AnonymBruker Skrevet 29. april #1 Skrevet 29. april Hvordan får dere til at dette blir trygt?? Jeg får ikke til å stå opp for å amme om natten, for uansett hva jeg gjør med soving på dagen osv så er jeg så sigen på natta at jeg er redd å miste babyen om jeg står opp for å amme. Så har så langt forsøkt samsoving med liggende amming i sengen, men stoler ikke på det heller. Jeg sovner under nattammingen, har forsøkt å sette på alarm men det funker dårlig fordi babyen noen ganger spiser bare et par minutter og andre ganger i 40 minutter - kan ikke ha på alarm annethvert minutt. I natt våknet jeg først av at jeg nærmest lå oppå babyen (puppen delvis oppå), og deretter våknet jeg av at babyen hadde rullet over på magen, fra sideleie. Er helt rådvill, what to do Trenger ikke svar fra folk som bare vil andre vondt. Ikke hint om at jeg er en dårlig mor, jeg gjør alt jeg kan. Anonymkode: 72bd9...ce0 2
AnonymBruker Skrevet 29. april #2 Skrevet 29. april Glemte å legge til at babyen har sprinkelseng med en åpen side inntil vår seng, har forsøkt å legge henne over dit igjen etter hver nattamming, men det er jo der det skjærer seg når jeg sovner og baby slipper puppen uten at jeg merker det. - TS Anonymkode: 72bd9...ce0
AnonymBruker Skrevet 29. april #3 Skrevet 29. april … våknet ikke AV at jeg lå oppå babye / babyen hadde rullet over på magen, jeg våknet TIL det … Anonymkode: 72bd9...ce0
AnonymBruker Skrevet 29. april #4 Skrevet 29. april Jeg rullet opp en helseteppe som jeg la mellom meg og baby. Slik fikk de ikke rullet over på magen. Ellers fulgt jeg bare de andre rådene. Ingen alkohol, ingen søvndyssende medisiner, ingen røyking eller snusing. Ingen tung dyne.. Anonymkode: ee2e8...065 2 2
Nordlending90 Skrevet 30. april #5 Skrevet 30. april Kan partneren din stå opp sammen med deg? Får du i deg nok vitaminer? Har du mulighet til å sove mer på dagen? Hvis du allerede ikke gjør det, kan du lage ferdig masse middager å fryse, slik at du bare tar middagen opp fra fryseren og varmer den, da blir det mindre tid til å bruke på middag og mer tid til å slappe av.
AnonymBruker Skrevet 30. april #6 Skrevet 30. april Dette var skikkelig kjipt! Jeg vet at noen har fått veiledning av fagpersoner om å sette seg opp i senga med hotellputer i ryggen og ammepute foran. Da er det mindre sjans for å sovne, du vil lettere våkne hvis du gjør det og barnet ligger ganske trygt i armene dine. Verdt å prøve iallefall. Anonymkode: 36f2f...847 2
Maleficenta Skrevet 30. april #7 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvordan får dere til at dette blir trygt?? Jeg får ikke til å stå opp for å amme om natten, for uansett hva jeg gjør med soving på dagen osv så er jeg så sigen på natta at jeg er redd å miste babyen om jeg står opp for å amme. Så har så langt forsøkt samsoving med liggende amming i sengen, men stoler ikke på det heller. Jeg sovner under nattammingen, har forsøkt å sette på alarm men det funker dårlig fordi babyen noen ganger spiser bare et par minutter og andre ganger i 40 minutter - kan ikke ha på alarm annethvert minutt. I natt våknet jeg først av at jeg nærmest lå oppå babyen (puppen delvis oppå), og deretter våknet jeg av at babyen hadde rullet over på magen, fra sideleie. Er helt rådvill, what to do Trenger ikke svar fra folk som bare vil andre vondt. Ikke hint om at jeg er en dårlig mor, jeg gjør alt jeg kan. Anonymkode: 72bd9...ce0 Bedside crib er mitt råd. 3
AnonymBruker Skrevet 30. april #8 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette var skikkelig kjipt! Jeg vet at noen har fått veiledning av fagpersoner om å sette seg opp i senga med hotellputer i ryggen og ammepute foran. Da er det mindre sjans for å sovne, du vil lettere våkne hvis du gjør det og barnet ligger ganske trygt i armene dine. Verdt å prøve iallefall. Anonymkode: 36f2f...847 Jeg har lest det motsatte, at liggende amming er det tryggeste. Opplevde selv å sovne mens jeg satt og baby skled og jeg skiftet stilling. Våknet heldigvis. Når jeg ammet liggende opplevde jeg aldri noe farlige situasjoner. Hadde alltid baby mellom meg og bedside/sprinkelseng ved siden av senga. Hadde på langermet genser og ikke dyne høyere enn hoften. Baby hadde sovepose. Fast madrass er også noe som hjelper veldig på sikkerhet TS, så om du har for myk madrass forsøk å kjøp en fastere overmadrass. Anonymkode: 843e0...33a 4 3
AnonymBruker Skrevet 30. april #9 Skrevet 30. april Far må være våken. Han kan legge barnet etter amming. Anonymkode: 6cd34...64d 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #10 Skrevet 30. april Fast madrass. Nattpose på baby og langermet ammetopp på mor sånn at det ikke trengs dyne lenger opp enn magen på mor. Ingen røyking, alkohol eller sløvende medisinbruk. Arm ut til siden på madrassen over baby sitt hode om du skjønner. Så sover baby og mor trygt og fint. Er sånn de gjør det i resten av verden. Baby og mor sover sammen. Anonymkode: 1393f...c02 3 5
AnonymBruker Skrevet 30. april #11 Skrevet 30. april Jeg har bedside crib som baby sover i. Har på alarm for amming og når han skal spise setter jeg meg opp i senga og ammer med han i vuggestilling. Vanskeligere å sovne når jeg sitter, også spiller jeg på mobilen mens jeg ammer, type candycrush og lignende enkle spill. Legger han i bedside igjen når han er ferdig og sover halvannen time til neste runde. 😴 Anonymkode: a08e8...2ba 2
AnonymBruker Skrevet 30. april #12 Skrevet 30. april Ammet liggende om natten - ofte var puppene fri så ungene skrudde seg på uten at jeg våkna i det hele tatt. Gikk veldig bra. Du er en god mamma og du gjør så godt du kan. Følg rådene for samsoving. Dette med fast madrass kan være viktig, så babyen ikke ruller for mye mot deg/på magen. Anonymkode: 76fef...8b1 2
AnonymBruker Skrevet 30. april #13 Skrevet 30. april Ammer liggende og sovner. Våkner når hun er ferdig. Ingen problem. Anonymkode: e4f20...45c 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #14 Skrevet 30. april Vi bruker ikke sånn bedside crib, hun ligger bare imellom oss. Hun ligger oppå sin egen lille dyne. Og jeg ammer liggende på natten, har gjort dette helt fra hun var nyfødt. Er nå 8 måneder. Det går veldig fint. Men jeg våkner jo lett da. Hadde ikke turt dette hvis jeg sov tungt. Anonymkode: eef8d...e70 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #15 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har lest det motsatte, at liggende amming er det tryggeste. Opplevde selv å sovne mens jeg satt og baby skled og jeg skiftet stilling. Våknet heldigvis. Når jeg ammet liggende opplevde jeg aldri noe farlige situasjoner. Hadde alltid baby mellom meg og bedside/sprinkelseng ved siden av senga. Hadde på langermet genser og ikke dyne høyere enn hoften. Baby hadde sovepose. Fast madrass er også noe som hjelper veldig på sikkerhet TS, så om du har for myk madrass forsøk å kjøp en fastere overmadrass. Anonymkode: 843e0...33a AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fast madrass. Nattpose på baby og langermet ammetopp på mor sånn at det ikke trengs dyne lenger opp enn magen på mor. Ingen røyking, alkohol eller sløvende medisinbruk. Arm ut til siden på madrassen over baby sitt hode om du skjønner. Så sover baby og mor trygt og fint. Er sånn de gjør det i resten av verden. Baby og mor sover sammen. Anonymkode: 1393f...c02 Dette. Anonymkode: 8f01a...fdc 2
AnonymBruker Skrevet 30. april #16 Skrevet 30. april Planlegg for trygg samsoving. Ligg rundt babyen som en c. Trekk baby helt inntil deg, mage mot mage, når dere skal amme. Om dere begge sovner så vipper ikke baby på magen. Det går helt fint. Anonymkode: ca1a5...794 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. april #17 Skrevet 30. april Følg Lub.no sine råd for trygg samsoving. Det er ikke farlig å sovne i liggende amming. Det er farlig å sovne i sofa, stol eller når man sitter i sengen. Anonymkode: a1ab7...52f 1
asterix Skrevet 10 timer siden #18 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (På 30.4.2026 den 11.09): Ammet liggende om natten - ofte var puppene fri så ungene skrudde seg på uten at jeg våkna i det hele tatt. Gikk veldig bra. Du er en god mamma og du gjør så godt du kan. Følg rådene for samsoving. Dette med fast madrass kan være viktig, så babyen ikke ruller for mye mot deg/på magen. Anonymkode: 76fef...8b1 Gjorde det samme med alle mine 9. Fungerte helt utmerket. Jeg sov godt i hele ammeperioden med alle. 1
Heln Skrevet 10 timer siden #19 Skrevet 10 timer siden Hvor gammel er baby? Når hun var helt fersk, husker jeg at jeg tok meg bryet med å sette meg opp og holde meg våken. Da følte jeg puppen var så stor og tung i forhold til henne, og måtte ofte holde på den for å ha nesa hennes fri uansett. Etterhvert (2-3 måneder?) hadde hun fri bar og vi sov begge mens hun ammet det hun ville gjennom natten. Hun lå på en egen dyne, som jeg hadde under armen, så hun lå på en måte i armkroken og høyere enn meg uansett.
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #20 Skrevet 9 timer siden Jeg har samsovet med alle mine, både fordi jeg selv sover veldig lett og alltid har slitt med å få nok søvn og fordi mine barn har sovet svært urolig og lite uten samsoving. jeg kan ikke huske at jeg hadde noen utfordringer, men noe av grunnen til det er nok nettopp fordi jeg sover lett og våkner av absolutt alt. Dermed var jeg heller ikke redd for at de skulle snu seg på magen. Videre var de alle veldig sterke i nakken veldig tidlig og kunne bevisst rulle fra mage til rygg før de var tre måneder. Dette gjorde nok at jeg ikke var veldig bekymret og dermed slapper mer av. Den første måneden etter fødselen vil jeg anta at jeg satt i sengen å ammet, men jeg husker faktisk ikke. mitt råd er likevel å gjøre det som gjør at du føler deg tryggest slik at du også får sove. Det er viktig at du får nok søvn. Anonymkode: 65452...eb4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå