AnonymBruker Skrevet 24. april #1 Skrevet 24. april Hei! Til dere som er partner med en som har barn fra før som også jobber turnus, hvordan løser dere det med høytider og feiring sammen med barn? Her i hus jobber samboeren min turnus. Han har et barn fra før hvor det egentlig er sånn at barnet skal feire annenhver jul hos moren sin og annenhver hos far. Julen i år skal feires med oss. I år har han langvakter både lille julaften og julaften, som betyr at han jobber 07:30-20:00 begge dager. Han er da altså ikke hjemme når barnet er våkent. Hvordan hadde dere løst det? Latt barnet komme til oss uansett selv om barnet ikke har fått feiret med far? Byttet med mor, sånn at barnet heller kunne ha komme til oss i romjulen når far har fri? Mor er ufør i denne situasjonen, så hun er alltid hjemme. Jeg er skillsmissebarn selv hvor mor jobbet turnus, så jeg vet selv hva jeg tenker men kjekt å høre andres innspill. Anonymkode: 3d420...5a4
AnonymBruker Skrevet 24. april #2 Skrevet 24. april Har han ingen løsning med jobb som fast annenhver jul, eller andre kan bytte med han? Vi jobber turnus, aldri jobbet jul. Søker bevisst de turnusene som har julaften fri. Her ville jeg fått min mann til å prøve å få seg fri, eller bytte jul om han jobber annenhver slik at han har fri når barnet kommer Anonymkode: af794...594 2
Daria Skrevet 24. april #3 Skrevet 24. april Hva vil barnet? Hvor gammelt er barnet? Hvor lenge har dere vært sammen, og hvor nært er ditt forhold til barnet? Hva er feiringsplaner hos dere og hos mor? I utgangspunktet tenker jeg at det naturlige her er at barnet feirer med mor når far uansett er på jobb, men det er jo tusen variabler som spiller inn og kan påvirke her. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #4 Skrevet 24. april Barnet har jo samvær med far, og ikke deg. Så med mindre du og mor syns det er ok at barnet feirer med deg, så syns jeg heller barnet skal feire med mor. Ville forsøkt å bytte med mor om mulig, men det er jo ikke sikkert hun ønsker å ikke ha barnet to år på rad bare fordi mannen velger å jobbe turnus. Anonymkode: dfbfc...c8d
AnonymBruker Skrevet 24. april #5 Skrevet 24. april Barnet bytter jo på å bo hos foreldre for å være sammen med nettopp begge foreldrene sine og ikke for at den andre forelderen skal få «fri». Da er det feil at far er borte denne tiden. Dere bør bytte tid, så far og barn får sin tid sammen. En såkalt «nobrainer» dette her… Anonymkode: d0946...45a
AnonymBruker Skrevet 24. april #6 Skrevet 24. april Her hadde jeg spurt mor om hun ønsket å bytte noen dager slik at barnet heller kunne være med far i romjulen. Er jo null poeng å komme på samvær når samværsforelderen er borte. Anonymkode: f0886...398
AnonymBruker Skrevet 24. april #7 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her hadde jeg spurt mor om hun ønsket å bytte noen dager slik at barnet heller kunne være med far i romjulen. Er jo null poeng å komme på samvær når samværsforelderen er borte. Anonymkode: f0886...398 Ja, og ts er jo ikke mor for dette barnet og må få finne egne planer om hun ønsker. Det kan jo være alt fra å ønske å være alene til å reise bort til egen familie. Anonymkode: dfbfc...c8d 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #8 Skrevet 24. april Jeg synes det kommer an på barnet. Er det stort nok til å ha egne meninger eller ønsker om dette? Først så tenker jeg at barnet bør få komme i romjula i stedet, men hvordan vil det føles for barnet å ikke få delta i selskapet hos far (deg)? Vil det føle seg uønsket eller uvelkomment av deg? Selv om far er borte, så er jo du bonusmor og har en (slags?) forelderrolle for barnet, og har forpliktet deg til et familieliv med barnet. Så jeg synes barnet bør få ytre egne ønsker og meninger, og at dette tas hensyn til i all grad det kan. Anonymkode: a822c...65a 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #9 Skrevet 24. april Tenker alder på barnet spiller inn en del. hva vil barnet? Hvordan er deres relasjon? jeg som mor hadde gjerne tatt barna mine julen 3 år på rad, men hadde ikke byttet år med far så han fikk dem 2 år på rad pga jobben hans fordi bonusmor ikke ville være med dem. Vi har lagt opp annenhver jul, og søsknene mine byttet innad i sine familier igjen da vi ble skilt så vi feirer samme år hos mine foreldre når jeg har barna. Skilsmisselogistikk går ofte utover flere i julen om man bytter år🙃 Anonymkode: 07f24...468
AnonymBruker Skrevet 24. april #10 Skrevet 24. april Jeg hadde definitivt syntes at barnet skulle være med moren sin. Jeg vil anta at barnet også helst ønsker dette. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er ikke en steforelder en forelder. Barnet har ikke samme bånd til steforelder og steforelder har ikke det samme båndet til barnet. Dette burde far og mor selv, men jeg vet av erfaring at det ikke nødvendigvis skjer. Anonymkode: 47f00...179
AnonymBruker Skrevet 24. april #11 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): jeg som mor hadde gjerne tatt barna mine julen 3 år på rad, men hadde ikke byttet år med far så han fikk dem 2 år på rad pga jobben hans fordi bonusmor ikke ville være med dem. Skilsmisselogistikk går ofte utover flere i julen om man bytter år🙃 Anonymkode: 07f24...468 Dette skjønte jeg virkelig ikke. Du vil heller at barnet ditt er sammen med en steforelder i jula enn med sine faktiske foreldre? Og du vil heller at barnet ditt er med en steforelder som ikke synes at dette blir dens ansvar, enn at barnet ditt får være med en av sine faktiske foreldre? Anonymkode: 47f00...179
MaraudersMap Skrevet 24. april #12 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har han ingen løsning med jobb som fast annenhver jul, eller andre kan bytte med han? Vi jobber turnus, aldri jobbet jul. Søker bevisst de turnusene som har julaften fri. Her ville jeg fått min mann til å prøve å få seg fri, eller bytte jul om han jobber annenhver slik at han har fri når barnet kommer Anonymkode: af794...594 TS: I helsevesenet er det dessverre ikke bare bare å få fri på julaften når man selv ønsker, ei heller søke seg inn i en turnus som "passer". Hjelper heller ikke at man bor på bygda, så det er ikke bare å velge og vrake i arbeidsplasser. Min mor jobbet selv kveldsvakt på min lillesøsters første julaften. Sånn er livet. Daria skrev (16 minutter siden): Hva vil barnet? Hvor gammelt er barnet? Hvor lenge har dere vært sammen, og hvor nært er ditt forhold til barnet? Hva er feiringsplaner hos dere og hos mor? I utgangspunktet tenker jeg at det naturlige her er at barnet feirer med mor når far uansett er på jobb, men det er jo tusen variabler som spiller inn og kan påvirke her. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg synes det kommer an på barnet. Er det stort nok til å ha egne meninger eller ønsker om dette? Først så tenker jeg at barnet bør få komme i romjula i stedet, men hvordan vil det føles for barnet å ikke få delta i selskapet hos far (deg)? Vil det føle seg uønsket eller uvelkomment av deg? Selv om far er borte, så er jo du bonusmor og har en (slags?) forelderrolle for barnet, og har forpliktet deg til et familieliv med barnet. Så jeg synes barnet bør få ytre egne ønsker og meninger, og at dette tas hensyn til i all grad det kan. Anonymkode: a822c...65a TS: Barnet er 7 år gammelt og ønsker nok aller helst å feire med sin mor. Hun er glad i meg og lillesøsteren sin, men hun synes det er gøyest når papsen også er hjemme, om det så er vanlig samvær eller høytider. Vi kommer nok til å invitere mine foreldre på feiring hjemme hos oss, noe lignende kommer vel barnets mor også til å gjøre tipper jeg.
MaraudersMap Skrevet 24. april #13 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde definitivt syntes at barnet skulle være med moren sin. Jeg vil anta at barnet også helst ønsker dette. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er ikke en steforelder en forelder. Barnet har ikke samme bånd til steforelder og steforelder har ikke det samme båndet til barnet. Dette burde far og mor selv, men jeg vet av erfaring at det ikke nødvendigvis skjer. Anonymkode: 47f00...179 TS: Ja, det er veldig vanskelig for foreldre å sette seg inn i bonusforeldrenen ståpunkt. Jeg sitter jo også i den situasjonen at jeg vet hvordan det er å være bonusbarn, noe ingen av foreldrene i denne situasjonen kjenner noe til.
AnonymBruker Skrevet 24. april #14 Skrevet 24. april MaraudersMap skrev (2 minutter siden): TS: Ja, det er veldig vanskelig for foreldre å sette seg inn i bonusforeldrenen ståpunkt. Jeg sitter jo også i den situasjonen at jeg vet hvordan det er å være bonusbarn, noe ingen av foreldrene i denne situasjonen kjenner noe til. Jeg vet heller ikke hvordan det er å være bonusbarn. Men jeg er likevel veldig sikker på at selve julaften ville jeg vært med ekte forelder og ekte besteforeldre. Faren til barnet måtte dessuten funnet en løsning om du ikke var der, dvs at barnet var med moren sin. Alle større spesielle hendelser bør barnet få ha med ekte foreldre og da burde ikke en steforelder gå inn (eller bli forventet/ tvunget inn) som en erstatning for ekte forelder. Anonymkode: 47f00...179 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #15 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hei! Til dere som er partner med en som har barn fra før som også jobber turnus, hvordan løser dere det med høytider og feiring sammen med barn? Her i hus jobber samboeren min turnus. Han har et barn fra før hvor det egentlig er sånn at barnet skal feire annenhver jul hos moren sin og annenhver hos far. Julen i år skal feires med oss. I år har han langvakter både lille julaften og julaften, som betyr at han jobber 07:30-20:00 begge dager. Han er da altså ikke hjemme når barnet er våkent. Hvordan hadde dere løst det? Latt barnet komme til oss uansett selv om barnet ikke har fått feiret med far? Byttet med mor, sånn at barnet heller kunne ha komme til oss i romjulen når far har fri? Mor er ufør i denne situasjonen, så hun er alltid hjemme. Jeg er skillsmissebarn selv hvor mor jobbet turnus, så jeg vet selv hva jeg tenker men kjekt å høre andres innspill. Anonymkode: 3d420...5a4 Far har veldig god tid til å bytte turnusvakter mtp å kunne være sammen med barna sine annenhvert år. Anonymkode: 6a8a9...186 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #16 Skrevet 24. april Det er ikke enkelt å bytte turnusvakter i julen. Jeg hadde latt barnet få feire hos mor. Det ønsker vel moren også? Anonymkode: cc0b6...2dd 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #17 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke enkelt å bytte turnusvakter i julen. Jeg hadde latt barnet få feire hos mor. Det ønsker vel moren også? Anonymkode: cc0b6...2dd Det går fint an om man er ute i god tid. Det er alltid noen som vil jobbe og tjene gode penger. Det er også ofte andre foreldre i samme situasjon som har samme problem motsatt år, de kan bytte innbyrdes. Hvis far har turnus annenhver jul, er det for øvrig jævlig klønete hvis de ikke har sørget for at han har barna når han ikke jobber. Og biologiske foreldre bør fatte at de fortsatt må samarbeide selv om de ikke er kjærester mer, det er de to som må strekke seg, trikse, bytte og mikse for at barnas hverdager og høytider går opp. Anonymkode: 6a8a9...186 2
MaraudersMap Skrevet 24. april #18 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg vet heller ikke hvordan det er å være bonusbarn. Men jeg er likevel veldig sikker på at selve julaften ville jeg vært med ekte forelder og ekte besteforeldre. Faren til barnet måtte dessuten funnet en løsning om du ikke var der, dvs at barnet var med moren sin. Alle større spesielle hendelser bør barnet få ha med ekte foreldre og da burde ikke en steforelder gå inn (eller bli forventet/ tvunget inn) som en erstatning for ekte forelder. Anonymkode: 47f00...179 TS: Jeg har ikke hatt noe i mot at bonusbarnet mitt hadde feiret julen med oss, men jeg tror nok både barnet og moren heller ønsker at barnet skal være der. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Far har veldig god tid til å bytte turnusvakter mtp å kunne være sammen med barna sine annenhvert år. Anonymkode: 6a8a9...186 TS: Du har aldri jobbet i helsevesenet skjønner jeg? For det første er det ny turnus titt og ofte, så selv om han per nå skal jobbe julaften i år men ikke neste år, så kan det hende det er ny turnus innen den tid og så skal han plutselig jobbe neste år også. Det er veldig få som faktisk vil bytte seg til å få jobb på julaften. Ja, ufaglærte tar gjerne på seg den jobben, men de kan ikke ta på seg medisinsk ansvar så han kan ikke bytte vakt med de. Så, hva mener du han skal gjøre? AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke enkelt å bytte turnusvakter i julen. Jeg hadde latt barnet få feire hos mor. Det ønsker vel moren også? Anonymkode: cc0b6...2dd TS: Jeg tror nok moren ønsker dette ja. Julen som var skulle barnet egentlig være hos oss nyttårshelgen, men da jobbet far. Far spurte om det ikke passet at hun kom i romjulen i stedet, sånn at mor fikk både jul og nyttårsaften, men at barnet kom til oss i romjulen når far hadde fri. Det nektet mor, da hun ikke ville gi slipp på barnet i julen. Litt rart men. 1
MaraudersMap Skrevet 24. april #19 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det går fint an om man er ute i god tid. Det er alltid noen som vil jobbe og tjene gode penger. Det er også ofte andre foreldre i samme situasjon som har samme problem motsatt år, de kan bytte innbyrdes. Hvis far har turnus annenhver jul, er det for øvrig jævlig klønete hvis de ikke har sørget for at han har barna når han ikke jobber. Anonymkode: 6a8a9...186 TS: Det bytter turnuser i hytt og gæver, så det er umulig å få til et fast bytte med andre foreldre. Han legger også inn ønsker om fri annenhver jul på turnusønsker, men det gir de sjeldent gjennomslag for. Far gjør alt han kan i denne situasjonen.
Seff Skrevet 24. april #20 Skrevet 24. april Det er jo mange måter å løse dette på. Du sier ingenting om hva de ulike partene ønsker. Så kommer det også på hvor gammelt barnet er. Kan far bytte vakter? Kan barnet heller komme på nyttårsaften? Kan barnet komme dagen etter, slik at julefeiringen utsettes til første juledag? Eller kan barnet komme på ettermiddagen julaften og så feire jul med deg og faren fra da? Osv, osv, osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå