Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tok blodprøve i forbindelse med svangerskapskontroll, den viser at jeg er rhesus negativ.

Ca 15 prosent av befolkninga er dette.

Det er litt vanskelig for meg å få helt grep om hva det innebærer/betyr. De fleste treff jeg får på google sier at dette er ufarlig i 2026 og at det egentlig bare er relevant ved blodoverføring og under svangerskap.

Jeg blir ganske engstelig likevel, og frykter blant annet ting som sepsis eller at mitt blod skal "avvise" fosteret. Forstår at man får sprøyte for å hindre dette og at det ikke utgjør noen særlig risiko i 2026. Det er likevel vanskelig for meg å slå meg til ro og tro helt på dette. 

Er det noen andre som har rhesus negativt blod, og som kan betrygge meg eller forklare litt mer hvordan det merkes? Øker det faktisk faren for noe som helst i svangerskapet, eller bør jeg slå meg til ro med at dette er helt uproblematisk i 2026? Dette er mitt første svangerskap.

Anonymkode: 038d5...bbc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er rhesus negativ og har fått tre flotte barn. Jeg fikk en sprøyte noen timer etter fødselene for å forhindre at jeg dannet antistoffer som kunne skade fremtidige svangerskap.

Anonymkode: 490ed...27d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har 2 friske barn. Fikk en sprøyte etter fødsel.  Viser seg at begge ungene og har 0-

Anonymkode: 7f1ea...aa9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg wr negativ, barnet er positivt. Det er helt uproblematisk, så lenge su tar profylakse (som noen kaller vaksine, selv om det ikke er rett ord for det). 

Hvis du har spontanabort bør du få profylakse om du er rhd neg, også om du aborterer før de vet barnets blodtype. Dette for å forhindre at kroppen reagerer negativt ved semere svangerskap.

Anonymkode: b7293...6ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også rh negativ og har 3 friske barn i dag. De 2 første er også negative mens sistemann er positiv. Har aldri hatt noe problemer med dette, du vil bli godt fulgt opp i svangerskapet og etter fødsel

Anonymkode: ba198...716

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er selv rhesus negativ. Får sprøyte i uke 28. Og etter fødsel, innen 72 timer.  Idag går det stort sett greit, men følges med på likevel :). 

Anonymkode: 82ad2...774

• Liker 1
Skrevet

Jeg er rhesus negativ, gravid med tredje barnet. Du må ta en ny blodprøve i uke 24 som tester barnets blodtype, de tester og deg igjen og ser om du har antistoffer. Hvis ungen er negativ skjer det ikke noe mer, hvis ungen er positiv må du få profylakse i uke 28 og etter fødsel. Det er en bitteliten fare for at blodet deres blandes og da vil kroppen din kunne lage antistoffer, siden det kommer inn noe ukjent, og det vil igjen kunne bli et problem senere. 

Min eldste er positiv, mens de to andre er negative. Null stress, selv om jeg ikke var like rolig under første graviditet 😅

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært farlig for foster nummer to og de som kom etter om du fikk barn for hundre år siden, og partneren din ikke hadde samme blodtype (om barnet arvet hans blodtype). Nå er det helt trygt.

Jeg har fått to barn med rhesus negativ, ett med farens blodtype (da  måtte jeg få sprøyte etter fødsel), og en spontanabort i uke 12 der blodtypen var ukjent (da fikk jeg også sprøyte). 

Kort fortalt (og veldig forenklet og sikkert ikke 100% medisinsk riktig): morens kropp kan utvikle antistoffer/støte bort embryoet om det ikke har samme blodtype som moren har ved rhesus negativ. Første graviditet går fint, men så fort det blir blir kontakt med det andre blodet (som under en fødsel og spesielt under spontanabort), starter kroppen å produsere antistoffer mot dette. Det vil da bli verre for hver graviditet. Heldigvis gjør sprøyten de gir etter fødselen at dette ikke skjer.

Så, helt trygt, bare pass på at du følger opplegget med blodprøven i uke 24, så passer helsepersonell på resten:)

Anonymkode: 22b10...ad2

AnonymBruker
Skrevet

Sepsis har ingenting med rhesus å gjøre. Det er litt som å være redd for å bli spist av hai på fjellet. Det har vært flere studier på dødeligheten av sepsis og blodtype (AB0) + rhesus, det er ingen sammenheng. De som er utsatt er eldre og immunsupprimerte. Unge får også sepsis, men dødeligheten er betydelig lavere og sjeldnere.

at du er rhesus negativ betyr at dersom barnet ditt nå er rhesus positiv så vil du danne antistoffer mot rhesus positiv - hvis du IKKE tar den sprøyta. Derfor er det potensielt farlig hvis barn nr. 2 også er rhesus positiv. Det betyr at for at det i det hele tatt skal ha noe betydning må begge barn være rhesus positive OG du har glemt den sprøyta. Med andre ord: ta den sprøyta. Da er det ikke noe mer man kan eller trenger å gjøre, for du er like sikker som de som er rhesus positive.

Dette går bra.  

Anonymkode: d8868...17d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.4.2026 den 15.04):

Tok blodprøve i forbindelse med svangerskapskontroll, den viser at jeg er rhesus negativ.

Ca 15 prosent av befolkninga er dette.

Det er litt vanskelig for meg å få helt grep om hva det innebærer/betyr. De fleste treff jeg får på google sier at dette er ufarlig i 2026 og at det egentlig bare er relevant ved blodoverføring og under svangerskap.

Jeg blir ganske engstelig likevel, og frykter blant annet ting som sepsis eller at mitt blod skal "avvise" fosteret. Forstår at man får sprøyte for å hindre dette og at det ikke utgjør noen særlig risiko i 2026. Det er likevel vanskelig for meg å slå meg til ro og tro helt på dette. 

Er det noen andre som har rhesus negativt blod, og som kan betrygge meg eller forklare litt mer hvordan det merkes? Øker det faktisk faren for noe som helst i svangerskapet, eller bør jeg slå meg til ro med at dette er helt uproblematisk i 2026? Dette er mitt første svangerskap.

Anonymkode: 038d5...bbc

Faren med dette hadde i så fall vært at hvis første barn er positiv, så kan du utvikle antistoffer og det vil kunne være farlig for senere barn hvis de er positive. Men dette er ikke noe problem i dag, da mor får sprøyte for å hindre utvikling av antistoffer rett etter fødsel og dermed er faren over. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.4.2026 den 15.35):

Jeg wr negativ, barnet er positivt. Det er helt uproblematisk, så lenge su tar profylakse (som noen kaller vaksine, selv om det ikke er rett ord for det). 

Hvis du har spontanabort bør du få profylakse om du er rhd neg, også om du aborterer før de vet barnets blodtype. Dette for å forhindre at kroppen reagerer negativt ved semere svangerskap.

Anonymkode: b7293...6ff

Så om noen spontanaborter er før de vet de er gravide, så kan det være farlig, med andre ord.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er de rutinert på så det er helt uproblematisk.

Måtte ta en eller to (husker ikke antallet, er så lenge siden nå) ekstra blodprøver i graviditeten for å se etter antistoffer og så får du en sprøyte rett etter fødselen.

Anonymkode: 01037...a89

Skrevet
Thyra skrev (13 timer siden):

Så om noen spontanaborter er før de vet de er gravide, så kan det være farlig, med andre ord.

I utgangspunktet ja - men da skjer gjerne spontanaborten så tidlig at det evt. er en svært liten mengde med blod fra foster vil ha blandet seg med morens blod.

I Norge blir alle rhesus-neagtive kvinner testet for antistoffer, og hvis hun har det vil hun få forebyggende behandling.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (14 timer siden):

Jeg mener de kun gir sprøyten ved spontanabort litt sent i 1.trimester (og etter, selvfølgelig).

Anonymkode: 22b10...ad2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (På 29.4.2026 den 9.24):

Jeg er rhesus negativ og har mista 8 ganger eller noe sånt, men før uke 7 hver gang. Ifølge legene (har spurt flere) så er det så tidlig at det ikke skal være et problem. Rutineblodprøver ved første svangerskapskontroll sjekker og mors blodtype og om det er antistoffer i blodet. 

Anonymkode: 65e27...91d

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner noen som fikk store problemer pga dette, barn nummer to måtte ha blodoverføring annenhver dag gjennom store deler av svangerskapet. Ja, mens barnet lå i magen. De fleste er ikke så uheldige, men ta det på alvor.

Husk at ved evt. spontanabort skal du også få profylakse. 

Anonymkode: cc62a...e33

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjenner noen som fikk store problemer pga dette, barn nummer to måtte ha blodoverføring annenhver dag gjennom store deler av svangerskapet. Ja, mens barnet lå i magen. De fleste er ikke så uheldige, men ta det på alvor.

Dette var forresten helt nylig, ikke «hundre år siden». 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er rhesus negativ, men så fant vi ut at det er mannen også, så da var det jo greit. Begge er A- og dermed barna også. Forstår bekymringen, men leste meg til at de har god kontroll på det nå jeg også og hadde nok ikke bekymret meg så veldig.

Anonymkode: 1b31b...1f3

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2026 den 22.54):

Dette er unntak! Det er svært sjelden foster har behov for intrauterin transfusjon. SSB skriver at det fødes rundt 54000 barn i året. Tidsskriftet (https://tidsskriftet.no/en/2025/01/specialties/new-treatment-alloimmunisation-pregnancy ) skriver at det gjennomføres 15 IUT, men tallet er sannsynligvis litt høyere. Vi snakker at det er rundt 0,037% eller 1 av 2700 foster som har behov for IUT. Av disse blir de fleste barn helt friske. Som ved alle svangerskap, vil det alltid være en risiko for at barn blir syke. 

Uansett, IUT gjennomføres ikke annenhver dag. De første 2-3 transfusjonene kan gjøres med noen døgn mellomrom, men ikke så ofte som annenhver dag, så her tok du nok litt i. 

Og nei, det er absolutt ikke nødvendig å ta RhD-negativ som alvorlig når du er gravid. Av alle RhD-negative mødre, er det de absolutt færreste som utvikler antistoff som passivt overføres til foster. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...