AnonymBruker Skrevet 27. april #21 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (18 timer siden): Skal gjøre det for å få bedre oksygenopptak og blodgjennomstrømning; frakte blod og oksygen til musklene mer effektivt, så musklene kan få bedre tilgang på oksygen. Nei, kondisjonstrening er sunt og viktig. Det er sant. Tips til andre treningsformer som kan utføres i intervall og bedrer kondisjon? TS Anonymkode: 7a6cd...45b Hva med å ro eller sykle? Jeg elsker ikke jogging selv, får for høy puls for fort. Anonymkode: 21940...d6c 1
senior Skrevet 27. april #22 Skrevet 27. april (endret) Jeg har løpt som amatør mer enn de fleste i mange år, men bare lange distanser. Jeg hatet intervalltrening. I ettertid har jeg forstått at jeg trente altfor harde intervaller. Noe som nok virket heller ødeleggende for formen. Så pass på og legg deg bare på et litt høyere tempo enn du kan holde kontinuerlig. Da er intervallltreningen ikke så pyton. Nå løper jeg ikke lenger, men trener styrke i stedet. Med litt mange reps i hver økt blir det nesten som intervalltrening. Endret 27. april av senior 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #23 Skrevet 27. april Jeg begynte med intervaller i november, koser meg med det og har hatt fremgang. Men, har undersøkt litt og for å få bedre kondis og blodgjennomstrømming etc, så er det trening i pulssone to som er det beste. De siste to ukene har jeg gått 4.5 km lysløype og liggi i pulssone 2, og har hatt MYE bedre fremgang enn intervallene. På gymmen har jeg bytte til å gå 4.5 kmh med incline. Jeg er ganske tung og kjenner at intervalløktene sliter på legger og hofter - så nå gjør jeg stabiliserende styrkeøkter for legger og lår, mens jeg jobber med kondis på annen måte. Anonymkode: ef107...b34 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #24 Skrevet 27. april Syns også det høres ut som du gjør intervallene for hardt. Du skal ikke nødvendigvis få blodsmak i munnen og ta deg helt ut, hvertfall ikke når du er relativt fersk. Har du oversikt over makspulsen din? Ligger du i sone 3-4 på intervallene eller er du rett opp i sone 5? Anonymkode: fb744...a38 2
I Grosny Skrevet 28. april #25 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (På 26.4.2026 den 14.46): Er nødt til å trene intervaller etter anbefaling fra lege, men hater det så intenst. Jeg vet at trening ikke alltid er gøy. Jeg er disiplinert og sterk mentalt. Likevel er intervaller så grusomt, tross at økta bare tar 45 minutter. Jeg gruer meg allerede dagen i forveien. Etter en økt har jeg ingen mestringsfølelse, synes bare det var fælt og gruer meg til neste gang. Føler det ikke slik med styrketrening. Har noen tips til hva jeg kan gjøre? Har prøvd musikk og podcast, tredemølle og sti, gode sko, ingenting hjelper. Anonymkode: 7a6cd...45b Intervaller er bare tull hvis du ikke liker det. Du kan liksågodt løpe i jevnt tempo. Eller sykle, svømme …. hva som helst. Det mest effektive treningstrikset er kontinuitet, og det er enklere hvis du har det fint på trening.
I Grosny Skrevet 28. april #26 Skrevet 28. april (endret) AnonymBruker skrev (På 27.4.2026 den 9.52): ...og du MÅ ikke jogge intervaller, du kan fint få høy puls med å ha incline på 7-15 og fart 4,5-6. Poenget er jo bare at du skal nå makspuls i løpet av aktiv periode. Og 30 minutter er nok! Anonymkode: 52891...3f3 Man skal ikke opp i maxpuls. Sweetspot er egentlig nok. Jeg tror sweetspot kan være ca85 % av max . En fordel med å ikke makse er at man blir mindre sliten og på sweetspot får du allikevel veldig god treningseffekt. Endret 28. april av I Grosny 1
Hjerte Skrevet 28. april #27 Skrevet 28. april Bratte fjellturer blir intervalltrening uten at man tenker over det, så lenge man forsøker å holde et visst tempo. Til brattere, til enklere er det å få treningseffekt. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #28 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (På 26.4.2026 den 14.46): Er nødt til å trene intervaller etter anbefaling fra lege, men hater det så intenst. Jeg vet at trening ikke alltid er gøy. Jeg er disiplinert og sterk mentalt. Likevel er intervaller så grusomt, tross at økta bare tar 45 minutter. Jeg gruer meg allerede dagen i forveien. Etter en økt har jeg ingen mestringsfølelse, synes bare det var fælt og gruer meg til neste gang. Føler det ikke slik med styrketrening. Har noen tips til hva jeg kan gjøre? Har prøvd musikk og podcast, tredemølle og sti, gode sko, ingenting hjelper. Anonymkode: 7a6cd...45b Det er da ingen som har sagt at intervalltrening er ensbetydende med løping eller at du må trene minimum 45 min. Du kan gjøre hva du vil, det eneste kravet er at du får opp pulsen og får trent hjertemuskelen, noe som ikke skjer i samme grad ved styrketrening. Anonymkode: 074de...670
Jdz Skrevet 28. april #29 Skrevet 28. april 45 minutter intervalltrening høres ekstremt ut. Jeg har aldri hatt intervalløkter på 45 minutter. Har legen virkelig anbefalt det? Hvorfor?
AnonymBruker Skrevet 28. april #30 Skrevet 28. april Jeg går (4,5-6,0kmt) i stigning mellom 6 og 12% på mølla. Tar tre minutters drag og ett minutts pause mellom. Hvis jeg har trent styrke først, tar jeg fem drag - hvis jeg bare trener på mølla, kan jeg ta 10 (aka 45 minutter-aktig). Elsker det ikke, men med en gammel episode av Radioresepsjonen kommer jeg gjennom det. Svett blir jeg også. Anonymkode: fba1f...c2c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå