Gå til innhold

Melde til barnevernet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en familie i nær krets hvor jeg seriøst har vurdert å melde til barnevernet. Grunnen er at mor kjefter og smeller på barna etter noter for småting, selv når jeg som utenforstående er til stede. Det ene barnet klenger, mor roper og setter barnet hardt ned på en stol «nå sitter du i ro!» Mor kan også gjøre stor forskjell på barna, som typ å gi den minste et fullt glass saft, og den største kun et halvt. Uten grunn. Mor kan avvise den eldste om hen er klengete, og si «gå bort!» «Ikke heng på meg, gå bort sa jeg!» Og så går det 3 sekunder, minsten kommer på samme måte, og får kos og trøst mens eldste ser på… De er begge under 10… Altså, hva faen? Jeg er ikke pedagog eller sosialarbeider, men utdannet innen økonomi, men selv jeg ser jo at dette er ikke ok. Hva gjør det med et barnesinn å bli avvist slik av mor foran andre, og oppleve at småsøskenet som er 2-3 år yngre får trøst og kos? Dette kan da neppe være bra? Jeg tenker virkelig på hva hun sier og gjør alene.. Våger ikke si noe, da blir jeg kjeppjaget derfra for hun tåler ingenting. Barnets far er en dott som lar henne bestemme, og følger hennes pipe. Men jeg får vondt i meg, synes synd på begge barna, og spesielt eldste som sitter med tårer og undertrykker gråten når mor herjer… Hva gjør man? Vil barnevernet ta dette seriøst eller vil jeg sløse med ressursene deres? 

Anonymkode: 982fa...3fb

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forskjellsbehandling av barn er en form for emosjonell omsorgssvikt. Og det er ødeleggende. Virkelig knusende for et barns utvikling. 

Anonymkode: 83063...eb6

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Våger ikke si noe, da blir jeg kjeppjaget derfra for hun tåler ingenting.

Hva har det å si om du blir kjeppjaget? Hvorfor vil du være med dem i det hele tatt?!

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville absolutt meldt i dette tilfellet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det vil bli tatt seriøst. 

Dersom du ønsker å melde anonymt, ta det gjerne per telefon slik at det er mulig å stille oppfølgingsspørsmål.

Anonymkode: fbe17...7e8

AnonymBruker
Skrevet

Er de halvsøsken? 

Anonymkode: 9c768...db2

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke bra ut. Kan samtidig love at å bli tatt bort fra mor og far vil være et mye større traume enn det du beskriver. 
har etter hvert sett alt for mye av hvordan barnevernet ødelegger barn langt mer enn hva halvdårlige foreldre gjør..! 

Anonymkode: b47a9...820

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det høres ikke bra ut. Kan samtidig love at å bli tatt bort fra mor og far vil være et mye større traume enn det du beskriver. 
har etter hvert sett alt for mye av hvordan barnevernet ødelegger barn langt mer enn hva halvdårlige foreldre gjør..! 

Man flytter ikke barn for det der. Man gir foreldreveiledning. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slutt å spre usannheter. Barn blir ikke flyttet bort fra foreldrene på grunn av dette. Foreldrene vil mest sannsynlig få veiledning, hvis ikke det ligger noe mer til grunn. Foreldre er ofte enda værre når andre ikke ser. 

Anonymkode: 762af...fef

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man flytter ikke barn for det der. Man gir foreldreveiledning. 

Dessverre vil slike foreldre sjeldent ta til seg veiledningen; de finner bare fler skjulte måter å være ræv til egne barn på… :( 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Meld ivei. Hvorfor nøler du, egentlig?

Anonymkode: 18825...55f

AnonymBruker
Skrevet

De unge fruene uten egne barn vil beklageligvis ta det seriøst og se sitt snitt til å ødelegge nok en familie. 

Anonymkode: 00d9d...d41

• Nyttig 1
Skrevet

Dette bør meldes, ja.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en familie i nær krets hvor jeg seriøst har vurdert å melde til barnevernet. Grunnen er at mor kjefter og smeller på barna etter noter for småting, selv når jeg som utenforstående er til stede. Det ene barnet klenger, mor roper og setter barnet hardt ned på en stol «nå sitter du i ro!» Mor kan også gjøre stor forskjell på barna, som typ å gi den minste et fullt glass saft, og den største kun et halvt. Uten grunn. Mor kan avvise den eldste om hen er klengete, og si «gå bort!» «Ikke heng på meg, gå bort sa jeg!» Og så går det 3 sekunder, minsten kommer på samme måte, og får kos og trøst mens eldste ser på… De er begge under 10… Altså, hva faen? Jeg er ikke pedagog eller sosialarbeider, men utdannet innen økonomi, men selv jeg ser jo at dette er ikke ok. Hva gjør det med et barnesinn å bli avvist slik av mor foran andre, og oppleve at småsøskenet som er 2-3 år yngre får trøst og kos? Dette kan da neppe være bra? Jeg tenker virkelig på hva hun sier og gjør alene.. Våger ikke si noe, da blir jeg kjeppjaget derfra for hun tåler ingenting. Barnets far er en dott som lar henne bestemme, og følger hennes pipe. Men jeg får vondt i meg, synes synd på begge barna, og spesielt eldste som sitter med tårer og undertrykker gråten når mor herjer… Hva gjør man? Vil barnevernet ta dette seriøst eller vil jeg sløse med ressursene deres? 

Anonymkode: 982fa...3fb

Meld fra om observasjonene dine hvis du er bekymret. Jeg har selv levd i en lignende situasjon. Jeg kan nok for utenforstående ha virket som den tafatte faren, men i praksis så gikk alle mine krefter på å 'redde' familien.

Her ble det sendt melding, noe som førte til at vi fikk hjelp. Jeg fikk hjelp til å innse at dette ikke kan fortsette.

Barna bor nå hos meg og vi er takknemlig hver eneste dag for at noen utenfor så alvoret.

Anonymkode: 15727...40c

• Liker 2
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Meld fra om observasjonene dine hvis du er bekymret. Jeg har selv levd i en lignende situasjon. Jeg kan nok for utenforstående ha virket som den tafatte faren, men i praksis så gikk alle mine krefter på å 'redde' familien.

Her ble det sendt melding, noe som førte til at vi fikk hjelp. Jeg fikk hjelp til å innse at dette ikke kan fortsette.

Barna bor nå hos meg og vi er takknemlig hver eneste dag for at noen utenfor så alvoret.

❤️❤️❤️ 

jeg var et sånt barn.

Pappa kom seg også unna til slutt. Han fikk et nytt liv, og giftet seg med min fantastiske stemor. Uten han og henne hadde jeg ikke overlevd. Mamma har brukt hele livet mitt på å gjøre det jævlig for meg. 

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Uten tvil! 

Anonymkode: 00191...226

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dessverre vil slike foreldre sjeldent ta til seg veiledningen; de finner bare fler skjulte måter å være ræv til egne barn på… :( 

Det er jeg uenig i.

Har du mye erfaring fra å jobbe barnevern? 

Jeg vil påstå det er ganske sjelden å møte foreldre som behandler sine barn dårlig fordi de er slemme eller ikke glad i dem. Det er som oftest langt mer komplekst og handler veldig ofte om en form for avmakt.

Med riktig tilnærming, kan det ofte - men slett ikke alltid - bedres. 

• Nyttig 2
Skrevet

Høres ut som at mor og far her trenger foreldreveiledning. Spørsmålet er om de kan ta det til seg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

❤️❤️❤️ 

jeg var et sånt barn.

Pappa kom seg også unna til slutt. Han fikk et nytt liv, og giftet seg med min fantastiske stemor. Uten han og henne hadde jeg ikke overlevd. Mamma har brukt hele livet mitt på å gjøre det jævlig for meg. 

Du aner ikke hvor godt det gjør å høre en slik historie fra en som har vært igjennom det. Jeg vet at dette var det rette den gangen, og mor tar også her stadige grep å skade meg som egentlig bare går utover barna. 

Jeg håper du har det bra den dag i dag. Der høres virkelig slik ut på måten du skriver på 😊

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som disse ungene har utrygg tilknytning

Anonymkode: d701d...f39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...