AnonymBruker Skrevet 28. april #1 Skrevet 28. april Jeg har 1.2 mill i gjeld på bolig. Jeg kommer antakelig til å arve såpass at alt kan betales ned på en gang. Hva må jeg tenke på ved denne nedbetalingen? Hvis jeg betaler inn 1.2 vil det påløpe noe mer som jeg ikke vet om? Anonymkode: d67a1...b92
AnonymBruker Skrevet 28. april #2 Skrevet 28. april Jeg syns det er unødvendig å spekulere i hva du skal gjøre med en evt fremtidig arv. Uansett om arvelater er palliativ eller om det er langt frem i tid. Anonymkode: eff57...864 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #3 Skrevet 28. april Nei, men det kan hende banken krever dokumentasjon på hvor pengene kommer fra. Dette fordi de er pålagt å sjekke om pengene kan komme fra hvitvasking/kriminell virksomhet. Anonymkode: f768e...c7d 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #4 Skrevet 28. april Det lønner seg skattemessig å ha litt gjeld. Hadde ikke betalt alt. Anonymkode: 66b3e...41e 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #5 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det lønner seg skattemessig å ha litt gjeld. Hadde ikke betalt alt. Anonymkode: 66b3e...41e På hvilken måte er det lønnsomt i 2026? Anonymkode: 4bd04...8ea 17 1
exictence Skrevet 28. april #6 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): På hvilken måte er det lønnsomt i 2026? Anonymkode: 4bd04...8ea Skattefradrag 1
Hololo Skrevet 28. april #7 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det lønner seg skattemessig å ha litt gjeld. Hadde ikke betalt alt. Anonymkode: 66b3e...41e Lønner seg aldri å ha gjeld nei, Så fremt pengene ikke er investert i noe som gir høyere avkastning enn renten. 15 8
Hololo Skrevet 28. april #8 Skrevet 28. april exictence skrev (Akkurat nå): Skattefradrag På hvilke måte er lønner det seg? Betaler du 10k i rente per måned så får du 2200 i fradrag, men betaler fortsatt 7800 i rente, ved å betale ned den så tjener du altså 7800 i mnd i rente. 14 11
AnonymBruker Skrevet 28. april #9 Skrevet 28. april Snakk med rådgiver i banken når du har pengene. Mulig det er lurt å ha litt lån pga skattefradrag, og kanskje sette noe på sparing/høyrente/fond. Anonymkode: 661a2...73c
AnonymBruker Skrevet 28. april #10 Skrevet 28. april exictence skrev (2 minutter siden): Skattefradrag Men skattefradraget er jo bare 22 % av det du betaler i renter. Så det er ikke spesielt lønnsomt sånn sett 😄 Anonymkode: 4bd04...8ea 10 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #11 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det lønner seg skattemessig å ha litt gjeld. Hadde ikke betalt alt. Anonymkode: 66b3e...41e Ikke hvis du ikke kan investere det til noe som gir høyere avkastning enn lånerenten. Anonymkode: af6e0...648 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #12 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke hvis du ikke kan investere det til noe som gir høyere avkastning enn lånerenten. Anonymkode: af6e0...648 Det er vel ikke særlig vanskelig å spare til høyere rente enn boliglånsrenten. Anonymkode: 66b3e...41e
AnonymBruker Skrevet 28. april #13 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel ikke særlig vanskelig å spare til høyere rente enn boliglånsrenten. Anonymkode: 66b3e...41e Hvor? Med sikker avkastning? Anonymkode: af6e0...648 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #14 Skrevet 28. april Hololo skrev (12 minutter siden): Lønner seg aldri å ha gjeld nei, Så fremt pengene ikke er investert i noe som gir høyere avkastning enn renten. Tja, det vil si det meste man kan spare i fond osv. Lett. Anonymkode: 66b3e...41e 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #15 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor? Med sikker avkastning? Anonymkode: af6e0...648 Over tid vil aksjer alltid være mer lønnsomt. Anonymkode: 66b3e...41e 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #16 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel ikke særlig vanskelig å spare til høyere rente enn boliglånsrenten. Anonymkode: 66b3e...41e Det går ikke som vanlig banksparing, i hvert fall. Husk at du får fradrag for renteutgiften, men må skatte av renteinntekter. Anonymkode: 4bd04...8ea
AnonymBruker Skrevet 28. april #17 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det går ikke som vanlig banksparing, i hvert fall. Husk at du får fradrag for renteutgiften, men må skatte av renteinntekter. Anonymkode: 4bd04...8ea Hvem velger å spare på vanlig bankkonto? Det er jo vanvittig dumt. Anonymkode: 66b3e...41e 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #18 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvem velger å spare på vanlig bankkonto? Det er jo vanvittig dumt. Anonymkode: 66b3e...41e Det kan være mange grunner til det. Vi kan jo ikke bare anta at TS ønsker å investere 1,2 millioner i stedet for å betale ned boliglånet sitt. Man er ikke idiot bare fordi man ønsker trygghet. Anonymkode: 4bd04...8ea 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #19 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Over tid vil aksjer alltid være mer lønnsomt. Anonymkode: 66b3e...41e Vi er alle forskjellige. Jeg er for risikoavers til å spekulere i aksjer med lånte penger. Anonymkode: af6e0...648 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #20 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg syns det er unødvendig å spekulere i hva du skal gjøre med en evt fremtidig arv. Uansett om arvelater er palliativ eller om det er langt frem i tid. Anonymkode: eff57...864 Slapp helt av, pengene er sikret. De står nå bundet i bolig frem til partner av avdøde dør. Anonymkode: d67a1...b92 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå