Gå til innhold

Suspekt EU kontroll?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Bilen min er en Toyota Yaris 2006 modell.
Grunnet alderen har den vært ofte på EU-Kontroll, sist kontroll og siste service jeg var på fikk jeg kommentar fra mekanikeren at bilen var i veldig god stand, kom til å vare meg mange år framover og jeg hadde nok gjort et godt kjøp av denne bilen. Bilen har bare kjørt 64 000km, vært kjørt forsiktig og er hel og pen, kun et par kosmetiske skraper.

Nå har jeg vært på EU kontroll igjen, og det var en ny mekaniker på verkstedet, plutselig var bilen veldig dårlig stand og hadde utrolig mye rust som kom til å bli veldig dyrt å reparere, selv om det bare er 2 år siden, uten noen bemerkninger sist. Når jeg satt meg i bilen for å dra hjem og tenke på hva jeg kan gjøre, kom mekanikeren ut til meg og sa at han kunne tilby å reparere den privat på hjemmeverkstedet sitt for 25 000 kr. 

Nå blir jo jeg veldig skeptisk til at han har vært ekstra streng på EU-kontrollen for å sikre seg en jobb han kan tjene mye penger på, og at bilen ikke egentlig trenger det? Jeg har jo bare hans ord på hva det er behov for og hva han eventuelt fikser. Jeg regner jo også med at hvis det blir en privat reparasjon så kommer han til å ville ha kontanter og det kommer til å være dårlig dokumentasjon og bevis på hva som har vært gjort, spesielt hvis han kommer til å være den som godkjenner kontrollen igjen etterpå. Jeg synes hele greia føles veldig shady ut og at jeg blir utnyttet.

Er det verdt å dra til et annet verksted og høre om de er enige? Venner av meg mener at verksteder ikke vil revurdere EU-kontroller PGA ansvar ved feil og lignende, og jeg har ikke råd til å bruke penger på alt mulig rart her og der hvis vurderingen stemmer eller de ikke vil krangle på den.

Hva kan/bør jeg gjøre?

Anonymkode: e1a92...663

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hørt om mekanikere som tilbyr seg å fikse slike ting privat. Høres tvilsomt ut. Kan du be om ny kontroll på et annet sted?

Anonymkode: 6dc7f...2bc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en kjeltring.

Som privatperson så er det ikke lov til å reparere andre personer sine biler, det er kun egen bil og biler som tilhører personer i samme husstand som man kan reparere privat.

Hvis du bor i nærhet til en av Statens Vegvesen sine trafikkstasjoner så anbefaler jeg å bestille en kontroll der, alternativt så tar du kontrollen hos et seriøst verksted og aller helst merkeforhandler.

https://www.vegvesen.no/om-oss/kontakt-oss/trafikkstasjoner/

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/bestill-kjoretoykontroll/

Du bør også rapportere dette denne hendelsen og verkstedet til SVV.

https://www.vegvesen.no/om-oss/kontakt-oss/varsler-og-tips/

Anonymkode: 86d94...109

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dra til ett annet firma å få sjekket det! Også varsel vegvesenet ang denne personen!

Anonymkode: 3d77e...1f0

• Liker 1
Skrevet

Bilen din skal ikke oftere inn på EU-kontroll enn andre biler. Det er kun nye biler som er unntatt første kontroll når de er 2 år gamle, og første kontroll blir da når de er 4 år.

Og rust er, tja, rust. Du kan sammenligne det med et glass vann. Det renner ikke over i starten. Det tar ei stund før det renner over. Men når det først renner over så renner det mye over. Sånn kan det oppleves med rust og. Rusbehandlingen, lakken og beskyttelsen beskytter i mange år - men slites. Og så snart beskyttelsen slår sprekker så kommer rusten fort. Og på to år kan det komme mye rust.

Det kom ikke så godt frem om bilen din ble godkjent nå, og det er rusten mekanikeren tilbyr seg å fikse, eller ble den underkjent med mangellapp og du fikk tilbud om å fikse den privat hos han?

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Den ble ikke godkjent, men han sa han kunne fikse det for meg, så lenge jeg ikke sa noe til verkstedet og ringte han etter åpningstiden.

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres veldig rart ut. Hvor ofte er du egentlig på eukontroll? Det er kun hvert andre år man skal inn.

Ellers ville jeg tatt en telefon til den lokale statens vegvesen eller naf for en ny kontroll.

Anonymkode: 65528...fe2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne kontrollen hadde jeg tatt på nytt hos NAF.

Og så hadde jeg tatt med resultatet tilbake til første sted sammen med tilbudet hans om hjemme reperasjon og gitt det til arbeidsgiver.

Anonymkode: e5de9...b72

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler deg og ta bilen til EU-Kontroll hos NAF er den bra så godkjenner de den og du vet at de gjør en god jobb så kan jeg anbefale deg Lanopro olje til å sprøyte under bilen 😀

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvis du bor i nærhet til en av Statens Vegvesen sine trafikkstasjoner så anbefaler jeg å bestille en kontroll der

Statens Vegvesen gjennomfører ikke EU-kontroller.

NAF er vel å anse som en uhildet kontrollør, selv om de også driver verkstedvirksomhet.

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du bør også rapportere dette denne hendelsen og verkstedet til SVV.

Dersom ny kontroll avdekker at den første ikke var riktig, ja. Men utenom det er det vel liten vits å varsle om muntlige hendelser. Det blir ord mot ord og ingenting vil skje.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Den ble ikke godkjent, men han sa han kunne fikse det for meg, så lenge jeg ikke sa noe til verkstedet og ringte han etter åpningstiden.

Og da forstår vel du og at dette ikke er helt ok?

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og derfor spør jeg hvordan jeg går videre. 🙃

AnonymBruker
Skrevet

Hadde dratt på NAF å fått de til å se over. Og hvis de godkjenner hadde jeg sendt inn klage.

Har aldri hørt om mekaniker som tilbyr å reparere på fritid slik, 

Anonymkode: 776bd...5ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ringt arbeidsgiver og informert om hva den ansatte har sagt, og ytret at jeg ikke stoler på en person som går bak ryggen på arbeidsgiver på denne måten og bedt de ta kontrollen på nytt med en annen ansatt, selvfølgelig gratis. Informer de om at feilene de finner vil bli rettet på et annet verksted.

Anonymkode: fd5cb...234

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, og derfor spør jeg hvordan jeg går videre. 🙃

Om du ikke stoler på vedkommende så må du jo be om en ny vurdering. Du kan snakke med verkstedet om de har en annen person som kan ta kontrollen, eller du kan dra et annet sted.

Så veldig mye mer magisk enn det er det ikke.

• Liker 1
Skrevet
A-hunter skrev (51 minutter siden):

Statens Vegvesen gjennomfører ikke EU-kontroller.

NAF er vel å anse som en uhildet kontrollør, selv om de også driver verkstedvirksomhet.

Dersom ny kontroll avdekker at den første ikke var riktig, ja. Men utenom det er det vel liten vits å varsle om muntlige hendelser. Det blir ord mot ord og ingenting vil skje.

Nei, Naf er ikke lenger uavhengig. De selger også reparasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Det der høres alvorlig sketchy og jalla ut... 

Nå er det vel slik at dersom en EU-kontroll er gjennomført, så kan du vel ikke uten videre "nulle" den og få en ny kontroll på et annet verksted tror jeg?

Jeg ville nok rett og slett først hørt med svv, sagt hva du opplevde og fortalt at du derfor ikke stoler på at den kontrollen er skikkelig utført. Bedt om råd rundt hvordan du skal forholde deg til dette videre.

Men det hadde vært interessant å få vite litt mer fra deg hva problemene rent konkret besto i, ut over "mye rust". Rustskader på bremseskiver er jo en innbringende sak for verksteder. Men det å bytte skiver og klosser rund baut koster jo ikke i nærheten av dette. Ergo var det neppe dette, eller i alle fall mange flere rustangrep/feil. Men det er klart: Bilen er 20 år gammel, og når de først begynner å ruste så går det relativt kjapt.

Diagnosen kan jo være riktig, men uansett helt forkastelig av mekaniker å foreslå slikt. Det er jo tett om mot tyveri fra arbeidsgiver. En får sparken av slikt.

Anonymkode: 0a5dc...32a

Skrevet
Anonym1002 skrev (1 time siden):

Nei, Naf er ikke lenger uavhengig. De selger også reparasjoner.

Jeg påsto på ingen måte at de er uavhengige, jeg skrev at "de vel anses som uhildet" selv om de selger verkstedtjenester. Årsaken til det er at NAF fortsatt brukes som en faginstans i svært mange sammenhenger og at de er medlemseid med formål om å ivareta bileieres interesser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 time siden):

Om du ikke stoler på vedkommende så må du jo be om en ny vurdering. Du kan snakke med verkstedet om de har en annen person som kan ta kontrollen, eller du kan dra et annet sted.

Så veldig mye mer magisk enn det er det ikke.

Beklager at jeg spør om tilbakemeldinger og forslag fra andre da. 🙄

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde ringt arbeidsgiver og informert om hva den ansatte har sagt, og ytret at jeg ikke stoler på en person som går bak ryggen på arbeidsgiver på denne måten og bedt de ta kontrollen på nytt med en annen ansatt, selvfølgelig gratis. Informer de om at feilene de finner vil bli rettet på et annet verksted.

Anonymkode: fd5cb...234

Ja, er mest det at jeg ikke stoler på vurderingen utført i det hele tatt nå. Tar kontakt med SVV nå i første omgang, så hører jeg hva de mener og om eventuelt ber om en revurdering fra verkstedet etterpå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som privatperson så er det ikke lov til å reparere andre personer sine biler, det er kun egen bil og biler som tilhører personer i samme husstand som man kan reparere privat.

Jeg var godt, godt voksen da jeg fant ut dette, kommer fra bygda hvor en skrur på alt fra hverandres gressklipper til traktor, og det har aldri vært et problem. 

Anonymkode: eb9d7...c6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...