Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, alle brevene er automatisk. Alt går automatisk. NAV mottar en søknad og fra der sendes det ut automatisk brev. Problemene oppstår når noe er mangelfullt, da blir det stans. Tror du NAV ansatte sitter på kontorene sine og skriver brev selv? 

Og problemet er selvfølgelig NAV :skilpadde:

Anonymkode: 5f77a...f29

Dette er ikke et automatisk brev fra NAV nei. Dette er personlig og gjelder akkurat min sak fordi det var langt etter behandlingstiden gikk ut. 

Jeg har byttet jobb allerede. Jeg er like sur på arbeidsgiver som på Nav, men per nå er det nav som har lovet meg penger innen 1-2 dager og skrevet at søknaden er behandlet når den helt klart ikke var det. 

IMG_2289.jpeg

Anonymkode: 05fc9...2fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er NAV. Vær glad for at du ikke er langvarig syk eller trenger noe uføretrygd, lønnstilskudd eller dagpenger. Vi snakkerr en papirmølle av en annen verden, et tugrodd byråkrati med et regelverk som de ikke skjønner selv engang. De syke må være friske for å holde ut med NAV.

Anonymkode: c12ef...80d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har nylig mistet jobben etter 30 år i full jobb - må si at NAV allerede nesten har gitt meg angst. Var sykmeldt den siste perioden pga situasjonen, i likhet med en hel del andre. Tenkte at sykemelding gir sykepenger fra NAV - neida, de overprøver legen og avslår "søknad om sykeplenger". Det er snakk om noen få uker med sykelønn og jeg skjønner ikke hvordfor de gidder lage byråkrati og styr for ca 1,5 måneds sykemelding. Det står at NAVs overlege støtter beslutningen. Jeg anker selvsagt og invoverer nå fagofreningens advokat i dette. Det hadde da vært mye biligere for samfunnet om jeg bare fikk disse pengene i stdet for å lage seg selv ekstraarbeid, fastlegen ekstraarbeid, advokatens ekstraarbeid og mitt ekstraarbeid - i tillegg til en uggen føelse av at NAV motarbeider meg i stedet for å hjelpe meg - etter at jeg har altså vært i full jobb i 30 år og det er først egang i livet jeg ber om noe som helst fra NAV. 

Anonymkode: bb30f...8c8

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har nylig mistet jobben etter 30 år i full jobb - må si at NAV allerede nesten har gitt meg angst. Var sykmeldt den siste perioden pga situasjonen, i likhet med en hel del andre. Tenkte at sykemelding gir sykepenger fra NAV - neida, de overprøver legen og avslår "søknad om sykeplenger". Det er snakk om noen få uker med sykelønn og jeg skjønner ikke hvordfor de gidder lage byråkrati og styr for ca 1,5 måneds sykemelding. Det står at NAVs overlege støtter beslutningen. Jeg anker selvsagt og invoverer nå fagofreningens advokat i dette. Det hadde da vært mye biligere for samfunnet om jeg bare fikk disse pengene i stdet for å lage seg selv ekstraarbeid, fastlegen ekstraarbeid, advokatens ekstraarbeid og mitt ekstraarbeid - i tillegg til en uggen føelse av at NAV motarbeider meg i stedet for å hjelpe meg - etter at jeg har altså vært i full jobb i 30 år og det er først egang i livet jeg ber om noe som helst fra NAV. 

Du skriver at du var sykemeldt pga situasjonen, og da gjør NAV helt rett i å nekte deg sykepenger. Sykemelding og sykepenger er for de som faktisk er syke, ikke for de som står i fare for å miste jobben.

Anonymkode: b5ea5...8d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke separat regelverk for folk som aldri før har bedt om noe fra NAV. Det er samme regelverk helt uavhengig av hvor lenge du har jobbet. (Edit: dersom du har jobbet mindre enn 26 uker er det egne regler)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du skriver at du var sykemeldt pga situasjonen, og da gjør NAV helt rett i å nekte deg sykepenger. Sykemelding og sykepenger er for de som faktisk er syke, ikke for de som står i fare for å miste jobben.

Anonymkode: b5ea5...8d2

Det er legen som sykmelder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke separat regelverk for folk som aldri før har bedt om noe fra NAV. Det er samme regelverk helt uavhengig av hvor lenge du har jobbet. (Edit: dersom du har jobbet mindre enn 26 uker er det egne regler)

Selvsagt ikke - men det er tungt nok å miste jobben om man ikke skal bli fratatt all inntekt fordi noen mener å mene bedre enn egen fastlege. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sykemeldt, og var konsulent, så NAV skulle betale. Mye om og men og 3- 4 måneder etter fikk jeg avslag. Gikk der og ventet på penger. En NAV - ansatt som hadde gjort feil. Jeg måtte klage, og der var 9 måneders ventetid på klager...😬🥴 Fikk jo pengene et halvt år etter, men ja.

Nå gikk det greit, for vi har penger på bok, men det var ganske skummel situasjon som sier litt om hvor sårbar vi er. 

100 % fast jobb nå, og er frisk. 🥳

Anonymkode: 90f11...340

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Selvsagt ikke - men det er tungt nok å miste jobben om man ikke skal bli fratatt all inntekt fordi noen mener å mene bedre enn egen fastlege. 

Det skjønner jeg godt. Det er f.eks. slett ikke uvanlig at NAVs egen lege (ROL) gir avslag på søknad om uføretrygd, selv om vedkommende aldri har truffet eller snakket med pasienten, og selv om fastlege mener at all hensiktsmessig  behandling har blitt prøvd. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skjønner jeg godt. Det er f.eks. slett ikke uvanlig at NAVs egen lege (ROL) gir avslag på søknad om uføretrygd, selv om vedkommende aldri har truffet eller snakket med pasienten, og selv om fastlege mener at all hensiktsmessig  behandling har blitt prøvd. 

Ja, man begynner jo å forstå hvor jævlig det kan være - man blir jo ikke akkurat friskere av å få angst pga faren for å havne på bar bakke. Har selv en i nær familie som en gang fikk et brev om at de vurderte å ikke gi uføretrygd etter mange år på APP. En enorm belastning. Heldgivis ble uføretrygd til slutt innvilget. Det virker nokså tilfeldig hva som blir utfallet. I dette tilfellet skulle det også vært noe mer utredning, men det slapp vedkommende, av uklare årsaker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei. 

I halve desember, januar og februar var jeg sykemeldt fra jobb grunnet en skade i ryggen som måtte opereres. Arbeidsgiver betaler ikke lønn utover de første 16 dagene, så det skal dekkes av Nav. Søknad om de første sykepengene ble sendt i februar. Arbeidsgiver er kjent for å være treg så hun sendte inntektsmelding først 03.03. 

Hørte ingenting fra nav, og da fem uker hadde gått tok jeg kontakt og ba om tilbakemelding. Da fikk jeg et notat om at søknaden var behandlet og jeg kan forvente utbetaling innen 1-2 dager. Det er nå en uke siden. Tok kontakt igjen og fikk beskjed om at de måtte spørre arbeidsgiver om noe først. Arbeidsgiver er på ferie i 2 uker og kommer ikke til å svare på telefon fra NAV (hun har ferie når hun har ferie og det er ok). 

Jeg skjønner ikke helt hvordan NAV kan være slik? Jeg trenger de pengene, det er eneste inntekten min, og da jeg fikk beskjed om 1-2 dager forventet jeg jo å endelig betale regninger og gjeld, men nå må jeg igjen låne penger. 

Dette er mer enn rant enn en tråd der jeg forventer gode løsninger, men jeg måtte bare få ut frustrasjonen. 

Anonymkode: 05fc9...2fe

Ja…. Velkommen etter. NAV er grusomme 

Anonymkode: 73f56...585

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke nav sin feil at du har en crappy leder. At de har en frist på 5 uker forutsetter jo at de har alle opplysninger de trenger. De kan ikke godkjenne noe ut av ingenting. 

Anonymkode: c6a0b...a0d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er jo ikke nav sin feil at du har en crappy leder. At de har en frist på 5 uker forutsetter jo at de har alle opplysninger de trenger. De kan ikke godkjenne noe ut av ingenting. 

Anonymkode: c6a0b...a0d

Jeg synes det er litt galskap at NAV har 5 uker behandlingsfrist. Arbeidstaker har en stilling, og en lege har sykemeldt personen. Det burde vært automatikk i utbetaling i slike relativt ukompliserte saker, og så kunne NAV heller etterkontrollert opplysningene og krevd tilbakebetaling om det var feil opplysninger eller falsk sykemelding. 

Hadde en kollega som ble pappa for en stund siden. Heldigvis for han forskutterte arbeidsgiver pappaperm-penger, men der fikk ikke arbeidsgiver pengene tilbake fra NAV før lenge etter at pappapermen var over. Skulle tro han var første pappa i historien i norsk forvaltning. Og sånn bør det ikke være for folk som har full stilling, jobber 08-16 og generelt sett oppfører seg pent

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (10 timer siden):

Jeg synes det er litt galskap at NAV har 5 uker behandlingsfrist. Arbeidstaker har en stilling, og en lege har sykemeldt personen. Det burde vært automatikk i utbetaling i slike relativt ukompliserte saker, og så kunne NAV heller etterkontrollert opplysningene og krevd tilbakebetaling om det var feil opplysninger eller falsk sykemelding. 

Hadde en kollega som ble pappa for en stund siden. Heldigvis for han forskutterte arbeidsgiver pappaperm-penger, men der fikk ikke arbeidsgiver pengene tilbake fra NAV før lenge etter at pappapermen var over. Skulle tro han var første pappa i historien i norsk forvaltning. Og sånn bør det ikke være for folk som har full stilling, jobber 08-16 og generelt sett oppfører seg pent

Du er klar over at Nav må følge lovverket for å vurdere om det foreligger rett på de ulike ytelsene? Er et høyt sykefravær i Norge som er grunnen til at det er lang saksbehandlingstid. Mener du det virkelig at det er bedre å bare sitte og betale ut også heller kreve tilbake i alle sakene der det ikke er rett? Tror du ikke det hadde blitt enda verre for folk da hvis de plutselig fikk et krav på mangfoldige tusen?

Anonymkode: a547f...9b3

AnonymBruker
Skrevet

Her tok det 93 dager før jeg fikk utbetalt sykelønn fra NAV, og nei, jeg er ikke selvstendig næringsdrivende, men jobben dekker det ikke .

Anonymkode: 389c3...053

Skrevet

Det er akkurat dette årets lønnsoppgjør dreier seg om, at alle arbeidsgivere skal forskuttere sykepenger og få tilbakebetalt av nav. Arbeidsgiver må ta likviditetsutfordringen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2026 den 14.18):

Ring arbeidsgiver seøv om hun er på ferie. Dette er uprofesjonelt og sløvt av henne, og hun må rydde opp i egne slurvefeil som dårlig leder. 

Anonymkode: cd497...86e

Dette👆

Anonymkode: 081ae...36d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du er klar over at Nav må følge lovverket for å vurdere om det foreligger rett på de ulike ytelsene? Er et høyt sykefravær i Norge som er grunnen til at det er lang saksbehandlingstid. Mener du det virkelig at det er bedre å bare sitte og betale ut også heller kreve tilbake i alle sakene der det ikke er rett? Tror du ikke det hadde blitt enda verre for folk da hvis de plutselig fikk et krav på mangfoldige tusen?

Jeg sliter med å se problemet. Om de ikke er rettmessig syke nok til å få sykepenger fra NAV har de et alvorlig problem med arbeidsgiver siden de ikke er på jobb. 

Jeg lurer på hvilke tilfeller man er syk nok til å ikke kunne jobbe, lege sykemelder og NAV nekter å betale for sykepenger? Og da må jo arbeidsgiver reagere med å gi personen sparken, for de har jo da vært urettmessig fraværende på jobben, uten grunn..?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (På 16.4.2026 den 23.10):

Jeg sliter med å se problemet. Om de ikke er rettmessig syke nok til å få sykepenger fra NAV har de et alvorlig problem med arbeidsgiver siden de ikke er på jobb. 

Jeg lurer på hvilke tilfeller man er syk nok til å ikke kunne jobbe, lege sykemelder og NAV nekter å betale for sykepenger? Og da må jo arbeidsgiver reagere med å gi personen sparken, for de har jo da vært urettmessig fraværende på jobben, uten grunn..?

Det er jo flere regler i lovverket om sykepenger. Opptjening feks. En må ha tjent nok, en må ha vært i arbeid i minst 4 uker før en blir sykemeldt, en må ha sykepengedager igjen, osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...