Gå til innhold

Reise med tvillinger?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn fra før og har nylig fått tvillinger. Et nært familiemedlem av mannen har runddag i år, og vi er bedt i selskap. Denne bursdagen er enten en 16 timers kjøretur unna, eller flytur som koster oss 15.000 kr (tvillingene er da rundt 5 mnd). 

Kjenner virkelig ikke at jeg orker tanken på å dra pga lang og kostbar reisevei. Hvis vi skal reise med fly må vi ha med barnevogn og 3 bilstoler! Kjøring kommer til å ta oss 3 dager en vei og er uaktuelt.

«Problemet» er at mannes familie bor der, og dette er eneste måten oldeforeldre får hilse på ungene. Selvfølgelig ønsker jo besteforeldrene også at vi skal komme på besøk, men de er flink til å besøke oss og har et godt og nært forhold til ungene (hvertfall eldste sålangt- og har møtt tvillingene flere ganger allerede).

Jeg har også familie langt unna, og samme tanke gjelder der. Jeg orker ikke tanken på å skulle reise dit nå, fordi det krever så mye planlegging! Så her har ikk oldeforeldre eller ene besteforelderen fått hilst på.

har foreslått at mannen og eldste kan reise, men det falt ikke i god jord. Han vil gjerne at oldeforeldre skal få hilse på, noe jeg forstår godt. Vi har ikke planlagt noe tur til hverken min eller mannen familie, og jeg orker ikke tanken heller pga alt styret (bare det å ha stor nok bil eller soveløsing er ei utfordring). 

Er dette slik man bare må «hoppe i», eller er det innafor å roe ned hjemme og akseptere at livssituasjonen gjør det vanskelig akkurat nå? 

Anonymkode: 6c840...e2c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde kjørt. Lettere å tilpasse. 

Anonymkode: b0270...c78

• Liker 3
Skrevet

Ville reist. Mye å vinne på det, ingenting å tape annet enn penger.  
Jeg har som regel kjørt ved ferier ol med så små barn. Kjørt på natta om vi har vært to voksne som kunne byttet på. Stille og fredelig, og ungene vil sove det meste av turen. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kjenner at dette blir overveldende, bli hjemme. Det er helt i orden. Ta vare på deg selv 

Anonymkode: 11882...3ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har et barn fra før og har nylig fått tvillinger. Et nært familiemedlem av mannen har runddag i år, og vi er bedt i selskap. Denne bursdagen er enten en 16 timers kjøretur unna, eller flytur som koster oss 15.000 kr (tvillingene er da rundt 5 mnd). 

Kjenner virkelig ikke at jeg orker tanken på å dra pga lang og kostbar reisevei. Hvis vi skal reise med fly må vi ha med barnevogn og 3 bilstoler! Kjøring kommer til å ta oss 3 dager en vei og er uaktuelt.

«Problemet» er at mannes familie bor der, og dette er eneste måten oldeforeldre får hilse på ungene. Selvfølgelig ønsker jo besteforeldrene også at vi skal komme på besøk, men de er flink til å besøke oss og har et godt og nært forhold til ungene (hvertfall eldste sålangt- og har møtt tvillingene flere ganger allerede).

Jeg har også familie langt unna, og samme tanke gjelder der. Jeg orker ikke tanken på å skulle reise dit nå, fordi det krever så mye planlegging! Så her har ikk oldeforeldre eller ene besteforelderen fått hilst på.

har foreslått at mannen og eldste kan reise, men det falt ikke i god jord. Han vil gjerne at oldeforeldre skal få hilse på, noe jeg forstår godt. Vi har ikke planlagt noe tur til hverken min eller mannen familie, og jeg orker ikke tanken heller pga alt styret (bare det å ha stor nok bil eller soveløsing er ei utfordring). 

Er dette slik man bare må «hoppe i», eller er det innafor å roe ned hjemme og akseptere at livssituasjonen gjør det vanskelig akkurat nå? 

Jeg har flydd 10 timer med mine tvillinger, alene. Første gang var de tre måneder gamle. Alt går. Man kan be om hjelp fra ansatte underveis. Jeg er alene med fem barn og det er utrolig hva man egentlig får til hvis man bare hopper i det, alt går! Det er litt stress og strev, men ja. Det er kjipt at det var så dyre billetter da.

Anonymkode: 3d060...aaf

AnonymBruker
Skrevet

3 dager hver vei ? 

Anonymkode: a084f...e9d

AnonymBruker
Skrevet

du trenger ikke TRE DAGER for å kjøre 16 timer?!? Når dere i tillegg er to voksne i bilen?! 

Sett barna i bilen på morgenen etter frokost, og kjør. Kjør, kjør, kjør, kjør. 

Ta en pause over natten, og kjør de siste timene på morgenen etter. 

Anonymkode: a3996...583

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri kjørt så langt med 2 babyer på 5 mnd. + en til. Pluss at å kjøre koster det også, selv om man kan ha el-bil. Det er overnatting, stopp, mat etc. Med så små barn må man ha ganske mange stopp og tur/retur vil nok koste en god del penger.

Jeg hadde reist. Men nå synes jeg at 15000,- i flybilletter for 5 personer er rimelig. 

Anonymkode: 78253...10f

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du vil at oldeforeldrene skal få hilse på tvillingene, reiser du. Dersom du er såpass egoistisk at du ikke synes dette er så viktig, blir du hjemme med den forhåpentligvis dårlige samvittigheten din.

Anonymkode: 8b56c...901

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hadde aldri kjørt så langt med 2 babyer på 5 mnd. + en til. Pluss at å kjøre koster det også, selv om man kan ha el-bil. Det er overnatting, stopp, mat etc. Med så små barn må man ha ganske mange stopp og tur/retur vil nok koste en god del penger.

Jeg hadde reist. Men nå synes jeg at 15000,- i flybilletter for 5 personer er rimelig. 

Mat kan man ta med, lag nistepakker, ha oppskåret frukt med osv. 

Man trenger ikke mange stopp når dette er én biltur som skjer sjeldnere enn en gang i året. Bare kjør. Ingen babyer eller barn har vondt av å lærebseg lange bilturer.

En overnatting hvis man ikke kjører alt i en tur, kan tas i campinghytte. Telt hadde vært uaktuelt med TO babyer, det er jeg enig i. Evt rive i hotell for tilrettelagt frokost, gode senger og slippe utvask. 

Det er til og med to voksne i bilen. Det vil si de kan bytte på å være sjåfør og barne-organisator. Én voksen kjører, den andre orger med mat, underholdning etc. 

Sett dere i bilen og kom dere avgårde!! Dere gjør dere selv en eeenooorm bjørnetjeneste ved å ikke lære barna å kjøre langt i bil. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mat kan man ta med, lag nistepakker, ha oppskåret frukt med osv. 

Man trenger ikke mange stopp når dette er én biltur som skjer sjeldnere enn en gang i året. Bare kjør. Ingen babyer eller barn har vondt av å lærebseg lange bilturer.

En overnatting hvis man ikke kjører alt i en tur, kan tas i campinghytte. Telt hadde vært uaktuelt med TO babyer, det er jeg enig i. Evt rive i hotell for tilrettelagt frokost, gode senger og slippe utvask. 

Det er til og med to voksne i bilen. Det vil si de kan bytte på å være sjåfør og barne-organisator. Én voksen kjører, den andre orger med mat, underholdning etc. 

Sett dere i bilen og kom dere avgårde!! Dere gjør dere selv en eeenooorm bjørnetjeneste ved å ikke lære barna å kjøre langt i bil. 

Alt dette for å slippe en rimelig og grei flytur? Jaja, hver sin lyst :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alt dette for å slippe en rimelig og grei flytur? Jaja, hver sin lyst :)

:vetikke: syns ikke det høres ut som "alt dette" med mitt forslag, som er å sette seg i bilen og bare kjøre. Når de kommer frem har de til og med bilen sin og bilstolene sine, hvilket gir enorm frihet! 

Kjøre bil til flyplassen, sjekke inn bagasje, to babyer og et småbarn inne på flyplassen, betale mer for mat inne på flyplassen enn det flybillettene kostet, sitte drittrangt inne på flyet med to babyer og et småbarn fordelt på to voksne, gå av flyet, hente bagasjen, ta buss til overnattingsted uten bilstoler (med mindre de har med bilstolene selvfølgelig, og det er jo et mareritt å bære alt), og ikke ha egen bil (med TRE UNGER!) når de er fremme.  

Tenker flyturen tar tre timer? Så må du dra hjemmefra i god tid, vente på flyplassen, føy, gå av flyet, finne bagasje, bære alt, leie bil? Låne bil? Komme frem etter en jævlig heseblesende helvetes flyreise med tre unger, tre bilstoler og kaos. 

Fra de forlater huset til de kommer frem med fly kan vi anslå at det tar syv-åtte timer, litt avhengig hvor langt det er et til flyplassen i begge ender. 

Jeg hadde valgt bilturen ANY DAY. Inn i bilen. Kjør. 

At TS mener de trenger tre DAGER for å kjøre seksten timer er jo helt utrolig. Uten barn hadde jeg kjørt det i ett strekk, men med barn hadde jeg lagt inn en natts pause. Hadde kjørt fra morgenen av, klokken seks-syv, og så bare kjørt, kjørt, kjørt. Det er én dag i bil. Come on. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere muligheter til å få lånt bilstoler der skal?

Anonymkode: dc1ef...0ea

AnonymBruker
Skrevet

Lei bil med bilstoler på flyplassen. 

Anonymkode: ca8f1...be2

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det kommer an på turen. Gjør dere turen til en ferie, ville jeg kjørt. Gjør kjøreturen til en del av turen og egen bil gir større frihet. Planlegger dere en kortere tur ville jeg heller flydd, lånt bilstoler der dere skal og planlagt godt på flyplassen. Ha med bæreseler så dere kan bære de minste og ha armene fri. Like greit å hoppe i det - det er jo slik feriene deres kommer til å se ut i noen år fremover!

Anonymkode: 99e0b...140

AnonymBruker
Skrevet

Dere som sier "kjør, kjør, kjør" - altså, det er ikke alle små barn som er superglade i bilturer. Skal de ikke stoppe om ungene begynner å hyle fordi de vil røre på seg? En slik lang kjøretur kan fort kreve to overnattinger av den grunn. 

Anonymkode: 95772...87d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere som sier "kjør, kjør, kjør" - altså, det er ikke alle små barn som er superglade i bilturer. Skal de ikke stoppe om ungene begynner å hyle fordi de vil røre på seg? En slik lang kjøretur kan fort kreve to overnattinger av den grunn. 

Anonymkode: 95772...87d

Jeg har heller ikke sagt at barna skal være glad i lange bilturer. Jeg har sagt at de bør lære seg å kjøre lange bilturer. 

Babyer på fem måneder sover jo fremdeles en del i døgnet. Vil tro at det andre barnet til ts er 2+ og kan både underholdes og snakkes med og høre på lydbøker eller musikk.  

Pauser tar man selvfølgelig for å tisse, strekke på bena, skifte bleier og få ut energi. 

Det er snakk om én dag + siste rest dagen etterpå. Det er som et plaster. Å rive det av fort er bedre enn å lirke og dra og dra ut hud og hår. 

Alt som skal kompliseres og gjøres vanskelig i dag…… Herregud. Ikke rart folk er slitne. "I dag skal vi kjøre bil!" Og ferdig snakka. De voksne kan bytte på hvem som kjører. 

AnonymBruker
Skrevet

Många barnløsa/svært gamle, senile i denne tråden... all medfølelse til TS

Anonymkode: 9888c...cbd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg forstår deg veldig godt, men samtidig ville jeg i samme situasjon strukket meg langt for å ta turen.

Du sier at dere må ha med barnevogn og 3 bilstoler hvis dere tar fly.  Er det noen mulighet for å få låne dette dit dere skal?  (Dere behøver ikke tvillingvogn for disse dagene, vanlige vogner er tilstrekkelig)
Hvis dere får låne vogn(er), bilseter, reiseseng, vil kanskje turen virke mindre overveldende?

Anonymkode: 49024...c0d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår deg veldig godt, men samtidig ville jeg i samme situasjon strukket meg langt for å ta turen.

Du sier at dere må ha med barnevogn og 3 bilstoler hvis dere tar fly.  Er det noen mulighet for å få låne dette dit dere skal?  (Dere behøver ikke tvillingvogn for disse dagene, vanlige vogner er tilstrekkelig)
Hvis dere får låne vogn(er), bilseter, reiseseng, vil kanskje turen virke mindre overveldende?

Anonymkode: 49024...c0d

Tvillingene trenger vel bilstol på selve flyreisen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...