Gå til innhold

Hund som lider

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jytte skrev (12 timer siden):

Vet om flere som angret etter å ha utsatt det... 

Hunder skjuler smerte. Det er sannhet nr. en. når de er døden nær. 

Ja, jeg snakker ikke om hunder som nærmer seg døden, da er det ikke bare snakk om smerte men også systemisk påvirkning som det ikke er mulig for eieren å overse.

Tenker på senior hunder som fortsatt er ganske pigge, men som kanskje sliter litt med artrose, høyere leververdier eller andre aldersrelaterte plager som kan holdes i sjakk en god stund med medisiner og supplementer. Altså grå i maska men fortsatt mye liv i hunden. Ser de ikke her, ser kun mange unge/voksne hunder. Er blitt spesielt obs på akkurat dette fordi jeg nå har en eldre hund selv. Kanskje det er tilfeldig her jeg bor, vet ikke.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi har hatt en del hunder opp mellom årene, vokste og opp med hund.

Eldste hunden vi hadde ble 16år.

De vi har hatt nå har blitt mellom 9 og 11 år.

Og ansvarlig dyreeiere avliver dyrene når de ser at dyrene går mye med smerter og plager 

Anonymkode: 340bd...cde

Nja. Vår hund får fysioterapi, og fungerer da normalt. Etter en ryggskade måtte han ha det ofte, nå nesten aldri. Vi var forespeilet avliving, men fikk veldig god bedring. Og har nå ikke gitt smertestillende på et år.

Anonymkode: 3f9d9...7a6

Skrevet
Sioux skrev (8 timer siden):

Ja, jeg snakker ikke om hunder som nærmer seg døden, da er det ikke bare snakk om smerte men også systemisk påvirkning som det ikke er mulig for eieren å overse.

Tenker på senior hunder som fortsatt er ganske pigge, men som kanskje sliter litt med artrose, høyere leververdier eller andre aldersrelaterte plager som kan holdes i sjakk en god stund med medisiner og supplementer. Altså grå i maska men fortsatt mye liv i hunden. Ser de ikke her, ser kun mange unge/voksne hunder. Er blitt spesielt obs på akkurat dette fordi jeg nå har en eldre hund selv. Kanskje det er tilfeldig her jeg bor, vet ikke.

Jeg snakker heller om eiere som påstår at hunden vet selv når og hvordan den skal og vil dø... selv om den har smerter, er blind og urgammel... Har forsøkt å forklare at i et vilt liv kan dyr gjøre det, men ikke når eier ikke går til veterinær og - det er så mye at jeg vet ikke hva jeg skal si... 

Skrevet
Jytte skrev (1 time siden):

Jeg snakker heller om eiere som påstår at hunden vet selv når og hvordan den skal og vil dø... selv om den har smerter, er blind og urgammel... Har forsøkt å forklare at i et vilt liv kan dyr gjøre det, men ikke når eier ikke går til veterinær og - det er så mye at jeg vet ikke hva jeg skal si... 

Å ja sånn, skjønner ❤️

Det finnes grupper på FB for eiere med eldre/syke hunder, har sett mye av det du beskriver. Skremmende og hjerteskjærende.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2026 den 15.04):

Avlivet min egen hund som har ryggplager og er avhengig av smertestillende for å ha et godt liv før jeg hadde begynt å kritisere andre. 

Anonymkode: 64124...395

Skjerp deg.

Smertelindring er ikke automatisk dyreplageri.

Det å forebygge eller behandle aldersrelatert plager med blant annet smertestillende i samråd med vetrinær er det riktige valget i mange tilfeller. I mange andre er avliving riktig og jeg har selv tatt nettop valget om å avlive en eldre hund som begynte å få plager som ville kunne føre til nedsatt livskvalitet. Det er ikke det samme som at alle former for forebyggende eller lindrende behandling er negativt for hunden det er snakk om.

Oddsa er tilstede for at langt flere hunder lider under ingen behandling enn behandling. De som faktisk tar tak og behandler er mer oppmerksomme enn de som later som at plager ikke eksisterer.

Anonymkode: 8d93f...0d5

Skrevet

Avliv din egen hund først, så kan du si dette til naboen din. Si du gjorde det av dyrevernhensyn.

Jeg avlivet en 5 år gammel hund fordi den var syk og kunne levd en god stund til ved hjelp av medisiner. 

Det er ikke nødvendig for deg å fremheve deg selv som en god hundeeier.

Anonymkode: d104f...f50

Skrevet

Kontakt Dyrebeskyttelsen eller en annen dyrevernorganisasjon, de har ofte kontakter hos Mattilsynet som de kan bruke.

Veldig bra at du engasjerer deg. Altfor mange har dyr som lider (og ikke får sagt ifra).

Det stemmer at dyr i det lengste forsøker å kamuflere at de er syke. Dette er nedarvet, det er sånn naturen fungerer, de svakeste blir tatt først, og alle dyr prøver derfor å skjule at de er skadet eller syke. Når dyrets eier legger merke til at dyret ikke er friskt, da har dyret som regel vært sykt en stund.

Anonymkode: a2576...830

• Hjerte 1
Skrevet

Folk avliver sine gamle hunder med en gang de blir litt mer til bry. Det handler om å ikke gidde gi hunden sin en god alderdom, ikke at «hunden skal få slippe». 
Vil dere selv bli avlivet når du blir gammel, krokbøyd og trenger smertestillende? Ikke det nei.. 

Når man har skaffet seg et dyr må man også ta det ekstra arbeidet, tiden og kostnaden når dyret blir gammel. Det er ren egoisme som tilsier at avlivning alltid er det beste. For deg ja. Men er det virkelig det beste for hunden? Jeg tror det oftest egentlig er mennesket som vil slippe, bryet med hunden. 

Anonymkode: 6cd43...fa8

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Avliv din egen hund først, så kan du si dette til naboen din. Si du gjorde det av dyrevernhensyn.

Jeg avlivet en 5 år gammel hund fordi den var syk og kunne levd en god stund til ved hjelp av medisiner. 

Det er ikke nødvendig for deg å fremheve deg selv som en god hundeeier.

Anonymkode: d104f...f50

Hva faen er det slags holdninger som kommer frem i tråden her? Det er da ikke dårlig dyrevelferd å ikke avlive en hund dersom den kan ha god livskvalitet med behandling?! Jeg kjenner jeg blir ekstra provosert av disse meningene nå for jeg tenker for tiden mye på min forrige hund som jeg måtte avlive i oktober ifjor pga aggressive krefr.

Hun hadde forkalkninger i ett kne og fra hun var 8-11 år fikk hun smertelindrene behandling og en runde fysiooppfølging. Samt passet jeg på å begrense overbelastning og å ha gode myke, hundemadrasser. Hun hadde en del smerter, men hun hadde også ett flott og innholdsrikt liv til den dagen jeg avlivet henne. Hun kunne løpe, leke, trene, svømme og gå laaange turer i skogen og elsket livet alle de årene med påvist artrose.

Det kostet ikke rent lite tilsammen med medisiner og oppfølging (spesielt Librela er svindyrt. Jeg var ikke veldig lei meg når den mistet effekt og hun gikk over på tabletter), men om det ikke var for den jævla kreften skulle jeg fortsatt å betale i flere år så lenge hun hadde det bra. Det var og hadde vært verdt hver eneste krone. Jeg mistenker at noen av dere som skriver i tråden om avlivning og dyrevelferd til ts kanskje er av dem som har avlivet hunder som kan ha gode liv med behandling siden dere er så defensive. Såpass at det glir over i personangrep, hvorfor? Fei for din egen dør og la oss som tar oss tid og råd til hundene våre med helseplager nyte de ekstra årene med de skjønneste skapningene. Huff, jeg savner hunden min 🥲

Anonymkode: fce6f...122

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva faen er det slags holdninger som kommer frem i tråden her? Det er da ikke dårlig dyrevelferd å ikke avlive en hund dersom den kan ha god livskvalitet med behandling?! Jeg kjenner jeg blir ekstra provosert av disse meningene nå for jeg tenker for tiden mye på min forrige hund som jeg måtte avlive i oktober ifjor pga aggressive krefr.

Hun hadde forkalkninger i ett kne og fra hun var 8-11 år fikk hun smertelindrene behandling og en runde fysiooppfølging. Samt passet jeg på å begrense overbelastning og å ha gode myke, hundemadrasser. Hun hadde en del smerter, men hun hadde også ett flott og innholdsrikt liv til den dagen jeg avlivet henne. Hun kunne løpe, leke, trene, svømme og gå laaange turer i skogen og elsket livet alle de årene med påvist artrose.

Det kostet ikke rent lite tilsammen med medisiner og oppfølging (spesielt Librela er svindyrt. Jeg var ikke veldig lei meg når den mistet effekt og hun gikk over på tabletter), men om det ikke var for den jævla kreften skulle jeg fortsatt å betale i flere år så lenge hun hadde det bra. Det var og hadde vært verdt hver eneste krone. Jeg mistenker at noen av dere som skriver i tråden om avlivning og dyrevelferd til ts kanskje er av dem som har avlivet hunder som kan ha gode liv med behandling siden dere er så defensive. Såpass at det glir over i personangrep, hvorfor? Fei for din egen dør og la oss som tar oss tid og råd til hundene våre med helseplager nyte de ekstra årene med de skjønneste skapningene. Huff, jeg savner hunden min 🥲

Anonymkode: fce6f...122

Akkurat. Det er menneskelig egoisme som de planter over på at "hunden ikke skal lide". Med en gang hunden krever mer, ikke kan brukes til det man måtte ønske, så er det liksom for hunden sin del at man skal avlive den. Det er veldig trist. Og lite respekt for det livet individet (ja hunden) har i seg selv. 

Det burde vært endel av det som oppdrettere spør om når folk søker etter valp. Hvordan ser du for deg at alderdommen til hunden vil bli? 

Anonymkode: 6cd43...fa8

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...