Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje noe ala samme situasjon det jeg skal skrive.

Min eks fant seg en ny samboer som eide hus alene. De gifter seg etter hvert og pusser opp store deler av huset. Min eks gjorde mye av den jobben. Da alt var ferdig pusset opp ville hun skilles og min eks gikk til sak for han mente han hadde krav på halvparten av verdien huset hadde steget med. Han tapte på alle punkter da dommer anså det som hans måte å betale husleie på. Han fikk heller en saftig advokatregning på nesten 200K og denne dama bor fremdeles i samme huset.

Anonymkode: 504c7...77a

Sikkert en tung sak for begge parter, mest for ham.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er vel noe en bør snakke om før en eller begge kjøper en hytte. 

Anonymkode: bea58...e64

Ja, det ble jo litt det. Alt er greit med og mellom oss. Jeg gjør meg bare noen tanker. 

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tja, han får jo bruke hytta gratis, så at han bidrar til oppussing synes jeg bør være hans «betaling» for bruken. 

Anonymkode: e12ed...e01

Står i HI at hun betaler han for jobben han gjør. 

Anonymkode: 5c218...21e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at arbeidet bør han gjøre gratis når dette er noe han foreslår samt at han disponerer hytta like mye som deg og får ha båten sin gratis der. At du betaler materialer er ok, men han bør jo bidra med noe hva gjelder strøm, WiFi osv. 

Anonymkode: 3d3bd...afa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker at arbeidet bør han gjøre gratis når dette er noe han foreslår samt at han disponerer hytta like mye som deg og får ha båten sin gratis der. At du betaler materialer er ok, men han bør jo bidra med noe hva gjelder strøm, WiFi osv. 

Anonymkode: 3d3bd...afa

Tar du ds hensyn til verdiøkning som kun hun vil nyte godt av? Hadde hun hyret inn noen andre for jobben så ville det også kostet henne mer. 

Anonymkode: c7890...f74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (46 minutter siden):

Han vil oppgradere hytta. Han kjøper inn materialer og han bygger. Jeg har betalt for materialene, og en del for all arbeidet han gjør.

Egentlig er det er fordel at du betaler materialene. I hvert fall om det blir et brudd. Da vil det ikke kunne bli spørsmål om eierforhold. At han har gjort jobben kan sees på som "betaling" for å bruke hytta.

Egentlig er det litt negativt å snakke om brudd. Ser mange gjør det. Men det er slik det har blitt.

Anonymkode: 0de59...b50

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (28 minutter siden):

Enig, jeg tar ikke den samtalen at jeg krever noe. Kunne ikke falt meg inn. 

Hytta blir mer verdt med tiden, og det faller jo på meg. Eller bør han få noe av verdiøkning hvis jeg leier ut eller selger?

Er han klar for å betale en andel av et verdifall? Neppe, og i så fall er svaret nei.

Anonymkode: 70a0b...d05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Verdiøkningen er virkelig ikke relevant her når du står for kjøpet, kostnadene ved eierskap og vedlikehold og betaler han for arbeidet han utfører på hytta. Risikoen for verditap er jo også din og rent realistisk så tjener han på å bruke hytta, skulle han brukt en tilsvarenede hytte utenfor ditt eierskap så ville han jo måtte betale for det.

Anonymkode: f0e9b...dbd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han kan jo kjøpe seg inn senere også kan dere lage en avtale på det? 

Anonymkode: 4a2a2...846

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Står i HI at hun betaler han for jobben han gjør. 

Anonymkode: 5c218...21e

Ja? Og det mener jeg altså hun ikke skal, siden han bruker hytta gratis. 

Anonymkode: e12ed...e01

• Nyttig 1
Skrevet
exictence skrev (2 timer siden):

Enig, jeg tar ikke den samtalen at jeg krever noe. Kunne ikke falt meg inn. 

Hytta blir mer verdt med tiden, og det faller jo på meg. Eller bør han få noe av verdiøkning hvis jeg leier ut eller selger?

Jeg ville tenkt nei, med mindre han har brukt egne penger på den. Du sier jo at du har betalt ham for jobben også? Men det kommer også an på totalen, altså om han har spandert på deg eller dine barn på andre måter.

Og du sier jo at han har prioritert å bruke pengene sine på barna og hobbyen sin, da har han jo valgt det framfor å eie hytte.

• Liker 1
Skrevet
exictence skrev (2 timer siden):

Eller bør han få noe av verdiøkning hvis jeg leier ut eller selger?

Nei. Da skal du i tilfelle motfakturere hans bruk av hytta til markedspris. Han har fått tilbud om å bli medeier og har takket nei. Han skal være glad for å ha gratis tilgang.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (På 28.4.2026 den 13.01):

Ja, forsåvidt enig. Men hva med at han er der så mye? Han har også gleden av å ha sin båt der, men den gleden har også jeg.

Beklager men det er vel for svarte snakk om kjæresten din!! Selvfølgelig får han glede av å være der du er. Skal du kreve betaling fordi du har fine klær han kan se deg i? Og at stuen din er 70% finere enn hans, slik at han får mer glede av tiden der en omvendt? 

Ærlig talt. Av og til så må ting kunne ligge uten å være feil.

Eneste jeg stussa på er at du betaler for arbeidet. Men mulig at jeg er veldig sær andre veien her.

Anonymkode: 147fa...d6f

Skrevet
exictence skrev (På 28.4.2026 den 13.11):

Det tror jeg neppe han gjør. Jeg har betalt ham for hans arbeid, enda han sier at jeg ikke skal.

Dette må du kunne dokumentere hvis du er smart! Blir det brudd, kommer kravene! Jeg ville betalt alt som har med hytta å gjøre. Mye lettere ved et brudd.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet her? 
1) Det er din hytte. Blir det slutt, er det din hytte. Punktum. 
2) Han bruker hytta mye. Men det er vel greit? Hva er galt med det? 
3) Han har pusset opp, du har til og med betalt ham for jobben. Ville kanskje tatt vare på kvitteringene for materialer/arbeid, bare sånn i tilfelle. 

Jeg skjønner ikke hva du mener er galt her, TS? Alle utgifter faller på deg, og evt inntekter/prisstigning er også ditt. Han koser seg på hytta. Er ikke det fint? Mannen min har arvet en hytte. Den er bare hans. Jeg liker også å være der. Alle er fornøyde. 

Anonymkode: c9ad9...b02

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (På 28.4.2026 den 13.01):

Ja, forsåvidt enig. Men hva med at han er der så mye? Han har også gleden av å ha sin båt der, men den gleden har også jeg.

Du får si at du ikke vil ha han med dit så ofte siden han ikke betaler da... For han er vel ikke med fordi du som hytteeier ønsker ha han der? Han kan bli hjemme mens du er på din hytte.

Båtplassen er det lett gjøre noe med. Hva koster båtplasser i nærheten? Legg deg litt billigere, som en kjæresterabatt, ellers så leier du ut båtplassen for å dekke hans bruk av hytta. 

exictence skrev (På 28.4.2026 den 13.13):

Jeg har betalt ham for arbeid. Men han betaler utgifter på bilen og drivstoff, og kjører mye på meg/oss

Hvor mye pleier du betale for at han skal kjøre deg steder? På lik linje med hytten din, så burde du være med å betale på bilen, både drift og vedlikehold. Eller så kan du tenke at det er greit at du betaler det lille ekstra på hytta siden han betaler ekstra på bil? 

Anonymkode: 690eb...40c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2026 den 13.11):

Så lenge han ikke har betalt for hytta eller betaler kommunale utgifter må han regne med at hytta er din, fullt og helt. Alle bidrag  han gjør bør regnes som leie av hytta så lenge han bruker den like mye som dere og ønsker å disponere hytta. Og for bruk bør han absolutt bidra. 

Men de veldig store renoveringene bør dere dele på, da det også vil gi deg mer verdi i hytta til syvende og sist.

Anonymkode: 0fd54...a55

TS har jo betalt han for arbeidet, skriver hun. Så ingen leie der.

Det er vel uansett ikke vanlig å kreve at kjæresten skal betale leie for å være med på hytta?

Skrevet

Takk for alle svar. Som sagt, det er ikke et problem. Synes bare av og til det er litt vanskelig det med penger. Han er mer avslappet og synes alt er greit. Han tilbyr seg ofte å betale. Kanskje har jeg mest problemer med å si ja takk til det.

AnonymBruker skrev (På 28.4.2026 den 13.37):

Egentlig er det er fordel at du betaler materialene. I hvert fall om det blir et brudd. Da vil det ikke kunne bli spørsmål om eierforhold. At han har gjort jobben kan sees på som "betaling" for å bruke hytta.

Egentlig er det litt negativt å snakke om brudd. Ser mange gjør det. Men det er slik det har blitt.

Anonymkode: 0de59...b50

På mange måter tenker jeg det samme. Min hytte, og derfor mine utgifter.

AnonymBruker skrev (På 28.4.2026 den 13.47):

Han kan jo kjøpe seg inn senere også kan dere lage en avtale på det? 

Anonymkode: 4a2a2...846

Han sier han ikke har råd til det. Det er fordi de voksne barna hans krever forskuddsarv, og at han skal være medlåner.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Beklager men det er vel for svarte snakk om kjæresten din!! Selvfølgelig får han glede av å være der du er. Skal du kreve betaling fordi du har fine klær han kan se deg i? Og at stuen din er 70% finere enn hans, slik at han får mer glede av tiden der en omvendt? 

Ærlig talt. Av og til så må ting kunne ligge uten å være feil.

Eneste jeg stussa på er at du betaler for arbeidet. Men mulig at jeg er veldig sær andre veien her.

Anonymkode: 147fa...d6f

Det var vel ikke sånn ment, det jeg skrev. Vi har det fint egge to. Jeg er en del hos ham og. Jeg lufter det bare.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt problemet her? 
1) Det er din hytte. Blir det slutt, er det din hytte. Punktum. 
2) Han bruker hytta mye. Men det er vel greit? Hva er galt med det? 
3) Han har pusset opp, du har til og med betalt ham for jobben. Ville kanskje tatt vare på kvitteringene for materialer/arbeid, bare sånn i tilfelle. 

Jeg skjønner ikke hva du mener er galt her, TS? Alle utgifter faller på deg, og evt inntekter/prisstigning er også ditt. Han koser seg på hytta. Er ikke det fint? Mannen min har arvet en hytte. Den er bare hans. Jeg liker også å være der. Alle er fornøyde. 

Anonymkode: c9ad9...b02

Som sagt, ingenting er galt. 

Ja, det er fint at vi koser oss på hytta.

AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (8 minutter siden):

Takk for alle svar. Som sagt, det er ikke et problem. Synes bare av og til det er litt vanskelig det med penger. Han er mer avslappet og synes alt er greit. Han tilbyr seg ofte å betale. Kanskje har jeg mest problemer med å si ja takk til det.

På mange måter tenker jeg det samme. Min hytte, og derfor mine utgifter.

Han sier han ikke har råd til det. Det er fordi de voksne barna hans krever forskuddsarv, og at han skal være medlåner.

Det var vel ikke sånn ment, det jeg skrev. Vi har det fint egge to. Jeg er en del hos ham og. Jeg lufter det bare.

Som sagt, ingenting er galt. 

Ja, det er fint at vi koser oss på hytta.

Barna hans krever forskuddsarv?? 😧 

Anonymkode: f4be5...7db

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De ungene kan bli et problem senere også, hvis han faller fra og de mener de har noe slags hevd/arv i den hytta. 

Hvorfor lar han barna diktere hva han skal bruke sine egne penger og midler på, kanskje han ikke er bare grei med penger som du skriver TS , men egentlig veldig konfliktsky? 

Anonymkode: c1b45...976

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, de synes de har krav på det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...