Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dattra mi har noen problemer, går til jula pga dette. Veldig utagerende oppførsel, sluttet på skolen, vi har hatt med bv å gjøre osv.

Ting har blitt litt bedre, men det er umulig å kontrollere noe som helst, hun går med venner og blir til sent uansett hva, gir blanke i hva jeg sier. I morgen skal hun på jobben sin.

Hun skrev for noen timer siden at hun mistet bussen, jeg informerte henne om at hun hadde 40 min på å gå for å rekke den siste. Nå våkner jeg av at hun ringer fordi hun har mistet den. Hun forventer at jeg skal hoppe opp og hente henne. Dette er tråden i vårt forhold, hun maser og pusher til jeg gjør det hun vil uten å bry seg døyt om hvordan det påvirker meg eller søsknene. Er ganske så lei av å være bitchen hennes, uten å få noe som helst tilbake (hun gjør null ting hjemme, fyller ingen krav osv).

Allikevel får jeg dårlig samvittighet, føler at jeg feiler hvis jeg ikke henter henne. Kl er 2 og det er litt over 5 km å gå hjem. Hun skriver at det er min feil hvis hun blir voldtatt på veien osv, og jeg er såklart redd det skal skje henne noe. 

Hva hadde dere gjort ? 

Anonymkode: 56344...f81

Hun måtte pent ha sittet hjemme hver kveld til hun hadde opparbeidet nok tillit til at jeg hadde latt henne få få noen steder!

Anonymkode: 9543f...b05

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde dere gjort ? 

Du klager på at hun er for lenge ute, men gidder ikke å gjøre noe for at hun skal komme hjem tidligere. 
Hent henne. 

bilen er et fint sted for å snakke. 

Er ganske så lei av å være bitchen hennes

Skjønner jo hvor datteren får holdingene sine fra…

Anonymkode: f8642...bb2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jo 

Der vi bor er 1 klasse 3 km, og fra 2 klasse 4 km, fra 8 klasse og ut videregående 6km

Så spørs hva som regnes som små. Uansett regner de da fra stopp. Så våres måtte gå 3.5 km til buss stoppet bodde da 0.5 km fra å få taxi ut til buss stoppet

Mine syklet derfor like gjerne helt til skolen fra 2 klasse

Anonymkode: 2917e...15c

Elevar på 1. trinn har rett til gratis skyss dersom dei bur meir enn to kilometer frå skolen. Elevar på 2. til 10. trinn har rett til gratis skyss dersom dei bur meir enn fire kilometer frå skolen. Kilde: § 4-1 Rett til skyss til og frå skolen for elevar i grunnskolen | udir.no

Anonymkode: 2c1f6...78f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor? 

Ts

Hvis du ikke henter henne når du egentlig kan men bare sitter der og trasser som en 4 åring vil du aldri tilgi deg selv hvis noe hender henne som preger henne resten av livet.  Det er du som burde få lærepenge og gå hjem i mørket kl 2 og bli kjemperedd. Feks møte en gjeng gutter som er ruset og kjører saaaaaakte etter deg. 

Anonymkode: 40980...17b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du ikke henter henne når du egentlig kan men bare sitter der og trasser som en 4 åring vil du aldri tilgi deg selv hvis noe hender henne som preger henne resten av livet.  Det er du som burde få lærepenge og gå hjem i mørket kl 2 og bli kjemperedd. Feks møte en gjeng gutter som er ruset og kjører saaaaaakte etter deg. 

Anonymkode: 40980...17b

Hun skrev jo at hun våknet av det.. Ergo hadde mor lagt seg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Elevar på 1. trinn har rett til gratis skyss dersom dei bur meir enn to kilometer frå skolen. Elevar på 2. til 10. trinn har rett til gratis skyss dersom dei bur meir enn fire kilometer frå skolen. Kilde: § 4-1 Rett til skyss til og frå skolen for elevar i grunnskolen | udir.no

At de har rett på det er en ting. Har man unger som trives med å sykle på skole og være ute, så kan de velge å ikke ta imot den skyssen. Finnes foreldre som kjører unger til trappa og, så er store forskjeller . 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dere begge trenger klare regler og grenser. Sett dere ned i fredstid. Gjerne sammen med en nøytral tredjepart. (Har hun en far?). 

Det er dumt å droppe 10kl. Ja, du kommer inn på vgs, men gjerne ikke den linja du ønsker, eller sammen med venner... Pluss at fagstoffet blir verre når du ikke har med deg grunnprinsippene fra ungdomskolen. Har dere ikke samarbeid med skolen? Er det mulig å starte på igjen med hjelp og tilrettelegging? 

Du må bare bli strengere og stå i det! Hun kan ikke stoles på, da får hun ikke gå ut eller henge i sentrum. Hun skal gjøre plikter, eller så forsvinner telefon og internett. 

Har en 16åring selv, og vi er nok hakket strenge.. men utetid, telefon og internett er goder som reguleres og som lett kan fjernes om ikke forventinger innfris. Av husarbeid, har han ansvar for lufting av hunden (Han jogger hver morgen med han før skolen frivillig). Oppvaskmaskinen taes hver dag, søppel og rommet sitt skal være iorden. Lillebroren som er 15år har andre oppgaver. Vil de ikke, så mister de det ene og det andre. 

Anonymkode: 746eb...38b

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dattra mi har noen problemer, går til jula pga dette. Veldig utagerende oppførsel, sluttet på skolen, vi har hatt med bv å gjøre osv.

Ting har blitt litt bedre, men det er umulig å kontrollere noe som helst, hun går med venner og blir til sent uansett hva, gir blanke i hva jeg sier. I morgen skal hun på jobben sin.

Hun skrev for noen timer siden at hun mistet bussen, jeg informerte henne om at hun hadde 40 min på å gå for å rekke den siste. Nå våkner jeg av at hun ringer fordi hun har mistet den. Hun forventer at jeg skal hoppe opp og hente henne. Dette er tråden i vårt forhold, hun maser og pusher til jeg gjør det hun vil uten å bry seg døyt om hvordan det påvirker meg eller søsknene. Er ganske så lei av å være bitchen hennes, uten å få noe som helst tilbake (hun gjør null ting hjemme, fyller ingen krav osv).

Allikevel får jeg dårlig samvittighet, føler at jeg feiler hvis jeg ikke henter henne. Kl er 2 og det er litt over 5 km å gå hjem. Hun skriver at det er min feil hvis hun blir voldtatt på veien osv, og jeg er såklart redd det skal skje henne noe. 

Hva hadde dere gjort ? 

Dette høres rimelig kjent ut. Jeg kommer ikke til å gå detaljert inn på hvorfor, men det var grunner til at det ble sånn og det handler om hennes utfordringer og ting hun har opplevd tidligere.

For å unngå å trigge traumer og livsfarlige reaksjoner var jeg nødt til å behandle henne med silkehansker. Alle kriser måtte løses for at ikke værre ting skulle skje.

Det fører selvsagt til en forventing om at at mamma redder og det kan og vil utnyttes.

Jeg var forberedt på dette og levde med det ganske lenge. Når jeg følte meg komfortabel med at det ikke var fare for liv lenger så kunne jeg begynne å stramme inn.

De helt åpenbare krisesituasjonene løser jeg fortsatt, men alt som er bevisst og ikke innebærer farlige situasjoner må hun håndtere selv.

Dette førte egentlig til relativt rask endring.

Så oppsummert så er mitt tips til deg at du må lære deg å tåle ubehaget med å si nei. Tåle at barnet ikke liker svaret. Tåle at barnet står i en ubehagelig situasjon så lenge det ikke er farlig.

Så lenge du setter tydelige rammer på forhånd som og holder deg til de så har jeg god tro på at du får kontrollen tilbake.

Anonymkode: 99cd8...8eb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff, du skulle lært om sunn grensesetting og relasjonsbygging for 14 år siden, så hadde du ikke stått i denne situasjionen med en unge som ikke respekterer deg. Du må få noe veiledning av noen, for her har du misslyktes. At du ikke henter henne tenker jeg at er et tafatt forsøk på å plutselig være streng på noe du ikke burde vært streng på. Det hjelper ikke å plutselig prøve når du har mistet full kontroll ellers. 

Anonymkode: 96185...843

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva hadde dere gjort ? 

Hent henne tidligere på dagen. Eller gi beskjed om at neste gang hun vil bort så blir det ikke. Klarer hun ikke å komme seg hjem så kan hun heller ikke dra bort. Så enkelt er det. Greit at man kan miste bussen en sjelden gang, men det er ikke å miste bussen når man har 40 min til neste buss å ikke "rekker" den heller. Når hun står der alene midt på natten er det åpenbart for sent. Du kan selvsagt velge å ikke hente henne, men det vil jeg personlig iallefall si er for sent, og litt avhengig av alder så potensielt straffbart om det skulle skje noe. Når man først står i en sånn situasjon så må man nesten bare hente også får konsekvensen komme senere. Frihet under ansvar er det noe som heter. Greier du ikke å komme deg hjem så får du heller ikke dra, med mindre jeg kan hente deg og det er avtalt på forhånd. En uke uten besøk (husarrest). Også må man nok ta noen kamper her før det er for sent. Man må sette noen tydelige krav, alt fra husarbeid og bidrag hjemme, skolearbeid, og regler for innetid/leggetid, komme seg hjem selv osv. Viss ikke så ryker goder, besøk utgår, tv, nett, tlf, alt ryker. Det må fortjenes. Plikter først, deretter premie. Skal man ha frihet, må man kunne stoles på. 

AnonymBruker
Skrevet

En lærepenge er ikke det denne jenta trenger, hun trenger en mamma som liker henne slik hun er, og som viser støtte og forståelse. Dere er langt ute å sykle i relasjonen, men det er ikke tapt. Får du noe veiledning på Bupa? Var det noe barnevernet kunne hjelpe med? Det er tøft å være forelder når barna har det tøft, men her må dere få hjelp til å koble deg mer sammen med henne, så du ikke dytter henne lengre unna. Håper den hjelpen finnes! 

Når foreldre dytter barna unna (mentalt og relasjonelt), står det alltid noen mindre heldige miljøer klare til å ta henne imot, om det ikke allerede har skjedd. 

Anonymkode: 1ff3e...9cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2026 den 8.42):

Utfordringen er at de måler i luftlinje. Vi bor  ca. 3 kilometer i luftlinje fra skolen, men man kan ikke gå den veien. Veien å gå er nærmere 6 kilometer, men ungene får ikke buss etter 2.klasse fordi luftlinjen er bare rundt 3 kilometer. Så jo, mange unger har noen kilometer å gå.

Men: Det er forskjell på å gå på dagtid, gjerne sammen med andre, og å vandre rundt alene midt på natta. Det kan ikke helt sammenlignes

Anonymkode: cf125...291

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Huff, du skulle lært om sunn grensesetting og relasjonsbygging for 14 år siden, så hadde du ikke stått i denne situasjionen med en unge som ikke respekterer deg. Du må få noe veiledning av noen, for her har du misslyktes. At du ikke henter henne tenker jeg at er et tafatt forsøk på å plutselig være streng på noe du ikke burde vært streng på. Det hjelper ikke å plutselig prøve når du har mistet full kontroll ellers. 

Anonymkode: 96185...843

Du, dette svaret hjelper ingen. 

Anonymkode: 88d5a...675

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta en time sammen med henne på BUPA, og lag en plan sammen. På samme måte som ungdommen har timeplan på skolen. Avtal klokkeslett for når hun skal stå opp, spise frokost, husarbeid, selvstudier, gå seg en tur, innetid osv. Fast plan så det ikke er noe å krangle om. 

Søker hun jobber, eller hva fyller hun dagene med frem til skolestart? Jobbe frivillig? Gå kurs?

Anonymkode: 18343...8c0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er det kanskje noen personlige egenskaper datteren din ikke har klart å utvikle (enda). Og ja, det er faktisk foreldrene sin oppgave og skyld - hvis det går skeis med akkurat det. 

Høres ut som at hun ikke respekterer deg og tester grensene dine. Og det kan jeg egentlig forstå, ut fra hvordan språk og formulering du bruker - så høres du ikke særlig respektabel ut selv. 

Hvis BUP er involvert så regner jeg nesten med at det er mistanke om ADHD? Da er det enda viktigere med tydelige, varme foreldre som setter grenser på en kjærlig måte. 

Anonymkode: 5f08a...472

• Nyttig 1
Skrevet

Vært i samme situasjon med min, og har uansett alltid hentet. Å få dem trygt hjem er pri 1. Så får heller konsekvenser komme på andre måter, mindre lommepenger mm.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La henne gå. Seriøst. Kanskje hun lærer til neste gang. 

Anonymkode: 6d42c...ce2

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke farlig å gå ute i Norge.

Anonymkode: 6d42c...ce2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...