Gå til innhold

Overgangsalder og tilskudd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er/var i overgangsalderen en forholdsvis kort periode. 5 år, kanskje. Det gikk smertefritt bortsett fra at gensere var ikke-eksisterende i klesgarderoben min. 😉 Det gikk i topper og tynne cardigans som kunne tas av og på i en fart. Da jeg ikke hadde utfordringer var det heller aldri diskusjon om man skulle ta hormoner eller ei. Nå har jeg venninner som sier jeg kan begynne på hormoner fordi det er SÅ trygt i dag og at det hjelper mot beinskjørhet. Kan jeg ikke heller ta Kalsium og/eller vitamin K? Jeg tar vitamin D daglig. 
Føles ikke greit å begynne på hormoner uten behov, og vil en lege sette en pasient på dette - uten behovet?

Anonymkode: 02182...4ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å bruke legemidler uten at det finnes noe å medisinere annet enn hypotetisk risiko for sykdom kalles profylakse. Det er altså når leger gir legemidler forebyggende, sånn at pasienten skal slippe å ta medisin senere.

Vitaminer og mineraler, som D-vitamin og kalsium, er uansett ikke noe du spiser i stedet for medisiner. Det er noe du spiser for å sikre at medisinene virker slik de er tenkt.

Det smarteste er sannsynligvis å sikre nok vitaminer og mineraler hele tida, slik at kroppen kan holde seg selv frisk uten å få behov for medisiner. Som du sannsynligvis har lyktes med, som kom så glatt gjennom overgangsalderen.

Anonymkode: 873dc...8d9

• Liker 1
Skrevet

Ville fulgt intuisjonen din og ikke startet på hormoner; eventuelt ta en prat med legen din om dette. MEN: hormoner anbefales vel egentlig kun for de som sliter med symptomene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå er det jo ganske godt dokumentert at hormonbehandling jamfør menopause forebygger mange tilstander og sykdommer. Jeg forstår ikke skepsisen. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi er ved et paradigmeskifte når det gjelder hormontilskudd i dag. Jeg er av dem som tar selv om jeg ikke har symptomer, for forebygging av sykdom og foryngende effekt. Jeg stortrives med det. Det er snakk om milde og gradvise effekter av både hormonfall og hormontilskudd.

For min del kjennes det ut som at jeg er meg selv med topp energi, søvn, trening, spenst i hud, trening uten komplikasjoner, osv. Er 52 og har fortsatt månedlige blødninger, men som de siste måneden har avtatt noe i styrke (takk og pris). Ingen andre symptomer på overgangsalder, jeg begynte på hormoner litt i forkant, syntes bare jeg var veldig sliten en stund. Hormoner hjalp veldig. Har gått til gynekolog privat, og bruker Estrogel (daglig) og Utrogestagen (2 uker av og 2 uker på).

Anonymkode: 37daf...412

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi er ved et paradigmeskifte når det gjelder hormontilskudd i dag. Jeg er av dem som tar selv om jeg ikke har symptomer, for forebygging av sykdom og foryngende effekt. Jeg stortrives med det. Det er snakk om milde og gradvise effekter av både hormonfall og hormontilskudd.

For min del kjennes det ut som at jeg er meg selv med topp energi, søvn, trening, spenst i hud, trening uten komplikasjoner, osv. Er 52 og har fortsatt månedlige blødninger, men som de siste måneden har avtatt noe i styrke (takk og pris). Ingen andre symptomer på overgangsalder, jeg begynte på hormoner litt i forkant, syntes bare jeg var veldig sliten en stund. Hormoner hjalp veldig. Har gått til gynekolog privat, og bruker Estrogel (daglig) og Utrogestagen (2 uker av og 2 uker på).

Men FÅR du inne symmtomer av det da? Hvis du ikke har plager i utg punktet? Da vil man jo skape en ubalanse som ikke var der?

Anonymkode: a861e...0d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men FÅR du inne symmtomer av det da? Hvis du ikke har plager i utg punktet? Da vil man jo skape en ubalanse som ikke var der?

Nei, absolutt ikke. Alle har hormonfall fra en viss alder, og det er milde og bioidentiske preparater som brukes. Jeg har ikke tålt hormonprevenajon tidligere i livet, men dette er helt annerledes for kroppen min. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, absolutt ikke. Alle har hormonfall fra en viss alder, og det er milde og bioidentiske preparater som brukes. Jeg har ikke tålt hormonprevenajon tidligere i livet, men dette er helt annerledes for kroppen min. 

Men man skaper jo ubalanse ved å tilføre noe? Lest en del om kvinner som også strever veldig med å finne balansen og finjustere doser og slikt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen nevneverdige plager, ingen tilskudd, jevnlig trening og variert kosthold. Jeg tenker naturlig er best. 

Det er tross alt en enorm industri som skal tjene penger på oss.

Fikk en Fiat på skinnleggen under en treningsøkt på sykkel uten at foten brakk, så beinskjørhet er ikke tema.

K66

Anonymkode: 91d7b...bbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Får du preparater når du ikke har symptomer da? Jeg har ALLE symptomer på perimenopause og er sterkt plaget. Men hormonprøvene og eggstokkene er fine så jeg får ikke østrogen. Var til spesialist i dag.. Hun sa at hvis man tilfører østrogen så slutter kroppen å produsere selv så derfor får jeg ikke, siden jeg ikke har påvist mangel. Selv om jeg ikke kan skjønne annet enn at dette er Peri... 

Anonymkode: 5ce85...3c5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er litt som med oppdragelse av barn.

Om andre tar andre valg, så er det ok også.

Jeg har venninner som lovpriser hormoner. Flott for dem. Jeg vil når den tid kommer prøve uten først. Så får vi se om jeg ombestemmer meg.

Anonymkode: bf489...702

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ingen nevneverdige plager, ingen tilskudd, jevnlig trening og variert kosthold. Jeg tenker naturlig er best. 

Det er tross alt en enorm industri som skal tjene penger på oss.

Fikk en Fiat på skinnleggen under en treningsøkt på sykkel uten at foten brakk, så beinskjørhet er ikke tema.

K66

Anonymkode: 91d7b...bbc

Jøss, en hel Fiat på skinnleggen uten nevneverdige problemer? Men bra for deg!

Anonymkode: 1a481...686

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Får du preparater når du ikke har symptomer da? Jeg har ALLE symptomer på perimenopause og er sterkt plaget. Men hormonprøvene og eggstokkene er fine så jeg får ikke østrogen. Var til spesialist i dag.. Hun sa at hvis man tilfører østrogen så slutter kroppen å produsere selv så derfor får jeg ikke, siden jeg ikke har påvist mangel. Selv om jeg ikke kan skjønne annet enn at dette er Peri... 

Anonymkode: 5ce85...3c5

Dessverre finnes det fortsatt spesialister som ikke kan og vet. Søk opp Irina Midtgaard eller Helena Enger om du ønsker informasjon

Anonymkode: ae088...8a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hormonbehandling er jo ment å erstatte det kroppen slutter å produsere selv. Man får ikke nødvendigvis ubalanse av å tilføre det kroppen uansett er i ferd med å miste; ofte er det jo nettopp det som hindrer at ubalansen oppstår i utgangspunktet.

Anonymkode: 9dc77...df9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
HMK skrev (14 timer siden):

Nå er det jo ganske godt dokumentert at hormonbehandling jamfør menopause forebygger mange tilstander og sykdommer. Jeg forstår ikke skepsisen. 

Jada, det sa de på 90-tallet også. Før brystkrefttilfellene skjøt i været.

Anonymkode: e8e2b...979

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvinnelige hormoner og syklus er svært viktig for kvinners helse og beskytter mot en rekke sykdommer. Dette er godt dokumentert gjennom forskning.

De samme som er skeptiske til hormon behandling i overgangsalderen har gjerne tatt hormoner som klusser med syklusen i årevis som prevensjon. 

Anonymkode: 69966...682

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har det greit og ingen plager så er vel sunn mat og trening bedre?

Anonymkode: 4d30c...b04

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jada, det sa de på 90-tallet også. Før brystkrefttilfellene skjøt i været.

Anonymkode: e8e2b...979

Du får være etterrettelig her. Kreft generelt har skutt i været. Riktig behandling med bioidentiske hormoner øker ikke faren for brystkreft. De gamle medisinene derimot. Det er en helt annen historie. Riktig hormonterapi forebygger enkelte krefttyper og andre sykdommer. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
HMK skrev (4 timer siden):

Du får være etterrettelig her. Kreft generelt har skutt i været. Riktig behandling med bioidentiske hormoner øker ikke faren for brystkreft. De gamle medisinene derimot. Det er en helt annen historie. Riktig hormonterapi forebygger enkelte krefttyper og andre sykdommer. 

Hvordan får du fatt i bioidentisk progesteron i Norge?

Anonymkode: 873dc...8d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hormonbehandling er jo ment å erstatte det kroppen slutter å produsere selv. Man får ikke nødvendigvis ubalanse av å tilføre det kroppen uansett er i ferd med å miste; ofte er det jo nettopp det som hindrer at ubalansen oppstår i utgangspunktet.

Anonymkode: 9dc77...df9

Men vedkommende jeg siterte hadde jo ikke noe problemer eller ubalanse. Da vil det jo bli ubalanse å tilføre mer av det?0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...