Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at du blir veldig sliten av at du føler så mye ansvar for situasjonen? Hva hvis du prøver å slippe litt av det ansvaret? Tillate at det blir litt stillhet og la den andre styre praten mer.  Du kan starte med å si at du må bare konsentrere deg litt nå, så du kan ikke prate så mye, men du lytter til det de sier, og så lar du kunden overta ansvaret for pratingen en stund.

I tillegg har du på veldig rolig musikk. Forhåpentligvis vil begge deler hjelpe. Og så vil det nok også hjelpe deg å kjenne kundene mer. Etterhvert som du blir kjent med dem, vil du forhåpentligvis også kunne slappe mer av med dem og la det bli mer stille uten å føle ubehag.

Anonymkode: e0026...080

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg jobber som frisør.  Er selvstendig næringsdrivende og alene på jobb. Startet for et år siden og har vært ekstremt imøtekommende og overhyggelig for å få nok kunder og fordi jeg er en people pleaser. I starten fikk jeg mye energi av det. Bedriften gikk bra og folk elsket meg.  Listene er nå fulle og folk skravler høl i huet på meg. Jeg er utslitt etter jobb.  Hvordan tone det ned litt uten å være uhøflig eller noe?  De fleste kundene er pensjonister.

Anonymkode: fe591...7e9

Kanskje vurder et annet yrke

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir nok litt vanskelig å endre det helt når kundemassen er bygget opp av pensjonister som sannsynligvis synes det var helt supert å finne en frisør som er så flink til å lytte 😅 

Men i tillegg til de gode rådene du har fått, har du vurdert ørepropper som demper bakgrunnsstøy, men fortsatt lar deg holde samtaler? Tenker på Loop, men finnes sikkert tilsvarende merker. Kunne det ha hjulpet å dempe det generelle støynivået noe, eller er det det sosiale som gjør deg sliten? 

Anonymkode: 0087b...e67

AnonymBruker
Skrevet

Kan du jobbe på kveldstid? Pensjonistene vil gjerne ha time på dagtid og de som kommer på kveldstid er slitne etter jobb og bare takknemlig for å få hvile. Men frisør er et serviceyrke så det kan hende det ikke helt passer for deg om du ikke er så sosial. Du kan risikere å miste kunder om du avviser dem i smalltalken. 

Anonymkode: 75509...39f

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, hvor sliten kan du bli av noen samtaler om dagen? Du har da bare en kunde om gangen?

Anonymkode: 7561f...16b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Herregud, hvor sliten kan du bli av noen samtaler om dagen? Du har da bare en kunde om gangen?

Hva jobber du med?

Du skjønner vel at de som bruker frisørtimene/taxi/unødvendige legetimer aktivt for å få sosial stimuli svært ofte gjør det fordi det er ingen som orker gnålet deres? Det er klart at det er slitsomt hvis 2 av 3 kunder er pratesyke energityver.

Anonymkode: 0560f...562

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser noen nevner muligheten for å booke stille-timer , jeg har aldri hørt om det men hadde eeeelsket den muligheten! Jeg orker bare ikke å være frekk og si til frisøren "unnskyld, men kan du la være å prate?" men inni meg er det det jeg tenker. Hadde en lokal frisør tilbud muligheten til å booke stille-timer (ved siden av ordinære timer) så hadde jeg aldri booket annet. 

For skravlerne - kan du tilby dem kryssord, blader, aviser e.l? Om så legge det foran dem ? :D

Anonymkode: cb977...936

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ca 6 kunder om dagen og vi prater så og si non stop i den tiden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser noen nevner muligheten for å booke stille-timer , jeg har aldri hørt om det men hadde eeeelsket den muligheten! Jeg orker bare ikke å være frekk og si til frisøren "unnskyld, men kan du la være å prate?" men inni meg er det det jeg tenker. Hadde en lokal frisør tilbud muligheten til å booke stille-timer (ved siden av ordinære timer) så hadde jeg aldri booket annet. 

For skravlerne - kan du tilby dem kryssord, blader, aviser e.l? Om så legge det foran dem ? :D

Anonymkode: cb977...936

Jeg har allerede blader, men de blir åpnet av kanskje 1 av 50.  Jeg personlig hadde også elsket stille-timer 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan du jobbe på kveldstid? Pensjonistene vil gjerne ha time på dagtid og de som kommer på kveldstid er slitne etter jobb og bare takknemlig for å få hvile. Men frisør er et serviceyrke så det kan hende det ikke helt passer for deg om du ikke er så sosial. Du kan risikere å miste kunder om du avviser dem i smalltalken. 

Anonymkode: 75509...39f

Har litt kvelder også, og da er det yngre folk, men de er like skravlete som regel de også. Jeg har nesten bare faste kunder som kommer hver 6 uke.

AnonymBruker
Skrevet
syk og gal skrev (10 timer siden):

Kanskje vurder et annet yrke

Ganske mye styr å bytte yrke 😅 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan det være at du blir veldig sliten av at du føler så mye ansvar for situasjonen? Hva hvis du prøver å slippe litt av det ansvaret? Tillate at det blir litt stillhet og la den andre styre praten mer.  Du kan starte med å si at du må bare konsentrere deg litt nå, så du kan ikke prate så mye, men du lytter til det de sier, og så lar du kunden overta ansvaret for pratingen en stund.

I tillegg har du på veldig rolig musikk. Forhåpentligvis vil begge deler hjelpe. Og så vil det nok også hjelpe deg å kjenne kundene mer. Etterhvert som du blir kjent med dem, vil du forhåpentligvis også kunne slappe mer av med dem og la det bli mer stille uten å føle ubehag.

Anonymkode: e0026...080

Du har nok et poeng i at jeg bør godta stillheten. Jeg føler altfor mye ansvar for at samtalen opprettholdes.  Men jeg er bevisst på signalene kundene sender.  Skravler ikke hvis jeg merker at kunden svarer kort. Men de aller fleste ønsker å skravle. Jeg gjør jobben saktere når jeg må tenke på samtalen samtidig.  Og jeg har svært kort tid mellom kundene fordi jeg bruker for mye tid.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg jobber som frisør.  Er selvstendig næringsdrivende og alene på jobb. Startet for et år siden og har vært ekstremt imøtekommende og overhyggelig for å få nok kunder og fordi jeg er en people pleaser. I starten fikk jeg mye energi av det. Bedriften gikk bra og folk elsket meg.  Listene er nå fulle og folk skravler høl i huet på meg. Jeg er utslitt etter jobb.  Hvordan tone det ned litt uten å være uhøflig eller noe?  De fleste kundene er pensjonister.

Hvor holder du til? Vil gjerne ha en frisør som ikke prater og forventer at jeg prater 😂 jeg er der for å fikse håret, ikke for å fortelle om livet til meg og barna mine 😂

AnonymBruker
Skrevet

Nydelig at du tar hintet når kunden svarer kort. Men, jeg er enig med en annen her at du sikkert har godt av å ikke føle så mye ansvar for å holde samtalen i gang. Bare forsøk å slapp av litt i kontakten her, for hvis kunden absolutt vil skravle - så skravler hun/han! Og, da må du jo selvsagt være med på leken.

Jeg får helt fnatt av frisører som ikke tar hintet. Jeg vil ikke skravle, har ikke behov for det - jeg har heller behov for å slappe av, sitte og nyte i stillhet at du ordner meg på håret. Så, hvis du har fått et par korte svar, så stol på det. Kunden vil slappe av.

Aner ikke hvor mange ganger jeg har byttet frisør pga dette. Har tilmed noen ganger sagt at - "du, vet du - jeg har mest behov for å bare sitte og slappe av jeg. Kanskje du har et blad jeg kan titte i?"

Så, slipp ansvaret litt du - med god samvittighet❤️

Anonymkode: 0cfed...ed5

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva jobber du med?

Du skjønner vel at de som bruker frisørtimene/taxi/unødvendige legetimer aktivt for å få sosial stimuli svært ofte gjør det fordi det er ingen som orker gnålet deres? Det er klart at det er slitsomt hvis 2 av 3 kunder er pratesyke energityver.

Anonymkode: 0560f...562

Jeg er lærer og har 30 elever i klassene, som alle skal ha hjelp i timene, og som kontakter meg i friminuttene. Når jeg ikke har undervisning, sitter jeg på et kontor sammen med med 7 andre,  som også hele tiden vil noe. Det er konflikter, triste elever med problemer, bråk, oppdragelse,  undervisning, konsentrasjon hele dagen. Så seks stykker i løpet av en dag som sitter og skravler, og som man kan svare med ja og ha, sier du det... høres ganske avslappende ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...