AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #1 Skrevet 22 timer siden Jeg leser på nett om at man kan booke møte i banken for å se på sparing, pensjon osv. Hvor vanlig er dette? Jeg har lyst på et slikt møte, men tør liksom ikke helt. Redd de skal tenke på meg som dum. Har du hatt et slikt møte? Hva gikk dere gjennom? Anonymkode: d1030...be5
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #2 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg leser på nett om at man kan booke møte i banken for å se på sparing, pensjon osv. Hvor vanlig er dette? Jeg har lyst på et slikt møte, men tør liksom ikke helt. Redd de skal tenke på meg som dum. Har du hatt et slikt møte? Hva gikk dere gjennom? Anonymkode: d1030...be5 Gå for det, kan ikke skade Anonymkode: 1732e...384
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #3 Skrevet 22 timer siden "jeg kan ingenting om fond og den slags. Jeg kommer sikkert til å stille mange dumme spørsmål". Slik åpnet jeg mitt møte med banken. Han i banken lo litt og så var vi i gang. Jeg fikk masse god hjelp, fikk stilt alle de dumme spørsmålene mine og det var et fint møte. Anonymkode: 69590...bd1 3 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #4 Skrevet 22 timer siden Jeg sparer allerede til i bank, fond og pensjon. Men vil ha klarhet i hvordan jeg best mulig bør spare når jeg planlegger ny bolig om ca 8 år. Og bør jeg da ta sikte på å bo i nedbetalt bolig, eller hwller spare opp en større fri egenkapital. Så jeg hadde ikke føkt meg komfortabel med å spille dum. Men, da er det faktisk noen som bestiller slike møter? Fysisk? Anonymkode: d1030...be5 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #5 Skrevet 22 timer siden Jeg har vært på et par sånne møter, har en egen rådgiver i banken. Du trenger ikke spille noe som helst. Det er ikke skummelt. Du sier bare som det er "hvordan bør jeg legge opp sparestrategien for å kunne kjøpe bolig om 8 år". Rådgiver kommer til å stille deg noen spørsmål om inntekt og utgifter ellers, og så må du kanskje forholde deg til risiko osv, men alt dette hjelper de deg med. Det er jo hele poenget. Ikke nøl med å ta kontakt. Det er gull med gode råd. Anonymkode: 99443...70e
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #6 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så jeg hadde ikke føkt meg komfortabel med å spille dum Jeg spiller ikke dum altså. Jeg er litt dum på ting som dette. Så da trenger du iallfall ikke tenke, eller at banken skal tenke, at du er dum når du vet at det finnes slike som meg Bestill timen din du og gå. Anonymkode: 69590...bd1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #7 Skrevet 21 timer siden Husk at rådgiver også er selger, og at de ikke nødvendigvis tenker på hva som er best for deg. Vi var på ett møte, riktignok noen år siden. Kunderådgiveren gikk gjennom en liste med spørsmål. Jeg husker bare ett par. Om vi sparte, om vi hadde vurdert/behov for avdragsfrihet (her svarte vi at da ville vi først kutte sparing evt bruke sparepenger) og det siste spørsmålet var hvor mye vi ønsket og spare i bankens fondsprodukt. Anonymkode: 28365...e31 2 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #8 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Husk at rådgiver også er selger, og at de ikke nødvendigvis tenker på hva som er best for deg. Vi var på ett møte, riktignok noen år siden. Kunderådgiveren gikk gjennom en liste med spørsmål. Jeg husker bare ett par. Om vi sparte, om vi hadde vurdert/behov for avdragsfrihet (her svarte vi at da ville vi først kutte sparing evt bruke sparepenger) og det siste spørsmålet var hvor mye vi ønsket og spare i bankens fondsprodukt. Anonymkode: 28365...e31 Men hadde ikke du noen spm som du ville ha svar på da? Anonymkode: d1030...be5
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #9 Skrevet 21 timer siden Har vært på et sånt målte som var hindides - hun skulle ha meg til å skrive under på bindende avtaler om sparing av 1/3 av lønna fra ett år frem i tid da det var klart jeg ikke hadde mulighet der og da som nyskilt alenemor … rent salgsmøte med ren pushing .. hatt et i ny bank som var mer edruelig Anonymkode: ebb8d...06b 1 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #10 Skrevet 21 timer siden Jeg ble litt skuffa over et slikt møte med banken angårnde pensjon, opplevde det som 90% reklame for bankens egne produkter. Men det var et møte jeg ble tilbudt og ikke ba om selv, burde kanskje luktet lunta. Dette var Nordea Anonymkode: b82c8...298 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #11 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men hadde ikke du noen spm som du ville ha svar på da? Anonymkode: d1030...be5 Nei - jeg var med kun for at jeg var nysgjerrig på hva de egentlig var ute etter. Det var banken til mannen min, ikke min bank, som kom med tilbudet. Anonymkode: 28365...e31
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #12 Skrevet 19 timer siden De er jo selgere. Du kan fint lese deg opp på egenhånd på nettet. Anonymkode: 1f29b...d52 3
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #13 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De er jo selgere. Du kan fint lese deg opp på egenhånd på nettet. Anonymkode: 1f29b...d52 Dette! De i banken er der for å selge bankens produkter. Der er så mange gode ressurser på nett, så dette klarer man fint å lese seg opp på selv. Anonymkode: 535d5...f1f 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #14 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette! De i banken er der for å selge bankens produkter. Der er så mange gode ressurser på nett, så dette klarer man fint å lese seg opp på selv. Anonymkode: 535d5...f1f Da er det jo litt morsomt at når jeg var innom i forbindelse med lån så anbefalte rådgiveren å opprette fond i kron, og ikke deres egne fondspakker. Anonymkode: d1030...be5
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #15 Skrevet 12 timer siden Jeg syns ikke det var spesielt nyttig. Vi byttet bank i forbindelse med boliglån, og da skulle jeg flytte fondene mine fra gammel til ny bank. Av en eller annen grunn satte de opp et «sparemøte» for å gjøre dette, som egentlig bare gikk ut på at en godt voksen mann satt og forklarte meg hvorfor det var bedre å spare i fond enn sparekonto, og deretter prøvde å selge meg bankes egne fond. Jeg sparte allerede i fond, det var derfor de skulle flyttes, så jeg forstod ikke helt poenget med den leksjonen. Anonymkode: 1ff81...7d8 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Skrevet 2 timer siden Er det så merkelig at bankens ansatte selger bankens produkter? Det samme gjelder jo for lån. En rådgiver i Bank A fremmer jo ikke lån fra Bank B i kundemøte. Synes det er å dra det langt å si at banken derfor ikke bryr seg om hva som er best for deg, og kun er opptatt av å selge.. som rådgiver i bank er man underlagt en strengt regelverk hvor kunden alltid skal være informert om det foreligger en interessekonflikt feks. Det vil si at man plikter å opplyse i møtet om at det er bankens produkter som møtet vil omhandle. Kunden velger jo selv om hen vil investere i bankens produkter, men i veldig mange tilfeller er bankenes produkter også gode alternativer ut fra hva kundens risikoprofil er. Banken er en privat virksomhet, på samme måte som dagligvarebutikken du handler i. Du går ikke på Kiwi og forventer at den ansatte skal fortelle deg om de gode tilbudene på Rema1000… Anonymkode: f580b...657
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg leser på nett om at man kan booke møte i banken for å se på sparing, pensjon osv. Hvor vanlig er dette? Jeg har lyst på et slikt møte, men tør liksom ikke helt. Redd de skal tenke på meg som dum. Har du hatt et slikt møte? Hva gikk dere gjennom? Anonymkode: d1030...be5 Ja. Visste ikke det var en greie, men da jeg ringte banken for å spørre om noe så brakte de det på banen 😂 vi gikk bare gjennom sparing. Hyggelige det! De er jo vant med at folk er nye 😌 Anonymkode: a68c6...41a
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg leser på nett om at man kan booke møte i banken for å se på sparing, pensjon osv. Hvor vanlig er dette? Jeg har lyst på et slikt møte, men tør liksom ikke helt. Redd de skal tenke på meg som dum. Har du hatt et slikt møte? Hva gikk dere gjennom? Anonymkode: d1030...be5 Tenker du det samme om andre som har en kompetanse du ønsker å benytte? F.eks lege, tannlege, lærer, frisør, pilot, mekaniker etc etc? Anonymkode: 61ac9...5a8
Hololo Skrevet 1 time siden #19 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Da er det jo litt morsomt at når jeg var innom i forbindelse med lån så anbefalte rådgiveren å opprette fond i kron, og ikke deres egne fondspakker. Anonymkode: d1030...be5 Veldig merkelig i så fall, du traff nok den eneste bank rådgiveren så selge deg til andre tilbydere. Ofte tilbyr bankene deg egne produkter og gjerne noe med høy forvaltning kostnad, ofte bedre enn ingenting, men heller ikke det beste valget for deg,
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Skrevet 1 time siden Hør hva de tilbyr. Mest sannsynlig finnes det bedre løsninger enn hva de tilbyr. F.eks. sparerente. Anonymkode: 7333d...055
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå