Gå til innhold

Bedring av ME

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min ME ble faktisk bedre etter jeg fikk kreft og fikk cellegiftbehandling. Ifølge legen så er bedring av ME en av bieffektene noen kan være heldig å oppleve. 

For å vedlikeholde bedringen, pluss alt jeg hadde gått igjennom med kreften, fikk jeg behandling gjennom kognitiv atferdsterapi og frisklivssentralen i etterkant.

Dette er litt over 2 år siden jeg var, på en måte, ferdig behandlet. Er tilbake i 100% jobb. 

Anonymkode: 7c82d...4c2

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det finnes faktisk en egen forening for folk som har blitt bedre fra alvorlig ME: https://www.recoverynorge.org/ Her har de samlet historier om hvordan de ble friske! 😊

Anonymkode: 34ef7...3be

De er ofte ikke friske. Når man ser på hva de faktisk gjør i etterkant er det svært lite lik normalt inntekt og normalt arbeid øsomfang i sin aldersgruppe. Som Live Landmark. Hun selger kjempedyre LP kurs men jobber ikke 8-16. Instruktører gjør det praktiske og andre gjør annet firmaarbeid. Med 20.000 per hode på kurs har du en normal årslønn rimelig raskt. En bedriftsmidell hvor andre til lavere lønn gjør det fysiske arbeidet og administrasjon. Hun har vært stipendiat 6 år uten å fullføre doktorgrad eller publisere alene. Mange i Recovery jobber få timer i uka om noe. Og noen hadde i utgangspunktet ikke ME men utbrenthet hvor psykosomatiske metoder som psykolog og trening virker i motsetning til ved ME. Så prosenten med faktisk ME som jobber 100 % som lærer, industriarbeider eller sykepleier i Recovery er kjempelav tror jeg 

Anonymkode: 578d1...501

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De er ofte ikke friske. Når man ser på hva de faktisk gjør i etterkant er det svært lite lik normalt inntekt og normalt arbeid øsomfang i sin aldersgruppe. Som Live Landmark. Hun selger kjempedyre LP kurs men jobber ikke 8-16. Instruktører gjør det praktiske og andre gjør annet firmaarbeid. Med 20.000 per hode på kurs har du en normal årslønn rimelig raskt. En bedriftsmidell hvor andre til lavere lønn gjør det fysiske arbeidet og administrasjon. Hun har vært stipendiat 6 år uten å fullføre doktorgrad eller publisere alene. Mange i Recovery jobber få timer i uka om noe. Og noen hadde i utgangspunktet ikke ME men utbrenthet hvor psykosomatiske metoder som psykolog og trening virker i motsetning til ved ME. Så prosenten med faktisk ME som jobber 100 % som lærer, industriarbeider eller sykepleier i Recovery er kjempelav tror jeg 

Jeg vil ikke at dette skal bli en diskusjon om LP eller ikke LP eller ME eller ikke ME 😊

Jeg vil bare høre om hva folk har gjort av tiltak som har hjulpet overordnet og om det finnes noe som kan hjelpe kroppen slik at man ikke må reversere det med tvangshvile. For det føles ikke som er mulig for meg. 

Anonymkode: e7509...f9e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg vil ikke at dette skal bli en diskusjon om LP eller ikke LP eller ME eller ikke ME 😊

Jeg vil bare høre om hva folk har gjort av tiltak som har hjulpet overordnet og om det finnes noe som kan hjelpe kroppen slik at man ikke må reversere det med tvangshvile. For det føles ikke som er mulig for meg. 

Anonymkode: e7509...f9e

Det jeg gjorde var å følge kroppen og ikke en fast plan. Jeg lette langt inni meg selv etter hva jeg virkelig helst ville gjøre. Valgte hele veien å være fandenivoldsk og følge det som var riktig ut fra min dypeste lidenskap og drømmer. Ikke de om å bli frisk, men på alle andre livsområder.  

I sykeste perioder så jeg filmer og serier med positivt innhold. Og gjorde litt husarbeid kravlende på gulvet, noe som opprettholder formen. Kan være å krype inn i dusjen og dusje på dusjgulvet. Trenger ikke være perfekt eller særlig elegant. 

Ikke prøv masse alternative behandlinger fordi du må. Det gir stress og mindre gevinst enn overbelastning. Bedre å spise potetgull som ikke gjør kvalmen verre, enn å ikke greie å få i seg anbefalt brokkoli. Ta masse B12 vitaminer, anbefalt mengde jern og multivitaminer uansett om du har mangel. Det finnes ingen behandling, du lever heretter kun på vilje og motivasjon. Da må du glemme strenge behandlingsmetoder og bruke energien du har på 1. plass på lista. 

Sara Emilie fikk 4 barn og ble friskere. Bedring kommer av noe helt annet enn legen din eller helseeksperter anbefaler deg

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...