Gå til innhold

Nabo klager over vaskemaskin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Flyttet inn i borettslag, og flere leiligheter i et større hus. Han som bor under meg, klager noe enormt på bruk av vaskemaskinen min. Tidligere var vaskemaskinen i denne leiligheten, i en felles vaskekjeller i bygget. Når jeg flyttet inn, valgte jeg å ta den opp i leiligheten på badet. Siden det har det vert et styr, siden første gang jeg vasket kommer nabo under og klager på at det rister og lager lyd. Jeg tok ned sentrifugeringen og så var det greit. Så har problemet blitt at jeg vasker på dagtid. Han kommer å klager på at han jobber nattevakter, og blir vekket av at jeg vasker klær. Jeg jobber tredelt turnus, og ofte kveld i ukedagene. Da ønsker jeg selvfølgelig å gjøre ting på dagtid FØR jeg skal på jobb. Kan også finne på å klage på støvsuger på dagtid. Jeg forstår at det er kjipt å bo under noen som er hjemme og våken når du skal sove, og jeg prøver virkelig å ta hensyn (vasker ikke klær hver dag og prøver å utsette slik til jeg går dag og kommer hjem ettermiddag) men kan ikke og orker ikke bruke energi på å tilpasse hele min hverdag og når jeg gjør ting i mitt eget hjem på grunn av hans vaktordning. Det er jo fint å ta hensyn til naboer, men man må jo også forvente at folk kommer til å holde på med sitt MIDT på dagen når man bor tett i leiligheter sånn så dette. Er ikke snakk om at jeg starter med noe kl 8 på morningen liksom, det er snakk om fra 12 og utover. Hva skal jeg gjøre? Er så dritt lei å få «tilsnakk» på grunn av dette, og dritt lei av å prøve ta hensyn, trenger råd hva å gjøre eller si før jeg bare slenger døra i trynet på han neste gang han kommer for å klage om klesvask kl 13 på dagtid. Nå er jeg så lei også så det kan godt hende det er jeg som er vanskelig her? Gjerne innspill på det også? Hva hadde dere gjort? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er maskina di skikkelig vatret? Det kan redusere støy veldig mye.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Du er ikke vanskelig, men jeg anbefaler å kjøpe sånne gummiknotter som du setter vaskemaskinen på. Det reduserer risting vesentlig. 

Anonymkode: 365d2...6de

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Drit i å høre på naboen. Du gjør da ikke noe galt. 

Anonymkode: 967b9...bda

• Liker 7
Skrevet
Viktualia skrev (Akkurat nå):

Er maskina di skikkelig vatret? Det kan redusere støy veldig mye.

Har prøvd alt! Tatt vater på den og ser at den ikke står skeivt eller noe slikt. Har vibrasjonsdempere på, tatt ned sentrifugering for at den skal riste minst mulig. Ønsker virkelig ikke ta den i vaskekjelleren heller da den aldri låses og alle kan gå inn der, også skitten og kald kjeller og ønsker helst ikke gå opp å ned flere etasjer hver gang for å vaske klær når du har tilgang på ditt eget bad. 

Skrevet

Når man bor så tett på andre mennesker er dette noe man må tåle. Kjipt for han selvsagt, men folk må få leve vanlig i sitt eget hjem. Det er jo fint å vise litt hensyn der man kan, men det går grenser for hvor mye man skal tilpasse seg naboens vaktordning. Dette er hans problem.

Anonymkode: 8cbdb...cf5

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Du bryter ikke husordensreglene, så naboen får skaffe seg ørepropper eller ordne seg på annen måte. Han kan ikke forvente at naboer skal tilpasse seg hans uvanlige døgnrytme.

Anonymkode: 94ff0...6c6

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

«Ja, jeg hører hva du sier, men du har selv valgt å bo tett på andre mennesker. Jeg kommer liketil å forholde meg til din klaging noe mer.»

Anonymkode: 35ba5...223

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Serina.i skrev (13 minutter siden):

Flyttet inn i borettslag, og flere leiligheter i et større hus. Han som bor under meg, klager noe enormt på bruk av vaskemaskinen min. Tidligere var vaskemaskinen i denne leiligheten, i en felles vaskekjeller i bygget. Når jeg flyttet inn, valgte jeg å ta den opp i leiligheten på badet. Siden det har det vert et styr, siden første gang jeg vasket kommer nabo under og klager på at det rister og lager lyd. Jeg tok ned sentrifugeringen og så var det greit. Så har problemet blitt at jeg vasker på dagtid. Han kommer å klager på at han jobber nattevakter, og blir vekket av at jeg vasker klær. Jeg jobber tredelt turnus, og ofte kveld i ukedagene. Da ønsker jeg selvfølgelig å gjøre ting på dagtid FØR jeg skal på jobb. Kan også finne på å klage på støvsuger på dagtid. Jeg forstår at det er kjipt å bo under noen som er hjemme og våken når du skal sove, og jeg prøver virkelig å ta hensyn (vasker ikke klær hver dag og prøver å utsette slik til jeg går dag og kommer hjem ettermiddag) men kan ikke og orker ikke bruke energi på å tilpasse hele min hverdag og når jeg gjør ting i mitt eget hjem på grunn av hans vaktordning. Det er jo fint å ta hensyn til naboer, men man må jo også forvente at folk kommer til å holde på med sitt MIDT på dagen når man bor tett i leiligheter sånn så dette. Er ikke snakk om at jeg starter med noe kl 8 på morningen liksom, det er snakk om fra 12 og utover. Hva skal jeg gjøre? Er så dritt lei å få «tilsnakk» på grunn av dette, og dritt lei av å prøve ta hensyn, trenger råd hva å gjøre eller si før jeg bare slenger døra i trynet på han neste gang han kommer for å klage om klesvask kl 13 på dagtid. Nå er jeg så lei også så det kan godt hende det er jeg som er vanskelig her? Gjerne innspill på det også? Hva hadde dere gjort? 

