AnonymBruker Skrevet 20. april #1 Skrevet 20. april Tok blodprøve i forbindelse med svangerskapskontroll, den viser at jeg er rhesus negativ. Ca 15 prosent av befolkninga er dette. Det er litt vanskelig for meg å få helt grep om hva det innebærer/betyr. De fleste treff jeg får på google sier at dette er ufarlig i 2026 og at det egentlig bare er relevant ved blodoverføring og under svangerskap. Jeg blir ganske engstelig likevel, og frykter blant annet ting som sepsis eller at mitt blod skal "avvise" fosteret. Forstår at man får sprøyte for å hindre dette og at det ikke utgjør noen særlig risiko i 2026. Det er likevel vanskelig for meg å slå meg til ro og tro helt på dette. Er det noen andre som har rhesus negativt blod, og som kan betrygge meg eller forklare litt mer hvordan det merkes? Øker det faktisk faren for noe som helst i svangerskapet, eller bør jeg slå meg til ro med at dette er helt uproblematisk i 2026? Dette er mitt første svangerskap. Anonymkode: 038d5...bbc
AnonymBruker Skrevet 20. april #2 Skrevet 20. april Her kan du lese det Oslo universitetssykehus skriver om dette: https://www.oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/klinikk-for-laboratoriemedisin/avdeling-for-immunologi-og-transfusjonsmedisin/seksjon-for-immunhematologi/nasjonal-kompetansetjeneste-for-blodtypeserologi/informasjon-til-deg-som-gravid-og-rhd-negativ/ Anonymkode: dbc6e...136
AnonymBruker Skrevet 20. april #3 Skrevet 20. april Jeg er rhesus negativ og har fått tre flotte barn. Jeg fikk en sprøyte noen timer etter fødselene for å forhindre at jeg dannet antistoffer som kunne skade fremtidige svangerskap. Anonymkode: 490ed...27d 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #4 Skrevet 20. april Har 2 friske barn. Fikk en sprøyte etter fødsel. Viser seg at begge ungene og har 0- Anonymkode: 7f1ea...aa9
AnonymBruker Skrevet 20. april #5 Skrevet 20. april Jeg wr negativ, barnet er positivt. Det er helt uproblematisk, så lenge su tar profylakse (som noen kaller vaksine, selv om det ikke er rett ord for det). Hvis du har spontanabort bør du få profylakse om du er rhd neg, også om du aborterer før de vet barnets blodtype. Dette for å forhindre at kroppen reagerer negativt ved semere svangerskap. Anonymkode: b7293...6ff
AnonymBruker Skrevet 20. april #6 Skrevet 20. april Jeg er også rh negativ og har 3 friske barn i dag. De 2 første er også negative mens sistemann er positiv. Har aldri hatt noe problemer med dette, du vil bli godt fulgt opp i svangerskapet og etter fødsel Anonymkode: ba198...716
AnonymBruker Skrevet 20. april #7 Skrevet 20. april Er selv rhesus negativ. Får sprøyte i uke 28. Og etter fødsel, innen 72 timer. Idag går det stort sett greit, men følges med på likevel :). Anonymkode: 82ad2...774
Ginny Skrevet onsdag kl. 16:17 #8 Skrevet onsdag kl. 16:17 Jeg er rhesus negativ, gravid med tredje barnet. Du må ta en ny blodprøve i uke 24 som tester barnets blodtype, de tester og deg igjen og ser om du har antistoffer. Hvis ungen er negativ skjer det ikke noe mer, hvis ungen er positiv må du få profylakse i uke 28 og etter fødsel. Det er en bitteliten fare for at blodet deres blandes og da vil kroppen din kunne lage antistoffer, siden det kommer inn noe ukjent, og det vil igjen kunne bli et problem senere. Min eldste er positiv, mens de to andre er negative. Null stress, selv om jeg ikke var like rolig under første graviditet 😅
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå