Gå til innhold

Gir dere penger til studenten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk iallfall ingenting, og klarte meg greit. Jeg hadde sommerjobb og de pengene varte lenge. Hadde studielån og deltidsjobb. 
Jeg levde sparsommelig og brukte lite unødvendig. 

Å bruke 100 000 kr på et år i tillegg til studielån og deltidsjobb er sjukt. 

Anonymkode: 5cd59...ca6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vår datter bodde hjemme, jobbet og sparte seg opp penger et år før hun studerte. Da hun startet med studier, hadde hun godt over 100.000 kroner.

Hun valgte seg et kollektiv til 7000 kr. i måneden. Det er dyrt, men hun jobbet i tillegg til studier.

Nå går skoleåret mot slutten, og dattera vår har brukt opp alle sparepengene sine. (Bortsett fra BSU)

Både far og jeg husker tilbake på studietiden som er periode man måtte lære seg å leve på lite. Har tenkt at det er viktig å lære dette, og ikke bruke mer enn man har råd til. Mulig det er andre tider nå?

Likevel er jeg redd for at hun ville føle på ensomhet nå når hun har mindre penger? Venninner av henne virker til å ha så mye. De pleier å finne på en del i helger. Nå er det eksamensjag i tillegg.

Bør vi gi henne noen tusen ekstra før sommeren, eller bør hun lære å leve med lite nå siste to månedene, som en konsekvens av at hun har brukt opp alt?

Anonymkode: b0cf4...9d9

Datteren din får 11377 kr i mnd i studielån. Trekker man fra 7000kr, så ha hun ca 4300 kr igjen til andre utgifter. I tillegg fikk hun 19K ekstra både i august og januar, altså 38K/9=4222kr per de 9 mnd hun har studert. Legger man på de 100K/9=11 111kr. Sier du at hun har et gjennomsnittlig forbruk på over 15000kr etter at leia er betalt?😱

Skrevet

For å svare på spørsmålet - ja vi støtter studenten i huset, og kommer til å gjøre det med yngre søsken (start til høsten). 

Vi betaler mobil, og studenten bor rimelig i vår sekundærleilighet. Studenten har ikke jobb ved siden av studiene, men arbeider 100% på sommeren (og bor selvsagt gratis hjemme). Gir uttrykk for at økonomien er romslig, og sparekontoen har økt.

7000 i boutgifter er vel ikke unormalt, men selvsagt dersom det er betalt x måneder i depositum, må en også ta med dette i regnestykket over forbruk. 

Jeg hadde ikke støttet "luksus/unødvendig" forbruk, men barna vet at dersom de skulle bli blakke - så støtter vi selvfølgelig så de får mat. 

Anonymkode: efb32...8c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja - føler det er en del av greia med å være student. Man må lære seg å prioritere.

Anonymkode: e5043...c5d

Enig. Man må også lære seg å takle at noen har mer enn andre.

Anonymkode: 20703...a8f

Skrevet

Ja selvsagt støtter vi. 

Anonymkode: 05de2...e40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...