AnonymBruker Skrevet 27. april #21 Skrevet 27. april AprilLudgate skrev (27 minutter siden): Spør legen om Niferex enterokapsler kan fungere mtp refluks. Disse er laget for å løses opp i tarm. Tas annenhver dag for best effekt/minst bivirkninger. Jeg fikk og VONDT i magen av hemjern som likspm skal være skånsom. Dråpene takler jeg ikke 🫠 Niferex går fint. Takk, det skal jeg undersøke:) Anonymkode: 75010...2ec
AnonymBruker Skrevet 27. april #22 Skrevet 27. april Drikker du nok når du tar den? Helst minimum et glass vann sammen med tabletten. Og helst med c vitamin. Jeg har merket at jeg får magekramper hvis jeg ikke drikker nok samtidig, eller har spist for nært tabletten. Anonymkode: ea0da...1c7
Fighter83 Skrevet 27. april #23 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har lavt jernlager, men ikke lavt nok til at sprøyter er aktuelt (tror jeg ). Jeg har fått resept på duroferon 100 mg, men å ta de er som å starte en fødsel. Jeg får kramper som er lignende veer ca 2 timer etter inntak, og smertene varer i ca 8 timer. jeg byttet så til ferromax 65 mg fordi aminojern skulle være bedre. Etter en uke med daglig inntak fikk jeg samme symptomer. jeg fikk resept på somac for å lette symptomene, det hjalp heller ikke. Oralt jerntilskudd er ikke mulig da jeg brekker meg og kaster opp (trenger ikke kjeft, jeg har diagnostisert refluks som trigges lett uansett hvor hardt jeg prøver) er det noen som har tips? Anonymkode: 75010...2ec Brukte Nycoplus jern 27 mg i mange år, ble dårlig av det meste annet. Jeg fikk ingen plager av denne men man må være nøye med å unngå matvarer som hindrer opptak før og etter inntak av tbl og/evt få i seg matvarer som øker opptaket.
AnonymBruker Skrevet 27. april #24 Skrevet 27. april AprilLudgate skrev (1 time siden): Spør legen om Niferex enterokapsler kan fungere mtp refluks. Disse er laget for å løses opp i tarm. Tas annenhver dag for best effekt/minst bivirkninger. Jeg fikk og VONDT i magen av hemjern som likspm skal være skånsom. Dråpene takler jeg ikke 🫠 Niferex går fint. Jeg tåler kun Niferex og jeg har prøvd alt. refluks her også. Jeg har Somac x2 for det. Måtte også få sprøyter i tillegg. Godt råd å spise jernholdig mat og tilberede i jerngryter, men det hjelper ikke like mye som medikamenter. Anonymkode: 81814...5b9
AprilLudgate Skrevet 27. april #25 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk, det skal jeg undersøke:) Anonymkode: 75010...2ec Forøvrig trenger denne ikke Cvitamin, og du kan ta den med mat som hjelper mot kvalme. Jeg har sjekket med farmasøyt
AprilLudgate Skrevet 27. april #26 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg tåler kun Niferex og jeg har prøvd alt. refluks her også. Jeg har Somac x2 for det. Måtte også få sprøyter i tillegg. Godt råd å spise jernholdig mat og tilberede i jerngryter, men det hjelper ikke like mye som medikamenter. Anonymkode: 81814...5b9 Litt avsporing, men sprøyter: er det boe fastlege kan sette?
AnonymBruker Skrevet 27. april #27 Skrevet 27. april Jeg har akkurat begynt på reinsdyrlever kapsler, har troen på de Anonymkode: 05602...ded 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #28 Skrevet 27. april Hvis magen gjør opprør når du tar jerntilskudd, er det fordi kroppen din ikke vil ta opp jernet, sånn at det forviller seg ned i tarmen og lager kaos. Hormonet hepcidin regulerer opptak av jern sånn at vi ikke skal bli forgiftet hvis vi spiser for mye jernholdig mat. Når levra skiller ut hepcidin, stenges opptaket av jern fra fordøyelsen. Da fortsetter jernet ned i tarmen og skaper oksidativt stress. Tarmcellene brgynner å ruste, for å si det enkelt. Det kan gjøre vondt. Kilde: https://sml.snl.no/hepcidin Anonymkode: 61d02...bb9 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #29 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har alltid tatt tablettene om morgenen, men da skal jeg forsøke annenhver dag på kvelden. takk for tips! Anonymkode: 75010...2ec Når det er sagt, så vil jeg si at du høres en del mer plaget ut enn meg. Jeg hadde luftet mulighet for jerninfusjon med legen din hvis du på grunn av magetrøbbel ikke greier å ta kosttilskudd. Anonymkode: 25aad...b4d
AnonymBruker Skrevet 27. april #30 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når det er sagt, så vil jeg si at du høres en del mer plaget ut enn meg. Jeg hadde luftet mulighet for jerninfusjon med legen din hvis du på grunn av magetrøbbel ikke greier å ta kosttilskudd. Anonymkode: 25aad...b4d Er det lurt å overstyre jernopptak fra fordøyelsen med jerninfusjon, da? Jeg mener, kroppen har et hormon som skilles ut for å regulere nivået av jern. Det heter hepcidin og styres blant annet av immunforsvaret, akkurat som CRP. Når kroppen ikke vil ha jern og blokkerer opptak og i tillegg bruker hepcidin til å tømme blodet for jern og gjemme det i jernlagrende celler, kanskje det er en grunn til det? Anonymkode: 61d02...bb9 1
Maleficenta Skrevet 28. april #31 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Som Sagt er det dessverre umulig for meg. Jeg brekker meg og kaster opp. Det er ikke viljestyrt, ikke noe jeg kan jobbe med. Jeg har refluks, og i tillegg tourette syndrom som gjør at jeg er sensorisk overfølsom for smak og konsistens, og jeg kaster opp av «ingenting». Jeg er også undervektig og må beholde vært gram jeg har. Legen har gitt veldig klar beskjed om at jeg ikke skal presse meg når det er risiko for at jeg kaster opp. Anonymkode: 75010...2ec Hvorfor brekker du deg ikke av tbl?
AnonymBruker Skrevet 28. april #32 Skrevet 28. april Sniff76 skrev (13 timer siden): Spørre på apoteket etter tabletter med enda lavere jerninnhold? Og prøve å ta det hver 3. dag. 😊 Jeg sliter heldigvis ikke så mye som deg - blir bare veldig hard i magen hvis jeg tar for mye jern for ofte. Tar jeg hver 3. dag, går det ganske bra. Om man skal bygge opp jernlageret må man ha ganske høyt jerninnhold i tabelettene. Niferex funker på mange fordi de løses opp i tarmen. Om ingen jerntilskudd passer for magen din, og du har tilstrekkelig lavt jern, kan du være aktuell for jerninfusjon Anonymkode: 7953e...835
AnonymBruker Skrevet 28. april #33 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det lurt å overstyre jernopptak fra fordøyelsen med jerninfusjon, da? Jeg mener, kroppen har et hormon som skilles ut for å regulere nivået av jern. Det heter hepcidin og styres blant annet av immunforsvaret, akkurat som CRP. Når kroppen ikke vil ha jern og blokkerer opptak og i tillegg bruker hepcidin til å tømme blodet for jern og gjemme det i jernlagrende celler, kanskje det er en grunn til det? Anonymkode: 61d02...bb9 Ja, det kan det være at det er nødvendig med jerninfusjon for enkelte. Hepcidin regulerer jernopptaket, ja, og ved infeksjon/inflammasjon kan kroppen holde igjen jern. Men det betyr ikke at alle som reagerer på eller ikke tar opp jerntabletter har “for mye” eller at kroppen prøver å stoppe opptak av den grunn. Dersom tarmen strever sånn med å ta opp jern til cellene, trenger ikke å være fordi kroppen produserer hepcidin og ikke trenger mer. Mange får bivirkninger av jerntabletter uten at det sier noe om kroppens jernbehov, og nedsatt opptak kan skyldes flere ting. Dersom jerntilskudd i tablettform ikke gir tilstrekkelig effekt på dokumentert jernmangel på grunn av nedsatt toleranse, kan infusjon være nødvendig. Dersom man får jernmangelanemi, altså nedsatt produksjon av erytrocytter og dermed mangel på oksygenbærende hemoglobin, da har man et problem som må korrigeres. Anonymkode: 25aad...b4d
AnonymBruker Skrevet 28. april #34 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja, det kan det være at det er nødvendig med jerninfusjon for enkelte. Hepcidin regulerer jernopptaket, ja, og ved infeksjon/inflammasjon kan kroppen holde igjen jern. Men det betyr ikke at alle som reagerer på eller ikke tar opp jerntabletter har “for mye” eller at kroppen prøver å stoppe opptak av den grunn. Dersom tarmen strever sånn med å ta opp jern til cellene, trenger ikke å være fordi kroppen produserer hepcidin og ikke trenger mer. Mange får bivirkninger av jerntabletter uten at det sier noe om kroppens jernbehov, og nedsatt opptak kan skyldes flere ting. Dersom jerntilskudd i tablettform ikke gir tilstrekkelig effekt på dokumentert jernmangel på grunn av nedsatt toleranse, kan infusjon være nødvendig. Dersom man får jernmangelanemi, altså nedsatt produksjon av erytrocytter og dermed mangel på oksygenbærende hemoglobin, da har man et problem som må korrigeres. Anonymkode: 25aad...b4d Helt korrekt det der: Det trenger ikke å være blokkert jernopptak som er årsak til lave jernnivå. Men hvordan avgjør leger det når de ikke kan måle nivået på hormonet som regulerer opptak av jern? Gjetter de? Kaster de terning? Anonymkode: 61d02...bb9 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #35 Skrevet 28. april Nyttig Jerntabletter fra Boots Anonymkode: 52386...5e3
AnonymBruker Skrevet 28. april #36 Skrevet 28. april AprilLudgate skrev (14 timer siden): Spør legen om Niferex enterokapsler kan fungere mtp refluks. Disse er laget for å løses opp i tarm. Tas annenhver dag for best effekt/minst bivirkninger. Jeg fikk og VONDT i magen av hemjern som likspm skal være skånsom. Dråpene takler jeg ikke 🫠 Niferex går fint. Støttes! Tålte ingenting, men disse Niferex-kapslene gikk fint. Bedre å ta annenhver eller hver tredje dag enn å ikke kunne ta noe. Jeg hadde jernlager på 8, nå er den 45 selv uten Niferex men ved å spise mer rødt kjøtt og leverpostei 😃 Anonymkode: 968ac...f50
AnonymBruker Skrevet 28. april #38 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Helt korrekt det der: Det trenger ikke å være blokkert jernopptak som er årsak til lave jernnivå. Men hvordan avgjør leger det når de ikke kan måle nivået på hormonet som regulerer opptak av jern? Gjetter de? Kaster de terning? Anonymkode: 61d02...bb9 Det er ikke riktig. Man kan teste hepcidin med en blodprøve. Anonymkode: 25aad...b4d
AnonymBruker Skrevet 28. april #39 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (17 timer siden): Denne er veldig mild for magen, etter en stund på denne kan du gå over på den du har nå. Anonymkode: 1bbf7...f77 Jeg bruker disse og tåler de godt. De er jo en av de snilleste mtp magen. Anonymkode: 3af29...e5e
AnonymBruker Skrevet 28. april #40 Skrevet 28. april Slutt å plag deg selv og kontakt et privat sykehus for å få jerntransfusjon. Jeg har kjempet mot helsevesenet i mange år, jeg tar ikke opp jern, alt som skjer er at jeg blir forstoppet. Jeg har gjort ALT «mitt» sykehus krevde: prøvd flere merker, tatt med ekstra c-vit samtidig, tatt annenhver dag, testet for opptak og fått bekreftet lavt opptak. Likevel møter jeg motstand. Aleris fikset det, jeg får nå blodprøver jevnlig (1-2 ganger i året), og jerntransfusjon ca hver 12-18 måned. Nytt liv! Det koster ikke all verden heller. Anonymkode: ac4a7...3b1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå