AnonymBruker Skrevet 21. april #21 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hormonbehandling er jo ment å erstatte det kroppen slutter å produsere selv. Man får ikke nødvendigvis ubalanse av å tilføre det kroppen uansett er i ferd med å miste; ofte er det jo nettopp det som hindrer at ubalansen oppstår i utgangspunktet. Anonymkode: 9dc77...df9 Nå slutter ikke kroppen å produsere disse hormonene ved en feil. Skiftet i hormonsignalering er genetisk programmert i alle kvinner og noe som skjer helt naturlig. Jeg lurer på hva som skjer med celler som er naturlig programmert til å slutte å fungere og som plutselig blir tvangskjørt med hormoner utenfra, enten hormonene nå er "bioidentiske" eller "syntetiske"? Dette er jo ikke hormoner som kroppen "mister". Kroppen er fra naturens side programmert til å kutte ut produksjonen, så jeg har litt problemer med å se hvordan denne helt naturlige reguleringen av hormonnivå kan kalles "ubalanse". Anonymkode: 873dc...8d9
AnonymBruker Skrevet 21. april #22 Skrevet 21. april Når det nå er oppe til behandling i storting om hormonpreparater skal gis på blå resept, så må jeg si jeg blir litt skeptisk til at man skal ta det «forebyggende» for plager man muligens kan komme til å få… og for å få «mer energi».. det er vel en litt stor økonomisk kostnad å velte på fellesskapet? Eller? Hva tenker dere? ( og ja - jeg ser bort fra de som trenger hormoner for å stå i jobb, kunne fungere osv..) Anonymkode: 5fe71...a75
AnonymBruker Skrevet 21. april #23 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jada, det sa de på 90-tallet også. Før brystkrefttilfellene skjøt i været. Anonymkode: e8e2b...979 Tilfeller av brystkreft skjøt i været pga østrogen i tablettform. Det er det ingen spesialister som anbefaler lenger. Nå går det i bioidentiske hormoner, og østrogen gjennom huden i form av gel, plaster eller spray. Det er en helt annen verden. Anonymkode: 0774b...2a6 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #24 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå slutter ikke kroppen å produsere disse hormonene ved en feil. Skiftet i hormonsignalering er genetisk programmert i alle kvinner og noe som skjer helt naturlig. Jeg lurer på hva som skjer med celler som er naturlig programmert til å slutte å fungere og som plutselig blir tvangskjørt med hormoner utenfra, enten hormonene nå er "bioidentiske" eller "syntetiske"? Dette er jo ikke hormoner som kroppen "mister". Kroppen er fra naturens side programmert til å kutte ut produksjonen, så jeg har litt problemer med å se hvordan denne helt naturlige reguleringen av hormonnivå kan kalles "ubalanse". Anonymkode: 873dc...8d9 Stoler du ikke på det ekspertene sier? Hva Helena Enger sier, som er en anerkjent spesialist på dette området? Er det ikke mer hold i forskningen, enn hva du selv tror helt subjektivt? Anonymkode: 0774b...2a6 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #25 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå slutter ikke kroppen å produsere disse hormonene ved en feil. Skiftet i hormonsignalering er genetisk programmert i alle kvinner og noe som skjer helt naturlig. Jeg lurer på hva som skjer med celler som er naturlig programmert til å slutte å fungere og som plutselig blir tvangskjørt med hormoner utenfra, enten hormonene nå er "bioidentiske" eller "syntetiske"? Dette er jo ikke hormoner som kroppen "mister". Kroppen er fra naturens side programmert til å kutte ut produksjonen, så jeg har litt problemer med å se hvordan denne helt naturlige reguleringen av hormonnivå kan kalles "ubalanse". Anonymkode: 873dc...8d9 Nå endres vi jo også hormonellt av ytre påvirkninger, på en helt annen måte enn før. Så dette henger ikke nødvendigvis sammen med "naturen" nå som vi har fukka opp naturen så mye. Det er så mange kvinner som har slitt med mange ting, uten å vite hvorfor, og gjerne blitt sett på som glemske, dumme, ustabile og så har man gått gjennom hjernetåke etc uten å vite det. Små jenter får mensen langt tidligere enn før også, er det også naturen som tilsier det? Eller er det oss? Hva vet vel du, om det er en feil eller ikke at hormonene endres for tidlig eller for sent?? Jeg er så lei av det der "fra naturens side". Det er ikke alt som var så forbanna bra i steinalderen, vi levde sannsynligvis ikke lenge nok til å være i overgangsalderen heller. Å tro at kvinner hadde det fint og enkelt i overgangsalderen før, fordi naturen sier det, er så naivt og stimatiserende. Kvinnehelse er så dårlig prioritert, så nå som vi endelig har gode hjelpemidler skal ingen sitte å "shame" de som velger å gå for dette. Anonymkode: 04c29...ab1 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #26 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nå endres vi jo også hormonellt av ytre påvirkninger, på en helt annen måte enn før. Så dette henger ikke nødvendigvis sammen med "naturen" nå som vi har fukka opp naturen så mye. Så overgangsalderen har plutselig blitt til et unaturlig hormonavvik som må medisineres bort? AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Stoler du ikke på det ekspertene sier? Hva Helena Enger sier, som er en anerkjent spesialist på dette området? Ekspertene som lanserte hormontabletter på 90tallet, hevdet at det var trygt og effektivt. Og det stolte vi på. Nå har vi fått nye eksperter som sier motsatt, og da stoler noen av oss selvsagt på det også. Sjøl er jeg mer i tvil. Anonymkode: 873dc...8d9
AnonymBruker Skrevet 21. april #27 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Stoler du ikke på det ekspertene sier? Hva Helena Enger sier, som er en anerkjent spesialist på dette området? Er det ikke mer hold i forskningen, enn hva du selv tror helt subjektivt? Anonymkode: 0774b...2a6 Det er liksom bikka helt andre veien, er flere sånne «eksperter» som pusher så mye hormoner som løsningen på absolutt alt for kvinner. Skulle ønske det var en litt mer edruelig tilnærming . Ikke enten eller Anonymkode: a861e...0d5
AnonymBruker Skrevet 21. april #28 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Så overgangsalderen har plutselig blitt til et unaturlig hormonavvik som må medisineres bort? Anonymkode: 873dc...8d9 Nei, men den kanskje kommer tidligere enn før. Og levealderen er langt høyere nå enn før. Og tror du virkelig at plagene er noe kvinner bare skal finne seg i? Eller er det ok at noen får bedre livskvalitet av hjelp? Anonymkode: 04c29...ab1
AnonymBruker Skrevet 21. april #29 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Nei, men den kanskje kommer tidligere enn før. Og levealderen er langt høyere nå enn før. Og tror du virkelig at plagene er noe kvinner bare skal finne seg i? Eller er det ok at noen får bedre livskvalitet av hjelp? Anonymkode: 04c29...ab1 Å finne ut hvorfor dette skjer hos noen, mens andre takler overgangsalderen uten drama, det er selvsagt uinteressant så lenge vi forsynes med stadig dyrere legemidler som administrerer symptomene? Bare staten tar regninga, er det tut og kjør. Anonymkode: 873dc...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #30 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er liksom bikka helt andre veien, er flere sånne «eksperter» som pusher så mye hormoner som løsningen på absolutt alt for kvinner. Skulle ønske det var en litt mer edruelig tilnærming . Ikke enten eller Anonymkode: a861e...0d5 Opplever det litt mer nyansert, i hvertfall her i Norge. De jeg har vært borti som kan perimenopuse og kan skrive ut hormoner snakker også om viktigheten av kosthold og vitaminer/mineraler for bedre kvinnehelse. Nå er det også sånn at om du blir gamel nok så har du faktisk mangel på hormoner hvor tilskudd kan bidra til å reduserer risiko for typiske alderssykdommer. Noen får jo et helt nytt liv på hormontilskudd . Anonymkode: 9dc77...df9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå