Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller avveksling fra hverdagen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe miljøangst iallfall.. Helt idiotisk trend! Er det liksom om å gjøre å fly så mye som mulig nå??

Anonymkode: 16baa...794

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg dro på helgetur til New York og Hong Kong ol da jeg var yngre som han artikkelen.

Kjempegøy og uten jet lag.

Jeg har sluttet med det for å si det sånn.

Endret av Hareena
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Deilig med små avbrekk, har gjort det mange ganger, men må fly business for å få ordentlig utbytte av det

Anonymkode: e13bd...842

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

https://www.nrk.no/nordland/microcation-ny-reisetrend_-flere-korte-turer-gir-storre-glede-gjennom-aret-1.17845122

Hva tenker dere?

Er det rekreasjon?

Eller er man drevet av tanken på at man skal ha opplevd alt sett alt, vært flest mulig steder og postet på sm?

Anonymkode: ef0d2...fc6

Synes det er helt glimrende. Det er jo selvsagt en økonomisk greie for mange, men hvis en klarer det så er det (for mange av oss) givende med korte utenlandsturer spredt gjennom hele året fremfor å ta ut ferie i flere uker og ligge på en strand et sted.

Men vi er forskjellige, og det som er givende for andre er ikke nødvendigvis det for meg – og vice versa. Helt OK. Selv har jeg/vi vært på en mengde korte utenlandsturer nært og fjernt. Det er utrolig hvor mye en kan oppleve på to til tre døgn. Med årene er det blitt slik at jeg helst vil ha to overnattinger og flighter slik at jeg får to og en halv dag. Av erfaring: funker like fint enten det er Trondheim, Amsterdam, Los Angeles, Beijing eller Bangkok. Men jet lag merkes dessverre bedre med årene.

Men jeg er enig med ham som er omtalt av NRK: Flere korte turer gir større glede gjennom året!

Såkalt "flyskam" får andre stå for. Det ofrer jeg ikke en tanke.

Anonymkode: 06f84...b20

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jaja, NRK kaster seg på noe som skal være "trend" ... 

.... og det er vel ikke stort annerledes enn "langhelg" som har ekstistert i 30 år, etter at vi fikk lavprisselskapene og nordmenn over en lav sko begynte å reise torsdag-søndag.

Synes en hver bør tenke over klimaregnskapet sitt til en viss grad, i alle fall.

Ellers var det dette med "sykepleierlønn" da, nok en gang - han går i full turnus og åpenbart tar han på seg maks av helge- og nattevakter etc, som mange unge gjør - jeg tipper at han ikke er langt unna millionen i lønn. 

Anonymkode: 1e56a...ec2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jo vært på noen langhelger og kortere turer i årenes løp, men har holdt meg til destinasjoner i Europa jeg kan fly direkte til. Å reise til Kina for noen dager synes jeg bare høres masete ut, men jeg har nok blitt for gammel (er dobbelt så gammel som han som omtales i artikkelen det linkes til i HI). For noen år siden reiste jeg til Sør-Afrika med kun 10 dager til disposisjon. Det synes jeg var langt å reise for å være borte så kort tid, for 15-20 timers reise hver vei spiser jo opp mye tid. 

Anonymkode: 975e5...df3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har jo vært på noen langhelger og kortere turer i årenes løp, men har holdt meg til destinasjoner i Europa jeg kan fly direkte til. Å reise til Kina for noen dager synes jeg bare høres masete ut, men jeg har nok blitt for gammel (er dobbelt så gammel som han som omtales i artikkelen det linkes til i HI). For noen år siden reiste jeg til Sør-Afrika med kun 10 dager til disposisjon. Det synes jeg var langt å reise for å være borte så kort tid, for 15-20 timers reise hver vei spiser jo opp mye tid. 

Anonymkode: 975e5...df3

Enig, det blir bare tull. Har venner som drar til New York for en langhelg, jeg skjønner ikke vitsen. Du har jo omtrent ikke før komme ut av den sinnsyke sikkerhetskøen på flyplassen der før du skal tilbake igjen. Nei takk! Orker ikke sånn pese-ferie fra A til B alle veier på kortest mulig tid.

Jeg drar gjerne på kortere turer i løpet av året, men da er det innenfor Europa og det er kjapt å komme seg dit.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg liker microferier, men jeg holder meg i Norge.

Jeg sover veldig dårlig på hotell og syns derfor det er greit med en eller to netter på hotell før jeg reiser hjem til egen seng.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange kortere turer gjennom året er min foretrukne reisemåte. Stort sett 2-3 overnattinger, i høyden 4. 

Anonymkode: 92369...197

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker å reise. Jeg kunne bodd ut av en kabinkoffert semi-permanent. Lange turer, korte turer, ja takk, begge deler! Det er en hel verden der ute, det er så mye å se, så mye å oppleve, smake, høre, møte og gjøre. Det er så mange språk, kulturer og skikker, det er bare så fasinerende:D Jeg er faktisk litt snurt for at jeg ikke har mer fritid til å reise. Jeg skulle gjerne reist langt i større grad, men har jo ikke nok fri til å gjøre det, så da blir det litt mini-ferier. Skal nå i langhelga og gleder meg!

Samtidig så ser jeg at dette kan oppleves som stress og mas og press for mange. Om man ikke liker det er det jo ikke noe poeng liksom. Bestevenninna mi hadde det rabla for :fnise: 

Anonymkode: 27a01...5cd

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

https://www.nrk.no/nordland/microcation-ny-reisetrend_-flere-korte-turer-gir-storre-glede-gjennom-aret-1.17845122

Hva tenker dere?

Er det rekreasjon?

Eller er man drevet av tanken på at man skal ha opplevd alt sett alt, vært flest mulig steder og postet på sm?

Anonymkode: ef0d2...fc6

Nesten like tåpelig som de som insisterer på å spise alt for mye kjøtt

Anonymkode: 348c1...5c7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lite miljøvennlig PR-stunt utført av en PR-kåt idiot.

Anonymkode: 12b71...823

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har tre mikroferier i året, men jeg kaller det langhelg. Og det er alltid i Europa et sted. Skal jeg til Mexico setter jeg av over ei uke, men det virker jo forlokkende å kjøre på som han typen der. Han har jo rett i at man ikke får sett hele Kina på to uker heller, så hvorfor ikke henge og slenge litt der borte i noen dager og gjøre det beste utav det. Har man ikke barn, bil, enebolig osv. osv. så har man en del flyvninger på klimakontoen.

Anonymkode: 3335e...9ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lite miljøvennlig PR-stunt utført av en PR-kåt idiot.

Anonymkode: 12b71...823

Da er det lite mijløvennlig PR-stunt hver gang en eller annen småbarnsmor står frem i media med hvor stas det er med mange barn også. 

Anonymkode: 92369...197

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Det ville ikke passet oss. Skal vi først ute og fly, som vi gjør to eller tre ganger i året, vil vi ha lengre opphold. Vi har det med å knytte oss til både steder og mennesker, og da blir det litt smått med mikroferier. Og ja, det er stress med pakking og utpakking og alt som hører med hvis det blir for tett.

Samtidig tror jeg det er viktig å ha noe å glede seg til som ikke er altfor langt fram i tid, Det trenger imidlertid ikke å være utenlandsturer – alt som bryter med hverdagen på en positiv og hyggelig måte duger.

AnonymBruker
Skrevet

Det klimaregnskapet får andre skamme seg over. Jeg har ikke bil, barn eller dyr og skal på min fjerde tur så langt i år i morgen. Tre korte turer i Europa og en til USA. Jeg har tre turer til planlagt så langt i år men kommer til å ta en tur ca i mnd som minimum. Restplasser for det meste der flyene går fullstendig uavhengig av om jeg er med eller ei.

Anonymkode: 70084...4d8

AnonymBruker
Skrevet

De av dere som er interessert i klimaregnskap og miljøvennlighet anbefaler jeg å lese litt om hvor ideen om individuelle klimaavtrykk kommer fra. 

Det kan dere gjøre f.eks. her: https://mashable.com/feature/carbon-footprint-pr-campaign-sham

Eller her: https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/aug/23/big-oil-coined-carbon-footprints-to-blame-us-for-their-greed-keep-them-on-the-hook

Kort oppsummert: Dette er et påfunn fra British Petroleum med den hensikt å skyve ansvaret for klimaendringer bort fra oljeindustrien og over på livsstilsvalg på individnivå.

Anonymkode: 0ecc4...ba4

AnonymBruker
Skrevet

Synes hele greien er maks egoisme og null tanke på miljø.

Anonymkode: 43397...5aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...