AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:37 #21 Skrevet tirsdag kl. 16:37 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du beskriver meg på en prikk slik jeg hadde det tidligere. Forsøkt alle de "riktige" tipsene, og at spisingen trigges av kjedsomhet, over/understimuli, fravær av rutine. Opplevde selv ekstreme mengder skyld og skam. Spesielt når jeg ikke hadde en "god" grunn til å overspise. For meg var det flere tips som hjalp. Noen tar for seg mat og kosthold, andre selvfølelse og utseende. En oppsummering: - Sjokolade gir meg tilfredsstillelse i noen minutter. En slank kropp gir meg tilfredsstillelse for livet - Jeg er glad i meg selv, og derfor behandler jeg kroppen med respekt og omtanke. Dette gjelder også for hva jeg putter inn i den - Jeg kan spise hva jeg vil når jeg vil, men akkurat nå velger jeg å vente - Jeg er fysen, ikke sulten. Jeg knekker opp tre fire knekkebrød og spiser disse som snacks i stedet. Krydrer med gastromat/næringsgjær Overspisingen min ble også så ille at jeg utviklet bulimi, og mottok da medikamentell behandling (fluoxetine). Dette er en antidepressiva som kan hjelpe på overspising. Merk: dette er ikke sammenlignbart med wegovy/ozempic Anonymkode: 9052f...eb4 Da har du tilgang på for mye mat. Tomt kjøleskap, tom mage. Bruk penga på noe annet enn mat. Anonymkode: a8a1a...0fd
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:44 #22 Skrevet tirsdag kl. 16:44 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet jeg har lettere for å spise mer når jeg er trøtt og har sovet dårlig, da blir jeg naturlig nok mer sliten og stresset. Så blir det en litt ond sirkel fordi jeg blir enda mer daff og sliten. Det meste løste seg for meg da jeg ble streng med døgnrytmen og tok hensyn til behovet for søvn. Når jeg sover godt og er uthvilt blir jeg mindre stresset/sliten selv med samme belastning. Jeg holder omtrent samme rytme i helgene som i ukedagene. Hvordan er søvnen din? Anonymkode: 3d0c7...69d Jeg har slitt mye med søvn. Tar lang tid å sovne, våkner ila natta, våkner tidlig og før jeg egentlig er uthvilt og får ikke sove mer. Problemet er mitt er ikke at jeg ikke legger til rette for god søvn, jeg følger alle søvnråd og legger meg tidlig hver dag (også i helgene). Men jeg har bare et litt dårlig sovehjerte tror jeg? Slet mer før skal sies, så har jobbet mye for å få bedre søvn, men den er fortsatt ikke god. I tillgg har jeg en 1-åring som vekker meg tidlig, og litt på natta også. Og ja: merker stor forskjell når jeg har sovet lite/dårlig. Mye mer cravings og sult! Hvis jeg hadde levd et perfekt liv, så hadde jeg absolutt sovet 8-9 timer hver natt. Men jeg får det bare ikke til… Kroppen min er også veldig sensitiv dersom jeg spiser for lite mat ila en dag, da sover jeg dårligere. Alle råd peker jo mot at man skal være forsiktig med å spise for mye før man legger seg, men hos meg er det heller motsatt (selv om jeg selvfølgelig blir påvirket hvis jeg spiser for mye jeg også, er jo en balanse der). Penget er vel bare at kroppen min er veldig sensitiv på alt ifm søvn. Ble mye tekst her nå, håper det går greit å lese. Tar gjerne mot tips for søvn, hvis du har noen litt utenom boka. Føler jeg følger de flste rådene ganske slavisk🫣 Anonymkode: e48cc...5c3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:58 #23 Skrevet tirsdag kl. 16:58 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har slitt mye med søvn. Tar lang tid å sovne, våkner ila natta, våkner tidlig og før jeg egentlig er uthvilt og får ikke sove mer. Problemet er mitt er ikke at jeg ikke legger til rette for god søvn, jeg følger alle søvnråd og legger meg tidlig hver dag (også i helgene). Men jeg har bare et litt dårlig sovehjerte tror jeg? Slet mer før skal sies, så har jobbet mye for å få bedre søvn, men den er fortsatt ikke god. I tillgg har jeg en 1-åring som vekker meg tidlig, og litt på natta også. Og ja: merker stor forskjell når jeg har sovet lite/dårlig. Mye mer cravings og sult! Hvis jeg hadde levd et perfekt liv, så hadde jeg absolutt sovet 8-9 timer hver natt. Men jeg får det bare ikke til… Kroppen min er også veldig sensitiv dersom jeg spiser for lite mat ila en dag, da sover jeg dårligere. Alle råd peker jo mot at man skal være forsiktig med å spise for mye før man legger seg, men hos meg er det heller motsatt (selv om jeg selvfølgelig blir påvirket hvis jeg spiser for mye jeg også, er jo en balanse der). Penget er vel bare at kroppen min er veldig sensitiv på alt ifm søvn. Ble mye tekst her nå, håper det går greit å lese. Tar gjerne mot tips for søvn, hvis du har noen litt utenom boka. Føler jeg følger de flste rådene ganske slavisk🫣 Anonymkode: e48cc...5c3 Mangel på søvn øker ghrelin, sulthormonet, og minsker leptin. Ikke så mange tips, dessverre. Det virker som du er bevisst på dette, men jeg måtte bare sjekke. Jeg måtte bli 45 før jeg virkelig forsto hvor viktig god søvn er. En ettåring gjør jo at søvnen blir så som så, jeg var i hvert fall i utrykningsmodus hele tiden. Tror ikke søvnkvaliteten var akkurat på topp i tillegg til at det tok tid å sovne igjen. 😅 Anonymkode: 3d0c7...69d
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:08 #24 Skrevet tirsdag kl. 18:08 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da har du tilgang på for mye mat. Tomt kjøleskap, tom mage. Bruk penga på noe annet enn mat. Anonymkode: a8a1a...0fd Tror ikke du helt har forstått BED. Usikker på om det er det Ts har, men jeg hadde det. Da hjelper det ikke å ha tomt kjøleskap. Anonymkode: 9052f...eb4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:15 #25 Skrevet tirsdag kl. 18:15 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei! Jeg har overspisingslidelse og i perioder har det vært så ille at jeg overspiser hver dag! Det som har hjulpet hos meg har vært psykolog 🙂 Har gått der 1 år og føler meg frisk nå! Men jeg kommer nok til å gå til Psykolog i flere år (type hver 3 uke ca) da jeg har hatt en tendens før at overspisingen kommer tilbake etter behandling er ferdig...Prøvde først å få komme inn på DPS, men var ikke syk nok 🙄 Så jeg går privat nå.. Anonymkode: e3fb6...0d4 Så bra du tok det alvorlig. Kan du dele hva du lærte som hjalp deg mest? Anonymkode: b333a...b02
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:18 #26 Skrevet tirsdag kl. 18:18 Jeg overspiser også, nesten hver dag. Eneste som funker for meg er nei-mat og ja-mat. Ja-mat (grønnsaker og frukt) kan jeg overspise uten særlig restriksjon (med unntak av noe veldig søt frukt), mens nei-mat (sjokolade, godteri, chips, det meste ost, sukkerdrikke, ultraprosesserte varer) kan jeg bare spise maks en gang i uken og knapt det. Hvis ikke jeg hadde denne regelen hadde jeg blitt smellfeit. Nei-maten handler jeg bare inn den dagen jeg skal spise den, sånn at jeg ikke faller for fristelsen å spise det hele tiden. Når du har de problemene du har burde du også vurdere dette. Ikke kjøp mat som du vil overspise. Overspis heller på agurk, tomat, gulrot, sukkererter, bær, melon osv. Anonymkode: a5a88...ac7 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:21 #27 Skrevet tirsdag kl. 18:21 Jeg lever med det samme som deg TS, og har gjort i over 30 år. Burde vært til psykolog, men har aldri prøvd. De siste åra har jeg egentlig kommet frem til at for min del dreier det seg mest sannsynlig om ADHD, eller noe i den duren. Altså at jeg bruker mat til å regulere følelser og indre uro, men også trigge litt dopamin og slikt. Jeg jobber med eget kosthold, men merker ofte at jeg selv ikke samarbeider. Det eneste som har hjulpet for meg er å prøve å erstatte selvreguleringen, trøsten, dopaminen med andre ting enn mat. Jeg prøver bevisst å unngå å sette meg i situasjoner der jeg ofte overspiser, som foran PCen, eller TVen. Da er det bedre med en gåtur i skogen, eller å grave meg ned i et prosjekt. Gjerne noe som skitner til fingrene eller ikke er koblet til mat på noen måte. Jeg har gått ned 10 kilo så langt i år, så noe virker. Men jeg liker veldig godt følelsen av å ta kontroll på spisingen, så jeg er også buttelitt redd fofr at den ene spiseforstyrrelsen bare skal tas over av en annen. Jeg burde gå til psykolog... Anonymkode: 1ebc9...731 1
Fighter83 Skrevet tirsdag kl. 18:26 #28 Skrevet tirsdag kl. 18:26 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei, Jeg skriver dette anonymt fordi jeg synes det er litt vanskelig å snakke om, men jeg håper kanskje noen her kjenner seg igjen eller har noen gode råd. Jeg sliter med overspising som kommer i perioder. Har hatt det sånn siden ca. 2016. Det skjer som regel 1–2 ganger i uka, men det varierer litt. Ofte er det ikke bare én episode, men heller en hel dag hvor jeg småspiser/overspiser jevnt gjennom dagen. Det som er frustrerende er at jeg føler jeg “gjør alt riktig”. Jeg prøver å: spise nok og jevnt gjennom dagen ikke kategorisere mat som “lov” eller “ulovlig” ikke være for streng med meg selv ha et normalt og balansert kosthold Jeg har også prøvd å være mer streng ved å følge en slags diett eller holde meg til en plan. Men det skjer igjen og igjen, uansett hva jeg prøver. Jeg merker at det ofte kan trigges av at jeg er sliten, kjeder meg, eller er litt utenfor rutine (f.eks. fri fra jobb). Det føles ikke nødvendigvis som fysisk sult, mer som en slags uro eller behov for noe… men jeg ender opp med å spise. Det er ikke sånn at jeg mister helt kontrollen på én gang, men mer at jeg hele tiden går tilbake til mat gjennom dagen, selv om jeg egentlig ikke trenger det. Jeg synes dette er både frustrerende og litt skamfullt, spesielt fordi jeg prøver å ha et avslappet og sunt forhold til mat. Har jo også et ønske om å gå litt ned i vekt, men det har blitt satt på vent inntil jeg klarer å ha et mer sunt forhold til mat. Er det noen som kjenner seg igjen i dette? Og hva har eventuelt hjulpet dere? Setter veldig pris på alle innspill 💛 Anonymkode: e48cc...5c3 Kan du skrive en dagbok med hva du spiste og drakk når, når du har menstruasjon, aktiviteter du har hatt i løpet av dagen, når du har sovet og hvilke følelser du kjente på før og etter at du spiste? Du kan også lese litt her og se på evt hva årsakene kan være: https://nettros.no/fa-kunnskap/overspisingslidelse/
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:01 #29 Skrevet tirsdag kl. 19:01 Vet ikke om dette vil hjelpe deg, min overspising viste seg å handle mest om blodsukker. Med prediabetes måtte jeg ned i vekt, men sleit veldig. Legen foreslo å spise litt rå grønnsaker før hvert måltid, og å bevege meg litt rett etter å ha spist. De to tingene har endret alt for meg, og det enorme suget etter sukker og fett er stort sett forsvunnet de fleste dager. Hender seg det skjærer seg ennå, men det er langt mellom nå, og har gått ned mange kilo uten å egentlig føle at jeg slanker meg. Anonymkode: 98107...46b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:33 #30 Skrevet tirsdag kl. 19:33 Du beskriver meg på en prikk ts… Er så lei av dette mønsteret, men greier ikke å bryte det 😢 Anonymkode: ccc1c...bbf
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:30 #31 Skrevet onsdag kl. 10:30 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg overspiser også, nesten hver dag. Eneste som funker for meg er nei-mat og ja-mat. Ja-mat (grønnsaker og frukt) kan jeg overspise uten særlig restriksjon (med unntak av noe veldig søt frukt), mens nei-mat (sjokolade, godteri, chips, det meste ost, sukkerdrikke, ultraprosesserte varer) kan jeg bare spise maks en gang i uken og knapt det. Hvis ikke jeg hadde denne regelen hadde jeg blitt smellfeit. Nei-maten handler jeg bare inn den dagen jeg skal spise den, sånn at jeg ikke faller for fristelsen å spise det hele tiden. Når du har de problemene du har burde du også vurdere dette. Ikke kjøp mat som du vil overspise. Overspis heller på agurk, tomat, gulrot, sukkererter, bær, melon osv. Anonymkode: a5a88...ac7 Når jeg bodde for meg selv gjorde jeg faktisk dette, og opplevde å ha litt mer "kontroll". Samtidig var det ingen god strategi for meg, for med en gang jeg var et sted med tilgang til "ja-mat", begynte jeg å overspise. Nå har jeg egen familie og bor ikke lenger alene, og kan ikke "nekte" de å ha slik mat i hus. Men har også kommet til et punkt hvor vi faktisk kan ha feks sjokolade og nugatti i hus, og der jeg i perioder kan holde meg unna det. Men så ryker jeg på smeller her og der da... Hadde vi levd i en perfekt verden hadde vi ikke hatt tilgang til nei-mat i butikker og på restauranter! Anonymkode: e48cc...5c3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:42 #32 Skrevet onsdag kl. 10:42 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg lever med det samme som deg TS, og har gjort i over 30 år. Burde vært til psykolog, men har aldri prøvd. De siste åra har jeg egentlig kommet frem til at for min del dreier det seg mest sannsynlig om ADHD, eller noe i den duren. Altså at jeg bruker mat til å regulere følelser og indre uro, men også trigge litt dopamin og slikt. Jeg jobber med eget kosthold, men merker ofte at jeg selv ikke samarbeider. Det eneste som har hjulpet for meg er å prøve å erstatte selvreguleringen, trøsten, dopaminen med andre ting enn mat. Jeg prøver bevisst å unngå å sette meg i situasjoner der jeg ofte overspiser, som foran PCen, eller TVen. Da er det bedre med en gåtur i skogen, eller å grave meg ned i et prosjekt. Gjerne noe som skitner til fingrene eller ikke er koblet til mat på noen måte. Jeg har gått ned 10 kilo så langt i år, så noe virker. Men jeg liker veldig godt følelsen av å ta kontroll på spisingen, så jeg er også buttelitt redd fofr at den ene spiseforstyrrelsen bare skal tas over av en annen. Jeg burde gå til psykolog... Anonymkode: 1ebc9...731 Det kan nok hende det skyldes noe mer underliggende hos deg ja. Det som er så vanskelig med overspising er jo at man må forholde seg til mat, fordi kroppen er helt avhengig av mat for å overleve. Overspising kan jo sammenliknes med det å være avhengig av feks snus elle kokain, bare at forskjellen er at snus og kokain kan man faktisk kutte helt ut og leve uten. Det sier litt om hvor vanskelig det er å bli kvitt avhengigheten etter å overspise... Jeg fikk faktisk ordnet meg med en psykolog over telefon i går, og jeg syntes det var veldig fint. Dyrt, men absolutt verdt det. Tar man det gjennom fastlegen kan man kanskje få det billigere? Det psykologen rådet meg til var faktisk å ha en "kosedag" i uka. Kjenner jeg er litt skeptisk til det, da det erfaringsvis bare har gjort at jeg blir veldig restriktiv ila uka, for så å gå på en skikkelig smell når kosedagen endelig kommer. Men jeg skal teste det ut og se. Psykologen snakket om at vi mennesker ikke klarer å være flinke og strenge med oss selv hele tiden når det gjelder kosthold (eller egentlig alt i livet), at vi trenger en pause og en liten "ferie" innimellom, for å så klare å fortsette. Det er det jeg kjenner litt på jeg også, samme hvor god "plan" jeg har for når og hva jeg skal spise, så finner jeg unnskyldninger og ender opp med å overspise, det er som om hjernen bare overstyres og jeg har ingen kontroll lenger. I tillegg snakket vi mye om hvordan man forholder seg til vanskelig tanker, i min situasjon stressende tanker og mye tankekjør. Jeg bruker ofte mat for å døyve masete tanker. Han tipset meg om å bare la de være, ikke la de få ta for stor plass. Dess mer oppmerksomhet man gir de, dess mer masete blir de osv. Og også dette med å ha noen alternativer klare når overspisingstrangen kommer. Som du skriver selv gåturer i skogen eller et prosjekt. Jeg tror dette med å finne noe meningsfullt for akkurat DEG er viktig, noe som kan gi litt de samme følelsene som maten gir. Glede, ro, tilfredsstillelse... Og en siste ting: åpne seg opp om dette til noen man kjenner. I mitt tilfelle min samboer, som jeg ikke har turt å fortelle det til enda. Da kan man bruke den personen som hjelp når trangen til å overspise kommer. Håper dette kan være litt til hjelp<3 Og kanskje du skulle tatt kontakt med en psykolog? Anonymkode: e48cc...5c3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:44 #33 Skrevet onsdag kl. 10:44 Fighter83 skrev (16 timer siden): Kan du skrive en dagbok med hva du spiste og drakk når, når du har menstruasjon, aktiviteter du har hatt i løpet av dagen, når du har sovet og hvilke følelser du kjente på før og etter at du spiste? Du kan også lese litt her og se på evt hva årsakene kan være: https://nettros.no/fa-kunnskap/overspisingslidelse/ Jeg skriver dagbok hver dag. Finner ingen sammenhenger mellom syklus eller spesielle aktiviteter. Men merker forskjell på når jeg har sovet lite, og da vet jeg den dagen at terskelen for overspising er mye lavere... Samtidig er kjedsomhet som nevnt en trigger, og tankekjør. Anonymkode: e48cc...5c3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:47 #34 Skrevet onsdag kl. 10:47 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vet ikke om dette vil hjelpe deg, min overspising viste seg å handle mest om blodsukker. Med prediabetes måtte jeg ned i vekt, men sleit veldig. Legen foreslo å spise litt rå grønnsaker før hvert måltid, og å bevege meg litt rett etter å ha spist. De to tingene har endret alt for meg, og det enorme suget etter sukker og fett er stort sett forsvunnet de fleste dager. Hender seg det skjærer seg ennå, men det er langt mellom nå, og har gått ned mange kilo uten å egentlig føle at jeg slanker meg. Anonymkode: 98107...46b Veldig interessant! Og så fint å høre at du fant en løsning på det. Spiser du da et normalt måltid etter de rå grønnsakene, eller følger du noen spesiell diett? Jeg prøvde lavkarbo for en stund siden, fordi jeg tenkte det kunne handle om nettopp blodsukker. Opplevde å ha mye mindre cravings i starten, men så ble jeg litt lei og følte meg mye sliten... Klarte å stå i det i 6 dager tror jeg. Anonymkode: e48cc...5c3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:51 #35 Skrevet onsdag kl. 10:51 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du beskriver meg på en prikk ts… Er så lei av dette mønsteret, men greier ikke å bryte det 😢 Anonymkode: ccc1c...bbf Det er et mareritt og jeg føler så med deg... Det er så utrolig vanskelig å stå i det, og som jeg har skrevet litt over, en slags avhengighet som er vanskelig å bli kvitt fordi vi må ha mat for å overleve. Dermed må vi forholde oss til mat på en eller annen måte. Tror dette er en veldig vanlig lidelse/problematikk i dag, mange som sliter med det. Likevel føler man seg så alene. Hvor lenge har du slitt med dette? Føler jeg har prøvd alt, likevel sitter jeg her 10 år senere... Føles som man sitter fast i et hamsterhjul. Anonymkode: e48cc...5c3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:31 #36 Skrevet onsdag kl. 14:31 Jeg vil anbefale en theta-terapaut! Anonymkode: 4cd67...328
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:46 #37 Skrevet onsdag kl. 14:46 Litt kjedelig tips, men du kan ikke spise det du ikke har i skapet. Kampen mot overspising starter HVER gang du er i butikken. Der tas valgene. Få som overspiser på ikke ultraprossesert mat. Anonymkode: 11b47...3f4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:06 #38 Skrevet onsdag kl. 18:06 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Litt kjedelig tips, men du kan ikke spise det du ikke har i skapet. Kampen mot overspising starter HVER gang du er i butikken. Der tas valgene. Få som overspiser på ikke ultraprossesert mat. Anonymkode: 11b47...3f4 Det er ikke så enkelt. Når man overspiser slik ts og flere her beskriver, så er det en spiseforstyrrelse. Den mest vanligste spiseforstyrrelsen faktisk overspisingslidelse. Man kan ikke si til en med anoreksi at det bare er å begynne å spise, så går det over. Eller til en alkoholiker ikke kjøp alkohol, så går det over. Anonymkode: 7970c...27f
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 05:52 #39 Skrevet torsdag kl. 05:52 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Litt kjedelig tips, men du kan ikke spise det du ikke har i skapet. Kampen mot overspising starter HVER gang du er i butikken. Der tas valgene. Få som overspiser på ikke ultraprossesert mat. Anonymkode: 11b47...3f4 Som sagt tidligere i denne tråden: hadde jeg bodd alene så hadde jeg kun hatt "ren" mat og minst mulig mat stående på mitt kjøkken. Men man kan ikke bestemme hva andre skal spise. I tillegg så vil ikke det å ikke ha mat tilgjengelig gjøre at man ikke overspiser, man finner alltid løsninger dersom trangen melder seg. F.eks å kjøre på butikken. Men det kan absolutt gjøre terskelen lavere for overspising. Anonymkode: e48cc...5c3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 05:53 #40 Skrevet torsdag kl. 05:53 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er ikke så enkelt. Når man overspiser slik ts og flere her beskriver, så er det en spiseforstyrrelse. Den mest vanligste spiseforstyrrelsen faktisk overspisingslidelse. Man kan ikke si til en med anoreksi at det bare er å begynne å spise, så går det over. Eller til en alkoholiker ikke kjøp alkohol, så går det over. Anonymkode: 7970c...27f Enig! -TS Anonymkode: e48cc...5c3
Fremhevede innlegg