Gå til innhold

Reise med tvillinger?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tvillingene trenger vel bilstol på selve flyreisen? 

Anonymkode: a3996...583

Gjør de?  (Ærlig spørsmål.  Det er over 30 år siden jeg reiste med småbarn på fly, og da satt de på fanget)

Men da har kanskje flyselskapet bilstol til utlån under reisen?

Anonymkode: 49024...c0d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjør de?  (Ærlig spørsmål.  Det er over 30 år siden jeg reiste med småbarn på fly, og da satt de på fanget)

Men da har kanskje flyselskapet bilstol til utlån under reisen?

Tvillingene er fem mnd, de må sitte i bilstol. Flyselskapet har selvfølgelig ingen "bilstol-pool" på alle flyplasser… Man må ta med egen. 

Skrevet

Jeg har tvillinger og ville ikke reist så langt og lenge da de var fem måneder.

Det er så enormt masse å passe på, frakte og tenkes igjennom .

Hadde jeg hatt én baby og den reiste med to foreldre så selvfølgelig. Det kan nesten ikke sammenlignes. Men det å ha tvillinger i den alderen er noe helt annet. De som bare har én eller to i forskjellig alder forstår ikke hvor låst man er med to. Hvordan alt gjøres på repeat etter hverandre og hvordan man ikke kan gå fra den ene for å hjelpe den andre. Hvor mange ting som må tenkes igjennom og på forhånd. Og hvordan nettene fort kan bli søvnløse. Jeg sier ikke at det ikke går, men det er veldig mye energi og pakking og frakting for at oldefar skal se dem.

Anonymkode: 3432d...4d8

Skrevet

Hvis dere kjører så start ved leggetid og kjør hele natten. Dere slipper all trafikk, ungene sover store deler av turen og det er bare sjarmetappen igjen når de våkner 12 timer senere. Har gjort dette flere ganger med små barn. Å starte like før leggetid er alltid minst stress.

Anonymkode: 9c5a0...5db

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde absolutt dratt, og hadde blitt en uke eller to når vi først var der. Det er mannens familie, og barnas familie. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tvillingene trenger vel bilstol på selve flyreisen? 

Hvorfor? Man må ha babyer på fanget under flyturen. 

Anonymkode: 81593...408

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tvillingene er fem mnd, de må sitte i bilstol. Flyselskapet har selvfølgelig ingen "bilstol-pool" på alle flyplasser… Man må ta med egen. 

nei det må de ikke. De får ikke eget sete når de er under to år. 

Endret av Hermines
  • Liker 2
Skrevet

Vi kjørte en tur som tar 24 timer konstant kjøring. Sør til nord, for å treffe familie. Ikke tvillinger, men ene barnet var 10 mnd og andre var 2 år. Vi dro da barna skulle i seng, kl 18. Kjørte hele natta. Hadde med niste, og hadde et sånt kjøleskap til bil. Ikke fælt å stoppe på en vanlig butikk og plukke med seg brød og pålegg heller, og så ha det som niste. Tok oss en god frokost på rasteplass som hadde lekeområde, så kjørte den andre videre, mens den andre sov. Fordi barna var våkne, tilpassa vi selvfølgelig pauser etter dem. Jeg tror det ble pauser sånn hver 2-5 time, men så sov de også en hel del og da bare stampa vi pedalen i bånn. Tok oss rett over 30 timer. 

Det gikk greit, men vi var kjempeslitne da vi kom frem og enda slitnere da vi kom hjem igjen. Det var noe vi gjorde èn gang og aldri igjen... 

Har også flydd med baby, og det var mye gråt pga øresmerter. Prøvde alle triks, men ingenting hjalp. Vondt for barnet, forstyrrende for alle de andre passasjerene. Prøvde ikke fly igjen før yngste var 2, og da gikk det greit.

Jeg ville blitt hjemme med barna. 

Anonymkode: 21524...179

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg undersøkte regelverket nå, og babyer (barn under 2 år) trenger ikke eget sete, de kan sitte på fanget.  (hvis en voksen reiser med to barn må det ene barnet ha eget sete, men her er det to voksne som reiser med tre barn, og da går det greit)

Jeg ser også at det er mulighet for å leie bilstol de stedene hvor det er bilutleie i forbindelse med flyplasser.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har et barn fra før og har nylig fått tvillinger. Et nært familiemedlem av mannen har runddag i år, og vi er bedt i selskap. Denne bursdagen er enten en 16 timers kjøretur unna, eller flytur som koster oss 15.000 kr (tvillingene er da rundt 5 mnd). 

Kjenner virkelig ikke at jeg orker tanken på å dra pga lang og kostbar reisevei. Hvis vi skal reise med fly må vi ha med barnevogn og 3 bilstoler! Kjøring kommer til å ta oss 3 dager en vei og er uaktuelt.

«Problemet» er at mannes familie bor der, og dette er eneste måten oldeforeldre får hilse på ungene. Selvfølgelig ønsker jo besteforeldrene også at vi skal komme på besøk, men de er flink til å besøke oss og har et godt og nært forhold til ungene (hvertfall eldste sålangt- og har møtt tvillingene flere ganger allerede).

Jeg har også familie langt unna, og samme tanke gjelder der. Jeg orker ikke tanken på å skulle reise dit nå, fordi det krever så mye planlegging! Så her har ikk oldeforeldre eller ene besteforelderen fått hilst på.

har foreslått at mannen og eldste kan reise, men det falt ikke i god jord. Han vil gjerne at oldeforeldre skal få hilse på, noe jeg forstår godt. Vi har ikke planlagt noe tur til hverken min eller mannen familie, og jeg orker ikke tanken heller pga alt styret (bare det å ha stor nok bil eller soveløsing er ei utfordring). 

Er dette slik man bare må «hoppe i», eller er det innafor å roe ned hjemme og akseptere at livssituasjonen gjør det vanskelig akkurat nå? 

Anonymkode: 6c840...e2c

Kanskje noen har litt større barn og kan låne barnestoler? Eller har flere. F eks vi har bilstoler i to biler og kunne lånt ett sett hvis noen kom på besøk. 

Anonymkode: 21902...326

Skrevet

TS her

takk for mange innspill. Og dere som har barn som tåler bilkjøring, dere kan GJERNE få ta eldste her med på biltur! Tviler på at det frister med gjentakelse 😂 Vi kjører en del bil, og Max tålegrense på en dag er 5 timer- da har vi MANGE stopp (nesten hver time) og strukket strikken til randen mtp tålmodighet. Og da underholder vi omtrent i ett kjør. 

og dere som sier at dette er noe som MÅ læres: jeg er ekstrem lite frista til å høre på hyl og skrik i timesvis. Da kommer jeg til å klikke før vi er halvveis og det kommer til å bli en «ferie» fra helvette for hele familien. Har prøvd kjøring på natt, og det er håpløst fordi eldste overhode ikke sovner i bil (har barnet ALDRI gjort- ikke som nyfødt engang). 

derfor vi må beregne 3 dagers kjøring. Og nå vet vi ikke hvordan tvillingene oppfører seg i bil og hvor mange ammestopp vi evt må ha på veien. Og da må vi bruke nesten 1 uke bare på reisen, og vi har begrensa med tid siden det ikke er i forbindelse med ferie 😬

Skrevet

Ts igjen her

Vi kjenner ingen som har barnestoler der, lite sted. Så vet ikke hvordan ma eventuelt skulle fått tak i det (bygd i Nord-Norge ). Vil jo gjerne være trygg på at de er hele og ikke for gammel eller har vært utsatt for skade. Derfor jeg tenker vi må ta med bilstoler. Og barnevogn klarer vi oss ikke uten!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ts igjen her

Vi kjenner ingen som har barnestoler der, lite sted. Så vet ikke hvordan ma eventuelt skulle fått tak i det (bygd i Nord-Norge ). Vil jo gjerne være trygg på at de er hele og ikke for gammel eller har vært utsatt for skade. Derfor jeg tenker vi må ta med bilstoler. Og barnevogn klarer vi oss ikke uten!

Ser at bilkjøring er uaktuelt, og har full forståelse for det (jeg nevnte i tidligere innlegg at vi kjørte langt med våre). Skal dere ha leiebil, så er det fullt mulig å få bilstol også. Spesifiser hvilken bilstol! 
Flydd to ganger. Ei gang med baby (aldri igjen), og ei gang med en 2 og 3 åring. Vi var i Sortland, på Evenes og hadde leiebil. Bilstoler var allerede plassert i baksetene (første ganga fikk vi barnestol til 15+ kg, men vi trengte babystol, så neste gang spesifiserte vi). Barnevogn gikk ok på flyet, fikk tak i brukt trille med muligheter for å legge ned rygg. Tar mye mindre plass. Det kan vel fungere for den korte tida dere er der? 

Jeg vil legge til at jeg ikke ville tatt meg råd til en slik reise. 15 000 er mer enn hele feriebudsjettet vårt i år. 

Anonymkode: 21524...179

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke drassa med meg hele familien med to spedbarn på en slik tur. Verken på fly eller bil. Vi har to under 3 år (ikke tvillinger), og jeg synes langkjøring og fly er stress. Hvis det hadde vært et bryllup, så kanskje. Men ikke en rund fødselsdag. 

Anonymkode: 0c0d7...a28

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

TS her

takk for mange innspill. Og dere som har barn som tåler bilkjøring, dere kan GJERNE få ta eldste her med på biltur! Tviler på at det frister med gjentakelse 😂 Vi kjører en del bil, og Max tålegrense på en dag er 5 timer- da har vi MANGE stopp (nesten hver time) og strukket strikken til randen mtp tålmodighet. Og da underholder vi omtrent i ett kjør. 

og dere som sier at dette er noe som MÅ læres: jeg er ekstrem lite frista til å høre på hyl og skrik i timesvis. Da kommer jeg til å klikke før vi er halvveis og det kommer til å bli en «ferie» fra helvette for hele familien. Har prøvd kjøring på natt, og det er håpløst fordi eldste overhode ikke sovner i bil (har barnet ALDRI gjort- ikke som nyfødt engang). 

derfor vi må beregne 3 dagers kjøring. Og nå vet vi ikke hvordan tvillingene oppfører seg i bil og hvor mange ammestopp vi evt må ha på veien. Og da må vi bruke nesten 1 uke bare på reisen, og vi har begrensa med tid siden det ikke er i forbindelse med ferie 😬

Men bli hjemme da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde ikke drassa med meg hele familien med to spedbarn på en slik tur. Verken på fly eller bil. Vi har to under 3 år (ikke tvillinger), og jeg synes langkjøring og fly er stress. Hvis det hadde vært et bryllup, så kanskje. Men ikke en rund fødselsdag. 

Anonymkode: 0c0d7...a28

Men mange av oss setter familie høyt, og ønsker at den eldre garden skal få treffe barna. (Hadde det vært familien til TS er jeg sikke rpå at pipen hadde hatt en annen lyd).

Du syns kjøring og fly er stress.. Ok, men er det så farlig om det er litt stress? Ja, det blir noen timer med stress om man skal fly, men såpass bør man kunne ofre for familien sin tenke jeg. 

Anonymkode: 81593...408

• Nyttig 1
Skrevet

Jag tänker lite såhär.

Vi bor också långt ifrån familj. Det har betytt att vi behöver köra 16 timmar, och gärna övernatta på vägen för att besöka dem. 
Det kostar i bensin, och det kostar i hotell och mat.

Att flyga var billigare när de var spädbarn, då de kunde sitta i knät på förälder.
Nu när jag har vuxna barn är det helt plöstligt FYRA vuxna biljetter som ska betalas: Babyvar i princip gratis, men mer bagage behövdes. Vi kunde bära eller låna vagn så det slapp vi skicka med.

När man bor långt från familj är reskostnader en del av livet.

Vi lägger pengar och tid att åka och besöka dem. Några gånger kostar det lika mycket att flyga dit som det kostar en hel uke i syden. Ja så är det. Men det är pengar och tid som är värt det.

Sen har vi inte alltid kunnat åka, svårt att få ledigt på jobb för att åka till den stora födelsedagen, dåpet eller konfirmationen. Men vi försöker. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt hjemme med tvillingene og sendt far og den eldste på tur alene. 

Anonymkode: 5c2c3...bcc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...