Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

I halve desember, januar og februar var jeg sykemeldt fra jobb grunnet en skade i ryggen som måtte opereres. Arbeidsgiver betaler ikke lønn utover de første 16 dagene, så det skal dekkes av Nav. Søknad om de første sykepengene ble sendt i februar. Arbeidsgiver er kjent for å være treg så hun sendte inntektsmelding først 03.03. 

Hørte ingenting fra nav, og da fem uker hadde gått tok jeg kontakt og ba om tilbakemelding. Da fikk jeg et notat om at søknaden var behandlet og jeg kan forvente utbetaling innen 1-2 dager. Det er nå en uke siden. Tok kontakt igjen og fikk beskjed om at de måtte spørre arbeidsgiver om noe først. Arbeidsgiver er på ferie i 2 uker og kommer ikke til å svare på telefon fra NAV (hun har ferie når hun har ferie og det er ok). 

Jeg skjønner ikke helt hvordan NAV kan være slik? Jeg trenger de pengene, det er eneste inntekten min, og da jeg fikk beskjed om 1-2 dager forventet jeg jo å endelig betale regninger og gjeld, men nå må jeg igjen låne penger. 

Dette er mer enn rant enn en tråd der jeg forventer gode løsninger, men jeg måtte bare få ut frustrasjonen. 

Anonymkode: 05fc9...2fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her må en nok bruke litt sparepenger.

Anonymkode: 66ab7...526

AnonymBruker
Skrevet

Veldig frustrerende, føler med deg.

Er det evt. noen andre i personalavdelingen eller ledelsen som kan godkjenne dette mens sjefen er borte?

Anonymkode: e23a9...2fc

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du er frustrert, men er det jo arbeidsgiver som har vært treg. Og siden NAV må "spørre om noe" så er det tydelig at arbeidsgiver ikke har gitt fullstendige opplysninger. Virker som om arbeidsgiver gir faen. 

Anonymkode: 5f77a...f29

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ring arbeidsgiver seøv om hun er på ferie. Dette er uprofesjonelt og sløvt av henne, og hun må rydde opp i egne slurvefeil som dårlig leder. 

Anonymkode: cd497...86e

AnonymBruker
Skrevet

Er selvstendig næringsdrivende. Tok 2 mnd før jeg fikk utbetalt sykepenger. Og da bare 60% av lønna - selv om jeg betaler det samme i skatt som alle andre personer. Var ikke akkurat så hyggelig da jeg måtte sykemelde meg i 8 mnd og i tillegg hadde masse medisinutgifter og reiseutgifter jeg måtte legge ut for selv og søke helfo/pasientreiser om (som også var trege).

Takknemlig for at det i det hele tatt finnes, men det er rom for forbedringer ja.

God bedring!

Anonymkode: 2ffdd...c6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er selvstendig næringsdrivende. Tok 2 mnd før jeg fikk utbetalt sykepenger. Og da bare 60% av lønna - selv om jeg betaler det samme i skatt som alle andre personer.

Dette visste du før du ble selvstendig næringsdrivende, gjorde du ikke? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skjønner at du er frustrert, men er det jo arbeidsgiver som har vært treg. Og siden NAV må "spørre om noe" så er det tydelig at arbeidsgiver ikke har gitt fullstendige opplysninger. Virker som om arbeidsgiver gir faen. 

Arbeidsgiver har absolutt vært treg, men nav har allikevel en fem ukers frist på å behandle søknaden. Den holdt de ikke. Nå har det gått snart 7 uker. 

I brevet jeg fikk fra Nav forrige uke sto det «vi har utbetalt sykepenger tom 14.03 og de vil komme på konto innen 1-2 dager». Hvordan kan de skrive noe sånt om det ikke stemmer. Håpløst. 

AnonymBruker
Skrevet

Virker som om arbeidsgiver har hvert treg ja, men du skriver at du sendte krav om sykepenger i februar så det høres litt sent ut det også? Men var det 1 eller 28 februar? Var det 28 så var ikke arbeidsgiver sen.

Anonymkode: 78903...59d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ring arbeidsgiver seøv om hun er på ferie. Dette er uprofesjonelt og sløvt av henne, og hun må rydde opp i egne slurvefeil som dårlig leder. 

Anonymkode: cd497...86e

Hun tar ikke telefonen. Hun bryr seg ikke. Aldri gjort. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Virker som om arbeidsgiver har hvert treg ja, men du skriver at du sendte krav om sykepenger i februar så det høres litt sent ut det også? Men var det 1 eller 28 februar? Var det 28 så var ikke arbeidsgiver sen.

Anonymkode: 78903...59d

Får ikke sendt krav/søknad om sykepenger før sykemeldingen går ut. Så jeg har delt opp sykemeldingene litt, og sendt de inn så fort de har vært «klare». 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er selvstendig næringsdrivende. Tok 2 mnd før jeg fikk utbetalt sykepenger. Og da bare 60% av lønna - selv om jeg betaler det samme i skatt som alle andre personer. Var ikke akkurat så hyggelig da jeg måtte sykemelde meg i 8 mnd og i tillegg hadde masse medisinutgifter og reiseutgifter jeg måtte legge ut for selv og søke helfo/pasientreiser om (som også var trege).

Takknemlig for at det i det hele tatt finnes, men det er rom for forbedringer ja.

God bedring!

Det er ditt eget valg når du ikke har et eget AS. Da kunne du vært ansatt og hatt de samme rettigheter som andre ansatte. 
Du kan også få 100 % nå, men da må du betale tilleggsforsikring hos Nav. Det er kostbart, men det sparer du fort inn igjen ved det du sparer på arbeidsgiveravgift og andre avgifter, samt på differansen du får utbetalt ved evt sykdom. 

Anonymkode: 93d9f...9be

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I brevet jeg fikk fra Nav forrige uke sto det «vi har utbetalt sykepenger tom 14.03 og de vil komme på konto innen 1-2 dager». Hvordan kan de skrive noe sånt om det ikke stemmer. Håpløst. 

Fordi mye er automatisk. Du vil få penger på konto ilø 1-2 dager hvis alt er gjort riktig. Men nå hadde jo ikke arbeidsgiveren din gjort det. Rart at dette går på skinner for de fleste men din arbeidsgiver som du sier er kjent for å være treg er unntaket. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun tar ikke telefonen. Hun bryr seg ikke. Aldri gjort. 

Der ser du jo. Likevel skylder du på NAV når feilen ligger hos lederen din. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi mye er automatisk. Du vil få penger på konto ilø 1-2 dager hvis alt er gjort riktig. Men nå hadde jo ikke arbeidsgiveren din gjort det. Rart at dette går på skinner for de fleste men din arbeidsgiver som du sier er kjent for å være treg er unntaket. 

Der ser du jo. Likevel skylder du på NAV når feilen ligger hos lederen din. 

Det er jo nav som gjør feil når de er langt over behandlingstid og gir meg feil informasjon om at søknaden er ferdigbehandlet? 

Jeg klager ikke på at det tok fem uker etter inntektsmelding var levert, jeg klager på at de ikke behandlet den innen de fem ukene før jeg purret, og så sa at alt var klart når det ikke var det. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det kun vedkommende som er på ferie som kan svare på spørsmål hos Nav? 

Synest Nav er en katastrofe. En kan søke om lån på nettet på minuttet, men behandlinstider hos Nav er langt som et vondt år.

Til TS: du kan eventuelt be om økonomisk nødhjelp hos Nav. Vil nok ikke dekke alt av regninger, men noe. 

Anonymkode: cdc3b...3da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og det brevet jeg fikk om 1-2 dager var ikke noe «automatisk» brev. Det var noe de skrev selv og sendte meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det kun vedkommende som er på ferie som kan svare på spørsmål hos Nav? 

Eier av bedriften kunne gjort det men han er like ille. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og det brevet jeg fikk om 1-2 dager var ikke noe «automatisk» brev. Det var noe de skrev selv og sendte meg. 

Jo, alle brevene er automatisk. Alt går automatisk. NAV mottar en søknad og fra der sendes det ut automatisk brev. Problemene oppstår når noe er mangelfullt, da blir det stans. Tror du NAV ansatte sitter på kontorene sine og skriver brev selv? 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og problemet er selvfølgelig NAV :skilpadde:

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men da kan du ikke skylde på Nav. Du får plassere ansvaret der det hører hjemme og ikke kaste andre under bussen. 

Og søk andre jobber, så du kommer deg vekk fra den useriøse arbeidsgiveren du er ansatt hos. 

Anonymkode: 93d9f...9be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...