3c27c...470

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er vel ikke det som var problemet til TS da, så denne problemstillingen er litt irrelevant for diskusjonen. 

Anonymkode: 3c27c...470

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...