Gå til innhold

Hvordan snakke mindre med kunder?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som frisør.  Er selvstendig næringsdrivende og alene på jobb. Startet for et år siden og har vært ekstremt imøtekommende og overhyggelig for å få nok kunder og fordi jeg er en people pleaser. I starten fikk jeg mye energi av det. Bedriften gikk bra og folk elsket meg.  Listene er nå fulle og folk skravler høl i huet på meg. Jeg er utslitt etter jobb.  Hvordan tone det ned litt uten å være uhøflig eller noe?  De fleste kundene er pensjonister.

Anonymkode: fe591...7e9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare å få folk til å prate om seg selv.

Spør de om alt mulig.

Husk at du kanskje har disse fulle listene nettopp fordi de ser frem til denne timen.

Anonymkode: ea203...ab5

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Ta inn to kunder samtidig så kan de prate med hverandre😅 

Anonymkode: 53be1...f98

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vet jeg, men jeg føler det motsatt, hater å gå til frisør, fordi de prater og prater🤣 Har klippet meg selv i 10 år, og på den tiden vært 2 ganger hos frisør. 

Hva med å reklamere for stille time? Hat hørt det er populært😁

Anonymkode: 60b3f...de1

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Min frisør her i Oslo tilbyr zen-timer. Da får man te, sjokolade og helt stillhet. Eeelsker det. Hele grunnen til at jeg går dit. 

Start det som et konsept man kan booke, så får du iallfall noen ledige lommer innimellom?

Anonymkode: ffd00...c3c

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg jobber som frisør.  Er selvstendig næringsdrivende og alene på jobb. Startet for et år siden og har vært ekstremt imøtekommende og overhyggelig for å få nok kunder og fordi jeg er en people pleaser. I starten fikk jeg mye energi av det. Bedriften gikk bra og folk elsket meg.  Listene er nå fulle og folk skravler høl i huet på meg. Jeg er utslitt etter jobb.  Hvordan tone det ned litt uten å være uhøflig eller noe?  De fleste kundene er pensjonister.

Si at du sliter med migrene og eller vond hals og "dessverre" er litt stille i dag. :) 

Anonymkode: 16ea4...53d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Si at du sliter med migrene og eller vond hals og "dessverre" er litt stille i dag. :) 

Hvis hun sier hun har vond hals, vil jo kundene sky henne fordi de er redde for å bli smittet. Spesielt pensjonister pleier jo å være opptatt av sånt.

TS, jeg har ikke noe godt råd, bortsett fra å lære deg å høre etter med et halvt øre og si mhm, javel, sier du det osv. innimellom.

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min frisør her i Oslo tilbyr zen-timer. Da får man te, sjokolade og helt stillhet. Eeelsker det. Hele grunnen til at jeg går dit. 

Start det som et konsept man kan booke, så får du iallfall noen ledige lommer innimellom?

Te mens man klipper seg? Må jo være nydelig med hår i teen

Anonymkode: cc813...d5a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Lille fugl boutique eller?

Jeg elsker å gå dit!

Stillhet og ro og oppfordrer til minst mulig snakk utenom det som handler om konsultasjonen.

I tillegg er dyr mer enn velkomne ❤️

Anonymkode: ee039...bbf

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill 😊 Jeg er ganske god på å si mmmm og sånn, samt få dem til å snakke om seg selv. Men jeg blir sliten bare av å høre på dem 🙈 Kanskje jeg kan prøve å sette på litt høyere rolig musikk og se om de er mer stille da. Og så må jeg nok gå litt i meg selv og finne ut om jeg er redd for pinlig stillhet, og hvorfor jeg er så people pleaser. Alltid vært det. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er du selv da, innleder du samtale og fyller stillheten med tomprat? Jeg elsker stillhet når jeg er hos frisøren, men hun skravler høl i huet på meg. Kunden legger jo ofte opp til hva slags time de vil ha, så om kunden i utgangspunktet er stille så trenger du ikke å sette i gang med småprat. 

Anonymkode: b879d...32d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan er du selv da, innleder du samtale og fyller stillheten med tomprat? Jeg elsker stillhet når jeg er hos frisøren, men hun skravler høl i huet på meg. Kunden legger jo ofte opp til hva slags time de vil ha, så om kunden i utgangspunktet er stille så trenger du ikke å sette i gang med småprat. 

Anonymkode: b879d...32d

Dette! Jeg er heller ikke så interessert i å snakke med frisøren når jeg har time (annet enn å avklare hva som skal gjøres). De fleste frisører jeg har vært hos er de som setter i gang småpraten. 

(jeg har også en jobb som involverer kundekontakt, så jeg kjenner til det å bli sliten av mennesker)

Anonymkode: 11518...e8f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du får ikke tonet det ned med den kundegruppen du har valgt deg (eller som er tilgjengelig for deg).

Det går absolutt an å drive i yrker som frisør etc og markedsføre seg retning kunder som ønsker å få være i fred. Men det krever nettopp det - markedsføring. Du har valgt å gå etter kundene som elsker småprat, og har trolig på veien dit mistet alle kunder som potensielt ville ha ønsket stillhet. Nå har du de kundene du har. Du er en pensjonist-frisør. 

Å rebrande er ekstremt dyrt, selv for etablerte merker. For et enkeltpersonforetak er det tilnærmet umulig.

Du kan begynne med å tilby nye kunder stillhet som en del av tjenesten. Men pensjonistene går til deg 80% på grunn av praten og 20% på grunn av klippen. Du kan nok være aktivt dårlig som frisør uten å miste dem som kunder, bare du lar dem prate løs.

Anonymkode: b3016...6d7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ikke vet jeg, men jeg føler det motsatt, hater å gå til frisør, fordi de prater og prater🤣 Har klippet meg selv i 10 år, og på den tiden vært 2 ganger hos frisør. 

Hva med å reklamere for stille time? Hat hørt det er populært😁

Anonymkode: 60b3f...de1

Helt enig!! Det jeg gruer meg mest til med å gå til frisøren er alle de spørsmålene jeg får og vil bare sitte der og slappe av. Har ikke lyst til å fortelle hele livshistorien min. Setter enormt pris på frisører som ikke sier så mye og bare jobber. De blir alltid valgt ovenfor de som skravler enormt.

Men det er gjerne annerledes med en del pensjonister. Mange setter sikkert pris på å ha noen å snakke med? Men det eneste du får gjort, er jo å sette grenser for deg selv. Svare kortere, ikke stille så mange spørsmål etc. Man kan fremdeles være hyggelig uten å prate på inn og utpust🙂

Anonymkode: 23222...941

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Å si det siste er jo noe av det dummeste du kan si! Jeg er kronisk lungesyk og hadde blitt skikkelig forbanna om frisøren sa at hen hadde vondt i halsen!

Anonymkode: 10c65...46c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du får ikke tonet det ned med den kundegruppen du har valgt deg (eller som er tilgjengelig for deg).

Det går absolutt an å drive i yrker som frisør etc og markedsføre seg retning kunder som ønsker å få være i fred. Men det krever nettopp det - markedsføring. Du har valgt å gå etter kundene som elsker småprat, og har trolig på veien dit mistet alle kunder som potensielt ville ha ønsket stillhet. Nå har du de kundene du har. Du er en pensjonist-frisør. 

Å rebrande er ekstremt dyrt, selv for etablerte merker. For et enkeltpersonforetak er det tilnærmet umulig.

Du kan begynne med å tilby nye kunder stillhet som en del av tjenesten. Men pensjonistene går til deg 80% på grunn av praten og 20% på grunn av klippen. Du kan nok være aktivt dårlig som frisør uten å miste dem som kunder, bare du lar dem prate løs.

Anonymkode: b3016...6d7

Dette var et veldig bra svar! Men mener at det fint går an å re brande. Må jobbe for det og sikte seg inn på en annen kundegruppe. 

Anonymkode: 23222...941

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske min frisør hadde mulighet til å bestille stille time!!

Jeg er helsearbeider så det føles helt utrolig å BETALE for å komme i kontakt med nok en person 

Anonymkode: 59185...ddf

AnonymBruker
Skrevet

Ha en hårføner som bråker mye og som du må bruke ofte. 
Gå ut og hent noe du har «glemt», feks. en saks, når praten blir intens. Da får du et naturlig avbrekk. 

Anonymkode: bbc9c...9ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet som negledesigner i min ungdom. For å få kundene til å "roe" ned å la meg jobbe, så hadde jeg alltid på rolig bakgrunnsmusikk, og jeg snakket med litt dypere og lavere stemme en normalt, og jeg snakket litt langsommere. Da satt mooden seg til ro for de aller fleste. Prøv det.

Anonymkode: 87ba6...9c8

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta frem noen kurver med lett lesestoff. Kanskje de tar hintet, og heller begynner å lese. 😉

Anonymkode: 25795...e0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...