AnonymBruker Skrevet 30. april #21 Skrevet 30. april Ting som dette er årsaken til at jeg er imot donor "forelder". Alle har en grunnleggende menneskerett til å vite sitt genetiske opphav, Dette kan aldri viskes ut, hvor mye vi enn vil. Og de som ikke selv er fra ukjente biologiske opphav forstår ikke følelsene og trangen etter å vite hvem du du stammer fra. Det har med din identitet å gjøre. Selv om du aldri så mye elsker de foreldre som oppdro deg, så er det ikke de som du stammer fra. Til ts. Din datter vet jo nå hvem som er hennes genetiske opphav. Hun har fått sin rett iflg loven. Og siden hennes donor ikke ønsker kontakt med henne så respekter de. Det er vondt nok å bli forkastet og avvist så la det ligge. Anonymkode: 7d9cb...511 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #22 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (15 timer siden): Da jeg skjønte at hun ikke ville få svar, sendte jeg han selv en melding og skrev at hun ikke nødvendigvis ønsker noen varig kontakt, men at det vil bety mye for henne å få møte han iallfall 1 gang. Han svarer ikke meg heller... Dette er et så grovt overtramp av deg at jeg ikke finner ord. Anonymkode: 06435...d88 13 2
AnonymBruker Skrevet 30. april #23 Skrevet 30. april Han har nå info om hvem hun er, så det er nå opp til han å ta neste steg....hvis han ønsker. Tabben her var nok at du kontaktet han. Det kunne være at han bare trengte litt tid og etter hvert ville svart datteren din, men når det følger en maste mor som ikke skjønner grenser med på kjøpet er nok løpet kjørt. Anonymkode: 6eaca...fd7 11 2
AnonymBruker Skrevet 30. april #24 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nå blir jeg sjokkert. Han er ikke hennes biologiske far og de er ikke hennes besteforeldre eller tanter. Han var kun en donor og det er alt. Lovverket er slik at bare barnet kan få navnet på donoren og ikke foreldrene. Du har ingen rett til å kontakte donoren. Når han ikke svarer henne så lar hun han være i fred for da ønsker han ikke kontakt. Håper folk som bruker donorsæd faktisk vet hva det er. Det er ikke biologisk far, men kun en som har donert sæd for å hjelpe andre familier å få barn. La han være i fred. Anonymkode: 1b940...824 Du bagatelliserer og snakker usant om et problem for den det gjelder. Donor er genetisk som betyr opphavet atså hennes biologisk far. Hennes pappa som oppdro henne er hennes sosiale "ekte far." Donor sæden er barnet som er "offeret" her pga de voksnes handlinger. Det er barnet som opplever "tapet" av sin genestiske slekt og ikke donoren eller foreldrene som bare har nytt gleden av å ha et barn uten å tenke over konsekvensene for barnets tap av sin slekt. For også donor barn blir voksne tenkende mennesker som leter i slekten sin for å "finne seg selv." Fordi at det meste vi består av ligger i genene. Anonymkode: 7d9cb...511 1
Amra_ Skrevet 30. april #25 Skrevet 30. april Tok du seriøst kontakt med donoren? Eier du ikke skam? Det er en selvfølge at donoren ikke vil ha kontakt med barnet, det er jo ikke hans barn?! Joda, i sjeldne tilfeller har donoren valgt å svare på slike henvendelser, men det tilhører sjeldenhetene! At han ikke svarte din datter burde jo ha sagt sitt. Han gjorde en god handling for 20 år siden, og det skal han lide for i dag? Jeg slutter aldri å bli overrasket av menneskeheten. 12 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #26 Skrevet 30. april Jeg antar at når man er donor så blir man informert om at et evt avkom kan kontakte vedkommende etter 18 år. Da har han egentlig akseptert at han kan bli kontaktet. Personlig synes jeg han bør svare "donordatteren" sin. Anonymkode: cf016...e73 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #27 Skrevet 30. april Dette var et kraftig overtramp fra deg, ts. Donor har ikke svart din datter, som han er i sin fulle rett å gjøre. Og så kommer du trampende inn på arenaen. Han vil jo ikke ha noen kontakt, og det må dere respektere. Anonymkode: 27878...e41 11 2
AnonymBruker Skrevet 30. april #28 Skrevet 30. april Er nok dette som er grunnen til at det er så få donorer i Norge.... Det følger rett og slett med for stor risiko at en handling kan hjemsøker deg slik som denne moren her gjør!!! Helt ufattelig overtramp spør du meg..... Anonymkode: b159a...89d 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #29 Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg antar at når man er donor så blir man informert om at et evt avkom kan kontakte vedkommende etter 18 år. Da har han egentlig akseptert at han kan bli kontaktet. Personlig synes jeg han bør svare "donordatteren" sin. Anonymkode: cf016...e73 Den loven har ikke alltid vert der. Jeg har barn med hemmelig donor og de ble til før det ble tillatt med kjent donor. Regelen kom i 2005. De som ble unnfanget med anonym donor får aldri vite hvem donor er, loven har ikke tilbakevirkende kraft. https://tidsskriftet.no/2015/12/kommentar-og-debatt/en-oppfordring-til-anonyme-saeddonorer Anonymkode: 9ccd9...508 5
AnonymBruker Skrevet 30. april #30 Skrevet 30. april Det er ikke åpen adopsjon det er snakk om, men en donor. Skulle det oppstå noe ifbm genetisk sykdom så er det greit å kontakte, men når det er en donor så gjør man ikke slikt. Anonymkode: 91a86...496 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai #31 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (På 30.4.2026 den 9.14): Han har nå info om hvem hun er, så det er nå opp til han å ta neste steg....hvis han ønsker. Tabben her var nok at du kontaktet han. Det kunne være at han bare trengte litt tid og etter hvert ville svart datteren din, men når det følger en maste mor som ikke skjønner grenser med på kjøpet er nok løpet kjørt. Anonymkode: 6eaca...fd7 Enig i denne. Skjønner om han tenker at hun er ustabil- hva kan hun nå finne på ol. Vil hun kontakte hans partner, hans barn, hans foreldre? osv. Er kun donorbarn som er ment å skulle kunne kontakte donor. Andre har virkelig ingen rett til å "drive å mase". Anonymkode: ef6ed...a97 8
AnonymBruker Skrevet 5. mai #32 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (På 30.4.2026 den 0.54): Det er sant men det tenker jo verken donor eller de som mottar på når de gjør dette. De som mottar tenker bare de skal få en liten baby, virker ikke som om de skjønner at dette blir et selvstendig individ som har andre behov og da komme jo problemene. Donoren er tenker vel ikke mer over det enn at han gjør en god gjerning, at denne gjerningen skal komme og mase på han om 18 år tenker han ikke over. Vi må ha mer åpenhet om konsekvensene både for de som donerer og de som mottar og ikke minst de som ender opp som resultatet av denne transaksjonen. Spesielt de som donerer må forstå hva de gir i fra seg. Anonymkode: 51ec1...b9d Jeg er partner til en som har vært donor. Du har helt rett, de tenker ikke på det når de donerer. Men når de møter partner som meg, så tenkte jeg på det. Tanken skremmer meg enormt for at noen skal dukke opp i fremtiden og ønske kontakt, eller at hans følelser endrer seg når kontakten dukker opp. Jeg skulle ønske han aldri donerte, og han angrer på at han gjorde det. så la han være i fred med sin familie. Hilsen kone til tidligere donor. Anonymkode: 868ef...cf1 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai #33 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (På 30.4.2026 den 9.26): Jeg antar at når man er donor så blir man informert om at et evt avkom kan kontakte vedkommende etter 18 år. Da har han egentlig akseptert at han kan bli kontaktet. Personlig synes jeg han bør svare "donordatteren" sin. Anonymkode: cf016...e73 Ja som ung 18 åring så tenkte han kanskje at det skulle gå fint. Også vokser han opp og innser konsekvensene av det han har gjort. Anonymkode: 868ef...cf1
HjelpJegrISammeSit Skrevet 5. mai #34 Skrevet 5. mai TS: av nysgjerrighet, kunne du donert dine egne egg, for å glede andre med å få barn?
AnonymBruker Skrevet 5. mai #35 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ja som ung 18 åring så tenkte han kanskje at det skulle gå fint. Også vokser han opp og innser konsekvensene av det han har gjort. Anonymkode: 868ef...cf1 Jeg er SÅ glad at jeg ikke var aktuell for å donerer før etter at vi fikk det enorme fokuset på genetikk og "biologisk farskap". Jeg så hvor galt det var på vei, og regnet med at dette skulle fortsette å støtte opp om folks galskap. Anonymkode: 3b18c...905
HjelpJegrISammeSit Skrevet 5. mai #36 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er SÅ glad at jeg ikke var aktuell for å donerer før etter at vi fikk det enorme fokuset på genetikk og "biologisk farskap". Jeg så hvor galt det var på vei, og regnet med at dette skulle fortsette å støtte opp om folks galskap. Anonymkode: 3b18c...905 Du var på vei for å donere, men trakk deg?
AnonymBruker Skrevet 5. mai #37 Skrevet 5. mai Herregud, la mannen være i fred! Slutt å stalke ham! Anonymkode: 1f9a3...131 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå