AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #1 Skrevet 14 timer siden Jeg er så lei. Det er overalt. Allverdens symptomer er pga perimenopause. Virker som alle verdens kvinner blir gæmmæl i en alder av 36 og knapt klarer å fungere i hverdagen. "Jeg får angst av det." Det hadde du før også gitt. Ja det er sikkert de som har det, men gud så overdrevent da. Anonymkode: 31802...6db 5
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #2 Skrevet 14 timer siden Ja, det er virkelig ille med all denne oppmerksomheten på kvinnehelse. Anonymkode: 7571b...2b7 7 17
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #3 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er så lei. Det er overalt. Allverdens symptomer er pga perimenopause. Virker som alle verdens kvinner blir gæmmæl i en alder av 36 og knapt klarer å fungere i hverdagen. "Jeg får angst av det." Det hadde du før også gitt. Ja det er sikkert de som har det, men gud så overdrevent da. Anonymkode: 31802...6db Er litt enig, det virker litt rart at alt skal skuldes at man ikke har nok hormoner i ung alder. Tror det må være andre faktorer som evt spiller inn og skaper hormonelle ubalanser og! Anonymkode: 7486b...f15 2
bib_84 Skrevet 14 timer siden #4 Skrevet 14 timer siden Og så… hva vil du med dette innlegget? Undergrave det faktum at kvinner midt i livet alltid har toppet sykefraværsstatistikken, og bare fått beskjed om å enten ta seg sammen eller akseptere at de ikke fungerer lengre? Mener du det er unødvendig at man nå begynner å kartlegge og forstå hva som faktisk skjer med kvinnekroppen i denne alderen, utover bare hetetokter? Synes du ikke kvinner som opplever mye plager knyttet til overgangsalderen bør snakke høyt om det - fordi du synes det er irriterende å høre på? Bare nysgjerrig. 7 18
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #5 Skrevet 14 timer siden Ja tenk at det kommer ny kunnskap om kvinnehelse og at den blir prioritert på lik måte som menn sinne helse, det er helt forferdelig gitt. Det er best vi går tilbake til gamle dager da alt var pga "hysteri", gå tilbake til en tid med årelating og lobotomi i samme slengen "Hormonbehandling på blå resept handler om hvorvidt kvinners helse faktisk er like viktig som menns" https://www.vg.no/nyheter/i/0pB4nM/naar-kvinners-helse-nedprioriteres-igjen Anonymkode: 6f915...3b8 8 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #6 Skrevet 14 timer siden bib_84 skrev (4 minutter siden): Og så… hva vil du med dette innlegget? Undergrave det faktum at kvinner midt i livet alltid har toppet sykefraværsstatistikken, og bare fått beskjed om å enten ta seg sammen eller akseptere at de ikke fungerer lengre? Mener du det er unødvendig at man nå begynner å kartlegge og forstå hva som faktisk skjer med kvinnekroppen i denne alderen, utover bare hetetokter? Synes du ikke kvinner som opplever mye plager knyttet til overgangsalderen bør snakke høyt om det - fordi du synes det er irriterende å høre på? Bare nysgjerrig. Hun sier vel heller at det er problematisk at alt blir lagt til å kalles perimenopause nå for tiden… Anonymkode: 7486b...f15 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Skrevet 13 timer siden Jeg er helt enig med deg ts. Jeg tror mye av det man kaller "perimenopause" er neglekt av egen kropp og psyke i alle år. Typisk at kvinner aldri sier nei, setter alle andre først, tar på seg alle omsorgsoppgaver. Ordet "kvinnehelse" er kjemperart. Ingen som snakker om "mannehelse". Anonymkode: a349a...c5b 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #8 Skrevet 13 timer siden bib_84 skrev (7 minutter siden): Og så… hva vil du med dette innlegget? Undergrave det faktum at kvinner midt i livet alltid har toppet sykefraværsstatistikken, og bare fått beskjed om å enten ta seg sammen eller akseptere at de ikke fungerer lengre? Mener du det er unødvendig at man nå begynner å kartlegge og forstå hva som faktisk skjer med kvinnekroppen i denne alderen, utover bare hetetokter? Synes du ikke kvinner som opplever mye plager knyttet til overgangsalderen bør snakke høyt om det - fordi du synes det er irriterende å høre på? Bare nysgjerrig. Jeg vil klage. Syns ikke at dette gjør at kvinnehelse går mer fokus. Det bare forenkler alt igjen. Enten er det pga mensen eller fravær av mensen. Du er over 35 og har er problem? Perimenopause. Anonymkode: 31802...6db 1 4
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #9 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja tenk at det kommer ny kunnskap om kvinnehelse og at den blir prioritert på lik måte som menn sinne helse, det er helt forferdelig gitt. Det er best vi går tilbake til gamle dager da alt var pga "hysteri", gå tilbake til en tid med årelating og lobotomi i samme slengen "Hormonbehandling på blå resept handler om hvorvidt kvinners helse faktisk er like viktig som menns" https://www.vg.no/nyheter/i/0pB4nM/naar-kvinners-helse-nedprioriteres-igjen Anonymkode: 6f915...3b8 Jamen er da samme greia! Nytt navn bare. Anonymkode: 31802...6db 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #10 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er litt enig, det virker litt rart at alt skal skuldes at man ikke har nok hormoner i ung alder. Tror det må være andre faktorer som evt spiller inn og skaper hormonelle ubalanser og! Anonymkode: 7486b...f15 Drittmaten vi spiser tror jeg spiller en stor rolle. Anonymkode: 07d83...e52
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ordet "kvinnehelse" er kjemperart. Ingen som snakker om "mannehelse". Anonymkode: a349a...c5b Det er fordi det ikke har vært noe særlig fokus eller forskning på de delene av helsen som er annerledes hos kvinner. All helse og behandling har vært laget ut fra mannekroppen, noe som kan og har slått ganske ille ut for kvinner opp gjennom tidene. Anonymkode: 42d50...b90 7 8
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #12 Skrevet 13 timer siden Sykefraværsstatistikken skyldes sosiale forhold mer enn fysiske forhold mener jeg. Kvinner gjør alt i hjemmet. Anonymkode: 31802...6db 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #13 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): ...Ingen som snakker om "mannehelse". Anonymkode: a349a...c5b Jo, prostata og mental helse Anonymkode: 50474...cb5 4
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er fordi det ikke har vært noe særlig fokus eller forskning på de delene av helsen som er annerledes hos kvinner. All helse og behandling har vært laget ut fra mannekroppen, noe som kan og har slått ganske ille ut for kvinner opp gjennom tidene. Anonymkode: 42d50...b90 Tja, synes det virker å være mye mangel på kunnskap om menn sine hormonendringer også. Tror ikke jeg kan huske en gang jeg har lest i media om akkurat den delen av mannehelse. Skal sies at en del andre land ligger foran her, så kommer nok hit etterhvert også Anonymkode: 7f13d...f7c 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #15 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vil klage. Syns ikke at dette gjør at kvinnehelse går mer fokus. Det bare forenkler alt igjen. Enten er det pga mensen eller fravær av mensen. Du er over 35 og har er problem? Perimenopause. Anonymkode: 31802...6db Det er jo ikke slik du skriver her. Hva forenkles? Perimenopause bør tas med i vurderingen dersom man har symptomer som stemmer overens med perimenopause, ja. Kanskje er det pga. hormoner, kanskje det er pga. noe helt annet. Legene har ikke plutselig mistet hodet og skylder alt på dette, tvert i mot er det relativt vanskelig å få hormonbehandling fremdeles. Jeg tror dette har mest med din sort-hvitt tankegang å gjøre. Innlegget hadde passet mye bedre under Skråblikk enn Kropp og helse. Anonymkode: 42d50...b90 5
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #16 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tja, synes det virker å være mye mangel på kunnskap om menn sine hormonendringer også. Tror ikke jeg kan huske en gang jeg har lest i media om akkurat den delen av mannehelse. Skal sies at en del andre land ligger foran her, så kommer nok hit etterhvert også Anonymkode: 7f13d...f7c Men der går det reklame i beste sendetid for menn som mister lysten på å trene og lysten på sex og bør ta tilskudd av reseptfri testosteron. Så helt mangel på fokus på mannehelse er det da ikke. Anonymkode: b8f15...c09 5
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #17 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er fordi det ikke har vært noe særlig fokus eller forskning på de delene av helsen som er annerledes hos kvinner. All helse og behandling har vært laget ut fra mannekroppen, noe som kan og har slått ganske ille ut for kvinner opp gjennom tidene. Anonymkode: 42d50...b90 Dette. Og det blir ikke kalt mannehelse fordi menn er brukt som mal, og da er det kvinner som er de «spesielle». Typiske mannesykdommer som hjerteinfarkt har mye høyere status enn typiske kvinnesykdommer. Og for hjerteinfarkt er det typisk vist symptomer som er vanlig hos menn, kvinner har ofte litt andre symptomer noe som kan føre til forsinket hjelp. Medisiner har tidligere kun blitt testet ut på menn siden kvinner har syklus som de tenkte ville klusse til resultatene. Det har for eksempel ført til at kvinner får doser tilpasset menn. BMI er laget ut fra mannekropp på 1800-tallet. Det er utallige eksempler. Så at det også blir fokus på kvinner skal vi være veldig glad for. Anonymkode: ec193...291 1 4
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #18 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo ikke slik du skriver her. Hva forenkles? Perimenopause bør tas med i vurderingen dersom man har symptomer som stemmer overens med perimenopause, ja. Kanskje er det pga. hormoner, kanskje det er pga. noe helt annet. Legene har ikke plutselig mistet hodet og skylder alt på dette, tvert i mot er det relativt vanskelig å få hormonbehandling fremdeles. Jeg tror dette har mest med din sort-hvitt tankegang å gjøre. Innlegget hadde passet mye bedre under Skråblikk enn Kropp og helse. Anonymkode: 42d50...b90 Ja og heldigvis? Feil hormonbehandling kan føre til kreft. Jeg snakker om offentligheten, om sosiale medier, om diskusjoner mellom folk - om et økende fokus som legger linja for hvordan samfunnet og dermed også helsevesenet, ser på kvinner over 35. Alt kan ikke forklares med overgangsalderen. Har du problemer med å sove, skal du sjekkes ut for hormoner men også alt annet. Har du angst bør du få terapi. Samfunnet i dag liker ‘fix it’-løsninger. Jeg er over 35. For meg er alt innholdet om perimenopause på nettet reint ut fremmed. Anonymkode: 31802...6db 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #19 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg er helt enig med deg ts. Jeg tror mye av det man kaller "perimenopause" er neglekt av egen kropp og psyke i alle år. Typisk at kvinner aldri sier nei, setter alle andre først, tar på seg alle omsorgsoppgaver. Ordet "kvinnehelse" er kjemperart. Ingen som snakker om "mannehelse". Anonymkode: a349a...c5b Det er jo fordi det er «mannehelse»som har vært standard i alle år. Det er de senere år det har blitt fokus på at diverse sykdommer arter seg forskjellig hos menn og kvinner. Hjertesykdom er et eksempel der symptomer gjerne er forskjellig. Har hørt om kvinner som har hatt såkalt atypiske symptomer, altså symptomer som avviker fra typiske symptomer hos menn, på hjerteinfarkt, og derfor ikke har fått hjelp i tide. Så fokus på kvinnehelse applauderes her i hvert fall. Anonymkode: 31c58...906 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #20 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men der går det reklame i beste sendetid for menn som mister lysten på å trene og lysten på sex og bør ta tilskudd av reseptfri testosteron. Så helt mangel på fokus på mannehelse er det da ikke. Anonymkode: b8f15...c09 Du får ikke reseptfri testo i Norge 😅 Bekrefter jo bare mangel på kunnskap som jeg snakker om. Du tenker på sånne produkter på reklame som de hevder skal øke testo. Dette er reklame på produkter som ikke virker, og ingenting med opplysning om mannehelse Anonymkode: 7f13d...f7c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå