Gå til innhold

Hjerneskada som skjellsord

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sønnen min hadde besøk av en kamerat i dag, og plutselig ble jeg helt perpleks da jeg hørte han snakke om en som hadde gjort noe dumt og var «helt hjerneskada». Synes det var ekstremt forstyrrende å høre dette som skjellsord når man vet hvor slitsomt det kan være å leve med en hjerneskade, samt at det ikke trenger å påvirke intelligens eller kognisjon i noen som helst grad. Bruk av skinne på benet pga hjerneskade er for eksempel ikke uvanlig, uten at det er noe mer enn det.

Anonymkode: 4b7fa...bd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har da vært brukt som skjellsord i alle år. Pent er det jo ikke, men det er det heller ikke ment å være. 

Anonymkode: eb83a...e00

• Liker 5
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har da vært brukt som skjellsord i alle år. Pent er det jo ikke, men det er det heller ikke ment å være. 

Anonymkode: eb83a...e00

Men hvor tar de det fra? Er det voksne som bruker det liksom som de tar det fra? Trodde man var ferdig med skjellsord som mongo og hjerneskada for mange, mange år siden og ville blitt så forbanna om jeg hadde hørt egne barn bruke det.

• Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke greit å si!

Anonymkode: 3552a...55f

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er fra voksne/eldre søsken dem tar det fra. Hvor ellers skulle dem ha henret det ordet fra. 

Anonymkode: f279f...04b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sønnen min hadde besøk av en kamerat i dag, og plutselig ble jeg helt perpleks da jeg hørte han snakke om en som hadde gjort noe dumt og var «helt hjerneskada». Synes det var ekstremt forstyrrende å høre dette som skjellsord når man vet hvor slitsomt det kan være å leve med en hjerneskade, samt at det ikke trenger å påvirke intelligens eller kognisjon i noen som helst grad. Bruk av skinne på benet pga hjerneskade er for eksempel ikke uvanlig, uten at det er noe mer enn det.

Verre med mogoloid, som Wench Myre kalte sønnen.

Anonymkode: 85f19...64f

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men hvor tar de det fra? Er det voksne som bruker det liksom som de tar det fra? Trodde man var ferdig med skjellsord som mongo og hjerneskada for mange, mange år siden og ville blitt så forbanna om jeg hadde hørt egne barn bruke det.

Er på sin plass mange ganger. Halve slekta mi er hjerneskada.

• Liker 8
Skrevet

Vet ikke hvor gammel sønnen din er, men uansett alder så er skjellsord noe man bruker litt ubevisst og uten og gjøre en så omfattende refleksjonen som du gjør rundt uttrykket. 

I denne sammenhengen så ble utrykket brukt istedenfor det politisk korrekte "det han gjorde var helt tankeløst"

Og det er no sånn at skjellsord/bannskap skal provosere litt, og jeg mener det bør være litt takhøyde, og synes hjerneskada er innenfor.

For du kan trekke samme paraleller til alle slike uttrykk, og gir noen eksempel:

• Er du tunghørt eller - sikkert slitsomt å være tunghørt også
  • Er du helt blind - og det er jo kjempeslitsomt å være blind (Veldig vanlig blant fotballdommere)
  • Er du lam i hodet - det er ingen diagnose, men kan jo tenkes at det er hakket værre en hjerneskade
  • Dum som ei ku - kanskje kua også har følelser
  • Går som ei ku - her blir både kua og den som blir beskyldt for å gå som ei ku fornærma (dobbel fornærmelse)
  • Nei no ser du syner - da støter vi de som ikke har helt reell virklighetsoppfatning
  • Han hadde fortjent grisebank - det indikerer jo at vi kan banke griser, noe for dyrevernet å ta tak i.

Anonymkode: c88d7...62b

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet

Det har vært brukt som skjellsord "i alle tider"

Anonymkode: a1ac4...a86

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke hvor gammel sønnen din er, men uansett alder så er skjellsord noe man bruker litt ubevisst og uten og gjøre en så omfattende refleksjonen som du gjør rundt uttrykket. 

I denne sammenhengen så ble utrykket brukt istedenfor det politisk korrekte "det han gjorde var helt tankeløst"

Og det er no sånn at skjellsord/bannskap skal provosere litt, og jeg mener det bør være litt takhøyde, og synes hjerneskada er innenfor.

For du kan trekke samme paraleller til alle slike uttrykk, og gir noen eksempel:

• Er du helt blind - og det er jo kjempeslitsomt å være blind (Veldig vanlig blant fotballdommere)
  • Er du lam i hodet - det er ingen diagnose, men kan jo tenkes at det er hakket værre en hjerneskade
  • Går som ei ku - her blir både kua og den som blir beskyldt for å gå som ei ku fornærma (dobbel fornærmelse)
  • Nei no ser du syner - da støter vi de som ikke har helt reell virklighetsoppfatning
  • Han hadde fortjent grisebank - det indikerer jo at vi kan banke griser, noe for dyrevernet å ta tak i.

Og svette som en gris - griser svetter ikke er jo derfor de ruller seg i søla for å kjøle seg ned

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og svette som en gris - griser svetter ikke er jo derfor de ruller seg i søla for å kjøle seg ned

Og det synes de er grisedeilig, men håper ingen blir støtt av det, plutselig ringer ho purka bort i gata til purken som sikkert kommer grisekjapt og setter en stopper for griseriet.

• Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Verre med mogoloid, som Wench Myre kalte sønnen.

Wenche Foss du tenker på? Hun hadde en sønn med Downs som hun elsket høyt, og som desverre døde av leukemi som barn. 

Å bruke monoloid i dag er ikke innafor, men med tanke på at hun er fra en generasjon der utrykket var i dagligtalen og det var vanskelig å være annerledes, men hun likevel sto på for åpenhet rundt det og åpenbart var stolt over Tommeliten som han het, kan vi vel konkludere med at hun ikke bruke mongoloid som skjellsord. Det er mye takket være henne og Erik Bye, som datidens "influensere" gjorde Downs fra noe skambelagt mer normalisert og akseptert

Endret av Laraa
  • Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde en bror som var hjerne skadet fra start og derfor funksjonshemmet. 100% pleietrengende, klarte ikke noe og vi visste ikke om han visste at vi var rundt han en gang. Eller om han kjente oss igjen 

når folk bruker ordet hjerneskada så handler det ofte ikke om noen som er hjerneskada. Og det syntes jeg er helt greit. De vet ikke bedre og jeg selv syntes det ikke er så ille. de bruker det som:

Petter: så du Mats på treninga?

jonas; ja, det sparket det var helt hjerneskada spark fra han 

rolf: Ja han var helt hjerneskada ass

her sier de at sparket var tafatt og dårlig, at han kunne gjort bedre. De sier ikke at Mats har hjerneskade. 

Om de sier det til en person face to face så er det slemt. 

jeg selv var sammen med en type jeg var litt sint på, vi kjørte bil og han ble sur på en annen bil, også sa han «er du helt hjerneskada eller?!» da snudde jeg meg rundt med et trist annsikt og sa «broren min som døde var hjerne skadet 🥺» og da angrer han skikkelig og blir lei seg 😂 jeg bryr meg jo ikke, jeg var sint på han så derfor gjorde jeg det 😂 slemt? Ok?

Anonymkode: df45e...554

Skrevet

Velkommen til livet. Sånne begrep har alltid blitt brukt som humor/nedlatende/ertende komentarer. Helt til siste 10 åra der noen alltid skal bli krenket. Gjerne på vegne av andre.

"Problemet" er jo ille ordene, men brukerne av ordene. Dersom ordene blir "banned" vil brukerne alltid finne nye nedsettende ord. Mobbing slutter ikke selv om mongo, neger, lapp, dverg og gringo blir forbudt. Men folk tror jo at rasisme og mobbing forsvinner dersom ord blir kansellert. Litt som å tro at kreft forsvinner hvis det ikke står i ordboka. 

• Liker 3
Skrevet

Guttene mine bruker ""Gay" og "homo" som skjellsord.  De har to mammaer. Mamma er bokstavelig talt homo 😑

Anonymkode: 8858e...f27

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det du sier på slutten der er helt utenom tema, det blir for søkt. Men enig at må kan trekke parallell til å rope «er du helt blind?». Jeg ville ikke sagt det heller. Jeg kan si mye om folk jeg også altså 😆 Men synes man har et enormt dårlig ordforråd og bygger oppunder stigmatisering når man bruker slike ord.

Hjerneskada brukes jo som om man var helt idiot. Finn Carling var for eksempel en mann med alvorlig hjerneskade, og han var svært intelligent. Pia i Team Pølsa har en hjerneskade. 

Når man bruker et slikt ord som skjellsord bygger man oppunder at folk med hjerneskade er idioter, har lav intelligens eller er tungnemme, og det er veldig leit for alle unger som for eksempel Pia som lever med en hjerneskade og prøver å bli inkludert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg synes det du sier på slutten der er helt utenom tema, det blir for søkt. Men enig at må kan trekke parallell til å rope «er du helt blind?». Jeg ville ikke sagt det heller. Jeg kan si mye om folk jeg også altså 😆 Men synes man har et enormt dårlig ordforråd og bygger oppunder stigmatisering når man bruker slike ord.

Hjerneskada brukes jo som om man var helt idiot. Finn Carling var for eksempel en mann med alvorlig hjerneskade, og han var svært intelligent. Pia i Team Pølsa har en hjerneskade. 

Når man bruker et slikt ord som skjellsord bygger man oppunder at folk med hjerneskade er idioter, har lav intelligens eller er tungnemme, og det er veldig leit for alle unger som for eksempel Pia som lever med en hjerneskade og prøver å bli inkludert. 

Ja du synes det ble for søkt, altså der gikk din grense. Men jeg skal love deg at det kommer folk etter deg som ikke setter grensen der, og vil ta opp i ramme alvor at man bør verne grisen for slike utsagn.

Argumentasjonsrekken kan da bli at grisen er det dyret som har mest lik genetikk med mennesket, grisen er også blant de mest intelligente dyrene.

Det jeg sier er at grensene blir smalere for hver dag som går, det er fler og fler som blir støtt av inarbeidde ord og uttrykk. For eksempel så var ordet mongloid ikke støtende i det hele tatt om vi går noen årtier tilbake. Men så begynte noen å bruke det som et skjellsord eller nedsettende ord, altså mongo. Det førte til at dette ordet ble utfaset. Så i dag så bruker mange ordet downs nedsettende, som "den uttalesen var jo helt downs" eller lignende. Men det er ingen som sier mongo lenger, av den grunn at den nye generasjonen ikke relaterer det ordet til noe lenger. Så sånn sett så hjelper det ikke å finne opp nye ord for å komme problemet til livs.

Jeg tror heller vi bør gå andre veien, med å ikke la oss krenke så lett. For når noen blir krenka av noe, så har jo ordet fått høyere kurs som nedsettende ord, det er de krenkede som har jekket opp kursen på ordet. For eksempel har N-ordet fått så høy kurs at ingen har råd til å bruke det, det har blitt for sterkt nedsettende.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjellsord siden folk gikk med rulletobakk på brystlomma. 

Anonymkode: 96521...6f8

AnonymBruker
Skrevet

Andreklassingen her har plukket det opp på skolen av andre barn, så det er nok et skjellsord som sirkulerer i beste velgående. 

Anonymkode: cbc75...968

AnonymBruker
Skrevet

It takes a village.

I ditt hus har du lov til å si i fra til andres barn at dette ikke er en grei måte å snakke om andre på. Jeg fikk høre lignende mot meg, til meg, fra såkalte veninner på ungdomsskolen. Ca. 30 år etter hører jeg fortsatt ordene klart i bakhodet mitt, når jeg tenker tilbake på det. Har i ettertid fått en diagnose, og jeg er veldig oppmerksom på mine egne mangler. 

Anonymkode: 7c326...7e0

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...