Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er fordi det ikke har vært noe særlig fokus eller forskning på de delene av helsen som er annerledes hos kvinner.

All helse og behandling har vært laget ut fra mannekroppen, noe som kan og har slått ganske ille ut for kvinner opp gjennom tidene.

Anonymkode: 42d50...b90

Riktig. "Mannen" regnes som standarden.

Jeg reagerer bare på ordet.

Anonymkode: a349a...c5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hun sier vel heller at det er problematisk at alt blir lagt til å kalles perimenopause nå for tiden…

Anonymkode: 7486b...f15

Vedkommende starter med å skrive «jeg er så lei, det er overalt», og avslutter med at fokuset er overdrevent. Virker ikke som bekymring for feildiagnostisering er hovedfokus, da kan jeg tenke på et titalls andre formuleringer som er mer hensiktsmessige… 😅

Anonymkode: 68aff...2f2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sykefraværsstatistikken skyldes sosiale forhold mer enn fysiske forhold mener jeg. Kvinner gjør alt i hjemmet.

Anonymkode: 31802...6db

Det også ja 👍🏻 Men belastningen det er å ha en syklus med de enorme svingningene i hormoner som det innebærer hver måned, samt graviditet, fødsel og overgangsalder er heller ikke småtterier.

Menn har også en hormonsyklus, men med mye jevnere og enklere forløp, og de går aldri igjennom graviditet og fødsel.

Anonymkode: 68aff...2f2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vær glad det endelig er oppe i dagen. Enig i at det er litt «overalt» nå, men så utrolig viktig med opplysning og fokus på det som inntil for få år siden var en ukjent tilstand for de fleste, meg selv inkludert. 

Jeg forstod ikke hva som var galt med meg, da jeg var 40 år og begynte å slite på jobb. Jeg var hos lege og tok blodprøver og fortalte om symptomene (det var mange), dro til privat psykolog, og prøvde diverse annen behandling, men ingenting hjalp. Til slutt fant jeg ut etter (et uendelig antall) søk på nett at det kunne være tidlig overgangsalder. Fikk ny time hos lege og henvisning til gynekolog, og deretter startet jeg på hormonbehandling. Trodde først ikke det hjalp, men etter ca. 1/2 år begynte jeg å bli meg selv igjen. For en befrielse.

Anonymkode: a3c8d...ed7

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er så lei. Det er overalt. Allverdens symptomer er pga perimenopause. Virker som alle verdens kvinner blir gæmmæl i en alder av 36 og knapt klarer å fungere i hverdagen. 

"Jeg får angst av det." Det hadde du før også gitt. 

Ja det er sikkert de som har det, men gud så overdrevent da.

Anonymkode: 31802...6db

Det blir litt dustete å skrive at perimenopause er tull, for det er det åpenbart ikke - og det er veldig viktig at vi snart begynner å ta kvinnehelse på alvor. At man skal være klar over at plager i perimenopause er reelt, og at det ikke bare er menopausen som er plagsom. 

Det som faktisk er tull, er det samme som du skriver om at "all verdens symptomer er perimenopause" - og det er gjerne på TikTok dette dukker opp. Mange "symptomer" er bare selve livet, og kan ikke knyttes direkte til noen diagnose. Akkurat på samme måte som at alle plutselig skulle ha ADHD! "Sover du med hendene slik? Ja, da har du ADHD". Ja, særlig 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
bib_84 skrev (11 timer siden):

Og så… hva vil du med dette innlegget?

Undergrave det faktum at kvinner midt i livet alltid har toppet sykefraværsstatistikken, og bare fått beskjed om å enten ta seg sammen eller akseptere at de ikke fungerer lengre? 

Mener du det er unødvendig at man nå begynner å kartlegge og forstå hva som faktisk skjer med kvinnekroppen i denne alderen, utover bare hetetokter?

Synes du ikke kvinner som opplever mye plager knyttet til overgangsalderen bør snakke høyt om det - fordi du synes det er irriterende å høre på?

Bare nysgjerrig.

Merkelig. Min mor, mine tanter, meg selv om mine søstre har aldri hatt problemer. Mensen stoppet som er et gode og det var det hele. Har ingen søskenbarn, venninner eller kollegaer som sliter med noe heller. Man legger gjerne på seg men intet annet.

Anonymkode: 19ee8...614

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har mange venninner i den alderen. Ingen som virker som har problemer. Virker som det kun er i media det er problemer med kvinnehelse.

Anonymkode: e8c11...0e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Merkelig. Min mor, mine tanter, meg selv om mine søstre har aldri hatt problemer. Mensen stoppet som er et gode og det var det hele. Har ingen søskenbarn, venninner eller kollegaer som sliter med noe heller. Man legger gjerne på seg men intet annet.

Merkelig at jeg kjenner ikke en eneste kvinne, som ikke har slitt med det, da i veldig varierende grad. Jeg husker jo hvordan min mor slet med dette, og ikke fikk noe hjelp. Kjenner en som endret seg fullstendig, ble alvorlig deprimert. Og dette var en person som aldri hadde slitt psykisk, ikke hadde traumer, alltid var blid og glad, Vedkommende fikk ikke hjelpen hun trengte, og hun tok livet av seg.

Anonymkode: f86ee...d20

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men jeg har. Tror du hver kvinne er lik hverandre? 

Noen kvinner har sterkere pms enn andre, noen sterkere menssmerter enn andre, osv osv osv. Dette kreves det ikke så mye IQ for å forstå.

Tror du dessuten dette er et samtaleemne i et Kaffe slaberas? Mange føler skam og tabu (dessverre, som er en av grunnene til at det endelig er bra med informasjon og mindre tabu rundt det).

Jeg er 39, jeg har hatt store smerter nedentil lenge den siste dagen i mensen og ca to dager etter det. Det klør og svir, det gjør vondt. Det begynne for 6 måneder siden.

Nei jeg ville aldri fortalt dette til venner og slektninger på et kaffeslaberas. Men jeg fortalte legen min det, som nevnte at å tilføre østrogen lokalt kunne være løsningen. Så fantastisk!!!! Eller? For det virker som mange i denne tråden mener at det skal en ikke få hjelp til. 

Jeg kjøpte meg Ovesterin i kapsel form som er stikkpille med østrogen, og vips så enkelt var smerte helvete over. Jeg merker ingen smerte eller ubehag etter mensen lengre. Min helse situasjon er like viktig som menn sin helse situasjon. Hvorfor skal jeg ha store smerter 3-4 dager i måneden bare fordi jeg er kvinne når noe så enkelt som å tilføre østrogen kan hjelpe meg?

Men selvfølgelig... Det er viktig å ikke få hjelp som kvinne..... Og spesielt om en ikke lufter alle sine problemer om såre slimhinner, tørrhet og irritasjon nedentil med sine venner og døtre så har en ikke problemer, got it.

Nei takke meg til for at kvinner endelig kan få adekvat hjelp og blir tatt på alvor av kvalifisert helsepersonell men for at en skal få det trengs informasjon og kunnskap. 

Anonymkode: 6f915...3b8

• Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...