Gå til innhold

Konfirmasjonsgaver, vanlig pengesum?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min fikk, da hun i fjor konfirmerte seg, 10 000,- av sin onkel (min bror). Av mine tanter og onkler fikk hun 2000,- fra hver familie

Anonymkode: 32f8d...3de

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gir 1500kr til nevø/niese og fadderbarn. Barn av venner får 400kr :) Vi har en helt normal økonomi og ser ut som at - hvertfall til tantebarn/fadderbarn - at det er normal sum😊

Anonymkode: f8358...87a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Syns det er en uting å gi penger. 
Siden jeg gikk på skolen så var alt de andre snakket om, hvor mye penger de fikk til konfen… sånt vil jeg ikke bidra til. Unger som konfirmerer seg bare for å få penger.

Anonymkode: f9157...977

Hva synes du man skal gi da? 

Anonymkode: 6edcb...f60

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Skal i konfirmasjon til niese, og hun ønsker seg penger, hva er vanlig gavesum for tida?

Anonymkode: 82e86...5f9

Jeg tenken man kan gi det man har råd til, man skal ikke blakke seg. 1500-2000 er det folk ofte gir i min krets. Men går helt fint med mindre eller mer også

Anonymkode: 6edcb...f60

AnonymBruker
Skrevet

Familie gir etter evne, og konfirmantene er godt informert om at man er fornøyd med det man får og overhodet ikke insinuerer at man synes noen ga lite.

Vi er en liten familie med normal økonomi (ingen rikinger 😅) på både min og barnefars side, en god del barnløse/enebarn. Nesten bare oss nærmeste som gir og da blir det ikke slike summer som en del av skolevennene får. At de havner langt ned på listen over sum penger, det forsøker vi å forberede de så godt vi kan til å leve godt med. Men det er ikke lett… helt naturlig at det blir noe skryting og sammenligning.

Her fikk vi både 2000 og 10.000 kroner fra samme type slektskap. avhengig av økonomi og hvor mange de skal gi til. Barnefars søster er gift med en mann med stor familie, så de har mange å gi til. Mens min søster har sterk økonomi og ingen flere tantebarn… blir ulike forutsetninger.

Anonymkode: 785a4...3eb

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke nieser/nevøer, men gir ca 500,- til mitt søskenbarns barn som vi er ganske nærme. Til ungdom i gaten/klassen er det vanlig med 200,- og 300,- hvis det er gode venner av ungdommene våre. Jeg tjener ikke all verdens, men har opplevd at vi har fått mindre pengesummer i retur. Men det er helt greit. For noen har mange å gi til.

Anonymkode: 65bb3...b82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2026 den 15.37):

Skal i konfirmasjon til niese, og hun ønsker seg penger, hva er vanlig gavesum for tida?

Anonymkode: 82e86...5f9

Her gir tanter og onkler 2000kr på ene siden og 1500kr på den andre siden. Ifølge barna våre er det litt lite, eller i nederste sjiktet, men vi er veldig mange i familien og har flere konfirmasjoner hvert eneste år de neste 15 årene liksom. Vi har valgt å legge oss på en linje som alle på samme side av familien har råd til (må jo øke bittelitt underveis iløpet av disse 15 årene). Ergo ble vi voksne enige. Dersom du ikke har barn og ikke har kjempe mange konfirmasjoner å gå i, kan du jo legge deg der du vil tenker jeg. Min erfaring er at ungdommen er veldig takknemlig og ikke henger seg veldig opp i hvem de fikk mye/lite av med mindre de får en skikkelig stor sum da som overrasker dem veldig. Av alle venner og naboer har våre fått 500kr, det synes jeg er mye! Skulle ønske vi kunne lagt oss lavere der, men det er jo bare å gjengjelde med samme sum føler jeg.

Anonymkode: 7e821...6c8

AnonymBruker
Skrevet

Vi gir 1000kr til tantebarna mine, eller gave tilsvarende summen. 

Anonymkode: 3af91...698

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt ypperlig å begynne med investeringer i den alderen der og samtidig har foreldrene litt kontroll og kan rettlede. Alle våre barn fikk virkelig en boost på sparingen sin etter konfirmasjon og investeringene de gjorde bidro godt til at de kunne kjøpe egen bolig tidlig i 20-årene. Det er jo viktig at de unge skjønner at de ikke kan bruke en sånn type sum som de får til konfirmasjon ikke kan sløses bort man at det er en inngangsbillett til et godt voksenliv.

Anonymkode: a1f5d...7e2

AnonymBruker
Skrevet

Vi har normal økonomi, mange tante- og onkelbarn og har hittil gitt 1500.  Nå har vi ikke barn selv, så det har ikke vært naturlig å avtale på forhånd hva man gir.

Det er stor aldersforskjell på (de potensielle) konfirmantene, og den som konfirmeres i 2039 må muligens få mer, justert for pengeverdien, enn den som ble konfirmert i 2010.

Anonymkode: b7ae9...d47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...