AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:16 #1 Skrevet lørdag kl. 10:16 En dame i gaten min har en chihuahua. Jeg har også selv en liten hund, begge våres hunder er eldre. Min hund har slitt mye med ryggplager og går derfor på smertestillende medisiner, som har hjulpet mye. Jeg kjenner igjen de samme tegnene hos min nabo sin hund, bakdelen av ryggen er helt krummet, virker som at bakbena ikke helt henger med og hennes hund er livredd for å bli løftet. Jeg har sagt at jeg tror hunden hennes kanskje kan ha vondt og at det kan være lurt med et veterinær besøk. Men hun feier det vekk. Jeg har spurt om når sist de var hos hos dyrlege, men det virker det som eieren ikke driver med. Jeg får så vondt av den lille chihuahuaen. Jeg har gått forsiktig frem med mine forslag og det er fortsatt god tone mellom oss når vi tilfeldig møtes på tur. Men hva kan jeg gjøre videre? Eller det er vell ikke noe jeg kan gjøre? Mattilsynet eller dyrevern lar folk gjøre verre med hunder uten at noen tar tiltak, samtidig vil jeg også holde god stemning i gata. Avlastning vet jeg også at jeg ville fått et nei på, da hun er fryktelig glad i hunden. Hva hadde du gjort? Anonymkode: 7c876...869
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:04 #2 Skrevet lørdag kl. 13:04 Avlivet min egen hund som har ryggplager og er avhengig av smertestillende for å ha et godt liv før jeg hadde begynt å kritisere andre. Anonymkode: 64124...395 1 2 7
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:15 #3 Skrevet lørdag kl. 13:15 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En dame i gaten min har en chihuahua. Jeg har også selv en liten hund, begge våres hunder er eldre. Min hund har slitt mye med ryggplager og går derfor på smertestillende medisiner, som har hjulpet mye. Jeg kjenner igjen de samme tegnene hos min nabo sin hund, bakdelen av ryggen er helt krummet, virker som at bakbena ikke helt henger med og hennes hund er livredd for å bli løftet. Jeg har sagt at jeg tror hunden hennes kanskje kan ha vondt og at det kan være lurt med et veterinær besøk. Men hun feier det vekk. Jeg har spurt om når sist de var hos hos dyrlege, men det virker det som eieren ikke driver med. Jeg får så vondt av den lille chihuahuaen. Jeg har gått forsiktig frem med mine forslag og det er fortsatt god tone mellom oss når vi tilfeldig møtes på tur. Men hva kan jeg gjøre videre? Eller det er vell ikke noe jeg kan gjøre? Mattilsynet eller dyrevern lar folk gjøre verre med hunder uten at noen tar tiltak, samtidig vil jeg også holde god stemning i gata. Avlastning vet jeg også at jeg ville fått et nei på, da hun er fryktelig glad i hunden. Hva hadde du gjort? Anonymkode: 7c876...869 Her burde du bli veldig modig og si klart ifra eller anmelde det til Mattilsynet https://www.mattilsynet.no/skjemaer/varsle-om-mishandling-eller-vanstell-av-dyr Du kan ikke bare forbigå dette. Jeg hadde tatt et voldsomt grep Anonymkode: 20055...17f 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:22 #4 Skrevet lørdag kl. 13:22 Kjøpe hunden til naboen så din får selskap Så avlive begge. Anonymkode: 25b68...bc8 1
Sioux Skrevet lørdag kl. 15:50 #5 Skrevet lørdag kl. 15:50 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Avlivet min egen hund som har ryggplager og er avhengig av smertestillende for å ha et godt liv før jeg hadde begynt å kritisere andre. Anonymkode: 64124...395 Gjør man virkelig det, avliver man en eldre hund så snart den får noen aldersrelaterte plager, selv når den kan ha et godt liv med medisiner? Begynner å skjønne hvorfor det er så få eldre hunder å se her i landet, har lurt på dette en stund. 1 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:56 #6 Skrevet lørdag kl. 15:56 Begge hunder bør avlives da dyrevelferd trumfer eiers sosiale og egoistiske behov. Du har kun mulighet til å hjelpe din, og så kan du forklare henne hvorfor du gjorde det. Kanskje hun skjønner. Anonymkode: e8762...76e 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:58 #7 Skrevet lørdag kl. 15:58 Sioux skrev (7 minutter siden): Gjør man virkelig det, avliver man en eldre hund så snart den får noen aldersrelaterte plager, selv når den kan ha et godt liv med medisiner? Begynner å skjønne hvorfor det er så få eldre hunder å se her i landet, har lurt på dette en stund. TS sier smertestillende har hjulpet, ikke at hunden har det bra. Anonymkode: e8762...76e 1
Sioux Skrevet lørdag kl. 16:01 #8 Skrevet lørdag kl. 16:01 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS sier smertestillende har hjulpet, ikke at hunden har det bra. Anonymkode: e8762...76e Les innlegget jeg siterte.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:03 #9 Skrevet lørdag kl. 16:03 Sioux skrev (1 minutt siden): Les innlegget jeg siterte. Har selvsagt lest hele tråden. Anonymkode: e8762...76e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:04 #10 Skrevet lørdag kl. 16:04 Sioux skrev (10 minutter siden): Gjør man virkelig det, avliver man en eldre hund så snart den får noen aldersrelaterte plager, selv når den kan ha et godt liv med medisiner? Begynner å skjønne hvorfor det er så få eldre hunder å se her i landet, har lurt på dette en stund. Ts skriver at smertestillende har hjulpet , men ikke bra. Altså hennes egen hund går fortsatt med smerter. Mest sannsynlig med mer hun tror, for hunder er flinke til å skjule hvor mye smerter de har, fordi i det fri hadde de blitt utstøtt ved å vise svakhet. Vi hadde tatt valget å avlive selv ved slik tilfelle. Så selv da vi oppdaget en kull hos vår hund, vi fikk smertestillende og betennelse dempende siden dyrlegen mente det var en betennelse. Inn til ny kontroll 9 dager etter og ble tatt bilder da var det prikker i lunger og flere svulster i livmor. Kan si dyrlegen ble overasket for ho hadde ikke trodd det var så ille, som ho sa: vi kan operere,men hunden vil bli dårligere og mye smerter. Hvordan det blir etterpå vet vi ikke. Vi valgte avliving. Er ikke meningen vi ska plagge dyrene Anonymkode: 340bd...cde 2
Sioux Skrevet lørdag kl. 16:05 #11 Skrevet lørdag kl. 16:05 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har selvsagt lest hele tråden. Anonymkode: e8762...76e Les igjen. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Avlivet min egen hund som har ryggplager og er av avhengig av smertestillende for å ha et godt liv før jeg hadde begynt å kritisere andre. Anonymkode: 64124...395 1
Sioux Skrevet lørdag kl. 16:10 #12 Skrevet lørdag kl. 16:10 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ts skriver at smertestillende har hjulpet , men ikke bra. Altså hennes egen hund går fortsatt med smerter. Mest sannsynlig med mer hun tror, for hunder er flinke til å skjule hvor mye smerter de har, fordi i det fri hadde de blitt utstøtt ved å vise svakhet. Vi hadde tatt valget å avlive selv ved slik tilfelle. Så selv da vi oppdaget en kull hos vår hund, vi fikk smertestillende og betennelse dempende siden dyrlegen mente det var en betennelse. Inn til ny kontroll 9 dager etter og ble tatt bilder da var det prikker i lunger og flere svulster i livmor. Kan si dyrlegen ble overasket for ho hadde ikke trodd det var så ille, som ho sa: vi kan operere,men hunden vil bli dårligere og mye smerter. Hvordan det blir etterpå vet vi ikke. Vi valgte avliving. Er ikke meningen vi ska plagge dyrene Anonymkode: 340bd...cde Nei klart ikke, hadde ikke operert en eldre hund. Ikke skal de gå rundt og lide heller. Men ser nesten ingen eldre hunder her jeg bor, og har oppriktig lurt på dette. Har hatt en mistanke at mange kvitter seg med hundene sine når de blir gamle og ikke så pigge lenger, og så kaller man det å "la hunden få slippe". Endret lørdag kl. 16:19 av Sioux 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:13 #13 Skrevet lørdag kl. 16:13 Sioux skrev (8 minutter siden): Les igjen. Du må nesten si hva du er ute etter her. Anonymkode: e8762...76e 2
Sioux Skrevet lørdag kl. 16:17 #14 Skrevet lørdag kl. 16:17 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må nesten si hva du er ute etter her. Anonymkode: e8762...76e Siterte et innlegg der noen skrev om å avlive hund som må få smertestillende for å ha et godt liv. 1
Mei88 Skrevet lørdag kl. 16:18 #15 Skrevet lørdag kl. 16:18 Sioux skrev (5 minutter siden): Nei klart ikke, hadde ikke operert en eldre hund. Ikke skal de går rundt å lide heller. Men ser nesten ingen eldre hunder her jeg bor, og har oppriktig lurt på dette. Har hatt en mistanke at mange kvitter seg med hundene sine når de blir gamle og ikke så pigge lenger, og så kaller man det å "la hunden få slippe". Ja og det er den en ansvarlig hundeeier gjør. Avliver når de må begynne å proppe i hundene medisiner for å leve, du vet ikke om hunden har sterke bivirkninger av medisinene eller hvor godt de virker. Dette er et rovdyr og de skjuler smerte/sykdom så godt at mange av de faktisk "sjøldauer" fordi ingen trodde de var syke 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:21 #16 Skrevet lørdag kl. 16:21 Sioux skrev (3 minutter siden): Siterte et innlegg der noen skrev om å avlive hund som må få smertestillende for å ha et godt liv. Ja selvsagt. Er derfor jeg sa det jeg sa. Du må jo lese du også. Anonymkode: e8762...76e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:22 #17 Skrevet lørdag kl. 16:22 Sioux skrev (9 minutter siden): Nei klart ikke, hadde ikke operert en eldre hund. Ikke skal de går rundt å lide heller. Men ser nesten ingen eldre hunder her jeg bor, og har oppriktig lurt på dette. Har hatt en mistanke at mange kvitter seg med hundene sine når de blir gamle og ikke så pigge lenger, og så kaller man det å "la hunden få slippe". Vi har hatt en del hunder opp mellom årene, vokste og opp med hund. Eldste hunden vi hadde ble 16år. De vi har hatt nå har blitt mellom 9 og 11 år. Og ansvarlig dyreeiere avliver dyrene når de ser at dyrene går mye med smerter og plager Anonymkode: 340bd...cde 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:23 #18 Skrevet lørdag kl. 16:23 Mei88 skrev (4 minutter siden): Ja og det er den en ansvarlig hundeeier gjør. Avliver når de må begynne å proppe i hundene medisiner for å leve, du vet ikke om hunden har sterke bivirkninger av medisinene eller hvor godt de virker. Dette er et rovdyr og de skjuler smerte/sykdom så godt at mange av de faktisk "sjøldauer" fordi ingen trodde de var syke Det gjør de virkelig ikke, og en hund du har hatt i 10-15 år kjenner du så godt at du merker det når noe er galt. Anonymkode: d1b81...765 1
Sioux Skrevet lørdag kl. 16:25 #19 Skrevet lørdag kl. 16:25 Mei88 skrev (3 minutter siden): Ja og det er den en ansvarlig hundeeier gjør. Avliver når de må begynne å proppe i hundene medisiner for å leve, du vet ikke om hunden har sterke bivirkninger av medisinene eller hvor godt de virker. Dette er et rovdyr og de skjuler smerte/sykdom så godt at mange av de faktisk "sjøldauer" fordi ingen trodde de var syke Ikke helt. Man kjenner sin egen hund og ser når den har det vondt. Så har man også diagnostikk for å avklare helsetilstanden og hvor alvorlige plagene er. Bivirkninger av medisinene både ser man på hunden sin, og får opp med komplett seniorpanel hvis man tar seg råd til sånt regelmessig. 1
Jytte Skrevet lørdag kl. 18:46 #20 Skrevet lørdag kl. 18:46 Sioux skrev (2 timer siden): Gjør man virkelig det, avliver man en eldre hund så snart den får noen aldersrelaterte plager, selv når den kan ha et godt liv med medisiner? Begynner å skjønne hvorfor det er så få eldre hunder å se her i landet, har lurt på dette en stund. Vet om flere som angret etter å ha utsatt det... Sioux skrev (2 timer siden): Ikke helt. Man kjenner sin egen hund og ser når den har det vondt. Så har man også diagnostikk for å avklare helsetilstanden og hvor alvorlige plagene er. Bivirkninger av medisinene både ser man på hunden sin, og får opp med komplett seniorpanel hvis man tar seg råd til sånt regelmessig. Hunder skjuler smerte. Det er sannhet nr. en. når de er døden nær. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå