AnonymBruker Skrevet i går, 16:03 #1 Skrevet i går, 16:03 Jeg har lavt jernlager, men ikke lavt nok til at sprøyter er aktuelt (tror jeg ). Jeg har fått resept på duroferon 100 mg, men å ta de er som å starte en fødsel. Jeg får kramper som er lignende veer ca 2 timer etter inntak, og smertene varer i ca 8 timer. jeg byttet så til ferromax 65 mg fordi aminojern skulle være bedre. Etter en uke med daglig inntak fikk jeg samme symptomer. jeg fikk resept på somac for å lette symptomene, det hjalp heller ikke. Oralt jerntilskudd er ikke mulig da jeg brekker meg og kaster opp (trenger ikke kjeft, jeg har diagnostisert refluks som trigges lett uansett hvor hardt jeg prøver) er det noen som har tips? Anonymkode: 75010...2ec 1
rosesandpeonies Skrevet i går, 16:09 #2 Skrevet i går, 16:09 Ferromax er ikke aminojern? Men om du trenger høydose jern; har du prøvd å ta med lengre intervall? For eksempel starte med 1 tablett annenhver dag i starten?
AnonymBruker Skrevet i går, 16:09 #3 Skrevet i går, 16:09 Snakk med legen din og kanskje ikke ta hver dag? aminojern er bare snillere mot magen fordi det er mindre jern i, i følge apoteket mitt. Anonymkode: 99bcd...a47
carlberner1 Skrevet i går, 16:10 #4 Skrevet i går, 16:10 Styr utenom pillene og matvarer som hemmer opptak av jern, kaffe rett etter mat som eksempel (dessverre tenker jeg) Og spis jern-holdig, særlig innmat. Ja, lever skal faktisk smake godt, tilberedt riktig. 2
AnonymBruker Skrevet i går, 16:22 #6 Skrevet i går, 16:22 Jeg tar Ferro-Retard 100 mg. Jeg fikk også plagsomme bivirkninger fra mage-tarm, men det har funka overraskende bra å ta dem rett før jeg legger meg. Da har det stort sett gått 2-3 timer siden siste måltid. Er noe tregere i magen, men sjeldent mageknip og slik. Anonymkode: 25aad...b4d
AnonymBruker Skrevet i går, 16:31 #7 Skrevet i går, 16:31 Denne er veldig mild for magen, etter en stund på denne kan du gå over på den du har nå. Anonymkode: 1bbf7...f77 4
AnonymBruker Skrevet i går, 16:49 #8 Skrevet i går, 16:49 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Denne er veldig mild for magen, etter en stund på denne kan du gå over på den du har nå. Anonymkode: 1bbf7...f77 Denne har jeg forsøkt, men tusen takk:) Anonymkode: 75010...2ec
AnonymBruker Skrevet i går, 16:50 #9 Skrevet i går, 16:50 rosesandpeonies skrev (40 minutter siden): Ferromax er ikke aminojern? Men om du trenger høydose jern; har du prøvd å ta med lengre intervall? For eksempel starte med 1 tablett annenhver dag i starten? Det er jeg usikker på, men jeg har i alle fall forsøkt amino-jern uten at det hjalp Anonymkode: 75010...2ec
AnonymBruker Skrevet i går, 16:51 #10 Skrevet i går, 16:51 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg tar Ferro-Retard 100 mg. Jeg fikk også plagsomme bivirkninger fra mage-tarm, men det har funka overraskende bra å ta dem rett før jeg legger meg. Da har det stort sett gått 2-3 timer siden siste måltid. Er noe tregere i magen, men sjeldent mageknip og slik. Anonymkode: 25aad...b4d Jeg har alltid tatt tablettene om morgenen, men da skal jeg forsøke annenhver dag på kvelden. takk for tips! Anonymkode: 75010...2ec
Maleficenta Skrevet i går, 16:53 #11 Skrevet i går, 16:53 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg har lavt jernlager, men ikke lavt nok til at sprøyter er aktuelt (tror jeg ). Jeg har fått resept på duroferon 100 mg, men å ta de er som å starte en fødsel. Jeg får kramper som er lignende veer ca 2 timer etter inntak, og smertene varer i ca 8 timer. jeg byttet så til ferromax 65 mg fordi aminojern skulle være bedre. Etter en uke med daglig inntak fikk jeg samme symptomer. jeg fikk resept på somac for å lette symptomene, det hjalp heller ikke. Oralt jerntilskudd er ikke mulig da jeg brekker meg og kaster opp (trenger ikke kjeft, jeg har diagnostisert refluks som trigges lett uansett hvor hardt jeg prøver) er det noen som har tips? Anonymkode: 75010...2ec Florafix mikstur. Ikke tbl men. Man slipper å bli hard i magen. Smaker ikke godt men ikke fælt heller. Litt som solbær 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:54 #12 Skrevet i går, 16:54 Flytende jern er best for magen. https://sunkost.no/influidity-flytende-jern Ved å innta jern i flytende form via dette kosttilskuddet, skjer opptaket i munnen, noe som gir raskere absorpsjon inn i blodbanen. Ved opptak gjennom slimhinnene i munnhulen skjer opptaket dessuten uavhengig av opptaksevnen i tarmene, noe som for eksempel kan være en fordel ved enkelte fordøyelsesplager. Anonymkode: fd6d7...c42 2
AnonymBruker Skrevet i går, 16:54 #13 Skrevet i går, 16:54 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Snakk med legen din og kanskje ikke ta hver dag? aminojern er bare snillere mot magen fordi det er mindre jern i, i følge apoteket mitt. Anonymkode: 99bcd...a47 Den siste uken har jeg kun tatt annenhver dag, men de dagene jeg tar jerntilskuddet er smertene likevel helt grusomme. Så ille at jeg kaldsvetter og blir svimmel. Jeg jobber skift, så jeg har bare lært at de dagene jeg jobber kan jeg ikke ta jern, for jeg blir liggende rett ut med så voldsomme smerter at det seriøst føles som om jeg skal føde. Anonymkode: 75010...2ec
AnonymBruker Skrevet i går, 16:57 #14 Skrevet i går, 16:57 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Flytende jern er best for magen. https://sunkost.no/influidity-flytende-jern Ved å innta jern i flytende form via dette kosttilskuddet, skjer opptaket i munnen, noe som gir raskere absorpsjon inn i blodbanen. Ved opptak gjennom slimhinnene i munnhulen skjer opptaket dessuten uavhengig av opptaksevnen i tarmene, noe som for eksempel kan være en fordel ved enkelte fordøyelsesplager. Anonymkode: fd6d7...c42 Som Sagt er det dessverre umulig for meg. Jeg brekker meg og kaster opp. Det er ikke viljestyrt, ikke noe jeg kan jobbe med. Jeg har refluks, og i tillegg tourette syndrom som gjør at jeg er sensorisk overfølsom for smak og konsistens, og jeg kaster opp av «ingenting». Jeg er også undervektig og må beholde vært gram jeg har. Legen har gitt veldig klar beskjed om at jeg ikke skal presse meg når det er risiko for at jeg kaster opp. Anonymkode: 75010...2ec
AprilLudgate Skrevet i går, 17:06 #15 Skrevet i går, 17:06 (endret) Spør legen om Niferex enterokapsler kan fungere mtp refluks. Disse er laget for å løses opp i tarm. Tas annenhver dag for best effekt/minst bivirkninger. Jeg fikk og VONDT i magen av hemjern som likspm skal være skånsom. Dråpene takler jeg ikke 🫠 Niferex går fint. Endret i går, 17:07 av AprilLudgate 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 17:07 #16 Skrevet i går, 17:07 Fikk blindtarmbetennelse av jerntilskudd, og en helt syk forstoppelse. Spiser heller innmat enn å røre en jævla jerntablett igjen! Anonymkode: 8836f...481 1 2
Sniff76 Skrevet i går, 17:07 #17 Skrevet i går, 17:07 Spørre på apoteket etter tabletter med enda lavere jerninnhold? Og prøve å ta det hver 3. dag. 😊 Jeg sliter heldigvis ikke så mye som deg - blir bare veldig hard i magen hvis jeg tar for mye jern for ofte. Tar jeg hver 3. dag, går det ganske bra.
Maleficenta Skrevet i går, 17:19 #18 Skrevet i går, 17:19 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fikk blindtarmbetennelse av jerntilskudd, og en helt syk forstoppelse. Spiser heller innmat enn å røre en jævla jerntablett igjen! Anonymkode: 8836f...481 Hvordan vet du at blindtarmbetennelsen var relatert til det?
AnonymBruker Skrevet i går, 17:28 #19 Skrevet i går, 17:28 Etter mye om og men (forstoppelse/kvalme/diare/magevondt) tar jeg nå Ferracru morgen og kveld. Litt lavere dose daglig (35 mg per tablett), men likevel bedre enn hvordan jeg følte meg på alle andre tabletter og jeg klarer å ta de over tid. Ganske dyre uten resept så ville ha snakka med legen om de eventuelt. Anonymkode: 7ee45...417
AnonymBruker Skrevet i går, 17:30 #20 Skrevet i går, 17:30 Maleficenta skrev (10 minutter siden): Hvordan vet du at blindtarmbetennelsen var relatert til det? Fikk mageproblemer etter at jeg begynte på tilskuddene, og de mageproblemene resulterte i blindtarmbetennelse. Anonymkode: 8836f...481
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå