AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:45 #1 Skrevet mandag kl. 11:45 Vår datter bodde hjemme, jobbet og sparte seg opp penger et år før hun studerte. Da hun startet med studier, hadde hun godt over 100.000 kroner. Hun valgte seg et kollektiv til 7000 kr. i måneden. Det er dyrt, men hun jobbet i tillegg til studier. Nå går skoleåret mot slutten, og dattera vår har brukt opp alle sparepengene sine. (Bortsett fra BSU) Både far og jeg husker tilbake på studietiden som er periode man måtte lære seg å leve på lite. Har tenkt at det er viktig å lære dette, og ikke bruke mer enn man har råd til. Mulig det er andre tider nå? Likevel er jeg redd for at hun ville føle på ensomhet nå når hun har mindre penger? Venninner av henne virker til å ha så mye. De pleier å finne på en del i helger. Nå er det eksamensjag i tillegg. Bør vi gi henne noen tusen ekstra før sommeren, eller bør hun lære å leve med lite nå siste to månedene, som en konsekvens av at hun har brukt opp alt? Anonymkode: b0cf4...9d9
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:49 #2 Skrevet mandag kl. 11:49 Hadde latt henne klare seg uten noe, ettersom hun har brukt opp 100k i sparepenger og ikke skaffet seg jobb (?). Hun burde enten ha porsjoner ut sparepengene bedre, eller spedd på med en deltidsjobb. Hva er planen hennes for neste studieår... Når mine var studenter så spedde jeg på månedlig, men uten at de forventet det. De hadde jobb ved siden av studiene og klarte å spare max i bsu + litt i fond i tillegg. Da var det ok å spe på litt. Anonymkode: a1443...7d5 5 1 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:54 #3 Skrevet mandag kl. 11:54 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): eller bør hun lære å leve med lite nå siste to månedene, som en konsekvens av at hun har brukt opp alt? Ja - føler det er en del av greia med å være student. Man må lære seg å prioritere. Anonymkode: e5043...c5d 2 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:01 #4 Skrevet mandag kl. 12:01 Synes det er innenfor å gi litt i forbindelse med sommerferie som en gratulasjon for overstått studieår. Pengene fra studielånet strekker ikke spesielt langt med prisøkningene vi opplever om dagen, men enig med andre innlegg at det er en viktig del av livet å leve med dårlig økonomi for et nytt perspektiv. Anonymkode: b1c6f...b37 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:13 #5 Skrevet mandag kl. 12:13 Når hun faktisk har gjort en reel innsats med å spare før studiestart, samt å jobbe parallelt med studiene hadde jeg ikke sett på at hun sultet. Selv om hun hadde en del penger er det dyrt i Norge, og det finnes grenser for hvor lenge 100tusen + holder. Men hadde ikke overført et beløp, hadde heller handlet en del mat og andre nødvendige ting nå og da slik at det hun hadde på konto kunne gå til andre utgifter. Bor hun for langt unna til det hadde jeg sendt et gavekort fra Kiwi. Anonymkode: 9caf7...d9a 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:15 #6 Skrevet mandag kl. 12:15 Jeg hadde ikke gitt noe. Det er noe med å lære seg til å leve etter det man har. Mange unge i dag opplever ikke hva det vil si å prioritere, være sulten på grunn av dårlige valg, fordi vi curligforeldre dekker over, nesten før de får spurt og i alle fall før de får kjent på ubehaget. Det vil for mange straffe seg senere, når de lever over evne. Anonymkode: ca31f...428 1 1
Blått Skrevet mandag kl. 12:16 #7 Skrevet mandag kl. 12:16 (endret) AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vår datter bodde hjemme, jobbet og sparte seg opp penger et år før hun studerte. Da hun startet med studier, hadde hun godt over 100.000 kroner. Hun valgte seg et kollektiv til 7000 kr. i måneden. Det er dyrt, men hun jobbet i tillegg til studier. Nå går skoleåret mot slutten, og dattera vår har brukt opp alle sparepengene sine. (Bortsett fra BSU) Både far og jeg husker tilbake på studietiden som er periode man måtte lære seg å leve på lite. Har tenkt at det er viktig å lære dette, og ikke bruke mer enn man har råd til. Mulig det er andre tider nå? Likevel er jeg redd for at hun ville føle på ensomhet nå når hun har mindre penger? Venninner av henne virker til å ha så mye. De pleier å finne på en del i helger. Nå er det eksamensjag i tillegg. Bør vi gi henne noen tusen ekstra før sommeren, eller bør hun lære å leve med lite nå siste to månedene, som en konsekvens av at hun har brukt opp alt? Anonymkode: b0cf4...9d9 Hun har brukt opp 100.000 kr (i tillegg til å ha studielån) på et år eller misforstår jeg nå? Endret mandag kl. 12:16 av Blått 1 1 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:20 #8 Skrevet mandag kl. 12:20 Har hun hatt lån dette året i tillegg eller er de 100 000 det hun har levd av? Det er ganske viktig. Det er greit at hun nå klarer seg selv, jeg hadde "gitt" gratis hjem og mat til studenten men tenker at hun må finne seg en sommerjobb nå etter eksamen Anonymkode: 247ef...316
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:24 #9 Skrevet mandag kl. 12:24 Altså, sommerjobb gjør jo at hun klarer seg til neste år også. Hvis hun har fylt opp BSUen sin kan dere matche det sånn at hun har penger frem til sommeren. Anonymkode: 7d971...073
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:33 #10 Skrevet mandag kl. 12:33 Jeg hadde ikke gitt i dette tilfellet. Høres ut som at hun bruker for mye penger. Tenker at ekstra penger vil støtte opp om hennes store forbruk og ikke hjelpe henne med å ta bedre økonomiske valg. Her trenger hun å lære verdien av penger og konsekvenser av å bruke opp alle sparepengene sine på kort tid. Syns for øvrig at om hun har jobbet fullt i friåret sitt og bodd gratis hjemme, burde hun har klart å spare langt mer enn 100 000 på et år. Mulig hun har noen dyre vaner. Anonymkode: 21a33...ca0
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:40 #11 Skrevet mandag kl. 12:40 Latt hun lære seg å leve på lite. Anonymkode: 8d192...7ba
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:40 #12 Skrevet mandag kl. 12:40 Min studerte på andre siden av landet. Han fikk flybilletter hjem, noen store klespakker i året, og bodde gratis hjemme to mnd hver sommer fordi han hadde sommerjobb her. Han bodde billig i et gammelt kråkeslott av et kollektiv. Jobbet som vekter i helgene, og sparte seg opp bra med penger i studietiden. Kjøpte seg hus på egenhånd så fort han kom ut i jobb. Anonymkode: 31bcc...8d0 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:47 #13 Skrevet mandag kl. 12:47 Ikke gitt nei. Studielån/stipend er på 11.300 pr mnd + 100.000 fordelt på et år, i tillegg til at hun har jobbet på siden av. Hun har nok hatt mer penger utbetalt enn meg, så hun har hatt stort forbruk.. Hun får klare seg på lite de siste mnd og kjenne litt på å være blakk, de lærer av det 😊👍 Anonymkode: 4c515...a46 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:50 #14 Skrevet mandag kl. 12:50 Jeg gir til mine, men hadde ikke gjort det i deres tilfellet, datteren deres har jo null økonomisk sans. Anonymkode: fc251...a29 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:53 #15 Skrevet mandag kl. 12:53 Gir ikke penger, men betaler halve husleien, og spanderer middag, lunch, kino, kjøper noen klær eller sånt, når vi er sammen. Anonymkode: e6a55...3f4 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:56 #16 Skrevet mandag kl. 12:56 Tenker at en student egentlig bør klare seg på studielån + stipend og inntekt fra deltidsjobb. Hovedjobben skal jo være å være STUDENT, dvs at faget går før alt annet. Anonymkode: d5841...820
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:57 #17 Skrevet mandag kl. 12:57 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Latt hun lære seg å leve på lite. Anonymkode: 8d192...7ba Henne. "Latt henne lære seg å leve på lite." Anonymkode: d5841...820 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:59 #18 Skrevet mandag kl. 12:59 Jeg har betalt mobil, lege, tannlege og vippset litt i ny og ne når jeg følte de trengte det. Men de har stort sett klart alt selv med studielån og ekstrajobb. Men å betale for sosiale ting har jeg aldri gjort . Men har kjøpt studiebøker og annet hvis det har vært behov. Føler du hun har sløst så hadde jeg nok holdt igjen litt ja Anonymkode: c41d2...4ba
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:40 #19 Skrevet mandag kl. 17:40 Datteren din har brukt opp 100K på under 10 mnd. Det vil si ca 10.000 ekstra i mnd.. Om hun jobber og har studielån, har hun et veldig høyt forbruk. Du burde heller hjelpe henne med økonomiske tips, fremfor pengehjelp. Mine student-barn får ingenting ekstra av meg. De jobber ved siden av studiene, og klarer seg selv. Jeg vippser kanskje 500 kr en gang i blant, inviterer de på middag og bidrar litt om de må kjøpe noe som koster penger. De vet at jeg ikke har spesielt god råd, og de er blitt ganske fornuftig med penger etterhvert. Datteren din lærer ingenting om du går inn og bidrar til høyt forbruk. Anonymkode: 674df...c3f 1
Kålrota Skrevet mandag kl. 17:51 #20 Skrevet mandag kl. 17:51 Blått skrev (5 timer siden): Hun har brukt opp 100.000 kr (i tillegg til å ha studielån) på et år eller misforstår jeg nå? Det er jo spinnvilt! Jeg kjøper av og til litt mat som blir sendt til studentene, type varer jeg vet de ikke unner seg pga pris. Noe mer sponser jeg ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå