AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:48 #21 Skrevet torsdag kl. 10:48 Spørsmålet er om utlysningen er skreddersydd for ektefellen eller ikke. Det er mye snusk i offentlig sektor når det kommer til stillingsutlysninger. Jeg var statsansatt i 30 år, og så flere eksempler hvor bestevenn eller familiemedlem ble ansatt. Jeg ville ha studert teksten nøye og sett om det samsvarer med cv til ektefelle. Anonymkode: 8f789...27a
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:50 #22 Skrevet torsdag kl. 10:50 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dette høres ut som typisk jallaopplegg i AP-drevet kommune, evt SP. Anonymkode: ca0e0...0c6 Dette innlegget høres ut som et typisk innlegg skrevet av folk uten grunnleggende kunnskap om samfunnsstrukturen. Anonymkode: 8f789...27a 2 1
Umbreon Skrevet torsdag kl. 10:57 #23 Skrevet torsdag kl. 10:57 Jeg vil jo anta at det er vanskelig å bevise at utlysningen ble skreddersydd til ektefellen. Personen som laget utlysningen kan vel bare si «jeg var ikke klar over på det tidspunktet at min ektefelle kom til å være interessert i en slik stilling, og i det øyeblikket jeg fant ut det så erklærte jeg meg inhabil». Vanskelig å bevise at det ikke er sant, uansett hvilke mistanker man måtte ha. … Og det er jo også litt praktisk vanskelig å være ansvarlig for utlysninger hvis man må sjekke med familien sin at de ikke potensielt kan være interessert før man begynner å lage utlysningsteksten. Jeg hadde nok vært veldig forsiktig med å gjøre en sak ut av dette, for det er stor risiko for at det slår tilbake på deg.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:58 #24 Skrevet torsdag kl. 10:58 Mmmwhatever skrev (17 timer siden): Jeg er ansatt i en stor virksomhet i det offentlige. Jeg har søkt på en jobb i en annen avdeling. Personen som er innstilt som nummer 1 er ektefellen til personen som er ansvarlig for utlysningen av stillingen. Det er en ganske spesialisert utlysning. Her har jo ektefellen hatt full mulighet til å utforme utlysningen slik at hens partner passer perfekt til jobben. Hva gjør jeg? Det stinker jo lang vei av dette. Jeg går ut fra at denne personen som var ansvarlig for utlysningen erklærte seg inhabil da søkerlisten var klar. Men denne lederen visste jo selvsagt at ektefellen var en aktuell søker til denne litt spesielle stillingen. Men - hvis jeg melder fra, er jeg redd jeg vil bli sittende med svarteper. Enten så ignorerer de hele greia, og jeg framstår i et dårlig lys i ansettelsesprosessen. Eller så blir det full halloi, og da har jeg skaffet meg fiende(r) i virksomheten hvor jeg jobber. Jeg kunne jo tenke meg å søke på evt fremtidige jobber i denne avdelingen også. Jeg har ikke lyst til å begynne å jobbe i en avdeling (nå eller senere) hvor jeg evt har skaffet meg en mektig fiende. Det er ikke så lett akkruat nå (spessielt i IT bransjen) med endrede nødvendige kvalifikasjoner på grunn av AI; i forvaltningsrett snakker en om realitetsbehandling, og da må en vurdere på nytt når en får ny kunnskap om hva realiteten egentlig er - du burde ta høyde for at det som kan bli spist opp av AI blir spist opp av AI. F.eks innen SQL og database i webside, så kan jo folk oversette tester i vanlig kodespråk over i database land og bare autogenerere løsninger; en kan gitt kode lage tester, og overføre testene til ja SQL - og derfra lage pro SQL og optimalisere opp mot testene som er laget. Det er skrullete, men AI tar og spiser 😐 Anonymkode: 2b2d3...6fb
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:05 #25 Skrevet torsdag kl. 11:05 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke så lett akkruat nå (spessielt i IT bransjen) med endrede nødvendige kvalifikasjoner på grunn av AI; i forvaltningsrett snakker en om realitetsbehandling, og da må en vurdere på nytt når en får ny kunnskap om hva realiteten egentlig er - du burde ta høyde for at det som kan bli spist opp av AI blir spist opp av AI. F.eks innen SQL og database i webside, så kan jo folk oversette tester i vanlig kodespråk over i database land og bare autogenerere løsninger; en kan gitt kode lage tester, og overføre testene til ja SQL - og derfra lage pro SQL og optimalisere opp mot testene som er laget. Det er skrullete, men AI tar og spiser 😐 Anonymkode: 2b2d3...6fb Kan du utdype, for jeg forstår ikke hvordan dette besvarer TS' spørsmål. Anonymkode: 0d9b7...a14 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:07 #26 Skrevet torsdag kl. 11:07 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Kan du be om offentlig søkerliste eventuelt? Så kan du jo se om du faktisk også er bedre kvalifisert eller ikke. Anonymkode: 3ff88...69f Det er ikke offentlig søkerliste TS bør be om, men utvidet søkerliste. Det har hen rett på som søker, for da er en part i saken. Anonymkode: 0d9b7...a14 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:12 #27 Skrevet torsdag kl. 11:12 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan du utdype, for jeg forstår ikke hvordan dette besvarer TS' spørsmål. Anonymkode: 0d9b7...a14 Det virker kun realistisk å få endret den ansettelsen om kvalifikasjonene må endres pga endret realitet (ofte pga AI). Anonymkode: 2b2d3...6fb
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:53 #28 Skrevet torsdag kl. 11:53 Umbreon skrev (51 minutter siden): Jeg vil jo anta at det er vanskelig å bevise at utlysningen ble skreddersydd til ektefellen. Personen som laget utlysningen kan vel bare si «jeg var ikke klar over på det tidspunktet at min ektefelle kom til å være interessert i en slik stilling, og i det øyeblikket jeg fant ut det så erklærte jeg meg inhabil». Vanskelig å bevise at det ikke er sant, uansett hvilke mistanker man måtte ha. … Og det er jo også litt praktisk vanskelig å være ansvarlig for utlysninger hvis man må sjekke med familien sin at de ikke potensielt kan være interessert før man begynner å lage utlysningsteksten. Jeg hadde nok vært veldig forsiktig med å gjøre en sak ut av dette, for det er stor risiko for at det slår tilbake på deg. Hvis TS føler seg forbigått fordi ektefelle fikk jobben og sender klage til Sivilombudet, så kommer Sivilombudet garantert til å skjønne at en ektefelle vil 100% vite om en ektefelle kommer til å søke på jobben eller ikke. Sivilombudet kommer også til å skjønne at ekteparet har diskutert jobben i forkant av utlysning. Å ansette familie og venner var mye vanligere før, men det er fortsatt de som er sleipe og skamløse nok til å prøve seg. Anonymkode: 8f789...27a
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:54 #29 Skrevet torsdag kl. 11:54 Vi legge til at hvis det står "personlig egnethet vektlegges" så vil arbeidsgiver være på tynn is. Anonymkode: 8f789...27a
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:40 #30 Skrevet torsdag kl. 13:40 AnonymBruker skrev (4 timer siden): "Herlig" offentlig sektor. Både offentlig- og kommunal sektor er blitt rene barnehagen for lenge siden. Når du har minst 80% kvinnfolk blant de ansatte og de gjør som de vil i sine vernede stillinger, så er det som en luksus vernet bedrift, dog med store konsekvenser for sårbare grupper av mennesker i samfunnet som er avhengig av offentlige- og kommunale tjenester. Det du påpeker er - uten tvil - korrupsjon. Det er ikke noe "ja og om og men" her. Dessverre er det mye av dette mange steder, og det faktisk slik et "system dør" til slutt. Korrupsjon er kreft og ALS på en og samme gang. Anonymkode: 6fb1a...a3a Her blander du inn mye irrelevant, hva kvinnER har med saken å gjøre, skjønner jeg ikke… Men ja, det er korrupsjon. AnonymBruker skrev (18 timer siden): Sånt skjer hele tiden. Gjett hvilket firma som fikk oppdraget med innredningen da jobben min skulle renovere? Joda, firmaet der daglig leder er kona til økonomisjefen på min arbeidsplass. Anonymkode: f7fb2...7a8 I det private er det nå en ting. Men i det offentlige er det noe annet. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette hender hele tiden, men det gjør det ikke mer ok. Snakk med tillitsvalgt. Dersom hun er best kvalfiisert skal hun ha jobben, er du det kan det påklages. Anonymkode: 6da30...466 Neida, vedkommende er best kvalifisert. Ikke tvil om det. Slik stillingsutlysningen er utformet. Noe som er poenget. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan du be om offentlig søkerliste eventuelt? Så kan du jo se om du faktisk også er bedre kvalifisert eller ikke. Anonymkode: 3ff88...69f Ikke nødvendig, se svaret over. Umbreon skrev (2 timer siden): Jeg vil jo anta at det er vanskelig å bevise at utlysningen ble skreddersydd til ektefellen. Personen som laget utlysningen kan vel bare si «jeg var ikke klar over på det tidspunktet at min ektefelle kom til å være interessert i en slik stilling, og i det øyeblikket jeg fant ut det så erklærte jeg meg inhabil». Vanskelig å bevise at det ikke er sant, uansett hvilke mistanker man måtte ha. … Og det er jo også litt praktisk vanskelig å være ansvarlig for utlysninger hvis man må sjekke med familien sin at de ikke potensielt kan være interessert før man begynner å lage utlysningsteksten. Jeg hadde nok vært veldig forsiktig med å gjøre en sak ut av dette, for det er stor risiko for at det slår tilbake på deg. Det er det jeg er redd for. Men i dette tilfellet vil det være 100% sikkert at ektefelle vil være aktuell søker. Jeg kan ikke være mer spesifikk enn det, dessverre, for ellers vil det være lett gjenkjennelig. Men det er ikke snakk om en lærer- eller sykepleierstilling hvor hundrevis av personer kan være kvalifisert. Det er helt åpenbart at lederen MÅ ha visst at ektefelle ville søke. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis TS føler seg forbigått fordi ektefelle fikk jobben og sender klage til Sivilombudet, så kommer Sivilombudet garantert til å skjønne at en ektefelle vil 100% vite om en ektefelle kommer til å søke på jobben eller ikke. Sivilombudet kommer også til å skjønne at ekteparet har diskutert jobben i forkant av utlysning. Å ansette familie og venner var mye vanligere før, men det er fortsatt de som er sleipe og skamløse nok til å prøve seg. Anonymkode: 8f789...27a Ja, det er helt åpenbart at lederen MÅ ha visst. Men spørsmålet er jo om jeg bare vil ende opp med svarteper selv. Anonymkode: a4375...b49
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:41 #31 Skrevet fredag kl. 18:41 Men jobbet begge disse ektefellene i bedriften allerede? Det høres fortsatt helt tullete ut, for da bør jo leder over der igjen være fullt klar over det å ha håndtert prosessen selv. Jeg har lang erfaring fra privat næringsliv og har aldri vært borti noe liknende. Et par forhold mellom personer likt i hierarkiet og i ulike avdelinger, ja, men ALDRI noe i nærheten av dette. Utrolig uprofesjonelt opplegg! Anonymkode: 05f6f...5f4
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #32 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Men jobbet begge disse ektefellene i bedriften allerede? Det høres fortsatt helt tullete ut, for da bør jo leder over der igjen være fullt klar over det å ha håndtert prosessen selv. Jeg har lang erfaring fra privat næringsliv og har aldri vært borti noe liknende. Et par forhold mellom personer likt i hierarkiet og i ulike avdelinger, ja, men ALDRI noe i nærheten av dette. Utrolig uprofesjonelt opplegg! Anonymkode: 05f6f...5f4 Jeg er litt usikker, faktisk. Jeg tror kanskje ikke det. Uansett er dette ikke greit (jeg har snakket med jurist i fagforeningen), men jeg er usikker på hvordan eller om jeg skal gripe det an. Jeg er redd jeg kommer ut som den tapende part uansett her. Anonymkode: a4375...b49
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #33 Skrevet 9 timer siden Det er mye mer av nepotisme i det offentlige enn det mange tror. Jeg har jobbet i stor kommune i mange år og sett mye liknende dette hvor stillinger er skreddersydd en enkelt person og hvor ingen andre har sjans fordi de bruker personlig egnethet som et kriterier og i den kan det ligge mye. Anonymkode: 61209...d36
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå