Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

**slettet**

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ber om at dere ikke quoter, for jeg vil slette innlegget senere. 

• Liker 1
Skrevet

Leder har meldt seg inhabil og hr er klar over relasjonen. Det er faktisk ingenting du kan gjøre med mindre du vil fremstå som sutrete.

Anonymkode: c1c42...843

• Liker 3
Skrevet

Ja, dette forstår jeg at oppleves som problematisk. Jeg ville i første omgang tatt en uformell prat med fagforeningen min for å få råd. Trolig vil det dessverre ikke lønne seg for deg å gjøre noen sak ut av det. Som du er inne på vil du sette deg selv i et dårlig lys. Det kan ødelegge framtidige muligheter for deg. Grunnen til at du likevel bør snakke uformelt med fagforeningen er at de kan være med og forebygge at så åpenbare saker skjer igjen. De kan løfte slike saker på et mer prinsipielt og generelt grunnlag.

Det er jo flere ting som ikke er bra her. En våken HR-avdeling skal for det første ikke tillate utlysninger som er skreddersydde for enkeltpersoner. For det andre bør nøkkelpersoner melde seg inhabile så raskt det lar seg gjøre dersom det er mulighet for at noen av deres nærmeste så mye som vurderer å søke en slik stilling. Og det betyr at de melder fra om inhabilitet før stillingsannonsen i det hele tatt er laget. 

Anonymkode: 0d9b7...a14

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leder har meldt seg inhabil og hr er klar over relasjonen. Det er faktisk ingenting du kan gjøre med mindre du vil fremstå som sutrete.

Anonymkode: c1c42...843

Det er det jeg er redd for. Men det tar seg virkelig ikke bra ut å skreddersy utlysning for sin egen ektefelle. Det ødelegger all tillit til prosessen. 

Anonymkode: a4375...b49

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, dette forstår jeg at oppleves som problematisk. Jeg ville i første omgang tatt en uformell prat med fagforeningen min for å få råd. Trolig vil det dessverre ikke lønne seg for deg å gjøre noen sak ut av det. Som du er inne på vil du sette deg selv i et dårlig lys. Det kan ødelegge framtidige muligheter for deg. Grunnen til at du likevel bør snakke uformelt med fagforeningen er at de kan være med og forebygge at så åpenbare saker skjer igjen. De kan løfte slike saker på et mer prinsipielt og generelt grunnlag.

Det er jo flere ting som ikke er bra her. En våken HR-avdeling skal for det første ikke tillate utlysninger som er skreddersydde for enkeltpersoner. For det andre bør nøkkelpersoner melde seg inhabile så raskt det lar seg gjøre dersom det er mulighet for at noen av deres nærmeste så mye som vurderer å søke en slik stilling. Og det betyr at de melder fra om inhabilitet før stillingsannonsen i det hele tatt er laget. 

Jeg skal snakke med jurist i fagforeningen. Jeg er redd du har rett at å melde fra bare vil gå ut over meg selv. Og jeg er helt enig i den siste betraktningen. Når det gjelder at HR burde reagert, tror jeg ikke de kunne oppdaget akkurat dette, uten at jeg kan gå i flere detaljer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skal snakke med jurist i fagforeningen. Jeg er redd du har rett at å melde fra bare vil gå ut over meg selv. Og jeg er helt enig i den siste betraktningen. Når det gjelder at HR burde reagert, tror jeg ikke de kunne oppdaget akkurat dette, uten at jeg kan gå i flere detaljer. 

Sorry, jeg er altså TS! Jeg mente ikke å både være anonym og med nick i tråden. 

• Liker 1
Skrevet
Mmmwhatever skrev (40 minutter siden):

Personen som er innstilt som nummer 1 er ektefellen til personen som er ansvarlig for utlysningen av stillingen. Det er en ganske spesialisert utlysning. Her har jo ektefellen hatt full mulighet til å utforme utlysningen slik at hens partner passer perfekt til jobben.

Denne personen som er ansvarlig for utlysning av stillingen, er det HRBP, eller blir perosnen faktisk personalleder for sin egen ektefelle? Det siste hadde i alle fall ALDRI skjedd i det private. Høres helt tullete ut.

Anonymkode: 05f6f...5f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Denne personen som er ansvarlig for utlysning av stillingen, er det HRBP, eller blir perosnen faktisk personalleder for sin egen ektefelle? Det siste hadde i alle fall ALDRI skjedd i det private. Høres helt tullete ut.

Det siste skjer MYE oftere i det private enn i det offentlige. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke HR, nei… så ja. I teorien er det slik. Jeg regner med at de finner en annen løsning, slik at en annen får personalansvar for vedkommende. 

Skrevet

Jeg ville involvert fagforeningen. Jeg har selv jobbet i lignende situasjon og hele avdelingen ble gjennomsyret med korrupsjon og nepotisme.

Anonymkode: f7859...2c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville involvert fagforeningen. Jeg har selv jobbet i lignende situasjon og hele avdelingen ble gjennomsyret med korrupsjon og nepotisme.

Var det mulig å gjøre noe som faktisk hjalp?

Skrevet

Dette høres ut som typisk jallaopplegg i AP-drevet kommune, evt SP.

Anonymkode: ca0e0...0c6

Skrevet

Må legge til at jeg var AP-velger tidligere, men har sett for mye rart i kommunal sektor til at jeg orker dem. Først meg selv og så meg selv. Bukke og havresekken. Osv osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var det mulig å gjøre noe som faktisk hjalp?

Nja, noe. Det satte lys på problemet så nepotismen til slutt stoppet opp, og den ene personen måtte trekke seg fra et verv. I fremtidige stillingsutlysninger ble det også en endring i formuleringen, tidligere var det formulert så søkere (les venner og familie) kunne søke til tross for manglende og relevant kompetanse. Dessverre ikke så mye å få gjort med de som allerede var ansatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er det jeg er redd for. Men det tar seg virkelig ikke bra ut å skreddersy utlysning for sin egen ektefelle. Det ødelegger all tillit til prosessen. 

Sånt skjer hele tiden. Gjett hvilket firma som fikk oppdraget med innredningen da jobben min skulle renovere? Joda, firmaet der daglig leder er kona til økonomisjefen på min arbeidsplass.

Anonymkode: f7fb2...7a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette høres ut som typisk jallaopplegg i AP-drevet kommune, evt SP.

🧐 

Det er ikke politikerne som ansetter (unntatt kommunedirektøren). Politikerne har null innflytelse på dette, med mindre det er en svært liten kommune - og da er det irrelevant hvem som styrer. 

Anonymkode: 0edc4...a50

Skrevet

Dette hender hele tiden, men det gjør det ikke mer ok. Snakk med tillitsvalgt. Dersom hun er best kvalfiisert skal hun ha jobben, er du det kan det påklages. 

Anonymkode: 6da30...466

Skrevet
Mmmwhatever skrev (15 timer siden):

Jeg er ansatt i en stor virksomhet i det offentlige. Jeg har søkt på en jobb i en annen avdeling. 

Personen som er innstilt som nummer 1 er ektefellen til personen som er ansvarlig for utlysningen av stillingen. Det er en ganske spesialisert utlysning. Her har jo ektefellen hatt full mulighet til å utforme utlysningen slik at hens partner passer perfekt til jobben. 

Hva gjør jeg? Det stinker jo lang vei av dette. Jeg går ut fra at denne personen som var ansvarlig for utlysningen erklærte seg inhabil da søkerlisten var klar. Men denne lederen visste jo selvsagt at ektefellen var en aktuell søker til denne litt spesielle stillingen.

Men - hvis jeg melder fra, er jeg redd jeg vil bli sittende med svarteper. Enten så ignorerer de hele greia, og jeg framstår i et dårlig lys i ansettelsesprosessen. Eller så blir det full halloi, og da har jeg skaffet meg fiende(r) i virksomheten hvor jeg jobber. Jeg kunne jo tenke meg å søke på evt fremtidige jobber i denne avdelingen også. Jeg har ikke lyst til å begynne å jobbe i en avdeling (nå eller senere) hvor jeg evt har skaffet meg en mektig fiende. 

"Herlig" offentlig sektor. Både offentlig- og kommunal sektor er blitt rene barnehagen for lenge siden. Når du har minst 80% kvinnfolk blant de ansatte og de gjør som de vil i sine vernede stillinger, så er det som en luksus vernet bedrift, dog med store konsekvenser for sårbare grupper av mennesker i samfunnet som er avhengig av offentlige- og kommunale tjenester. 

Det du påpeker er - uten tvil - korrupsjon. Det er ikke noe "ja og om og men" her. Dessverre er det mye av dette mange steder, og det faktisk slik et "system dør" til slutt. Korrupsjon er kreft og ALS på en og samme gang. 

Anonymkode: 6fb1a...a3a

• Liker 1
Skrevet

Kan du be om offentlig søkerliste eventuelt? Så kan du jo se om du faktisk også er bedre kvalifisert eller ikke. 

Anonymkode: 3ff88...69f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...