Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min mann ble foreldre vha donor for 19 år siden. Lovverket er slik at hun kunne finne ut hvem donor var da hun fylte 18, og hun har nå navnet hans.

Hun ønsker seg ingen annen pappa enn min mann, men er naturlig nok nysgjerrig på biologisk far. Hun tok kontakt for ca 6 mnd siden, men fikk ingen svar. 

Da jeg skjønte at hun ikke ville få svar, sendte jeg han selv en melding og skrev at hun ikke nødvendigvis ønsker noen varig kontakt, men at det vil bety mye for henne å få møte han iallfall 1 gang. Han svarer ikke meg heller... 

Alt tyder altså på at han ikke ønsker kontakt. På Facebook ser vi bilder av han biologiske søsken, besteforeldre, tanter mm. 

Jeg er i villrede... skal jeg råde min datter til å slippe saken og ikke kontakte han mer? Ser at hun syns dette her er vanskelig. 

Anonymkode: 30e1f...bfd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syntes det var spesielt at du tok kontakt med donor? Håper det var avklart med din datter, ellers så synes jeg det var ett stort overtramp.

Jeg tror ikke du skal råde henne til noe som helst, bare være der for henne, og lytte til henne.

Anonymkode: ef6ed...a97

• Liker 14
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Han var donor. Han hjalp deg til å få det barnet du/dere ønsket dere. Han har ikke noe videre ønske om å delta i din datters liv. Jeg forstår at hun er nysgjerrig, men dette er ikke en del av avtalen ved å være donor. Antagelig er det ubehagelig når dere tar kontakt. Han burde selvsagt ha gitt en klart svar om at han ikke ønsker kontakt, men ja. Jeg ville snakket med din datter om dette og latt han være i fred fremover. 

Anonymkode: cd7c8...5b3

• Liker 18
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Da jeg skjønte at hun ikke ville få svar, sendte jeg han selv en melding og skrev at hun ikke nødvendigvis ønsker noen varig kontakt, men at det vil bety mye for henne å få møte han iallfall 1 gang. Han svarer ikke meg heller... 

Er det en du kjenner ettersom du tok kontakt?

Anonymkode: 560e5...138

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han er ikke interessert i å ha kontakt med dere! Dere må ta hintet! 

Anonymkode: 3c945...a41

• Liker 13
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Dere må respektere at han ikke er interessert i noe kontakt. 

Er jo dette som er minussiden med å få barn på denne måten så dere må jo nesten bare ta konsekvensene av egne handlinger.

Anonymkode: 51ec1...b9d

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Først antar jeg dere er sååå takknemlige for donors bidrag, og sååå stolte over barnet som er deres, et etterlengtet barn. Og så blir du snurt når han som jo kun er donor ikke ønsker kontakt? Og omtaler hans barn som søsken til deres barn!? Du har jo ikke forstått hva donorsæd innebærer.

Anonymkode: e43b8...a44

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Enig med dem over. Ta praten med din datter, si at donor ikke ønsker kontakt, og det må både du og henne respektere.
Hva godt hjelper det at hun møter en som uansett ikke er interessert i å treffe henne?

Det er litt navlebeskuende å ikke sette seg inn i donors situasjon.

Anonymkode: 0271d...4d3

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Han har sannsynligvis vært donor for å gjøre en god gjerning en gang. Nå er han 20 år eldre, har familie osv, og ønsker på ingen måte "komplikasjoner" i livet sitt - uansett hvor fantastisk datteren deres er! Dere må sette dere i hans situasjon!

Jeg er ikke prinsipielt i mot donorbarn osv på noen som helst måte, ikke misforstå meg - jeg er glad for at muligheten finnes, men dette er grunnen til at jeg aldri kunne fått barn på den måten selv.... Dette kan bli vanskelig for "barnet" når det vokser til.

Anonymkode: 8c5cf...87f

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun trenger nok ikke at du kommer med løsningsforslag. Hun trenger at du lytter, forstår og støtter. 

Anonymkode: 12501...e4a

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Først antar jeg dere er sååå takknemlige for donors bidrag, og sååå stolte over barnet som er deres, et etterlengtet barn. Og så blir du snurt når han som jo kun er donor ikke ønsker kontakt? Og omtaler hans barn som søsken til deres barn!? Du har jo ikke forstått hva donorsæd innebærer.

Anonymkode: e43b8...a44

Biologisk er de jo halvsøsken, uavhengig om han var donor eller biologisk far. 

Anonymkode: 427aa...17b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Biologisk er de jo halvsøsken, uavhengig om han var donor eller biologisk far. 

Anonymkode: 427aa...17b

Det er sant men det tenker jo verken donor eller de som mottar på når de gjør dette. De som mottar tenker bare de skal få en liten baby, virker ikke som om de skjønner at dette blir et selvstendig individ som har andre behov og da komme jo problemene.

Donoren er tenker vel ikke mer over det enn at han gjør en god gjerning, at denne gjerningen skal komme og mase på han om 18 år tenker han ikke over.

Vi må ha mer åpenhet om konsekvensene både for de som donerer og de som mottar og ikke minst de som ender opp som resultatet av denne transaksjonen. Spesielt de som donerer må forstå hva de gir i fra seg.

Anonymkode: 51ec1...b9d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan ta en DNA-test på MyHeritage, og deretter ta kontakt med de som dukker opp der. Det er sikkert noen slektninger som vil ha kontakt. Det er tydelig at donor ikke vil ha kontakt

Anonymkode: 35fbe...593

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Donor har kanskje ikke fortalt familien at han har vært donor, at det derfor ? 
En donor vet utmerket godt at donorbarn får informasjon om hans navn når de er 18 og han vet godt at disse kan ta kontakt. 
det er klart hun er nyskjerrig på hvem han er. Det handler om arv og gener. 
Men siden han ikke svarer hadde jeg lagt d ligge. Kanskje har han 20 barn der ute, hvem vet. Hun kan ta dna og legge inn og kanskje det dukker opp andre hun kan kontakte. Hun vet historien om at det er donor. 

Anonymkode: ea190...94b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg og min mann ble foreldre vha donor for 19 år siden. Lovverket er slik at hun kunne finne ut hvem donor var da hun fylte 18, og hun har nå navnet hans.

Hun ønsker seg ingen annen pappa enn min mann, men er naturlig nok nysgjerrig på biologisk far. Hun tok kontakt for ca 6 mnd siden, men fikk ingen svar. 

Alt tyder altså på at han ikke ønsker kontakt. På Facebook ser vi bilder av han biologiske søsken, besteforeldre, tanter mm. 

Jeg er i villrede... skal jeg råde min datter til å slippe saken og ikke kontakte han mer? Ser at hun syns dette her er vanskelig. 

Den gangen ble han og andre trolig lovet full anonymitet.

Ofte medisinstudenter, tannlegestudenter og veterinærstudenter som ble oppmuntret til å gjøre en god gjerning.

Dette ble senere endret, og det med tilbakevirkende kraft.

Mange av mennene som var donorer ville aldri noen sinne ha blitt donorer hadde de visst at lovverket skulle bli endret.

I dag oppfører mange seg som om sæddonasjon nesten skulle være det samme som et «one night stand».

Som om man skal kunne finne sin egentlige far, og få svar på div. spørsmål. 

Den gangen tenkte man nok på det som mer à la å gi blod.

Forstår godt at mennene opplever det som ubehagelig å bli kontaktet nå, og at fremmede stalker de i sosiale medier og tar kontakt med deres familie.

Anonymkode: 19cee...e98

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den gangen ble han og andre trolig lovet full anonymitet.
Dette ble senere endret, og det med tilbakevirkende kraft.

Rettelse.

Skrevet

Det er helt uhørt at du som mor forsøker å ta kontakt. Den eneste som har rett til det, er barnet. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Sorry!

Trodde lovendringen om full åpenhet kom noen år senere. My bad!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå blir jeg sjokkert. Han er ikke hennes biologiske far og de er ikke hennes besteforeldre eller tanter. Han var kun en donor og det er alt. Lovverket er slik at bare barnet kan få navnet på donoren og ikke foreldrene. Du har ingen rett til å kontakte donoren. Når han ikke svarer henne så lar hun han være i fred for da ønsker han ikke kontakt. Håper folk som bruker donorsæd faktisk vet hva det er. Det er ikke biologisk far, men kun en som har donert sæd for å hjelpe andre familier å få barn. La han være i fred.

Anonymkode: 1b940...824

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Tror slike hendelser gjør at færre ønsker å bli donor. 
Skjønner at hun er nyskjerrig, men dette er jo en fremmed mann som bare har donert sæd.. 

Finner hun han på fb kan hun ho se hvordan han og kanskje ungene hans ser ut. Kanskje det er nok. 

han har jo familie og det er ikke sikkert kone og familie vil tåle det så bra. Ikke sikkert han har nevnt at han har donert til de. 

Tror jeg ville snakket med datteren din og egentlig funnet ut av hva det er hun ønsker å få ut av det. Bare se hvordan han ser ut? Bli kjent med han? Dette er jo ikke en forelder som har adoptert henne bort, er jo bare en donor

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...