Gå til innhold

Hjerneskada som skjellsord

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ungen kunne fortelle at på ungdomsskolen bruker guttene også fortsatt 'har du mensen?' som nedsettende hvis ei jente ikke er blendene glad en dag. Gay og homo er også enda brukt som nedsettende, samme med jøde. 

Hjerneskada har alltid vært brukt som et skjellsord. 

Anonymkode: a2bcf...651

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

og plutselig ble jeg helt perpleks

Jeg reagerer mest på at du blir perpleks av å høre dette. Det er helt normalt å snakke sånn som dette. Ungdom skal tøffe seg for hverandre og er flinke til å «krydre» språket sitt, også med ord og uttrykk som er uakseptable, sett med voksne øyne. Skikkelige folk slutter med det når de blir voksne, la oss håpe det også gjelder for din sønns venn… 

Anonymkode: 37d5d...321

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Verre med mogoloid, som Wench Myre kalte sønnen.

Anonymkode: 85f19...64f

Wenche Foss som hadde en sønn med downs. Det var ikke Wenche Myhre.

Anonymkode: 93785...ac3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Wenche Foss som hadde en sønn med downs. Det var ikke Wenche Myhre.

Jeg tenkte foss men skrev Myhre av en eller annen grunn. Vet forskjellen. Ja ja jeg er vel bare hjerneskada 😄😄

Anonymkode: 0469b...800

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ungen kunne fortelle at på ungdomsskolen bruker guttene også fortsatt 'har du mensen?' som nedsettende hvis ei jente ikke er blendene glad en dag. Gay og homo er også enda brukt som nedsettende, samme med jøde. 

Hjerneskada har alltid vært brukt som et skjellsord. 

Anonymkode: a2bcf...651

Har merket meg at "jøde" har blitt tatt mer i bruk igjen blant yngre folk, etter å ha vært litt borte en stund.

Anonymkode: c88d7...62b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2026 den 14.47):

Men hvor tar de det fra? Er det voksne som bruker det liksom som de tar det fra? Trodde man var ferdig med skjellsord som mongo og hjerneskada for mange, mange år siden og ville blitt så forbanna om jeg hadde hørt egne barn bruke det.

Anonymkode: 4b7fa...bd1

Ord trenger ikke komme fra voksne, barn og ungdom klarer fint å lage sine egne ord og nye ordkombinasjoner.

Og ungdommen har gjennom alle tider hatt sin egen sjargong, men sjargongen kan selvsagt være litt forskjellig fra gruppe til gruppe.

Men du vil aldr få bukt med det, etterhvert som ord går ut, så kommer det nye til. Mongo er forbi, men da blir downs brukt på samme måten, huseker selv at jeg ikke helt forsto når jeg overhørte ungdommen si noe sånt som "det er jo helt downs" og jeg koblet det faktisk ikke (og tenkte det var et utrykk som hadde noe med engelsk "down" å gjøre. 

Og både Tangerudbakken og Dissimilis er brukt i mange sammenhenger, omtrent på samme måte som foreldre generasjonen brukte Muppet Show (uten sammenligning forøvrig). Og jeg vil nok tro at det ikke tar så lang tid før A-laget dukker opp i ungdommens språk, om det ikke allerede har blitt gjort.

Du kan nok bli forbanna på egne barn for å bruke disse utrykkene, men uansett så vil de bruke det sammen med jevnaldrende visst det er sjargongen. Og at voksne ikke vil identifisere seg med ordbruken, er jo med på å høyne verdien som egen ungdomssjargong/identitet.

Anonymkode: c88d7...62b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2026 den 22.37):

Sønnen min hadde besøk av en kamerat i dag, og plutselig ble jeg helt perpleks da jeg hørte han snakke om en som hadde gjort noe dumt og var «helt hjerneskada». Synes det var ekstremt forstyrrende å høre dette som skjellsord når man vet hvor slitsomt det kan være å leve med en hjerneskade, samt at det ikke trenger å påvirke intelligens eller kognisjon i noen som helst grad. Bruk av skinne på benet pga hjerneskade er for eksempel ikke uvanlig, uten at det er noe mer enn det.

Anonymkode: 4b7fa...bd1

«Pedo», «homo», «bøg», «morra-puler» og «fitte»/«fittetryne» er mer vanlig her. 

For 10-15 år siden gikk det også mye i «same», «jøde», «pakkis» og «sotrør» også, 
men det kan jeg ikke huske sist gang jeg hørte.

Er usikker på om barn/ungdom som slenger dritt går inn for å ha et mest mulig politisk korrekt ordforråd?

Anonymkode: 6ccb5...9b3

AnonymBruker
Skrevet

Altså, skjellsord skal jo ikke være pene da. Unger må få lov til å brukt kraftuttrykk, de også. Synes "hjerneskada" er helt OK på linje med blind, døv, tunghørt og lignende.

Hilsen per definisjon hjerneskada person (epilepsi).

Anonymkode: 9b279...1ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tenkte foss men skrev Myhre av en eller annen grunn. Vet forskjellen. Ja ja jeg er vel bare hjerneskada 😄😄

Anonymkode: 0469b...800

Tvilsomt at du er det!

AnonymBruker
Skrevet

Bedre å si hjerneskada enn mongo, neger, grilla jøde, hore, bøg, soper, sotrør, pakkis osv. Skjellsord er jo aldri pene. 

Anonymkode: ef7ab...08b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...