Be han kjøpe sov i ro. Du må kunne vaske klær på dagen. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg sover på dagtid etter nattskift...virkelig ikke naboens problem hvis jeg ikke bruker ørepropper. 

Anonymkode: 79e52...8e1

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Drit i å høre på naboen. Du gjør da ikke noe galt. 

Anonymkode: 967b9...bda

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Når man bor så tett på andre mennesker er dette noe man må tåle. Kjipt for han selvsagt, men folk må få leve vanlig i sitt eget hjem. Det er jo fint å vise litt hensyn der man kan, men det går grenser for hvor mye man skal tilpasse seg naboens vaktordning. Dette er hans problem.

Anonymkode: 8cbdb...cf5

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du bryter ikke husordensreglene, så naboen får skaffe seg ørepropper eller ordne seg på annen måte. Han kan ikke forvente at naboer skal tilpasse seg hans uvanlige døgnrytme.

Anonymkode: 94ff0...6c6

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

«Ja, jeg hører hva du sier, men du har selv valgt å bo tett på andre mennesker. Jeg kommer liketil å forholde meg til din klaging noe mer.»

Anonymkode: 35ba5...223

Enig! 
TS, naboen min klager på at jeg går (!) i leiligheten. Bare ignorer han! 

Anonymkode: 99020...ee8

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Eier eller leier du?

Anonymkode: 53be4...4dd

Skrevet

Så lenge du har gjort alt for å dempe støy på maskinen fysisk, altså balansering og knotter, og det ikke er noe forbud i fellesreglene mot å ha det i leiligheten, har han ikke noe han skulle sagt. Du skal heller ikke måtte justere programmet og dermed kanskje ikke få tørket tøyet optimalt. Det er mellom 07 og 23 det er omforent ro-tid. Det at en del jobber natt gjør ikke at alle andre må tilpasse seg det. Vedkommende må venne seg til å sove med hjelpemidler som sov-i-ro osv. Andre må få gjøre sine daglige ting.

Har selv en nabo som støtt klager fordi vedkommende har en turnus som gjør at hen sover en del på dagen, og andre døgn legger seg veldig tidlig på kvelden. Dette er enebolig strøk og hen vil stadig ha ro ved soving selv om det varier mellom alle døgnets tider… går inn det øret og ut det andre her altså. Helt vanlig daglig drift av bolig og eiendom må man få drive med på dagtid. Gjør det ikke helt på starten/slutten av dagen det skal sies. Starter senere på dagen lørdager, unngår søndager, tilpasser meg når jeg merker naboen har selskap i hagen etc. Men i all hovedsak må man få drive med sine helt vanlige livsaktiviteter på dagtid. Ellers må den med så høyt behov for stillhet flytte mer øde.

Anonymkode: 9e103...ad4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Her har du gjort ditt. Ting som vasking av klær og støvsuging er vanlige syssel som en må forvente at naboene gjør og ikke har noe grunn til å klage på. Tåler man ikke høre dette, nattvakt eller ikke, kan man ikke flytte under noen i gammel bolig.

Bare vask og støvsug så mye du vil innenfor vanlig våkentid og dropp å snakke med den klagende naboen. Avslutt med "Dette er vanlig husarbeid som en må forvente at naboer bedriver på dagtid. Klare du ikke overhøre det kan du ikke bosette deg under noen i flermannsbolig. Jeg kommer fra nå å vaske og støvsuge når jeg trenger det".

Anonymkode: 864d8...ab9

• Liker 8
Skrevet

Dere har kanskje husordensregler? Du er ikke forpliktet til å gjøre noe utover det. Det virker for meg som om du har vært så imøtekommende at han tror han kan bestille total stillhet fra deg når han ønsker det. Så du må nok sette ned foten.

Si at du har strukket deg så langt du kan i å ta hensyn, men at det ikke er mer du kan gjøre, du respekterer husordensreglene og kommer til å fortsette å følge dem. Si så at det ikke er noe vits i å banke på til deg mer, for du kan ikke gjøre noe mer for han.

Anonymkode: fab3a...700

• Liker 5
Skrevet

Ps, jeg ville ikke skrudd ned sentrifugeringen. Plaggene er våtere når du tar de ut da, som etterlater mer fukt i din bolig og øker sjansen for at plaggene surner. Så skru opp sentrifugeringen igjen.

Anonymkode: fab3a...700

• Liker 9
Skrevet

Sånn er det i blokk, borettslag osv. Noen bråker og andre klager. Begge deler er slitsomt men en del av pakken når man bor tett på folk.

Anonymkode: c931d...479

Skrevet

Han må bare lære seg leve med denne lyden og så fremt du er rolig mellom 23 og 07 så kan han ikke klage. Hadde heller ikke skrudd ned sentrifugering, du skal leve som normalt og selvsagt vaske som du alltid har gjort. 

Slike lyder er hverdagslyder, han blir fort vant, eller så kan han gå for propper i ørene om han er så sart.-

Anonymkode: 387be...cac

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...