AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:46 #1 Skrevet søndag kl. 12:46 Er nødt til å trene intervaller etter anbefaling fra lege, men hater det så intenst. Jeg vet at trening ikke alltid er gøy. Jeg er disiplinert og sterk mentalt. Likevel er intervaller så grusomt, tross at økta bare tar 45 minutter. Jeg gruer meg allerede dagen i forveien. Etter en økt har jeg ingen mestringsfølelse, synes bare det var fælt og gruer meg til neste gang. Føler det ikke slik med styrketrening. Har noen tips til hva jeg kan gjøre? Har prøvd musikk og podcast, tredemølle og sti, gode sko, ingenting hjelper. Anonymkode: 7a6cd...45b 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:52 #2 Skrevet søndag kl. 12:52 Hva er det som gjør at du hater det så intenst? Kanskje du skulle startet med noen kortere og lettere økter? 45 min høres jo mye ut for en nybegynner, men det er kanskje ikke intervaller hele den tiden? Er i alle fall ingen glede i å bare gå og grue seg. Anonymkode: b9894...2d0
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:52 #3 Skrevet søndag kl. 12:52 Hvorfor har legen anbefalt det? Jeg begynte med det i oktober i fjor. Har egentlig lyst til å klare å jogge, men fant ut av intervaller var enklere. Løp intervaller 3 ganger i uka på treningssenter, men etter noe måneder mista jeg helt lysten. Og den har fortsatt ikke kommet tilbake. Synes løping er kjedelig. Egentlig all form for trening. Har du prøvd å løpe med noen? Anonymkode: c4cc2...85f
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:02 #4 Skrevet søndag kl. 13:02 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva er det som gjør at du hater det så intenst? Kanskje du skulle startet med noen kortere og lettere økter? 45 min høres jo mye ut for en nybegynner, men det er kanskje ikke intervaller hele den tiden? Er i alle fall ingen glede i å bare gå og grue seg. Anonymkode: b9894...2d0 Vet ikke. Synes hvert minutt føles ut som en time. Startet med litt kortere, men planen er å trappe opp til en økt som tar totalt 45m (inkludert oppvarming og hvilepauser). AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor har legen anbefalt det? Jeg begynte med det i oktober i fjor. Har egentlig lyst til å klare å jogge, men fant ut av intervaller var enklere. Løp intervaller 3 ganger i uka på treningssenter, men etter noe måneder mista jeg helt lysten. Og den har fortsatt ikke kommet tilbake. Synes løping er kjedelig. Egentlig all form for trening. Har du prøvd å løpe med noen? Anonymkode: c4cc2...85f Ikke prøvd å løpe med noen. Er ikke så glad i å trene med andre, men kan vurdere å gi det et forsøk. Takk for tips. TS Anonymkode: 7a6cd...45b
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:08 #5 Skrevet søndag kl. 13:08 Hvorfor har du fått anbefalt intervaller? Styrketrening og kosthold trumfer jo alt uansett? Anonymkode: a15c3...3ca
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:08 #6 Skrevet søndag kl. 13:08 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet ikke. Synes hvert minutt føles ut som en time. TS Anonymkode: 7a6cd...45b Da er virkelig ikke intervall-trening noe for deg. Meningen er kanskje at du skal få opp pulsen - og få blodpumpa i gang? I så fall er det jo mulig å få til det uten intervalltrening. Eller er det kanskje andre grunner til at du er anbefalt intervall? Anonymkode: b9894...2d0
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:45 #7 Skrevet søndag kl. 13:45 Skal gjøre det for å få bedre oksygenopptak og blodgjennomstrømning; frakte blod og oksygen til musklene mer effektivt, så musklene kan få bedre tilgang på oksygen. AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Styrketrening og kosthold trumfer jo alt uansett? Anonymkode: a15c3...3ca Nei, kondisjonstrening er sunt og viktig. AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Da er virkelig ikke intervall-trening noe for deg. Meningen er kanskje at du skal få opp pulsen - og få blodpumpa i gang? I så fall er det jo mulig å få til det uten intervalltrening. Anonymkode: b9894...2d0 Det er sant. Tips til andre treningsformer som kan utføres i intervall og bedrer kondisjon? TS Anonymkode: 7a6cd...45b
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:04 #9 Skrevet søndag kl. 14:04 Spinning? Fjelltur? Anonymkode: 6272b...c80
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:09 #10 Skrevet søndag kl. 14:09 Det er vel bare å droppe intervalløktene og trene på en måte du liker? Anonymkode: e75f7...09f
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:15 #11 Skrevet søndag kl. 14:15 Første spørsmål bør være hvordan liker du å trene? Anonymkode: 919e2...c2a
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 15:30 #12 Skrevet søndag kl. 15:30 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er sant. Tips til andre treningsformer som kan utføres i intervall og bedrer kondisjon? TS Anonymkode: 7a6cd...45b Det viktigste er at du finner en form som du kan trives i - så, har du noen formening om hva slags trening du liker? Eller har du ikke trent noe særlig? Svømming involverer hele kroppen, og er effektivt for kondisjonen. Svøm for eksempel 50 meter så fort du klarer, og ha 30 sekunders pause mellom hvert drag. Hvis du er glad i ball, så er jo alt av ballspiller utmerket for å få i gang blodpumpa. Mer lystbetont (om du liker ball, da) - og, flytter liksom fokus fra seig løping til litt konkurranse og gøy. Men, da må du jo ha med deg noen. Squash er supert og gir høy intensitet samtidig som du får naturlige pauser ved stopp i spillet, da må du ha med deg én som du kan spille med. Medisinball - løfte en tung medisinball over hodet og kaste den med full kraft i bakken - gir også fort puls. Medisinballen kan du også kaste mot en vegg - ta en knebøy og kast ballen på et punkt på en vegg idet du reiser deg. 45 sek med det 15 sek hvile, feks. Ellers finnes det jo romaskiner og ellipsemaskiner på treningssentere rundt omkring. Eller gå i motbakker eller trapper. Kommer så an på hva du liker - og, som kan være noe du vil fortsette med🥰 Anonymkode: b9894...2d0 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:21 #13 Skrevet søndag kl. 18:21 Det høres ut som du løper altfor fort på intervallene dine! Ro ned, det skal være slitsomt, men du skal kjenne mestring og ha noe gass igjen i tanken når økta er ferdig. Anonymkode: f00ff...7a1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 00:56 #14 Skrevet mandag kl. 00:56 Hva mef 45/15? Varm opp først, så 45 sek på, 15 sek hvile. x10. Er du på mølle sp lar du farten gå, og trør ut til siden i pausen. Start på lavere fart, og juster opp etterhvert. Kan ta flere runder. F.eks 2x 10 45/15, 3 x 6 45/15…etc. husk å jogge ned også etterpå (Coop down) denne kan du gjøre unna på 30 min, og er effektiv! Anonymkode: 88b15...0e4 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 00:57 #15 Skrevet mandag kl. 00:57 Litt tastefeil på mobil, men forhåpentligvis skjønte du Anonymkode: 88b15...0e4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:08 #16 Skrevet mandag kl. 07:08 Du går ikke for hardt ut, da? Min ukentlige intervalløkt (og jeg er nybegynner) er 4x4 med 2 min pause. Jeg gjør den oftest på tredemølle med en fart på hastighet 9,5km/t (Begynte for 4 uker siden på 8,2) før jeg går på 4-5 i 2 min i pausene. Nøkkelen er å senke farten til en fart som gjør intervallet utholdelig og heller øke farten etter hvert som formen din bedrer seg. Anonymkode: 6e661...53b 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:28 #17 Skrevet mandag kl. 07:28 Hvis det er fordi det er kjedelig kan du jo korte ned intervallene og evt øke antall og intensitet og likevel få godt utbytte. Jeg synes det er bedre med bratte og korte intervaller på rundt ett minutt. Kan gjøres både på mølle og ute. Finn deg en bratt bakke som tar ett minutt eller to. Gå/løp så fort du klarer opp, gå ned og gjenta. Ta tiden om du vil og øk farten etterhvert som former blir bedre. Poenget er at lager deg en økt som du føler du mestrer og som du kan tilpasse dagsformen og som er enkel å måle fremgang på. Jeg har selv siste ukene laget meg et mål i turløypa her der jeg satte en strekning jeg skulle klare å løpe. Løpt litt og litt lenger per dag og i dag nådde jeg målet på ca 750 meter sammenhengende løping. Skikkelig mestringsfølelse 😊 Anonymkode: 52142...db7
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:34 #18 Skrevet mandag kl. 07:34 Eg bruker Løpepuls på Spotify. Der er det flere intervall episoder, helt topp! Blir guidet gjennom med musikk og motiverende prat:) Veksler mellom 4x4 med min egen spilleliste og intervall øktene som er på Løpepuls. Anonymkode: bf87e...226
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:47 #19 Skrevet mandag kl. 07:47 Men bare løper du? Har du prøvd andre treningsformer i intervaller? HIIT, tabata, crosstraining, zumba, vanngym, div Dancegreier.. Man MÅ ikke løpe for å komme i god form! Anonymkode: b5f8f...516 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:52 #20 Skrevet mandag kl. 07:52 ...og du MÅ ikke jogge intervaller, du kan fint få høy puls med å ha incline på 7-15 og fart 4,5-6. Poenget er jo bare at du skal nå makspuls i løpet av aktiv periode. Og 30 minutter er nok! Anonymkode: 52891...3f3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå