Gå til innhold

16 åring og ansvar for hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min søster og familie har hund. De har 2 gutter på 14 og en som er snart 17. Jeg er egentlig ikke så glad i hunder, så har sagt at jeg helst ikke vil passe hunden. Gjør det selvfølgelig hvis det er krise. 

Nå skal de på cup med 14 åringen en helg. 17 åringen blir hjemme, men han vil ikke passe hunden, så de har spurt meg. Men jeg mener at 17 åringen bør ta det ansvaret. Hva mener du? Bør jeg passe den?

Anonymkode: 00c75...797

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke ditt ansvar, så du kan naturligvis si nei. 

Det er ikke noe problem at en 16-åring passer heller, men det er jo en sak mellom foreldrene og ungdommen. De må jo finne en annen løsning hvis dere begge sier nei. 

Hvorfor kan ikke en av de voksne være hjemme? 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

17 åringen blir hjemme, men han vil ikke passe hunden

Her i huset funker det dårlig. Reiser jeg bort har eldste ansvar for hunden. Det er ikke et spørsmål om å ville eller ikke ville. Det er slik det blir. 

Anonymkode: 3da06...384

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her i huset funker det dårlig. Reiser jeg bort har eldste ansvar for hunden. Det er ikke et spørsmål om å ville eller ikke ville. Det er slik det blir. 

Anonymkode: 3da06...384

Tenker jeg også. Det var guttene som ville ha hund for noen år siden 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Kålrota skrev (4 minutter siden):

Det er jo ikke ditt ansvar, så du kan naturligvis si nei. 

Det er ikke noe problem at en 16-åring passer heller, men det er jo en sak mellom foreldrene og ungdommen. De må jo finne en annen løsning hvis dere begge sier nei. 

Hvorfor kan ikke en av de voksne være hjemme? 

En av oss kan være hjemme, men det er en cup som er en avslutning for laget før de blir slått sammen med ett annet lag. Så det er mye sosialt som skal skje og gutten vil at vi begge skal bli med på det 

Skrevet

Siden det ikke er din hund er det din fulle rett å si nei.

Angående hund og barn/ungdom så har mye å si: var de med å tok avgjørelse at de skulle ha hund og ansvar for å ha hunden. 

Vi har hatt hund hele tiden, men var og klar over at det var vi voksene som hadde bestemt vi skulle ha det og ikke ungene. Her så tok de ansvar av seg selv, gikk turer osv. Så de har aldri hatt noe problem med å ta ansvaret for hunden hvis vi skulle noe. Ene tok med seg den ene hunden da det flyttet i egen leilighet og ser ungdommen og hunden har utrolig tett forhold. Hunden er med ungdommen over alt på tur, til venner osv.

Anonymkode: ef0df...e22

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Stakkars hund oppi alt. Hadde ikke fått fred i sjela om hunden hadde vært overlatt til 

1. En som ikke vil.
2. En som egentlig ikke er så glad i hunder. 

Det må da for guds skyld finnes en hundekyndig person som med glede kan ta hunden? 

Anonymkode: 07ff2...76a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg forventer at tenåringen stiller opp som hundepasser de få gangene vi skal noe. Det er prisen å betale for at vi stiller opp hver gang han trenger oss. I vår familie må alle bidra med sitt. 

Anonymkode: ec222...0a6

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min søster og familie har hund. De har 2 gutter på 14 og en som er snart 17. Jeg er egentlig ikke så glad i hunder, så har sagt at jeg helst ikke vil passe hunden. Gjør det selvfølgelig hvis det er krise. 

Nå skal de på cup med 14 åringen en helg. 17 åringen blir hjemme, men han vil ikke passe hunden, så de har spurt meg. Men jeg mener at 17 åringen bør ta det ansvaret. Hva mener du? Bør jeg passe den?

Da kan han ikke være alene hjemme rett og slett!

Anonymkode: 50241...8c2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En av oss kan være hjemme, men det er en cup som er en avslutning for laget før de blir slått sammen med ett annet lag. Så det er mye sosialt som skal skje og gutten vil at vi begge skal bli med på det 

? Du er både moren som skal på cup, og søsteren til hun som har hun og barn som skal på cup? 

Jeg tenker at selvsagt kan 17.åringen ha ansvar for hunden, men hadde det vært litt tantebarn så hadde jeg sagt vi kunne delt på det. Tipper han vil henge med kompiser uten å måtte tenke på å dra hjem for å lufte hunden? 

Anonymkode: bb58e...d9a

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde passet hunden, men jeg er glad i hunder i utgangspunktet… og det er liksom ikke så mye mer jobb når jeg likevel må opp tidlig med barna, ut døren om morgenen osv. 

Også tenker jeg det kommer helt an på 17 åringen, kommer han faktisk til å ta ansvaret. Stå opp tidlig , gå tur flere ganger om dagen, sørge for kaldt vann og mat til riktige tidspunkt osv. Eller må det mases og følges opp at foreldre? Risikerer man at hunden blir liggende inne uten å få dekt behovene sine? 

Hvis det ikke er hans hund så kan jeg godt forstå han ikke gidder, han vil sikkert slippe det ansvaret og få nyte en helg i fred og ro 😅 

Anonymkode: 757f2...5e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er du tanten eller moren til han som skal på cup? Og hvordan kan du passe hunden hvis "dere begge" skal på cup? 

Anonymkode: cc4e2...407

• Nyttig 1
Skrevet

Selvsagt skal eldste ta hunden. 

Anonymkode: 8db05...2b1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg tenker at du med rette kan si nei. Utover det er det både hunden og 17 åringen deres ansvar 😊 

Anonymkode: 66162...9a7

Skrevet

Hadde rådet min søster til at den som absolutt ville anskaffe kjøteren får passe den, så lærer de å ta ansvar for valgene de gjør. Er til syvende og sist en av foreldrene som har anskaffet seg problemet.

Anonymkode: 27320...fda

Skrevet

Hvorfor vil han ikke passe hunden? Hadde blitt mer skeptisk til den egentlige grunnen. Skal han ha fest? 

Anonymkode: bf1f5...a5f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dersom 16 åringen ikke er ansvarlig nok til å ta ansvar for hunden er han ikke ansvarlig nok til å være hjemme alene, og måtte bli med på cup eller jeg hadde spurt om barnevakt til også ham. 

Dette hadde min 16 åring fått klar beskjed om. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg var den tenåringen som ikke ville passe hunden, på tross av at jeg ellers var pliktoppfyllende.  

Allerede da stefaren min fortalte at han ville få seg hund sa jeg tydelig ifra at jeg ikke ville ha noe ansvar for den, for jeg visste allerede da at den hunden kom til å få null oppdragelse og bli et mareritt. Jeg hadde rett. Hunden ble aggressiv og ustabil. Jeg nektet å gå tur med den fordi den angrep andre hunder, og glefset til og med etter barn. Jeg ville ikke ha det ansvaret.

Anonymkode: fbcbc...0c1

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tenker jeg også. Det var guttene som ville ha hund for noen år siden 

Da sier du iallefall nei. 

Anonymkode: 0f0b4...167

• Liker 1
Skrevet
Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Dersom 16 åringen ikke er ansvarlig nok til å ta ansvar for hunden er han ikke ansvarlig nok til å være hjemme alene, og måtte bli med på cup eller jeg hadde spurt om barnevakt til også ham. 

Dette hadde min 16 åring fått klar beskjed om. 

Selvsagt kan en 17åring være ansvarsfull nok til å være hjemme en helg, selv om han ikke har lyst til å binde seg til skulle være hjemme hele helgen. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor vil han ikke passe hunden? Hadde blitt mer skeptisk til den egentlige grunnen. Skal han ha fest? 

Anonymkode: bf1f5...a5f

Det er da hundrevis av grunner til at en 17åring ikke vil være være hjemme i huset hele helgen, og ha ansvar for å lufte en hund flere ganger om dagen. 
Man blir jo veldig bundet når man har ansvaret for en hund. 
Og at en 17åring vil kunne henge med kompiser ute, eller dra på en fest er da helt naturlig. 
Dette burde foreldrene tenkt på før de anskaffet seg hund. 

Anonymkode: bb58e...d9a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...